Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-04-03, 18:38   #1081
MasterChief
Världens Största Kyk®
 
MasterChiefs avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 5 071
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Skillnaden är att ena märket faktiskt utvecklat produkterna i den terräng de ska fungera i. Och det andra märket har kopierat de etablerade märkena. RR är ett kopieringsmärke för Svenssons.
På vilket sätt är RR ett kopieringsmärke? Vilka kopierar de? Och kopierar något annat märke någon annan? Eller Fjällräven, North face, Arcteryx, Mammut, Peak, etc har enkom unika lösningar? Och vad är det för fel på Svenssons? Alla kan ju inte ägna sig åt att bestiga Mount Everest.

Du är nog bara en ängslig märkesbög.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-04-03, 20:24   #1082
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
På vilket sätt är RR ett kopieringsmärke? Vilka kopierar de? Och kopierar något annat märke någon annan? Eller Fjällräven, North face, Arcteryx, Mammut, Peak, etc har enkom unika lösningar? Och vad är det för fel på Svenssons? Alla kan ju inte ägna sig åt att bestiga Mount Everest.

Du är nog bara en ängslig märkesbög.
Jag gillar att använda grejer där funktionen är genomtänkt och testad, inte bara finns där för att sånt ska finnas på ett sånt klädesplagg osv. Det gäller inte bara kläder eller friluftsprylar allmänt utan spänner ju över i princip allting.
RR har marknadsfört sig extremt bra. Det är det enda dom är bra på.

Gick för skoja skull in på deras hemsida och sökte rätt på första vandringsbyxan som kom upp i sökningen. Nordwand pants.
Byxan har för långa ben (på modellen) vilket är olämpligt när man går i terräng, korvar sig och samlar väta.
Sidofickorna är för tighta. Beslut med kardborre istället för knappar. Hällor sitter för långt ifrån varandra. Rent skit.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-20, 19:49   #1083
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Tillbaks i civilisationen efter 8 dagar på tur utanför täckning. Alltid lika konstig känsla. Att läsa nyheter, hålla på med dator. Men också skönt att inte skida 2 mil om dagen med tältpackning startade och avslutade i Kvikkjokk, gick via Västerfjäll, miekas, peskaure, vajmok och ner igen o tarradalen.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-20, 19:56   #1084
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Tillbaks i civilisationen efter 8 dagar på tur utanför täckning. Alltid lika konstig känsla. Att läsa nyheter, hålla på med dator. Men också skönt att inte skida 2 mil om dagen med tältpackning startade och avslutade i Kvikkjokk, gick via Västerfjäll, miekas, peskaure, vajmok och ner igen o tarradalen.
Coolt! Impad.
Kanske något sånt man behöver. Koppla ur och koppla av.
__________________
P r o f e . t
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-20, 20:23   #1085
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 733
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Tillbaks i civilisationen efter 8 dagar på tur utanför täckning. Alltid lika konstig känsla. Att läsa nyheter, hålla på med dator. Men också skönt att inte skida 2 mil om dagen med tältpackning startade och avslutade i Kvikkjokk, gick via Västerfjäll, miekas, peskaure, vajmok och ner igen o tarradalen.
Hur började du ens med detta Detta är ju ett riktigt äventyr.
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-20, 20:38   #1086
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky Visa inlägg
Coolt! Impad.
Kanske något sånt man behöver. Koppla ur och koppla av.
Rekommenderas varmt

Citat:
Ursprungligen postat av CalleP Visa inlägg
Hur började du ens med detta Detta är ju ett riktigt äventyr.
Ja du, bra fråga. Första långturen vintertid var 2020, när Corona precis slagit till. Hade gått en guideutbildning och den vägen introducerats vinterfjäll. Hade varit med om mycket jobbiga saker personligen och så slog covid till så jag och tjejen stack ut i 10 dagar helt enkelt, för att få lite luft. Då var det helt tomt på fjället. Sedan dess är det tradition med en långtur varje vårvinter och en varje sommar. Blir totalt runt 50 fjällnätter varje år med alla småturer också. Från början är det ett intresse som byggts upp och eskalerat långsamt sedan många år, med en markant farthöjning när jag flyttade från stockholm till Jämtland 2018.

