Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2023-03-17, 21:29   #76
RökteUppMinKatt
Registered User
 
RökteUppMinKatts avatar
 
Reg.datum: Sep 2020
Inlägg: 307
Hade problem med lös mage också och även om kaffe var en faktor så löste jag det på annat sätt då det finns så många faktorer som påverkar tarmen.

Slutade att äta enorma mängder frukt och grönsaker vid samma måltid. Äter fortfarande mycket, men har delat upp det mer.

Började äta kefir regelbundet.

Uteslöt lektiner helt.

Nu är magen bra trots samma mängd kaffe.
RökteUppMinKatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-18, 06:32   #77
EnergiÖverskott
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 1 445
Jag älskar smaken av kaffe och har sedan jag var 16 år druckit brutala mängder. Det plus mängder PWO:s, energidrcyker och annat koffeinhaltigt gjorde att jag till slut fick i mig lätt över ett gram koffein om dagen. La ner allt förutom kaffe och dricker nu "bara" två rejäla baljor kaffe runt 30 minuter efter att jag gått upp och fått i mig en liter vatten. Jag gör det dock 50/50 koffeinfritt. Märker definitivt av av att jag blir mindre stressad nu med mindre koffein.

Det som sabbade min mage mest har jag insett var lektiner som nämnts i inlägget ovan. Efter jag helt uteslutit dessa mår min mage mycket bättre. En somewhat ketogen kost med inte allt för mycket grönsaker verka fungera också. För min personligen verkar mejerier ha varit ett problem också. Ska laborera med att lägga till saker som kvarg och lite annat framöver och se hur det går. Tror jag skulle klara av havregryn och annat som innehåller lite lektiner också, som fungerade för mig innan jag förstörde magen med många år av brutala laddningar grönsaker, koffein, stress och fibrer. Stor anledning till att jag började med carnivore och långsamt lägger till grönsaker är för att jag vill nå dit att jag kan äta mer grönsaker, havre, mejerier etc igen utan att min mage pajar. Så la en baseline och ska se hur magen reagerar när jag börjar lägga till saker.

Kort svar: Kaffe är inte den största boven för min mage, men att dragit ner på koffein drastiskt märker jag definitivt ha gynnat mina stressnivåer till det bättre.
EnergiÖverskott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-19, 17:12   #78
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 726
Upplevde samma, hade problem med stress nivåerna för något år sedan och var en del av det som hjälpte.
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-20, 23:10   #79
Luddsson
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 667
Citat:
Ursprungligen postat av CalleP Visa inlägg
Upplevde samma, hade problem med stress nivåerna för något år sedan och var en del av det som hjälpte.
Slutade du helt med kaffe?
Luddsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-21, 16:32   #80
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 726
I de perioder ja, nu dricker jag kaffe igen för gillar det och har inga direkta problem med stressnivåerna.
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-21, 18:57   #81
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Jag har mycket damp och mycket oro försvann när jag slutade med kaffet och följde kroppens mat och sovklocka istället
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-21, 19:07   #82
Lafayette
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
 
Lafayettes avatar
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 519
Kaffe är ju livet. Tror ni inbillar er, drick lagom istället
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Livet är upp och ner, som en knäböj.
Lafayette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-21, 21:11   #83
ozzian
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Ort: Marhult
Inlägg: 906
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette Visa inlägg
Kaffe är ju livet. Tror ni inbillar er, drick lagom istället
lagom?

jag dricker en dubbel esspresso på morgonen sen inge mer, är det lagom?
ozzian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-10-01, 20:54   #84
Luddsson
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 667
Bumpenstein.

Har någon slutat med kaffe helt och upplevt det positivt? Kaffe är i övrigt en hälsodryck har jag förstått. Jag dricker otroligt mycket kaffe. Upp mot 2 L per dag. Som med mycket annat är det väldigt mycket enklare att sluta helt än att trappa ner.
Luddsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-10-01, 21:22   #85
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Luddsson Visa inlägg
Bumpenstein.

Har någon slutat med kaffe helt och upplevt det positivt? Kaffe är i övrigt en hälsodryck har jag förstått. Jag dricker otroligt mycket kaffe. Upp mot 2 L per dag. Som med mycket annat är det väldigt mycket enklare att sluta helt än att trappa ner.
Tar enbart koffein/stimulanter direkt på morgonen, innan frukost. Då får man bäst effekt, med mat i magen får man inte de effekter jag vill ha av koffein - alternativt så måste man ta så mycket att det blir ”mycket”.
När jag tränade efter jobbet blev det 2 bolus-intag, morgon och eftermiddag, vilket resulterade i att det ofta blev svårt att somna på kvällen. Och eftersom jag sov mindre/sämre drack jag dessutom kaffe under dagen för att motverka tröttheten.
Resultatet av att enbart inta koffein vid ett tillfälle - och då specifikt direkt på morgonen, innan frukost är att jag får en tillfredställande boost för träning - eller bara för att komma igång på morgonen - och dessutom håller mig skönt pigg ända till eftermiddagen och bekvämt trött/sömnig på kvällen.

