Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-12-15, 13:25   #1
khendon
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 8
Inflammation höft/gluteus

Hej

Har sedan ungefär två år tillbaka dragits med smärta främst i höger höft och rumpa. Har varit hos en läkare som egentligen inte gav några indikationer alls om vad det kunde vara utan gav rådet att testa voltaren gel och uppsöka en sjukgymnast. Sjukgymnasten gav inte heller några klara besked, fick dock lite övningar som jag gjorde under cirka 3 månaders tid. Övningarna har inte haft någon effekt, utan problemet har bara blivit successivt värre.

Har förstås försökt leta runt själv också på nätet, men inget av det jag hittar verkar passa in.

Saken är den att smärtan kommer främst då jag sitter eller ligger ner. Stående känner jag knappt av något alls, jag har heller inga problem att röra benet i alla upptänkliga vinklar, kan ställa mig och köra knäböj utan att få mer ont i själva rörelsen (dock känns det som att träningsvärken blir värre än den borde vara på kvällen).

Nästan alla åkommor jag hittar online har det gemensamt att de inskränker rörligheten på något vis (ont när man ska resa sig, ont när man går eller tränar osv) och jag har ju inga problem där, utan smärtan kommer vid vilande med tryck mot området. Enda undantaget från detta är då jag har varit och gått väldigt långt, då kan jag få smärta på utsidan av båda höfterna. Ofta känns det som ett ökat "tryck" i ett område

Man har ju liksom en "grop" på utsidan av rumpan, rätt in där har jag en punkt som nästan alltid smärtar, precis bakom höftbenet. Likaså runt själva höftbenet, ned längs med sidan är det nästan konstant ömt. Egentligen känns det som om hela högra halvan av baken är konstant inflammerad, när det är som värst känns det även upp längs högra sidan av ryggen.

Försökt markera i bilden nedan med gult de områden som alltid är lite ömma, sedan rött där det brukar vara som värst. I det oranga området brukar det kännas som ett ökat tryck, ofta upplever jag det som om det skulle vara "hårdare" där. Ungefär som att ligga på någon knöl i madrassen, fast det inte finns någon sådan knöl. Jag kan dock inte känna någon direkt tydlig förhårdnad med handen.



Rent generellt är hela området överkänsligt för beröring, på så vis att minsta tygfiber som rör sig över ytan känner jag extremt mycket, vilket inte nödvändigtvis gör ont men ändå gör det väldigt svårt att sova. Är som om alla känselcellerna går på "högvarv" i det området. Kan känna pulsen i små blodådror väldigt nära huden (antar att man inte har några stora blodådror nära huden i det området?).

De övningar jag fick av sjukgymnasten var gungningar på framfötterna, strecth av höftböjare, stretch av sätesmuskulaturen, samt fyrfotastående bensträckning.

Har nu även varit till en kiropraktor för en vecka sedan, även hon rekommenderade stretch av höftböjaren. Men eftersom jag har testat detta sedan innan är jag lite skeptisk till om det verkligen kommer hjälpa.

Detta kanske inte egentligen är rätt forum att fråga på, eftersom jag inte kan säga att det är en träningsskada. Det har bara dykt upp på egen hand, började på utsidan av höften (tror jag) för cirka två år sedan och sen har det bara blivit värre. Men det finns ju en hel del folk här inne med kompetens och erfarenheter inom området så tänkte att någon kanske hade några råd eller tips.

Det som oroar mest är förstås tanken på att det skulle kunna vara något som faktiskt är farligt. Jag vet inte hur bra sjukgymnaster/kiropraktorer är på att diagnosticera sarkom och annat sånt, exempelvis.
khendon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-12-16, 08:54   #2
therunningman
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Västkusten
Inlägg: 1 605
Vad gjorde du i samband med debuten?

Hur har du jobbat och tränat tidigare, hur jobbar och tränar du idag? Hur mycket går / tränar / sitter du etc

Kan du göra en till bild men från sidan?

Hur ligger du i sängen? Sover du bra?

Vilka övningar har du stretchat och hur har du stretchat dem? Aggressivt, statistikt, försiktigt etc.

