Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2023-02-26, 08:28   #1
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 845
Undersöka ryggen, vem går man till?

Jag misstänker att mina sömnproblem beror på min ryggrad. Är det en läkare man söker sig till eller t.ex kiropraktor?

Jag har ständig molande värk i nedre ryggen och har haft i många år men det har blivit värre. Sedan jag slutade träna (pga ännu värre sömnproblem då) så har värken stigit högre upp i ryggen, också.

Jag har även börjat få ryckningar i triceps nedre fäste på ena armen när jag ska sova.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut

Senast redigerad av Armed Dingo den 2023-02-26 klockan 08:33.
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-26, 09:04   #2
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Läkare OCH sjukgymnast skulle jag köra på.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-26, 10:47   #3
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Definitivt läkare och sedan se till att få en röntgen av ryggen om det börjar att påverka andra delar. Min första tanke är eventuellt diskbråck och att någon nerv kommer i kläm då och då när du ligger som orsakar ryckningarna.
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-26, 11:43   #4
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 845
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Definitivt läkare och sedan se till att få en röntgen av ryggen om det börjar att påverka andra delar. Min första tanke är eventuellt diskbråck och att någon nerv kommer i kläm då och då när du ligger som orsakar ryckningarna.
Tack hörni, ska boka tid imorgon.

Jag testade att hänga i chins räcket idag på gymmet. Kände en koncentrerad smärta på två ställen. Dels mitt i bröstryggen och dels längre ner i ländryggen. Bägge ställen kändes som att det var själva kotan som gjorde ont eller något runt den. De här ställena gör svagt ont även annars. Jag får nästan anstränga mig för att känna det.

Jag verkar inte ha påverkats i rörlighet av det här. Kan sträcka mig ner till golvet med händerna samt lyfta benen vid liggandes på golvet, rakt upp. Jag är ganska rörlig av mig naturligt.

En gång för flera månader sen lyckades jag använda en foamroller och knäcka ut det onda stället i bröstryggen. Det var oerhört skönt just då. Men det onda har kommit tillbaks sedan dess och jag har inte lyckats igen.

Idag har jag köpt lite tigerbalsam som jag smort in ryggraden med och ska ta en naproxen eller två. Hoppas det kan lindra.

Det värsta för ryggen verkar vara antingen helt stillasittande eller belastning uppifrån och ner. T.ex mark eller böj, i början, men nu har det gått så långt att lite jogging eller att bära lite tyngre föremål också gör det värre.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-26, 17:45   #5
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 845
Japp, jag tror jag vet vad det är. Spondylolistes, dvs kotglidning. Inte den åt det ”vanliga hållet”, om jag tror rätt, utan tvärtom. Dvs från att stå i toppläge i mark och räta ut för mycket. Det skulle också förklara varför jag inte kan sova längre, då jag bara kan sova på mage och det innebär extension av ryggraden, som trycker på mer på kotorna under tiden när magen åker in i madrassen, och varför jag har ont om dagarna, i synnerhet när jag bär omkring på min ettåring.

Vi får se vad läkaren säger, men det verkar vara ryggen iallafall.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-27, 07:38   #6
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 871
Har du haft någon riskidrott eller trauma som du tänker kan ha medfört en spondylolistes eller vad får dig att gå i den riktningen?

Menar du också att glidningen ska ske i motsatt riktning, en glidning bakåt? Hur ska det gå till? Tyngdkraften kommer ju alltid trycka kotan nedåt/framåt om man inte har någon medfödd anatomisk defekt som gör att kotorna är formade på något konstigt sätt.

Angående dina besvär skulle jag gå till en fysioterapeut/sjukgymnast i första hand och tror också att du kan bli hänvisad till en sådan av vårdcentralen, så bli inte besviken om du inte får en läkartid.

Angående om ett diskbråck kan påverka ryckningar i triceps, så skulle diskbråcket behöva sitta i nacken då, vilket verkar osannolikt med tanke på de andra symtomen du skriver om.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-27, 09:45   #7
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 845
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Har du haft någon riskidrott eller trauma som du tänker kan ha medfört en spondylolistes eller vad får dig att gå i den riktningen?

