Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-09-23, 16:52   #16
andeem
Registered User
 
andeems avatar
 
Reg.datum: Nov 2011
Ort: Gustavsberg
Inlägg: 3 303
Citat:
Ursprungligen postat av Klove Visa inlägg
Tycker det låter väldigt likt symptomen för borrelia?

"Det är vanligt att man
* är trött
* har huvudvärk
* har ont i leder och muskler.

Om borreliainfektionen har spridit sig kan man få symtom som
värk i nacke, armar, rygg och ben"
Det är dessutom inte alls självklart att det visar sig på tester.

Jag skulle i alla fall ställa frågan till läkaren.
andeem är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-23, 17:01   #17
Bubblan84
Registered User
 
Bubblan84s avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: Luleå
Inlägg: 1 513
Låter likt sköldkörtelproblem också som du även hade misstanke om. Gick med det 12 år innan det till slut syntes på prover. Samma symptom hela tiden..
De flesta med sköldkörtelproblem får gå 10-20 år med skiten och blir oftast feldiagnoserad med depression. Så även jag och antidepp-medicin gjorde inte saken ett dugg bättre.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av NNIF Visa inlägg
haha tänkt dig då i början på seklet
"ska du sporta utan kavaj? är du gheeyy eller?"
Citat:
Ursprungligen postat av Matsa Visa inlägg
Formpolisen på youtube brände hela proppskåpet och långa var köerna bland de som skulle lära far göra barn.
Min journal

Senast redigerad av Bubblan84 den 2014-09-23 klockan 17:04.
Bubblan84 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-23, 18:20   #18
Krutpaket
Registered User
 
Krutpakets avatar
 
Reg.datum: Jun 2014
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 194
Citat:
Ursprungligen postat av Bubblan84 Visa inlägg
Låter likt sköldkörtelproblem också som du även hade misstanke om. Gick med det 12 år innan det till slut syntes på prover. Samma symptom hela tiden..
De flesta med sköldkörtelproblem får gå 10-20 år med skiten och blir oftast feldiagnoserad med depression. Så även jag och antidepp-medicin gjorde inte saken ett dugg bättre.
Shit, 12 år?? Det skulle jag fan aldrig palla. Jag ska snacka med läkaren om det igen. Kan va värt att be om remiss till nån expert kanske.
__________________
Min Journal
Krutpaket är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-23, 19:31   #19
Bubblan84
Registered User
 
Bubblan84s avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: Luleå
Inlägg: 1 513
Citat:
Ursprungligen postat av Krutpaket Visa inlägg
Shit, 12 år?? Det skulle jag fan aldrig palla. Jag ska snacka med läkaren om det igen. Kan va värt att be om remiss till nån expert kanske.
Gick väl lite upp och ner hela tiden iofs, var inte alltid helt under isen. Men mådde sämre än vad som är normalt hela tiden. Väldigt svårt att få någon behandling/medicin så länge det inte syns på prover. I vissa fall har en del fått göra biopsi på sköldkörteln och där har man hittat inflammation och då har behandling kunnat sättas in trots att prover avrit inom referens.
För att komma så långt måste man dock ha väldigt tur och träffa rätt läkare. De flesta nekar en och förnedrar en om man säger vad man misstänker. Fick känna mig som en jävla hypokondriker under de där 12 åren. Det var sjukt skönt att sköldkörtelproverna till sist visade dåliga värden, så jag fick lite upprättelse.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av NNIF Visa inlägg
haha tänkt dig då i början på seklet
"ska du sporta utan kavaj? är du gheeyy eller?"
Citat:
Ursprungligen postat av Matsa Visa inlägg
Formpolisen på youtube brände hela proppskåpet och långa var köerna bland de som skulle lära far göra barn.
Min journal
Bubblan84 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-23, 19:34   #20
grimfish
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 673
Om du hade haft en rubbning av sköldkörtelns funktion så hade det med mycket stor sannolikhet synts på det blodprov som du lämnat. Även andra fantasifulla diagnoser som nämnts i tråden är osannolika.