Hur är rörligheten mellan benen, är det skillnader om du googlar Thomas test, inåtrotation, utåtrotation samt vid stretch av gluteus maximus?

Känsel kan luras en del.
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-12-16, 13:14   #3
khendon
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 8
Citat:
Ursprungligen postat av therunningman Visa inlägg
Vad gjorde du i samband med debuten?
Hej igen! Har svårt att "pinpointa" exakt när det hela började, eftersom jag inte vet vad allt som hänger ihop med vartannat. Det jag minns är att det började kännas "konstigt" i höger höft, på så vis att kroppen verkligen skrek åt mig att inte lägga något tryck mot den. Detta var alltså egentligen inte smärta, bara en väldigt diffus olustkänsla så jag exempelvis försökte ligga på höger sida. Detta började för drygt två år sedan (såvitt jag kan minnas) men jag kan inte koppla det till någon fysisk skada, utan det kom liksom bara smygande. Numera är det så att så fort jag sitter ner börjar smärtan komma, märker av den inom någon minut. Ska poängtera här att när jag vaknar på morgonen och ställer mig upp känner jag mig nästan helt normal, ingen smärta, men den kommer krypande så fort jag sitter ner.

Citat:

Hur har du jobbat och tränat tidigare, hur jobbar och tränar du idag? Hur mycket går / tränar / sitter du etc
Har väl varit en klassisk "periodare", tränar hårt några månader (typ stronglifts) sen när annat kommer i vägen blir det mindre ett par månader då jag kanske mest kör motionsträning.

Just idag vågar jag inte riktigt köra knäböj och tung gymträning, så har nyligen börjat med yoga dagligen, samt att jag stretchar framsida lår, baksida lår, höftböjare dagligen och mycket. Det verkar hjälpa lite åtminstone tillfälligt att hålla mig i konstant rörelse, men är rätt tröttsamt i och med att jag aldrig riktigt kan slappna av (svårt att vila stående).

Fram tills för 3 år sedan jobbade jag heltid som busschaffis, sedan dess har jag pluggat heltid och bara kört en dag i veckan i snitt extra. Undantaget somrarna då jag jobbar cirka 80%.

Upplever väl att jag sitter i snitt som en vanlig student, kanske mindre just nu då jag har rampat upp sjukgymnastiken med yoga etc.
Citat:

Kan du göra en till bild men från sidan?
Färgkodning här är:

Gul färg, de områden som brukar vara ömma/inflammerade. Röd, "gropen" jag nämnde i övre inlägget. Brukar få smärta på en punkt i djupet där. Rosa är där jag från första början började märka att det kändes "konstigt" men initialt egentligen inte smärta (kom senare). Den bakre blå färgen är det ställe där jag ofta känner ett ökat tryck, detta kom också väldigt tidigt och jag märkte det varje gång jag satt i exempelvis bilsäten som ju är skålade. Detta händer fortfarande.

Markerade också med blått på framsidan, där jag ofta förut brukade känna att det var väldigt spänt när jag gick exempelvis. Detta fenomen har jag dock inte märkt av på ett tag, så kanske har lyckats stretcha bort en del av detta.



Citat:
Hur ligger du i sängen? Sover du bra?
Sover för närvarande på mage, det är enda sättet som jag kan sova på för det mesta. Rygg går inte, höger sida också uteslutet. Vänster sida kan fungera ibland.

Sover ok om jag använder voltaren gel. Utan det har det hänt att jag har legat och vridigt mig till kl 8-9 på morgonen, eller helt enkelt gett upp och sovit nästa natt i stället. Dock ska nämnas att jag normalt har väldigt sena tider, så kanske somnar runt 2-3 i vanliga fall. Vi har egentligen inga tidiga lektioner på universitetet, och jag jobbar natt varje fredag så det har blivit den dygnsrytmen de senaste två åren.

Citat:

Vilka övningar har du stretchat och hur har du stretchat dem? Aggressivt, statistikt, försiktigt etc.
Har letat reda på lite bilder på vad jag gör, och dessa övningar gör jag just nu dagligen och mycket, 2-3 gånger per dag.

