Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2023-02-27, 15:31   #16
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 845
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Fysioterapeut jag med.
Det låter ganska osannolikt med spondylolistes, eftersom det brukar drabba unga, överdrivet rörliga idrottare som håller på att pressa sig in i ytterlägen; som redan skrivet typ dansare, gymnaster, konståkare. Att dra på sig detta av marklyft, även om man pressar sig in i ytterläget, är ganska osannolikt eftersom vikten på stången är framför kroppen. Möjligtvis att man skulle kunna dra på sig en sådan av väldigt tunga pressar ovanför huvudet där du står och hänger i svanken, men även det är ganska osannolikt.

Däremot håller jag med dig om att du verkar få ont av att vara i extensionsytterläget. Kanske att du är för svag, för rörlig/instabil, eller liknande, men det är ganska ovanligt med kotglidningar om man är över 30. Att du blir bättre av pelvic presses är toppen, för troligen kan man lindra/bota detta med en del riktad träning mot bål och ländrygg.
Det jag är mest konfunderad över är kopplingen mellan ryggen och mina sömnproblem, särskilt när jag inte har särskilt ont, oftast. Ibland får jag ont, och då kan hela ländryggen kännas som ett gammalt gångjärn, och jag brukar krumma/extenda ett par ggr för att få det ”varmt”. Det hjälper dock aldrig, skulle rentav kunna vara så att det blir sämre av det.

Jag inbillar mig att någon nerv hamnat i kläm någonstans och att det håller mig vaken. Det är en sömn BLOCK jag har haft. Jag har varit dyngtrött, skitsömnig, inga tankar, men har inte kunnat sova, på flera nätter i rad. Det är inte naturligt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-27, 17:08   #17
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 845
Tar tillbaka att det skulle vara det ”omvända” hållet, om det ens är kotglidning. Det är det vanliga hållet. Den övre kotan har jag lyckats svanka bakåt så mycket att den förskjutits framåt från kraften från stången som går ner från armarna . Hypotes, slut
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-28, 07:26   #18
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 871
På nätterna ökar inflammationen i kroppen, hos friska som sjuka. Det kan leda till att om man har besvär dagtid så kan de bli värre nattetid.

Hur gammal är du?
Jag har fått för mig att du är man, men vet det inte säkert, så.. Man/kvinna?

Har du provat någon smärtlindring, typ ipren, naproxen, pronaxen, voltaren, diklofenak och vad var i så fall resultatet?

Om en nerv hamnar i kläm brukar man få ont på ett annat ställe än där den är i kläm, nämligen i nervens dermatom (utbredningsområde i huden), vid långvarig kompression så kan man få domningar, muskelsvaghet, nedsatta reflexer osv. Av det du beskrivit hitills låter det inte så i ditt fall, men den informationen kan såklart ha fallit bort.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2023-02-28, 09:38   #19
bunkrulle
Registered User
 
bunkrulles avatar
 
Reg.datum: Feb 2023
Inlägg: 526
Sjukgymnasten hittade inget alls. Sa bara att jag är överrörlig och att jag ska fortsätta med min träning. Variera position i soffan och så vidare.

Kan det vara din säng som är för kass? För mjuk eller hård madrass? Oftast är det väl mjuk madrass som spökar.
Sover alltid som en sten på gamla stenhårda bäddsoffor från 1940-talet
__________________
bunkrulles journal

monkey strong

bunkrulle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-28, 10:16   #20
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 845
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
På nätterna ökar inflammationen i kroppen, hos friska som sjuka. Det kan leda till att om man har besvär dagtid så kan de bli värre nattetid.

Hur gammal är du?
Jag har fått för mig att du är man, men vet det inte säkert, så.. Man/kvinna?

Har du provat någon smärtlindring, typ ipren, naproxen, pronaxen, voltaren, diklofenak och vad var i så fall resultatet?

Om en nerv hamnar i kläm brukar man få ont på ett annat ställe än där den är i kläm, nämligen i nervens dermatom (utbredningsområde i huden), vid långvarig kompression så kan man få domningar, muskelsvaghet, nedsatta reflexer osv. Av det du beskrivit hitills låter det inte så i ditt fall, men den informationen kan såklart ha fallit bort.
Jo jag är man. 32 år. Jag tog en Naproxen 500 mg i förrgår kl 14 på dagen. Det var följande natt som jag sov så bra.

Inatt sov jag inte lika bra. Jag hade gjort mina rehabövningar under gårdagen. Ingen naproxen. Dock var jag inte särskilt trött igår kväll eftersom jag var råpigg igår tack vare 7h sömn.

Jag känner inte igen mig i symptomen om nervklämning som du beskriver.

Jag testar en till natt utan naproxen, om det är sådär igen, så kommer jag följande natt testa naproxen igen.

Jag har inte testat antiinflammatoriskt under min period med sömnbesvär, i förrgår var första gången.