Utifrån vad du berättar om dina besvär så är det troligaste att de kommer av stress, ångest eller depression. Mirtazapin kan eventuellt komma att ge önskvärd effekt. Jag tycker att medicinen i så fall bör ge märkbar förbättring inom tre veckor.
grimfish är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-23, 20:23   #21
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Jag tycker det låter som en vettig läkare.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-23, 20:34   #22
caro
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2014
Inlägg: 279
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Det finns alltid fler tester att göra. En doktor måste våga dra gränsen för vad som är rimligt att göra innan hen beslutar sig för att gå på linjen att symtomen orsakas av något som inte kan fångas i fysiologiska undersökningar. Att välja att provbehandla för att ställa diagnos är ofta det mest ansvarsfulla man kan göra.
Absolut! Den tanken är helt begripligt och jag är inte läkare.

Det var själva grejen att mäta saker och sen göra något helt annat som inte indikerats med en mätning, som jag tycker är intressant som fenomen. Ologisk. Översatt till mitt yrke skulle man absolut inte vilja göra så. Det skulle vara helknasigt. (Därmed inte sagt att det är överförbart mellan olika områden, inte alls, och människokroppen tycks ju inte vara logisk i alla fall.)
__________________
JDI
caro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-23, 21:28   #23
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Citat:
Ursprungligen postat av caro Visa inlägg
Det var själva grejen att mäta saker och sen göra något helt annat som inte indikerats med en mätning, som jag tycker är intressant som fenomen. Ologisk. Översatt till mitt yrke skulle man absolut inte vilja göra så. Det skulle vara helknasigt.
1. Det finns många sätt att mäta och bedöma förutom blodprover.
2. Prover/tester/mätningar är inte enbart till för att hitta, utan även för att utesluta eller gradera.
3. Att en utomstående som inte var med vid det tillfälle då en bedömning gjordes inte förstår hur bedömningen gick till betyder inte att bedömningen var felaktig.

Apropå vad som är helknasigt och inte. Samtliga punkter tämligen oberoende av vilket yrke man rör sig inom.

TS: Hoppas att du blir bättre.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-24, 12:15   #24
Bubblan84
Registered User
 
Bubblan84s avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Ort: Luleå
Inlägg: 1 513
Citat:
Ursprungligen postat av grimfish Visa inlägg
Om du hade haft en rubbning av sköldkörtelns funktion så hade det med mycket stor sannolikhet synts på det blodprov som du lämnat. Även andra fantasifulla diagnoser som nämnts i tråden är osannolika.

Utifrån vad du berättar om dina besvär så är det troligaste att de kommer av stress, ångest eller depression. Mirtazapin kan eventuellt komma att ge önskvärd effekt. Jag tycker att medicinen i så fall bör ge märkbar förbättring inom tre veckor.
Nej
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av NNIF Visa inlägg
haha tänkt dig då i början på seklet
"ska du sporta utan kavaj? är du gheeyy eller?"
Citat:
Ursprungligen postat av Matsa Visa inlägg
Formpolisen på youtube brände hela proppskåpet och långa var köerna bland de som skulle lära far göra barn.
Min journal
Bubblan84 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-09-24, 12:50   #25
caro
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2014
Inlägg: 279
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
1. Det finns många sätt att mäta och bedöma förutom blodprover.
2. Prover/tester/mätningar är inte enbart till för att hitta, utan även för att utesluta eller gradera.
3. Att en utomstående som inte var med vid det tillfälle då en bedömning gjordes inte förstår hur bedömningen gick till betyder inte att bedömningen var felaktig.

Apropå vad som är helknasigt och inte. Samtliga punkter tämligen oberoende av vilket yrke man rör sig inom.