Framsida lår har jag inte riktigt hittat någon vettig bild på, men jag ställer mig på ett knä med foten uppe på en stol bakom mig, för fram det andra benet och skjuter fram kroppen i upprätt ställning tills det spänner i just framsida lår.

Höftböjaren kör jag något i stil med:


Går jag tillräckligt djupt känner jag hur det spänner runt ljumsken ungefär och ner i framsida lår en del också.

Kör även: Detta ska vara gluteusstretch men för mig tar det egentligen lite längre ner, stretchar ganska precis i det bakre blåmarkerade området på den första bilden jag postade.

För att komma åt gluteus kan jag åtminstone med viss framgång köra som den högra figuren:


Det funkar inte alltid så gissar att jag egentligen är hyfsat rörlig i gluteus. Många gånger får jag ont i ljumsken av dessa gluteus-övningar innan jag känner någon egentlig stretch i baken.

För baksida lår kör jag ungefär

Citat:
Hur är rörligheten mellan benen, är det skillnader om du googlar Thomas test, inåtrotation, utåtrotation samt vid stretch av gluteus maximus?

Känsel kan luras en del.
Ska försöka utför thomas test och återkomma. När det gäller inåt- och utåtrotation så antar jag att det som avses är det som beskrivs på http://www.tobiassaarela.com/2014/10...-den!-23523898

Inåtrotation funkar fint. Utåtrotation kan jag göra med höger ben, dock kommer jag i princip ingenstans om jag försöker göra utåtrotation med vänster ben, kanske 5-10 grader om ens det. Händer verkligen nada. Spänner som sjutton i utsidan av höften på vänster sida när jag försöker, efter en stund.
khendon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-12-16, 13:36   #4
khendon
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 8
Jag har även senaste halvåret eller så börjat känna av en del på vänster sida, längs med utsidan av gluteus, blåmarkerat:

Dock ganska mild smärta, som mest är besvärlig eftersom jag varje gång jag sitter ner tenderar att vilja lägga mer tyngd på vänster sida då höger sida är som den är. Sitter oftast lite snedvriden så att säga.

Är 34 år gammal, väger cirka 74kg
khendon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-12-16, 13:56   #5
therunningman
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Västkusten
Inlägg: 1 605
Du har mer rotationsrörlighet i höften som smärtar mest om jag förstår dig korrekt?

Någon känd ryggskada?

Någon smärta insida höft eller lår?
Hur upplever du smärtans karaktär? Molande, huggande o s v

Några känselförändringar förutom ökad sensitivitet? Ex domningar, pirrningar eller liknande.

Vet du vilken övning skulderbryggan är? Vad händer om du står i den och för isär knäna eller lyfter på en fot? Faller resp tippar bäckenet?

Om du ligger på mage med nittio grader i ena knäet och försöker lyfta foten 5 cm mot taket, använder du baksida lår eller säte? Jämför båda sidor och testa gärna med start 5 cm i luften.
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-12-16, 15:03   #6
khendon
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 8
Citat:
Ursprungligen postat av therunningman Visa inlägg
Du har mer rotationsrörlighet i höften som smärtar mest om jag förstår dig korrekt?
Ja, eller verkar iaf som om musklerna som ska rotera benet är starkare på den sidan. Är högerhänt så kanske är naturligt? Jag kan rotera vänsterbenet med handkraft upp till dom där 30 graderna, men utan hjälp kommer jag inte långt.
Citat:
Någon känd ryggskada?
Inga kända skador. Dock hade jag för cirka 4 år sedan en vinter då ryggen var ett rent elände, högg som sjutton i nedre delen när jag rörde mig, minns framför allt ett tillfälle då jag bara hade böjt mig fram för att tvätta händerna i ett handfat och sen skulle räta på ryggen och det bara skrek till. Var på jobbet, 15 mil hemifrån och trodde först att jag skulle bli tvungen att ställa in turen jag skulle köra helt och be någon hämta mig, men lyckades ta mig tillbaka till bussen trots allt.

Ryggen är väl "ok" nu, har ont med jämna mellanrum men man vänjer ju sig. Känns mer som utmattning än smärta för det mesta, ungefär som efter att man tränat ryggresningar fast utan att faktiskt ha gjort det.
Citat:
Någon smärta insida höft eller lår?
Hur upplever du smärtans karaktär? Molande, huggande o s v
Nej egentligen inte, kan känna av i ljumsken då jag stretchar rumpan som sagt men utöver det så inte direkt.

