Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2023-01-18, 15:36   #1
xolea
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 20
Broskskador i knän och inflammerad knäsena

Hej,

jag söker förtvivlat efter råd och kunskap kring min knäproblematik. Har brottats med vården under de senaste åren men tycker inte att jag får den hjälp jag behöver. Men lite tur känner någon av er igen skadan/skadorna, eller har tips på vart jag bör vända mig.

Kön: Man

Ålder: 31

Längd och vikt: 190 cm, 90kg.

Bakgrund: Elitidrottade fram till 20 års ålders och spelade då främst ishockey, har aldrig haft några större skador på knän som krävt ingrepp. Blev däremot diagnosticerad med löparknä när jag var 15 år, något som gjorde att jag fick lägga om en del konditionsträning och riktad in mig mer på inlines/spinning snarare än löpning. Lärde mig med åren att jag kunde löpträna 5-6 km 4-5 dagar i veckan utan problematik om jag var noggrann med stretch av itb-band + säte innan och efter passen, men jag känner än idag av symtom av det och får ibland en molande värk på utsida knä/höft p.g.a. för kort itb-band.

Aktuell skada: För drygt tre år sedan började jag spela padel ca två gånger i månaden. Det fungerade klockrent i ungefär ett halvår, innan jag började få ont i båda knän. Smärtan uppenbarade sig främst precis ovanför knäskålen och kom i början först några timmar efter padeln, men med tiden även under matcherna. Efter ett pass tog det 3-4 veckor innan jag var någorlunda smärtfri, ondast har det gjort att gå nedför trappor. Försökte fortsätta spela padel i ett par månader men när knät började svullna rejält så lade jag ned den hobbyn. Det kändes så där att som 27-åring vara begränsad till typ crosstraining/promenader som konditionsträning och att efter varje spontan fotollsträning/padelmatch ha ont och vara svullen i någon månad.

Tog tag i problemet 2021 och genomgick skiktröntgen samt magnetkamera och blev remitterad till Sabbatsberg där jag fick träffa en ortoped som konstaterade att jag hade broskskador på båda knän, höger lite värre än vänster. Brosket är inte helt borta likt artros, men det är skålat och han beskrev det som att skadan tillhör "artros-familjen". Fick anti-inflammatorisk medicin utskriven som jag kan äta proaktivt inför exempelvis en skidsemester, fjällvandring etc. Jag gick i samband med detta även hos en naprapat som gjorde i ordning ett rehabprogram till mig.

Har sedan besöket på Sabbatsberg rehabat mina knän ca 2-3 dagar/veckan på gymmet med mycket balans- och gummibandsövningar och relativt lätta knäböj. Det har känts bra så länge jag inte provocerat knäna, men varje gång jag försökt återgå till typ löp- eller fotbollsträning har jag fått precis samma problem som tidigare. Beslutade mig i höstas för att försöka få en second opinion och fick då genomgå precis samma process som tidigare med skiktröntgen och magnetkamera och träffa en annan ortoped - denna gång med löfte om att vi skulle få ordning på smärtan och att jag var för ung för att påverkas av denna typ av skador. Resultatet från magnetkameran visade i princip detsamma som på Sabbatsberg, med ett tillägg om att jag har en inflammation i knäskålssenan ovanför knät på höger ben. Denne ortoped sa dessutom att han inte tyckte brosket var tillräckligt slitet för att jag skulle behöva ha ont. Det hela slutade med att jag blev ombedd att besöka sjukgymnast samt ha "gott mod", och där står jag idag.

Jag planerar höra av mig till min närmaste vårdcentral för att träffa sjukgymnast och rehaba vidare. Jag tror inte det är lösningen efter all rehab jag gått igenom, men då kan jag åtminstone säga att jag testat allt.

Smärta/besvär: Det är tydligt att området ovanför knäskålen blir påverkat vid fysisk aktivitet. Det blir stelt och utsidan av knät fylls med ledvätska, jag gissar att det beror på en inflammerad knäsena. Utöver det har jag även ont "mitt i" knäna direkt bekom knäskålen, vilket borde ha med broskskadan att göra. Knät är ofta nära att låsa sig och enda gången jag inte känner av smärtan i knäna är när jag promenerar på plant underlag.

Är det någon som känner igen sig i problematiken eller har tips på vår jag kan vända mig? Det borde finnas en åtgärd eller ingrepp för att lösa det här kan jag tycka. Skade-typen måste vara vanlig bland aktiva eller före detta elitidrottare - men jag har aldrig hört om en fotbolls- eller hockeyspelare som avslutat karriären i förtid p.g.a. att brosket i knäna var slitet. Skulle sjukvården erbjuda alternativa behandlingar om jag bara gnällde lite mer? Jag har rejält svårt att acceptera att jag sedan 27 års ålder behövt plocka bort flera hobbys som inneburit fysisk aktivitet. Är sedan två veckor hemkommen från en fjällenresa som resulterade i ett knä fyllt med ledvätska efter 3-4 dagars åkning. Den resan innebar större knäproblem änmin 67-åriga farsgubbe hade, han drog bakre korsbandet för prick ett år sedan.