TS: Hoppas att du blir bättre.
Du har naturligtvis helt rätt i dina punkter, förutom i oberoendet av yrket, eller ska vi säga område. Det finns en del kritiska områden där man kan mäta en hel del saker för att diagnostisera fel, men där man inte kan göra ett provskott med något som man inte mätt för att se om det kommer att fungera. Man har inte säkert de marginalerna att testa en åtgärd. Det man möjligen kan göra är typ "stänga ner" bara.

Men, nu hamnar vi rejält OT, och det var egentligen mitt intresse för denna paradox mät - gör åtgärd för något som inte är uppmätt, redan från början, även om mätning naturligtvis kan ha en bred tolkning.
__________________
JDI
caro är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-03, 16:43   #26
barbazoo
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2014
Inlägg: 1
Har sarkoidos. Trött feber ledvärk svullna fotleder andfådd yrsel mm. Sarkoidos . Alla prover var också bra men efter 12 besök så har jag diagnosen. Kan vara sarkoidos.
barbazoo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-07, 05:36   #27
Simplicity
Registered User
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 132
Läkarna har alltså tagit prover för att utesluta dom sannolikaste orsakerna.

Den diagnos som står på tur som sannolikast är depression och testet för detta är att behandla.

Om detta inte fungerar så kommer dom antagligen börja testa för saker som är tänkbara men mindre sannolika.

Låter i mina ögon som en ganska vettig utredning skulle jag snarare säga... Depression visar sig inte alltid som att man ligger i sängen och tänker "fan vad deppig jag är...". Symtom som dina kan säkerligen ha ett hundratal tänkbara orsaker och då kan det ju vara vettigt att börja med att utesluta dom absolut vanligaste diagnoserna först eller? Eller hade det varit bättre om dom spenderar lång tid på att testa för alla möjliga saker och det sen kanske visar sig att svaret var ett av dom vanligaste som finns? Då hade det varit gnäll över hur fan dom kunde missa det istället och hur kassa dom är på sitt jobb... Läkare är inga magiker som trycker på en knapp och får ut en lapp med svaret färdigt och klart. Vissa gånger får man testa, utvärdera, medicinera, analysera och utreda under lång tid.


Ge det en seriös chans under åtminstone en månad, om det verkligen är depression som är svaret så kommer de ta tid innan du märker skillnad. Om du skiter i behandlingen för tidigt, för att du helt enkelt bestämt dig för att dom har fel, kanske du får fortsätta gå med besvären under lång tid medan läkaren letar efter ett svar som dom redan hittat men som du uteslutit.


Men det är klart, har man själv besvär och dom inte hittar svaret omedelbart så är det ju läkaren som är kass på sitt jobb och inget annat...

Senast redigerad av Simplicity den 2014-10-07 klockan 05:40.
Simplicity är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-10-07, 08:28   #28
clavain
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 519
För tio år sedan fick jag ungefär samma symptom som du dras med nu. Eller andfåddhet vet jag inte då jag har astma och tidvis dras med det ändå.

Efter standardbatteriet med tester fick jag samma diagnos som du och precis som du hade jag svårt att se att jag skulle vara deprimerad. Som jag upplevde det var det kroppen som sa ifrån, rent fysiskt orkade jag inte med trots att jag då borde varit i mitt livs form efter flera års skadefri träning.

Nåväl jag gick motvilligt med på sjukskrivning och medicinering men jag blev inte bättre utan tvärtom tröttare och mer orkeslös. Dessutom började minnet svikta och jag fick svårt att organisera vardagen.

Fick en ny tid hos läkaren och då krävde jag remiss till neurolog eftersom det i min släkt har förekommmit fall av MS som visserligen inte är ärftligt men där symptomen kan påminna om det jag upplevde. Allmänläkaren tyckte det var onödigt för depressioner kan ta lång tid att ta sig ur och en månad var ingenting, dessutom var det högst osannolikt att det var något exotiskt som tex MS. Jag vägrade acceptera och motvilligt fick jag till slut remissen.