Smärtan är väldigt diffus. Den är inte jättestark. Inom någon minut från det att jag lägger mig på rygg eller sätter mig i en stol (stoppad stol, på trästolar hamnar nästan all tyngd på "sittknölarna" så funkar ofta bättre) börjar det liksom komma smygande. Inte huggande, utan successivt ökande tills jag helt enkelt måste flytta på mig eller bli smått tokig.

Citat:

Några känselförändringar förutom ökad sensitivitet? Ex domningar, pirrningar eller liknande.
Ett tag brukade fötterna få för sig att somna lite halvt, försvann efter att jag gick några minuter. Det var dock längesedan detta hände nu. Ibland kan jag känna av ilningar ner genom benet ut i tårna, men detta är väldigt sällsynt och också längesedan nu.
Citat:

Vet du vilken övning skulderbryggan är? Vad händer om du står i den och för isär knäna eller lyfter på en fot? Faller resp tippar bäckenet?
Tyvärr Kan du beskriva hur den utförs? Hittade inget när jag googlade, finns det något annat namn?
Citat:

Om du ligger på mage med nittio grader i ena knäet och försöker lyfta foten 5 cm mot taket, använder du baksida lår eller säte? Jämför båda sidor och testa gärna med start 5 cm i luften.
Skulle säga sätet på båda sidorna.
khendon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-12-16, 15:30   #7
khendon
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 8
Mer sällan kan jag få stickande smärta ganska djupt inne i höften, alltså innanför musklerna, gissningsvis höftleden. Varar dock inte särskilt länge och var nog ett par veckor sedan sist jag kände av detta senast.
khendon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-12-16, 15:48   #8
therunningman
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Västkusten
Inlägg: 1 605
Var det mycket knäböj med progression i vid debuten?

Testade du att ligga på sidan och stretcha? Hur kändes det?

Skulderbryggan eller bryggan (bäckenlyft) är ligga på rygg med fotsulorna ganska nära rumpan och pressa upp sätet i luften.

Mina tankar är att det skulle kunna vara någon form av ödem (vätska, svullnad) eller kompartmentsyndrom i de tre områden som finns kring gluteer och tensor fascia latae.

Du bör träffa en läkare. Har du fått eller satt några sprutor i rumpan, varit med om en olycka eller operation i området ökar risken.
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-12-16, 16:20   #9
khendon
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 8
Citat:
Ursprungligen postat av therunningman Visa inlägg
Var det mycket knäböj med progression i vid debuten?
Mja, jag körde en hel del knäböj (SL 5x5) under ungefär ett års tid, men sedan hade jag ett uppehåll på i alla fall ett halvår innan det här började då jag bara tränade sporadiskt, och utan fokus på knäböj.
Citat:

Testade du att ligga på sidan och stretcha? Hur kändes det?
Typ framsida lår? Testade precis och märkte väl inget speciellt.

Citat:
Skulderbryggan eller bryggan (bäckenlyft) är ligga på rygg med fotsulorna ganska nära rumpan och pressa upp sätet i luften.
Om jag för isär knäna då jag ligger i skulderbryggan verkar det hyfsat stabilt. Om jag lyfter höger fot likaså. Om jag lyfter vänster fot vrider sig bäckenet till vänster, om jag inte verkligen ger mig fan på att hålla det rakt (det kan jag, men betydligt svårare än om jag lyfter höger fot).
Citat:

Mina tankar är att det skulle kunna vara någon form av ödem (vätska, svullnad) eller kompartmentsyndrom i de tre områden som finns kring gluteer och tensor fascia latae.

Du bör träffa en läkare. Har du fått eller satt några sprutor i rumpan, varit med om en olycka eller operation i området ökar risken.
Inga sprutor eller olyckor. Jag var till läkare i våras, men jag antar att jag kanske inte beskrev problemen tillräckligt bra för hon gjorde som sagt inte särskilt mycket utan rekommenderade voltaren gel och sjukgymnastik. Skulle den typen av problem du misstänker kunna avhjälpas med sjukgymnastik eller måste det till någon slags operation?