Stort tack på förhand!

Senast redigerad av xolea den 2023-01-18 klockan 15:40.
xolea är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-18, 16:25   #2
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 102
Jag opererade mitt vänstra knä i mars 2021 för en broskada på den laterala femurkondylen. Hade haft ont i nästan ett år och ingenting hjälpte. Lugn träning eller helvila gjorde inte saken bättre. Kunde inte sitta på en stol och sträcka benet utan att det gjorde ont, varje trappsteg gjorde ont och smärtan gjorde att jag inte kunde böja. När det högg till så försvann benet i princip.

De fick gå in via artroskopi och skrapa bort skadat brosk, för att sedan borra massa små hål i lårbenet så det började blöda. Detta lade sig som en hinna över skadan/skrapet de gjorde som sedan bildade nytt brosk.

Var 30 år när jag började få ont, opererade vid 31 års ålder. Jag har sen dess böjt 255 kg. Dock känner jag givetvis av fortfarande då och då och vid vissa vinklar att det är något.

Gällande ortoped kan jag rekommendera Magnus Ödquist på GHP ortho center storängsbotten. Det var han som diagnosticerade mig samt gjorde min operation.
__________________
Ceejay's träningsjournal!

Senast redigerad av ceejay den 2023-01-18 klockan 16:27.
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-19, 08:59   #3
xolea
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 20
Tack för svaret.

Jag har hört om den operationen men fått intrycket av att det är en alternativ behandling som de flesta ortopeder aldrig skulle föreslå, tidigare har det ju hetat att man absolut inte kan återskapa/provocera fram broskbildning. Var Magnus den första ortoped du träffade, eller fick du jaga för att få rätt hjälp? Och sysselsätter du dig med någon fysisk aktivitet som löpning, padel, fotboll sedan operationen?
xolea är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-19, 09:26   #4
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 869
Hej!
Låter som om du gjort saker rätt men inte fått det utfall man önskar, ibland är det tyvärr så.
Angående eventuella andra metoder så är mikrofrakturering (jag tror det är det som ceejay var med om) något man skulle kunna diskutera med en ortoped, om man tror att det är brosket som är skadat och gör att du får besvär. Men broskskador tänker jag inte borde leda till svullnad och ledvätska på det sättet som du beskriver det..
Generellt så låter det som att du behöver sätta gränser för belastningen för att vara något sånär besvärsfri, men jag förstår att det är hemskt som 27åring.
Att hitta en bra fysio eller annan rehabperson låter som nästa steg även om det kan kännas som om du gått igenom allt.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-19, 11:57   #5
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 102
Citat:
Ursprungligen postat av xolea Visa inlägg
Tack för svaret.

Jag har hört om den operationen men fått intrycket av att det är en alternativ behandling som de flesta ortopeder aldrig skulle föreslå, tidigare har det ju hetat att man absolut inte kan återskapa/provocera fram broskbildning. Var Magnus den första ortoped du träffade, eller fick du jaga för att få rätt hjälp? Och sysselsätter du dig med någon fysisk aktivitet som löpning, padel, fotboll sedan operationen?
I princip är det eller varianter av det, det som går att göra. Han gav ett väldigt kompetent intryck och jag kan egentligen inte klaga på resultaten. PRP-injektioner var waste of time enligt honom. Det är en väldigt välanvänd operation och den är inte en del av "alternativa" behandlingar.

Ingenting sådant, men knät funkar fint i vardagen och för knäböj och marklyft. Hade jag varit lättare än 130kg så hade det nog inte varit några problem alls att pyssla med sådana fysiska aktiviteter, även om jag tror att jag förmodligen skulle kunna köra lite sånt också nu faktiskt.

Och som du säger så verkar det inte bara vara brosk(om det ens är det som faktiskt är det som skapar smärtan?) utan också lite annat.
__________________
Ceejay's träningsjournal!

Senast redigerad av ceejay den 2023-01-19 klockan 11:58.
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-19, 17:17   #6
xolea
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 20
Tack för båda era svar.

Det kanske är så att broskskadorna faktiskt inte är det som ger upphov till smärta och svullnad, å andra sidan har jag ju ont i båda knän men det är endast höger som svullnar och där jag har absolut ondast. Att ha ont i båda knän på samma sätt skulle kunna tyda på att broskskadorna är orsaken ändå. Man försöker analysera fram och tillbaka men blir aldrig riktigt klok. Den första ortopeden pekade på mina broskskador och sa "lär dig älska cykla", medan den andra sa att "nja, du har ändå tillräckligt med brosk kvar i dina knän, du borde inte ha ont. Men däremot har du också en inflammerad knäsena (quadriceps tendon). Ring fysio, mer kan jag inte göra. Gott mod." Nåja.