Menar du också att glidningen ska ske i motsatt riktning, en glidning bakåt? Hur ska det gå till? Tyngdkraften kommer ju alltid trycka kotan nedåt/framåt om man inte har någon medfödd anatomisk defekt som gör att kotorna är formade på något konstigt sätt.

Angående dina besvär skulle jag gå till en fysioterapeut/sjukgymnast i första hand och tror också att du kan bli hänvisad till en sådan av vårdcentralen, så bli inte besviken om du inte får en läkartid.

Angående om ett diskbråck kan påverka ryckningar i triceps, så skulle diskbråcket behöva sitta i nacken då, vilket verkar osannolikt med tanke på de andra symtomen du skriver om.
Tack för ditt svar. Jag vet inte om det är det omvända hållet, det kanske är det vanligaste hållet. Jag tror att det kan ha hänt en förskjutning när man står i maxläget i marklyft och rätar ut ryggen bakåt, för mycket. En framåtroterad höft pga stelhet gör det inte bättre. I det fallet tänker jag att en kota under en annan kota skjuts framför den övre. Vad jag läst är det vanligare med tvärtom. Om det är så så kan det förklara varför jag haft problem att sova. Jag sover på mage, och då böjs ryggen i en extension, som åtminstone inte förbättrar kotglidningen.

Men det kan också vara andra hållet och att det sker påvägen upp i marklyft.

Riskidrotten är mina 200 kg reps på marklyft. Det var efter en väldigt bra period i marklyft som problemen kom.

Hursomhelst gjorde jag rehab övningar för spondylisthesis igår (pelvic presses m.m.) och fick omedelbart en varm, skön känsla i hela nedre ryggen. Jag bytte till en hårdare madrass att sova på inatt och kunde sova över 7h. Inte hänt på månader.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut

Senast redigerad av Armed Dingo den 2023-02-27 klockan 09:46.
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-27, 09:57   #8
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Som sagt, fysioterapeut och läkare, naprapater och kiropraktorer är överlag kvacksalvare.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-27, 10:19   #9
bunkrulle
Registered User
 
bunkrulles avatar
 
Reg.datum: Feb 2023
Inlägg: 526
Pratade med läkare i fredags. Hon sa sjukgymnast först.

Är det något annat så kan sjukgymnast utesluta det och sen kan läkaren konstatera vilken cancer du har.
__________________
bunkrulles journal

monkey strong

bunkrulle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-27, 10:26   #10
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 845
Citat:
Ursprungligen postat av bunkrulle Visa inlägg
Pratade med läkare i fredags. Hon sa sjukgymnast först.

Är det något annat så kan sjukgymnast utesluta det och sen kan läkaren konstatera vilken cancer du har.
Hahaha okej!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-27, 12:14   #11
bunkrulle
Registered User
 
bunkrulles avatar
 
Reg.datum: Feb 2023
Inlägg: 526
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Hahaha okej!
Du kan nig vara lugn över cancer. Du nämnde att det gjort ont i flera år.
Cancermetastaser eller Testikelcancer brukar väl vara akut smärta. Hoppas jag.

Jag ska till sjukgymnast om ett par timmar med liknande problem. Ont i ländrygg och ett knä. Hade ont i dessa innan jag började med carnivorediet och kom tillbaka när jag slutade med carnivorediet på grund kolesterolvärden.
__________________
bunkrulles journal

monkey strong

bunkrulle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-27, 12:50   #12
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 845
Citat:
Ursprungligen postat av bunkrulle Visa inlägg
Du kan nig vara lugn över cancer. Du nämnde att det gjort ont i flera år.
Cancermetastaser eller Testikelcancer brukar väl vara akut smärta. Hoppas jag.

Jag ska till sjukgymnast om ett par timmar med liknande problem. Ont i ländrygg och ett knä. Hade ont i dessa innan jag började med carnivorediet och kom tillbaka när jag slutade med carnivorediet på grund kolesterolvärden.
Jag har haft en dov smärta i ländryggen i flera år, men den har blivit kraftigare och spritt sig uppåt i ryggen på senare tid, i samband med mina sömnproblem. Jag tror inte det är någon cancer eftersom jag blev av med mina sömnproblem när jag slutade träna i över en månad för 2 år sen och det var lugnt i ett halvår, tills det kom tillbaks när jag, på nytt, var uppe och harvade på flera reps på 200 i mark. Skillnaden den här gången är att det inte blivit bättre efter att jag slutat träna. Men den här gången har det funnits annan typ av belastning, så som att jag burit mitt barn, gjort hyperextensioner för ryggen i tro att det är bra, gått upp mycket i vikt som gör att ryggen svankar ännu mer om natten, med mera.