Egentligen får man väl inte göra reklam på det här forumet men det är ju döende. Jag är utbildad guide med eget företag, vill man lära sig hur det går till så tar jag 15 000 för en helg.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-21, 16:34   #1087
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 733
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Rekommenderas varmt



Ja du, bra fråga. Första långturen vintertid var 2020, när Corona precis slagit till. Hade gått en guideutbildning och den vägen introducerats vinterfjäll. Hade varit med om mycket jobbiga saker personligen och så slog covid till så jag och tjejen stack ut i 10 dagar helt enkelt, för att få lite luft. Då var det helt tomt på fjället. Sedan dess är det tradition med en långtur varje vårvinter och en varje sommar. Blir totalt runt 50 fjällnätter varje år med alla småturer också. Från början är det ett intresse som byggts upp och eskalerat långsamt sedan många år, med en markant farthöjning när jag flyttade från stockholm till Jämtland 2018.

Egentligen får man väl inte göra reklam på det här forumet men det är ju döende. Jag är utbildad guide med eget företag, vill man lära sig hur det går till så tar jag 15 000 för en helg.

Sjukt häftigt, har bara kört kortare turer t.ex vandring till kebne och andra leder. Men ingenting helt "off-grid". Måste varit häftig känsla att vandra helt ensam i fjället.
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-21, 17:48   #1088
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Jag är utbildad guide med eget företag, vill man lära sig hur det går till så tar jag 15 000 för en helg.
Min första tanke var, helvete vad dyrt. Sedan kom jag på att jag brukade ta 10k för en timmes föreläsning.... När staten tagit sitt är det inte mycket kvar. Om det inte är 15k per näsa och ett gäng deltagare per gång
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-21, 18:17   #1089
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Min första tanke var, helvete vad dyrt. Sedan kom jag på att jag brukade ta 10k för en timmes föreläsning.... När staten tagit sitt är det inte mycket kvar. Om det inte är 15k per näsa och ett gäng deltagare per gång
Timlönen är bedrövlig, men man får betalt för att vara ute. Och ingen vill betala mer än så för en guidning - magkänslan hos de flesta är som för dig, att det är dyrt. Tänker man på att man är i tjänst all vaken tid under tre dagar samt har sovande jour blir det inte många kronor - räknar man in all tid för kommunikation, planering, inköp, utrustningshyra... Vi snackar inte ens 50kr i timmen. Jag gör det inte på heltid, hade jag gjort det hade jag behövt en volymprodukt för att gå runt - alla jag vet som guidar på heltid lägger all tid under säsongspeak på att köra volym. Två sällskap topptur på förmiddagen, två på eftermiddagen. Fem gäster på en hundsläde, fem slädar, fyra turer om dagen. Etc. Det täcker overhead och levnadskostnad över året, så att man kan sälja 10 turer per år som man faktiskt tycker är roliga men inte tjänar några pengar på.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-21, 18:26   #1090
synd66
Registered User
 
synd66s avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Inlägg: 16
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Tillbaks i civilisationen efter 8 dagar på tur utanför täckning. Alltid lika konstig känsla. Att läsa nyheter, hålla på med dator. Men också skönt att inte skida 2 mil om dagen med tältpackning startade och avslutade i Kvikkjokk, gick via Västerfjäll, miekas, peskaure, vajmok och ner igen o tarradalen.
Riktigt häftigt
synd66 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-21, 18:52   #1091
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 907
Fjällräven är för hipsters, Revolution Race är för dom som brukade handla friluftskläder på Engelsons tidigare men söker något häftigare.

