Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2023-01-26, 09:41   #1
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Hände något med höger knä

När jag körde stående abduktion i en kabeltrissa igår så hände något med mitt högra knä när jag stod på det och körde vänster sida. Det gör ont när jag sträcker ut det helt och speciellt om jag gör detta stående och vrider knät inåt, jag känner även av det lite om jag enbart står på ett ben, även när jag "sparkar" ut benet, som när man simmar. Smärtan är lokaliserad framtill högst upp på tibia, alltså kring benknölen där patellasenan fäster, men lite djupare in. Det gör inte ont när jag testar benövningar som full knäböj med kroppsvikten, bulgarisk splitböj, benspark där jag håller mot med det andra benet rejält eller stretchar quadriceps. Kan det vara menisken må tro? Jag är helt säker på att det inte är patellasenan.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-26, 14:49   #2
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Har f.ö. bröstsimmat intensivt en del det senaste, läate att det kan orsaka just meniskskador, så det verkar vara vad det rör sig om...
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-26, 18:18   #3
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Eller så är det inget särskilt.
Jag fick ont i knät för ett tag sedan då jag gick för att hämta matlådan på jobbet, höll i sig i två dagar och sedan försvann det.
Återkommer det ofta eller gör väldigt ont kan det vara värt att kolla upp.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-28, 11:40   #4
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Eller så är det inget särskilt.
Jag fick ont i knät för ett tag sedan då jag gick för att hämta matlådan på jobbet, höll i sig i två dagar och sedan försvann det.
Återkommer det ofta eller gör väldigt ont kan det vara värt att kolla upp.
Det verkar tyvärr inte vara fallet, det har de senaste två dagarna förvärrats och nu gör även belastad böjning av knät ont. Jag har läst en del och det är nästan garanterat en meniskskada
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-30, 07:45   #5
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 858
Ganska enkelt menisktest man kan göra själv om man håller i en stol eller liknande.
Thessalys test

Han nämner om sensibilitet och specificitet, vilken inte är jättehög, men bättre än inget test.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-30, 12:01   #6
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Ganska enkelt menisktest man kan göra själv om man håller i en stol eller liknande.
Thessalys test

Han nämner om sensibilitet och specificitet, vilken inte är jättehög, men bättre än inget test.
Tack! Smärta vid den vänstra (inre) springan när jag roterar inåt, men det är som värst när benet är helt utsträckt, som när man spänner quadsen. Om jag har uppfattat det rätt så är det bara operation som kan fixa detta va, då vävnaden är som den vid labrum i höft och axel?
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-30, 12:27   #7
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 841
Ge det några dagar. Du har haft ont i fem dagar.
Att börja prata om operation redan nu är inte realistiskt.
Det kan vara menisken, det kan också vara ledbandet, men det är svårt att säga utan att ha böjt och bänt i dig.

Oavsett, om du kan gå på knät, det inte låser sig eller ger vika, eller ger ständiga upphakningar, är det nog ingen som vill skära i dig.

Många såna här saker blir bättre av sig själv inom ett par veckor.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-30, 12:34   #8
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 858
Är det värst när du verkligen spänner quadsen i sittande med foten hängande "fritt", alltså rakt ben rakt utåt, eller är det när benet är fullt utsträckt i stående?

Man kan absolut bli symtomfri även från meniskskador, det finns ju massvis av människor som går runt med meniskskador som är asymtomatiska, de vet inte att skadan finns.
Meniskskador opereras nästan uteslutande vid låsningar, inte annars. Du ska också ha haft låsningarna under en lång period och provat rehabilitering. (generellt sett, vissa ortopeder opererar mer)

Tid + låg belastning och rörelseträning, öka belastning över tid. Om du är orolig så sök fysio som är duktig på knän, men kommer vara svårt att säga särskilt mycket såhär tidigt.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-30, 13:36   #9
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Ge det några dagar. Du har haft ont i fem dagar.
Att börja prata om operation redan nu är inte realistiskt.
Det kan vara menisken, det kan också vara ledbandet, men det är svårt att säga utan att ha böjt och bänt i dig.

Oavsett, om du kan gå på knät, det inte låser sig eller ger vika, eller ger ständiga upphakningar, är det nog ingen som vill skära i dig.

Många såna här saker blir bättre av sig själv inom ett par veckor.
Jo, det har du rätt i hehe :P Kan gå på det utan några problem, bara lite smärta då och då, men en väldigt stel känsla som sitter i hela tiden när jag är uppe och går på det, avtar när jag har suttit eller legat ner en stund. Inga låsningar, dock en hel del knäppande/klickande känsla vid de flesta stegen som jag tar.

Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Är det värst när du verkligen spänner quadsen i sittande med foten hängande "fritt", alltså rakt ben rakt utåt, eller är det när benet är fullt utsträckt i stående?

Man kan absolut bli symtomfri även från meniskskador, det finns ju massvis av människor som går runt med meniskskador som är asymtomatiska, de vet inte att skadan finns.
Meniskskador opereras nästan uteslutande vid låsningar, inte annars. Du ska också ha haft låsningarna under en lång period och provat rehabilitering. (generellt sett, vissa ortopeder opererar mer)

Tid + låg belastning och rörelseträning, öka belastning över tid. Om du är orolig så sök fysio som är duktig på knän, men kommer vara svårt att säga särskilt mycket såhär tidigt.
Det gör ont när jag spänner det rakt, både belastat och obelastat, men då är det framtill, när jag roterar inåt så blir det även vid ledspringan där menisken sitter. Men jag får väl ge detta ett tag och vila från träning av quadsen och simning.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:10.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)