Får även passa på att tacka för att du tar dig tid att svara, det är oerhört tacksamt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-28, 10:38   #21
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 845
Nej nu får jag rätta mig själv, det finns visst ett område jag har ont i. Insida skinkorna eller högt upp på hamstring på nåt vis. Om man sitter på en hård cykelsadel t.ex, då är det en kraftig molande smärta där. Men om jag inte gör det så känner jag ingenting.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-28, 11:15   #22
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Jag kanske har missat, men har du börjat träna igen eller har du fortfarande träningsuppehåll?

Var i landet bor du?
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-28, 12:26   #23
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 845
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Jag kanske har missat, men har du börjat träna igen eller har du fortfarande träningsuppehåll?

Var i landet bor du?
Mitt vanliga schema är PPL. Första rundan sömnproblem för två år sen löstes efter ett år av att jag slutade med PPL och all annan träning.

När sömnproblemen kom tillbaks i augusti 2022 (då hade jag tränat regelbundet igen i ca ett halvår) så provade jag först att sänka intensiteten. När inte det hjälpte bytte jag i december ut alla pass mot ett enda extremt lätt helkroppspass. T.ex armhävningar och knäböj utan vikt, rodd med 40 kg. Även hyperextensioner. Efter en månad när inte ens det fungerade så la jag av med även det. Men sover fortfarande dåligt.

Jag fick en bra period på drygt en vecka ca 11 februari då jag blev sjuk och var i princip sängliggande i flera dagar. Då fick jag i mig paracetamol ibland. Låg dos. Sen blev jag frisk, och sov sämre igen. Ända tills jag provade de här rehabövningarna och tog en naproxen på dagen i förrgår. Sov som en stock i 7h samma natt. Igår då så var jag lite stärkt av det och gick och utförde ett lätt bröstpass där jag tänkte mycket på att inte brygga med ryggen, osv.

Trots det är jag lite stel i ryggen idag, och sov som sagt inte särskilt bra inatt igen. Ett par timmar tror jag. Ingen naproxen igår, men samma rehabövningar.

Samma till dig Scratch, ett stort tack för all tid på respons du lägger. Känns som en riktig ynnest att ha tillgång till en resurs som er två (och fler därtill) på forumet.

Edit: Stockholm!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut

Senast redigerad av Armed Dingo den 2023-02-28 klockan 12:27.
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-28, 12:49   #24
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 871
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Jag har ständig molande värk i nedre ryggen och har haft i många år men det har blivit värre. Sedan jag slutade träna (pga ännu värre sömnproblem då) så har värken stigit högre upp i ryggen, också.
Ihop med det du skriver nu samt ditt första inlägg (ovan);

Jag hade provat med naproxen igen men bara till natten för att se om du sover bättre på det.
Om du sover bättre på det så hade jag sökt till vårdcentralen med frågeställning kring inflammatorisk ryggsjukdom, med tanke på hur du beskriver din historik av ryggbesvär. Jag tycker vårdcentralen i din region får avgöra om du ska träffa fysio eller läkare i första hand, då jag inte vet deras flöden, här hade det dock blivit fysio i första hand.

Jag säger inte att det är inflammatorisk ryggsjukdom, men att det skulle kunna vara, och att det är bra att utesluta eller bekräfta, jag vill inte oroa i onödan men tycker samtidigt att du ska vara informerad, det är lättare att söka vård då.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2023-02-28, 12:49   #25
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Okej. Men vad är det som gör att du tror att sömnbesvären beror på ryggen? För jag ser inget direkt samband mellan att du har ont i ryggen och att du har svårt att sova, eller?

Är det att du har svårt att somna, eller att du vaknar ofta på nätterna?

En enkel lösning kan ju vara att se om du kan få någon lättare medicin till natten, t.ex Atarax eller Melatonin. Nästa steg skulle ju vara t.ex Propavan/Imovan om det inte hjälper. Det är ju ingen långsiktig lösning men kan få en att somna ordentligt och få en bra sömnrutin.

Naproxen är ju annars toppen mot låggradig inflammation i kroppen, och de får du ju effekt av.
Sådant är ju bra att kolla upp, eftersom du har besvär på natten. Nu har du ju redan gjort det men inte fått någon vettig bedömning.

Och du, det är lugnt. Jag skriver majoriteten av mina inlägg här på forumet under arbetstid, som nu.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-28, 12:50   #26
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 871
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg

Och du, det är lugnt. Jag skriver majoriteten av mina inlägg här på forumet under arbetstid, som nu.
+1, därför inga inlägg sker på helger
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2023-02-28, 13:08   #27
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 845
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Ihop med det du skriver nu samt ditt första inlägg (ovan);

Jag hade provat med naproxen igen men bara till natten för att se om du sover bättre på det.
Om du sover bättre på det så hade jag sökt till vårdcentralen med frågeställning kring inflammatorisk ryggsjukdom, med tanke på hur du beskriver din historik av ryggbesvär. Jag tycker vårdcentralen i din region får avgöra om du ska träffa fysio eller läkare i första hand, då jag inte vet deras flöden, här hade det dock blivit fysio i första hand.