Det hon sade var bland annat att röntgen inte skulle ge så mycket eftersom problem med muskler/mjukdelar inte syns på röntgen.
khendon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-12-16, 16:30   #10
khendon
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 8
Jag har rätt ofta en dov konstant värk i ländryggen, har inte skrivit så mycket om det just för att jag har vant mig. Samt att man är ju inte 20 längre så lite får man väl räkna med. Vet inte om det är relaterat till allt det andra dock. Brukar ta voltaren gel på ländryggen ibland också när det är som besvärligast.
khendon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-12-16, 17:27   #11
therunningman
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Västkusten
Inlägg: 1 605
Troligtvis är det myofaschiell smärta eller liknande men jag hade ändå kollat upp det om jag vore dig.

Ödem, kompartmentsyndrom på fel ställen är inte superbra.

Myofaschiell problematik löser man med ex vävnadsterapi, rörelseträning, akupunktur och träning. Det är alltså passiv och aktiv behandling men även ändringar i beteende som livsstil och träning. I absolut värsta fall OP.

Tanken var att knäet skulle adduceras under stretchen för att dra lite i senstråket du gulmarkerade och eventuellt få en reaktion, positiv som negativ.
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-12-16, 21:00   #12
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Om du har ont i ländryggen också hade jag (utan att ha undersökt dig) sett om det går att behandla det som ett derangement. Alltså, något som kommer från ryggen.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-12-16, 21:23   #13
khendon
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 8
Ok. Vill bara tacka för att ni tagit er tid, jag känner att jag har lite mer på benen nu inför nästa läkarbesök. Vet inte om det spelar någon större roll, men kiropraktorn noterade att jag är överrörlig i knäna.
khendon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-12-16, 23:03   #14
therunningman
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2014
Ort: Västkusten
Inlägg: 1 605
Från slumpmässig sida på nätet om du vill läsa:

Signs and symptoms of myofascial pain
Patients with this condition typically experience a pain or ache that is felt within the buttock. Occasionally, pain may radiate into the back of the thigh, calf, ankle or foot. Patients with myofascial pain in the buttock typically experience an increase in pain when placing the affected muscles on stretch (i.e. taking your knee towards your opposite shoulder) or during forceful gluteal or piriformis muscle contraction (e.g. when running and changing directions). Other activities that may aggravate symptoms include: sitting, climbing stairs, squatting and lunging. In addition, patients may also have reduced hip range of movement, a feeling of tightness in the buttock region and tenderness on firm palpation of the gluteal or piriformis muscles. Often palpation of these trigger points is tender and applying pressure to them may sometimes refer pain or symptoms down the leg.

Här kan du se hur triggerpunkter från gluteus minimus kan skicka smärta:

http://www.triggerpoints.net/sites/d...%20Minimus.png

http://www.triggerpoints.net/sites/d...%20%282%29.png

Men visst är det jättebra idé att provbehandla ryggen som scratch föreslår.

Kolla gärna igenom säte, alla muskler, efter triggerpunkter.

Senast redigerad av therunningman den 2015-12-16 klockan 23:06.
therunningman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-18, 08:32   #15
Smärtasedan2011
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2023
Inlägg: 1
Hej
Jag söker dig som gjorde inlägget, jag har samma symtom och besvär på exakt det beskriver sedan 2011, hade en förlossning då. Jag har under 11år fortfarande samma besvär, sökt hjälp precis som du beskriver och fått svar om att träffa sjukgymnast och träna höften vilket gör det bara värre, slutat med det nu. Jag kan bara sova på magen men ibland hjälper det inte heller. Det ända som hjälper är när jag har det som värst att börja gå eller röra på mig, vilket resulterar med att jag aldrig får vila. Snälla hur gick det för dig och har du blivit av med dina besvär. Håller på och tappar hoppet och är psykisk påverkad av det! Vården har inget och erbjuda mer! Hoppas på svar från dig, som har gett mig hopp igen.
Ps. Började gråta när jag läste din text och kände din smärta. ��
Smärtasedan2011 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)