Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2023-02-06, 19:30   #1
Carlzzon85
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 731
Räcker det här?

Tjenare!

Jag har ett par månader framöver med mycket jobb som ska balanseras med familjeliv och andra hobbys så jag kommer inte kunna träna lika mycket eller köra lika långa pass.

Målet är dock att behålla massa och, om det går, bygga lite såklart. Jag tänker att jag kommer köra så här:

Måndag: Bröst 10 set, triceps 9 set
Tisdag: Lats 12 set, baksida axlar och traps 8 set
Onsdag: Vila
Torsag: Delts 10 set, baksida axlar och traps 8 set, biceps 9 set
Fredag: Quads 6 set, hams 6 set, vader och mage 8-9 set

Jag kör allt mellan 8-15 set. Sen kör jag så tungt och hårt jag kan, en del dropsets och rest paus osv. för att trötta ut musklerna så gott det går.

Räcker detta för mitt mål eller är det för lite volym? Jag har tränat regelbundet något år nu.
Carlzzon85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-06, 21:17   #2
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Oja! Jag hade dock bytt plats på torsdag och fredag.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-07, 12:21   #3
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 061
Citat:
Ursprungligen postat av Carlzzon85 Visa inlägg
Tjenare!

Jag har ett par månader framöver med mycket jobb som ska balanseras med familjeliv och andra hobbys så jag kommer inte kunna träna lika mycket eller köra lika långa pass.

Målet är dock att behålla massa och, om det går, bygga lite såklart. Jag tänker att jag kommer köra så här:

Måndag: Bröst 10 set, triceps 9 set
Tisdag: Lats 12 set, baksida axlar och traps 8 set
Onsdag: Vila
Torsag: Delts 10 set, baksida axlar och traps 8 set, biceps 9 set
Fredag: Quads 6 set, hams 6 set, vader och mage 8-9 set

Jag kör allt mellan 8-15 set. Sen kör jag så tungt och hårt jag kan, en del dropsets och rest paus osv. för att trötta ut musklerna så gott det går.

Räcker detta för mitt mål eller är det för lite volym? Jag har tränat regelbundet något år nu.
Hade hellre bytt till (för träna varje muskel två gånger i veckan):

Måndag: Överkropp
Tisdag: Underkropp
Onsdag: Vila
Torsag: Överkropp
Fredag: Underkropp

Sen skriver du om dropsets och rest-pause; det hade jag skippat, spara tid genom att köra antagonist-superset. Dragövning varvat med press på överkroppspassen. Vader med mage. Framlår med baklår på underkropp.

Senast redigerad av 1x0 den 2023-02-07 klockan 12:22.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-07, 20:12   #4
Lewcan
Registered User
 
Lewcans avatar
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 18
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Hade hellre bytt till (för träna varje muskel två gånger i veckan):

Måndag: Överkropp
Tisdag: Underkropp
Onsdag: Vila
Torsag: Överkropp
Fredag: Underkropp
Instämmer, och börja med 6-8 set per dag.
Lewcan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-08, 04:36   #5
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av Carlzzon85 Visa inlägg
Tjenare!

Jag har ett par månader framöver med mycket jobb som ska balanseras med familjeliv och andra hobbys så jag kommer inte kunna träna lika mycket eller köra lika långa pass.

Målet är dock att behålla massa och, om det går, bygga lite såklart. Jag tänker att jag kommer köra så här:

Måndag: Bröst 10 set, triceps 9 set
Tisdag: Lats 12 set, baksida axlar och traps 8 set
Onsdag: Vila
Torsag: Delts 10 set, baksida axlar och traps 8 set, biceps 9 set
Fredag: Quads 6 set, hams 6 set, vader och mage 8-9 set

Jag kör allt mellan 8-15 set. Sen kör jag så tungt och hårt jag kan, en del dropsets och rest paus osv. för att trötta ut musklerna så gott det går.

Räcker detta för mitt mål eller är det för lite volym? Jag har tränat regelbundet något år nu.
Jag skulle nog vilja påstå att ingen skulle hävda att 85 set i veckan är för lite volym. Och definitivt inte för att behålla muskelmassa. Du skulle kunna dra ner mängden till 15 set/vecka utan att förlora massa (om du inte är extremt muskulös). Antagligen ännu lägre.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-08, 14:29   #6
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 009
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Jag skulle nog vilja påstå att ingen skulle hävda att 85 set i veckan är för lite volym. Och definitivt inte för att behålla muskelmassa. Du skulle kunna dra ner mängden till 15 set/vecka utan att förlora massa (om du inte är extremt muskulös). Antagligen ännu lägre.
JA det där är hög volym för mig, om Hunter Labrada kör 3-8 set per muskel när målet för honom är att vinna MR Olympia så är det nog inte bara antalet set som spelar roll.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-08, 18:19   #7
Carlzzon85
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 731
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Jag skulle nog vilja påstå att ingen skulle hävda att 85 set i veckan är för lite volym. Och definitivt inte för att behålla muskelmassa. Du skulle kunna dra ner mängden till 15 set/vecka utan att förlora massa (om du inte är extremt muskulös). Antagligen ännu lägre.
Jag skrev fel på ett ställe. Det ska stå 8-15 reps. Men jag kör egentligen 8-10 set per vecka för t ex bröst axlar, men 12 för lats och lår. Menar du att man ska köra 15 set totalt för hela kroppen per vecka?
Carlzzon85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-08, 18:20   #8
Carlzzon85
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 731
Citat:
Ursprungligen postat av Mats J Visa inlägg
JA det där är hög volym för mig, om Hunter Labrada kör 3-8 set per muskel när målet för honom är att vinna MR Olympia så är det nog inte bara antalet set som spelar roll.
Det finns nog mycket som spelar in, men då jag har tränat ett par år och tar inget förutom vanlig föda så vet jag inte om 3 set bröst per vecka räcker för min del. Jag är dock inte särskilt insatt så jag kan mycket väl ha fel.
Carlzzon85 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)