Jag säger inte att det är inflammatorisk ryggsjukdom, men att det skulle kunna vara, och att det är bra att utesluta eller bekräfta, jag vill inte oroa i onödan men tycker samtidigt att du ska vara informerad, det är lättare att söka vård då.
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Okej. Men vad är det som gör att du tror att sömnbesvären beror på ryggen? För jag ser inget direkt samband mellan att du har ont i ryggen och att du har svårt att sova, eller?

Är det att du har svårt att somna, eller att du vaknar ofta på nätterna?

En enkel lösning kan ju vara att se om du kan få någon lättare medicin till natten, t.ex Atarax eller Melatonin. Nästa steg skulle ju vara t.ex Propavan/Imovan om det inte hjälper. Det är ju ingen långsiktig lösning men kan få en att somna ordentligt och få en bra sömnrutin.

Naproxen är ju annars toppen mot låggradig inflammation i kroppen, och de får du ju effekt av.
Sådant är ju bra att kolla upp, eftersom du har besvär på natten. Nu har du ju redan gjort det men inte fått någon vettig bedömning.

Och du, det är lugnt. Jag skriver majoriteten av mina inlägg här på forumet under arbetstid, som nu.
Jag kopplar det till träning för det är så det börjat, bägge gånger. Marklyftspass gör att jag inte kan sova alls på 2-3 dagar, sedan gradvis bättre. Bröst och knäböj helt ok. Men i takt med att jag fortsätter träna och skiter i mina sömnproblem så påverkas jag till slut också av knäböj, och sedan även av bröstpasset. Första gången blev jag hjälpt av att sluta träna. Den här gången inte. Molande värk i ryggen och hamstring är den enda värk jag känner, men jag skulle aldrig tro att det var just smärtan som höll mig vaken för jag har sällan ont när jag ska sova.

Jag har testat Lergigan, Propavan och Atarax. Propavan fick jag knappt effekt alls av. Lergigan fick jag i början, maxtrött. Kunde dock inte somna ändå. Samma sak med Atarax - mycket sömnig, men somnade inte ändå. Och mår ännu sämre dagen efter än utan. Melatonin ger inga biverkningar dagen efter men hjälper inte heller.

Från ett gentest så vet jag att jag har ganska många anlag som ökar risken för Bechterews/ ankyloserande spondylit. Jag har dock ingen aning om hur det yttrar sig. Är det något ni känner till?

Är det några särskilda inflammatoriska ryggsjukdomar ni tänker på?

Haha gött att jag har ett par dagar på mig till helgen då!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-28, 14:12   #28
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Det var precis ankolyserande spondylit/Bechterews som jag tänkte. Om du har positivt HLA-B27 samt har det i släkten ökar risken ganska markant. Man runt 30 stärker ju misstanken också, på samma sätt som den nattliga värken. Att du svarar bra på NSAID ger ytterligare misstanke.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-28, 15:22   #29
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 871
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Det var precis ankolyserande spondylit/Bechterews som jag tänkte. Om du har positivt HLA-B27 samt har det i släkten ökar risken ganska markant. Man runt 30 stärker ju misstanken också, på samma sätt som den nattliga värken. Att du svarar bra på NSAID ger ytterligare misstanke.
+1.

Därav söka med frågeställning inflammatorisk ryggsjukdom, för att man ska få träffa nån som känner sig tillräckligt kunnig för att diagnostisera det, eller för att stärka misstanke eller avfärda det.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2023-02-28, 15:39   #30
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 845
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Det var precis ankolyserande spondylit/Bechterews som jag tänkte. Om du har positivt HLA-B27 samt har det i släkten ökar risken ganska markant. Man runt 30 stärker ju misstanken också, på samma sätt som den nattliga värken. Att du svarar bra på NSAID ger ytterligare misstanke.
Har precis kollat upp; jag har inte den dåliga varianten av HLA-B27. Däremot har jag:

rs7743761(A;C)
4.6x increased risk of Ankylosing Spondylitis.

rs30187(T;T)
2x higher risk for Ankylosing Spondylitis.

rs10889677(C;C)
Baseline (average) risk for certain autoimmune diseases; however, 2.3x increased risk for Graves disease
SNP rs10889677, in the IL23R gene, is associated with increased risk for Crohn's disease in both Jewish and non-Jewish populations. The same risk allele for this SNP has been associated with increased risk for ankylosing spondylitis in a large study of over 1,000 Caucasian patients.

rs11209026(G;G)
Normal, but higher risk for certain autoimmune diseases. Almost everyone has this form, but it indicates a slightly higher risk of Ankylosing Spondylitis, Crohn's Disease (1.09x), Psoriasis (1.06x), and Ulcerative Colitis (1.06x)

rs1004819(C;C)
1.5x risk of Crohn's disease, 1.2 for developing ankylosing spondylitis

rs2242944(G;G)
23andMe reports that the GG genotype at rs2242944 is associated with 1.4x higher odds of ankylosing spondylitis,

rs1495965(A;A)
1.2x higher risk for spondylitis

Jag har även ca 4 st anlag för "normal" risk och 2 st för lägre risk.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)