Återkom med vad sjukgymnast säger.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-27, 13:07   #13
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 871
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Tack för ditt svar. Jag vet inte om det är det omvända hållet, det kanske är det vanligaste hållet. Jag tror att det kan ha hänt en förskjutning när man står i maxläget i marklyft och rätar ut ryggen bakåt, för mycket. En framåtroterad höft pga stelhet gör det inte bättre. I det fallet tänker jag att en kota under en annan kota skjuts framför den övre. Vad jag läst är det vanligare med tvärtom. Om det är så så kan det förklara varför jag haft problem att sova. Jag sover på mage, och då böjs ryggen i en extension, som åtminstone inte förbättrar kotglidningen.

Men det kan också vara andra hållet och att det sker påvägen upp i marklyft.

Riskidrotten är mina 200 kg reps på marklyft. Det var efter en väldigt bra period i marklyft som problemen kom.

Hursomhelst gjorde jag rehab övningar för spondylisthesis igår (pelvic presses m.m.) och fick omedelbart en varm, skön känsla i hela nedre ryggen. Jag bytte till en hårdare madrass att sova på inatt och kunde sova över 7h. Inte hänt på månader.
Skönt att du hittat något som fungerar lindrande, fortsätt med det!

Jag har ingen data på det men ser inte marklyft som någon risk för spondylolistes, det man brukar tänka sig annars är typ gymnaster i tonåren, dansare och liknande som jobbar med hög hastighet ut mot extension, vid marklyft har man låg hastighet men tung belastning och kommer sällan till något ytterläge även om man extenderar. Då blir det inte stor belastning i arcus vertebralis och ingen fraktur som sen kan medföra en kotglidning/spondylolistes.
Jag säger inte att det inte är en spondylolistes som du har, men jag hade misstänkt andra saker i första hand.

Det du skriver om att du får ökade besvär vid bakåtböjning, t ex sova på mage överensstämmer med spondylolistes men också med andra besvär.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-27, 13:50   #14
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 845
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Skönt att du hittat något som fungerar lindrande, fortsätt med det!

Jag har ingen data på det men ser inte marklyft som någon risk för spondylolistes, det man brukar tänka sig annars är typ gymnaster i tonåren, dansare och liknande som jobbar med hög hastighet ut mot extension, vid marklyft har man låg hastighet men tung belastning och kommer sällan till något ytterläge även om man extenderar. Då blir det inte stor belastning i arcus vertebralis och ingen fraktur som sen kan medföra en kotglidning/spondylolistes.
Jag säger inte att det inte är en spondylolistes som du har, men jag hade misstänkt andra saker i första hand.

Det du skriver om att du får ökade besvär vid bakåtböjning, t ex sova på mage överensstämmer med spondylolistes men också med andra besvär.
Uppskattar dina svar! Ska ta kontakt med en sjukgymnast.

Kan man ha spondylolistes utan ngn större smärta?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-27, 14:07   #15
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Fysioterapeut jag med.
Det låter ganska osannolikt med spondylolistes, eftersom det brukar drabba unga, överdrivet rörliga idrottare som håller på att pressa sig in i ytterlägen; som redan skrivet typ dansare, gymnaster, konståkare. Att dra på sig detta av marklyft, även om man pressar sig in i ytterläget, är ganska osannolikt eftersom vikten på stången är framför kroppen. Möjligtvis att man skulle kunna dra på sig en sådan av väldigt tunga pressar ovanför huvudet där du står och hänger i svanken, men även det är ganska osannolikt.

Däremot håller jag med dig om att du verkar få ont av att vara i extensionsytterläget. Kanske att du är för svag, för rörlig/instabil, eller liknande, men det är ganska ovanligt med kotglidningar om man är över 30. Att du blir bättre av pelvic presses är toppen, för troligen kan man lindra/bota detta med en del riktad träning mot bål och ländrygg.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)