Jag ska dels ringa till min VC imorgon och boka tid hos fysio men också försöka ta kontakt med denne Magnus Ödquist, intrycket att man får olika bemötande beroende på vilken läkare man konsulterar kvarstår verkligen.
xolea är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-19, 18:00   #7
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 102
När jag hade som ondast kunde jag inte sitta på en stol och sträcka benet rakt framåt utan smärta.
Jag kunde absolut inte ligga på rygg med benet rakt upp och göra en bensparksrörelse. Det högg och fastnade i knät.

Trots "rehab" och flera månader utan benträning.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-20, 07:47   #8
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 869
ceejay, upplevde du det som TS skriver om svullnad i knäleden?
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-20, 09:30   #9
xolea
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 20
För egen del har jag aldrig vilovärk eller så. Smärtan kommer så fort man börjar knäa lite grann och fortsätter genom en hel knäböj, eller väldigt tydligt i varje stöt när man går i trappor/kuperad terräng. Jag kan ligga på rygg med benet upp och göra en bensparksrörelse, men det är en molande värk i knät och det har börjat knaka mer på senaste tiden. Vaknar ganska ofta på natten med en känsla av att knät är på väg att låsa sig när jag byter position, men det har ännu inte hänt. I vardagen har jag i drygt tre års tid både fysiskt och psykiskt varit begränsad i min rörlighet. Jag litar inte längre på mina knän p.g.a. smärtan och har exempelvis svårt att hoppa från en sten till en annan när man är ute på skogspromenad, går istället runt. Det har blivit till en vana att försöka gå med så raka ben som möjligt i trappor.
Provocerar jag höger knä tillräckligt mycket i form av typ skidåkning eller en fotbollsträning i lugnt tempo, svullnar knät.
xolea är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-20, 11:44   #10
xolea
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 20
Tack för rekommendationen av Magnus, ceejay. Besökte honom förra veckan, fick ett helt annat bemötande och förståelse än mina tidigare ortoped-besök. Vi planerar just nu för mikrofrakturering av båda knän med tre månaders mellanrum. Får räkna med ca 9 månaders rehab, men förhoppningsvis är det värt det i slutändan.
xolea är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-20, 12:44   #11
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 869
Kul att du fått en plan för vården och hopp framåt, hoppas du blir bättre snart!
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-05-22, 16:12   #12
kolozzzen
Registered User
 
Reg.datum: May 2023
Inlägg: 2
Citat:
Ursprungligen postat av xolea Visa inlägg
Tack för rekommendationen av Magnus, ceejay. Besökte honom förra veckan, fick ett helt annat bemötande och förståelse än mina tidigare ortoped-besök. Vi planerar just nu för mikrofrakturering av båda knän med tre månaders mellanrum. Får räkna med ca 9 månaders rehab, men förhoppningsvis är det värt det i slutändan.
Hej,
Hur har det gått?
Jag har också knäproblematik och har blivit erbjuden mikrofrakturering av en ortoped. Skulle verkligen uppskatta en uppföljning.
Tack!
kolozzzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-05-22, 20:33   #13
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 102
Ah missade det, grymt att du fick ett najs bemötande! Jag kan definitivt rekommendera Magnus. Nu har jag böjt 260 och är i det stora hela smärtfri i vardagen och böjen känns oftast inte alls.
Det har nu gått 14 månader sen op.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-05-29, 15:02   #14
kolozzzen
Registered User
 
Reg.datum: May 2023
Inlägg: 2
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Ah missade det, grymt att du fick ett najs bemötande! Jag kan definitivt rekommendera Magnus. Nu har jag böjt 260 och är i det stora hela smärtfri i vardagen och böjen känns oftast inte alls.
Det har nu gått 14 månader sen op.
Tack för svaret! Får man fråga lite om rehab-tiden?
Hur länge gick du på kryckor?
När började svullnad / värk lägga sig?
När kunde du gå / leva normalt i vardagen?
När kunde du börja träna?
kolozzzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-05-29, 15:14   #15
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 102
Citat:
Ursprungligen postat av kolozzzen Visa inlägg
Tack för svaret! Får man fråga lite om rehab-tiden?
Hur länge gick du på kryckor?
När började svullnad / värk lägga sig?
När kunde du gå / leva normalt i vardagen?
När kunde du börja träna?
Gick på kryckor i typ 3 veckor, sen började jag gå till och från bilen utan, men en del haltande. Inte pga smärta, utan för att det inte gick ta ut steget
Den värsta svullnaden la sig rätt fort, men det kommer att vara svullet i minst några veckor.
Började jobba efter 4 veckor.
Jag var på gymmet 4 dagar efter OP och körde överkropp, första böjen gjorde jag i samförstånd med fysio efter runt 8 veckor. Det var lite läskigt.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)