Som med alla droger så behöver man inte 100% avhållsamhet från koffein för att ”må bra” - man behöver använda det smart/ansvarsfullt och endast då man ”behöver” det. Att slentrianmässigt bara dra i sig mer och mer utspritt över dagen kommer enbart att bygga upp tolerans och minska den effekt man faktiskt vill få ut av det, vilket gör att man tar ännu mer tills andra effekter än de man vill ha kommer istället.

För mig har det inte handlat om magproblem eller så, snarare att liksom aldrig vara pigg, och dessutom då inte tillåta mig vara avslappnad/trött när man bör vara det.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-10-02, 10:23   #86
CalleP
Göteborg är världens bästa stad!
 
CallePs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: Floda
Inlägg: 4 726
Citat:
Ursprungligen postat av Luddsson Visa inlägg
Bumpenstein.

Har någon slutat med kaffe helt och upplevt det positivt? Kaffe är i övrigt en hälsodryck har jag förstått. Jag dricker otroligt mycket kaffe. Upp mot 2 L per dag. Som med mycket annat är det väldigt mycket enklare att sluta helt än att trappa ner.
Slutat med det i perioder och har upplevt mig själv lugnare och somnar lättare. Hade nog bara trappat ner om jag vore du, sluta helt känns rätt onödigt.
Sen visst klart du klarar det men om du dricker 2 liter kaffe och ska sluta helt så har du en rätt go huvudvärk att se fram emot i några dagar.
__________________
Journalen
CalleP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-10-02, 10:51   #87
Iliyas
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 295
Jag ligger nog på 800mg om dagen, tar 300mg på morgonen(tabletter) då det är lättare att sätta igång med pluggandet när man får lite lyckorus av det.
Sedan så tar jag 300mg igen efter lunchen för att orka plugga ett par timmar till. Har i mig en kopp kaffe eller två under dagen också men tar iinget koffein efter klockan 15.00.
Sover 5.30-6 timmar om dagen och utan kaffe hade jag nog knappt fungerat, men kaffe gör mig mer produktiv, men brukar ha vissa perioder jag minskar koffeinet.

Känner mig fortfarande väldigt lugn och sansad, vilopulsen ligger på 66bpm, men har missbrukar koffein länge så tål väl höga doser utan problem.
Iliyas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-10-03, 07:57   #88
Perramja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 316
Citat:
Ursprungligen postat av Iliyas Visa inlägg
Jag ligger nog på 800mg om dagen, tar 300mg på morgonen(tabletter) då det är lättare att sätta igång med pluggandet när man får lite lyckorus av det.
Sedan så tar jag 300mg igen efter lunchen för att orka plugga ett par timmar till. Har i mig en kopp kaffe eller två under dagen också men tar iinget koffein efter klockan 15.00.
Sover 5.30-6 timmar om dagen och utan kaffe hade jag nog knappt fungerat, men kaffe gör mig mer produktiv, men brukar ha vissa perioder jag minskar koffeinet.

Känner mig fortfarande väldigt lugn och sansad, vilopulsen ligger på 66bpm, men har missbrukar koffein länge så tål väl höga doser utan problem.
Du startar dagen med en koffeinmängd motsvarande 4-5 koppar kaffe och mer än dubblar det över dagen. Så alltså en koffeinmängd på över 10 koppar kaffe om dagen. Lär stressa ditt system i det långa loppet..
Perramja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-10-03, 16:06   #89
Korken69
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2022
Inlägg: 32
Dricker vanligtvis en energidryck med 200mg koffein innan gymmet på morgonen och sedan minst 3-4 koppar kaffe under dagen så det blir nog mellan 500-1000mg/dag.

Har de senaste 3 åren slutat (alltså tagit en paus) helt cold turkey mer eller mindre utan problem förutom att jag saknat smaken av en god kopp kaffe. Ingen skillnad på trötthet och sover inte bättre men märker att när jag väl börjat med koffein igen (brukar vara efter en månad) är jag känsligare och kan verkligen känna skillnad i pigghet före/efter en rejäl kopp kaffe vilket jag inte gör i vanliga fall.
Korken69 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-10-11, 13:53   #90
miladenaa
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2023
Inlägg: 1
Koffein ökar alltså vid sidan om dopamin både noradrenalin och adrenalin (samlingsnamn "katekolaminer") som nämns längst ner i citatet och dessa påverkar amygdala, ett område i hjärnan som processerar fara och även förefaller kunna öka sexlust. Kanske som en biologisk funktion av att det finns risk för att dö; d v s att man ska hinna kopulera (min tes).
miladenaa är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)