Jag gillar egentligen båda märkena men fjällräven är för dyr för kvaliten, och revolution race är okej för priset men kan inte göra fickor tillräckligt djupa eller stora. Man ska inte tappa grejer ur friluftsbyxor.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-21, 18:57   #1092
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 622
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Tillbaks i civilisationen efter 8 dagar på tur utanför täckning. Alltid lika konstig känsla. Att läsa nyheter, hålla på med dator. Men också skönt att inte skida 2 mil om dagen med tältpackning startade och avslutade i Kvikkjokk, gick via Västerfjäll, miekas, peskaure, vajmok och ner igen o tarradalen.
Västerfjäll och miekas(tror jag) var vi förra året, jävligt fint.
Tyvärr lite för mycket vandring med för mycket packning och för lite fiske.
Surströmming,potatis och öl är tydligen inte jättebra vandringsmat - vem kunde anat det!
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-21, 19:00   #1093
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Västerfjäll och miekas(tror jag) var vi förra året, jävligt fint.
Tyvärr lite för mycket vandring med för mycket packning och för lite fiske.
Surströmming,potatis och öl är tydligen inte jättebra vandringsmat - vem kunde anat det!
Ja, tror att du och jag skrev lite om det i tråden här. Kan ha varit det som fick oss att titta på det området för turen faktiskt. Riktigt fint, värden i miekas släppte in oss på en varm lunch och en kopp kaffe, det var första gången vi var inomhus på tre dygn (med en snitttemperatur på -17 grader) så det var så att jag ville gråta.

Couscous är gott till fisk och bättre turmat än potatis
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-22, 07:41   #1094
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 907
Lökpulver, vitlökspulver, buljongtärningar av olika slag, smör, chiliflakes, upphackade småtomater i matlåda, couscous folie fiskespö och triangiakök
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-23, 09:22   #1095
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
Citat:
Ursprungligen postat av blåvitt Visa inlägg
Timlönen är bedrövlig, men man får betalt för att vara ute. Och ingen vill betala mer än så för en guidning - magkänslan hos de flesta är som för dig, att det är dyrt. Tänker man på att man är i tjänst all vaken tid under tre dagar samt har sovande jour blir det inte många kronor - räknar man in all tid för kommunikation, planering, inköp, utrustningshyra... Vi snackar inte ens 50kr i timmen. Jag gör det inte på heltid, hade jag gjort det hade jag behövt en volymprodukt för att gå runt - alla jag vet som guidar på heltid lägger all tid under säsongspeak på att köra volym. Två sällskap topptur på förmiddagen, två på eftermiddagen. Fem gäster på en hundsläde, fem slädar, fyra turer om dagen. Etc. Det täcker overhead och levnadskostnad över året, så att man kan sälja 10 turer per år som man faktiskt tycker är roliga men inte tjänar några pengar på.

Jag brukar ta det här som exempel, jag är fascinerad av smide, säkert en skada från unga år som fantasynörd. Och har länge velat prova på.
Försökte få med mig någon polare men alla reagerar på hur dyrt det är. Själv tycker jag det är nästan konstigt billigt. 6990:-

Det är två dagars utbildning, med material och tillgång till egen ässja.
Men även mat och övernattning. De klarar att hålla ett så lågt pris genom att ha 10 pers i en grupp samtidigt. Men fortfarande, det är 70k som skall räcka till mat, boende, material, lön etc. Jag å min sida har svårt att se hur de kan hålla det så billigt, men många andra har svårt att se hur det kan vara så himla dyrt. Olika perspektiv.

(För den som är intresserad kommer här lite gratisreklam, full disclosure, jag har ingen anknytning alls till detta mer än att jag någon dag hoppas gå kursen)

https://www.gransforsbruk.com/produk...-smida-en-yxa/

Du får lära dig tända ässjan samt kunskap om smedjan, dess verktyg och materialet som används. Att smida en yxa är på många sätt ett av det mest utmanande smidet i smedjan. Du börjar med att smida fram yxhuvudet, sedan följer efterbearbetning som härdning, anlöpning, slipning och skaftning. Yxan som smids under denna kurs är en mindre variant som är likvärdig med Gränsfors Outdoor yxa. Målsättningen med kursen är att varje deltagare ska kunna ta med sig sin egentillverkade yxa hem.

Smideskurs ca. 12 timmars undervisning med smideslärare vid egen ässja
Enkelrum eller del i dubbelrum 1 natt (delat badrum).
1 frukost, 2 lunch och 1 eller 2 middag (valbart)
Dagligt fika och kaffe/te
Rundtur och visning av Gränsfors Bruks smedja och yxtillverkning
Material
Kurslitteratur i form av bok om smide
20% rabatt i Gränsfors Bruks fabriksbutik under kurstillfället
Din egentillverkade yxa
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)