Ytterligare några veckor senare träffade jag neurologen och fick beskriva mina symptom. Ytterligare en mängd tester senare så visade det sig med hjälp av ett ryggmärgsvätskeprov till slut att jag hade Neuroborrelios. Dvs Borrelia i centrala nervsystemet.

En dunderkur antibiotika senare så var det värsta över men det tog ytterligare ett drygt halvår innan jag var 100%.

Hade jag lyssnat på husläkaren hade jag aldrig fått diagnosen. Jag hade dragits med fanskapet i åratal och förmodligen fått permanenta skador.

Om du känner att diagnosen inte stämmer, kräv vidare utredning. Depression används tyvärr ibland som slaskdiagnos.
clavain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-03, 19:22   #29
joasimo
Hockeybög deluxe
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 2 666
Citat:
Ursprungligen postat av Krutpaket Visa inlägg
Tja,

Vet inte om detta är rätt del av forumet, men moderator får flytta inlägget om det behövs.

Hur som helst, jag har mått skitkonstigt de 3 senaste veckorna. Jag har varit på VC där dem tog lite blodprover och konstaterade att det inte va nått fel på mig. Dem är helt ute och cyklar då jag VET att nått är fel. Jag har nu krävt en ny tid med läkaren och ska kräva att dem tar ordentliga prover.

Men då VC är sjukt sega jag tänkte ändå kolla om någon av er kära koloiter har haft liknande symptom och kanske vet vad det är som pågår.

Mina symptom:
  • Konstant trötthet och utmattning (inte vanlig trötthet som man kan känna efter en lång dag, utan en extrem jävla trötthet jag aldrig känt förr)
  • Yrsel (inte så jag ramlar omkull, men tillräckligt för att påverka vardagen)
  • Känner mig svag och öm i msukler och leder
  • Kraftlös
  • Blir lätt andfådd och har svårt att andas ordentligt (måste väldigt ofta andas in genom munnen för att fylla lungorna med tillfärcklig med luft/syre)

Har även ont i nacken. Känner mig stel i nacken och det knakar och knastrar hela tiden när jag rör på huvet (men vet inte om det har med saken att göra).

Jag tänker spontant brist på vitamin b12, brist på kortisol (fel på sköldkötlar eller binjurar) eller nått liknande. Men enligt läkarna är ju allt ok.

Har nån av er vart med om samma sak?
Hur gick det för dig? Fick du någon klarhet? Dina symtom stämmer in exakt på mig. Även tung i huvudet och lockkänsla och klumpkänsla i hals.

Jag hade järnbrist och lite stress. Vet dock inte om det är hela sanningen. Blev du klokare?
joasimo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-03, 19:26   #30
joasimo
Hockeybög deluxe
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 2 666
Citat:
Ursprungligen postat av Bubblan84 Visa inlägg
Gick väl lite upp och ner hela tiden iofs, var inte alltid helt under isen. Men mådde sämre än vad som är normalt hela tiden. Väldigt svårt att få någon behandling/medicin så länge det inte syns på prover. I vissa fall har en del fått göra biopsi på sköldkörteln och där har man hittat inflammation och då har behandling kunnat sättas in trots att prover avrit inom referens.
För att komma så långt måste man dock ha väldigt tur och träffa rätt läkare. De flesta nekar en och förnedrar en om man säger vad man misstänker. Fick känna mig som en jävla hypokondriker under de där 12 åren. Det var sjukt skönt att sköldkörtelproverna till sist visade dåliga värden, så jag fick lite upprättelse.
Vilka värden tog dom då? Jag gjorde ett test p-tsh det visade sig ”normalt” hört dock att det kan visa sig normalt och att man måste kolla annat för att verkligen utesluta sköldkörteln? För mig kom symtomen från ingenstans, har svårt att köpa att min järnbrist påverkar mig så här.
joasimo är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)