Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-05-31, 16:46   #2701
Kaalle
Registered User
 
Kaalles avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 242
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren Visa inlägg
Kaliumklorid = Potassium chloride.

Rekommenderat intag kalium är 3.5g/dag, och kaliumklorid innehåller ca 52% kalium, så man behöver ca 6-7g av detta pulver per dag.
Ska sätta igång i veckan, en sista fråga. Jag får det till 5 gram vanligt bordssalt också utöver detta för att täcka behovet stämmer det? Kan tilläggas jag bor i tropiskt land och sitter i minst 30 graders värme hela dagen i regel, förvisso med fläkt men svettas ändå mer än vanligt av förklarliga skäl.
Kaalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-04, 16:47   #2702
Donkeychow
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2021
Inlägg: 2
Någon tumregel på hur mycket vätska per gram salt i drinkarna för att undvika kräkreflex? Hittade inte när jag sökte i tråden.
Donkeychow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-05, 12:49   #2703
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
Citat:
Ursprungligen postat av Donkeychow Visa inlägg
Någon tumregel på hur mycket vätska per gram salt i drinkarna för att undvika kräkreflex? Hittade inte när jag sökte i tråden.
Jag blandar saltet i samtliga drinkar. Blir ganska salt i och för sig. Det är en smaksak. Blanda som du tycker funkar bäst för dig.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-12-06, 18:41   #2704
Donkeychow
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2021
Inlägg: 2
Tackar som ännu svarar. Börjat köra separat med med pepsimax eller jaffa light så går det ganska bra!
Psyllium fröskalan vill dock klumpa sig som fan. Är det bättre som en pudding? Måste fixa visp isåfall
Donkeychow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-03, 06:27   #2705
Okarin
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2021
Inlägg: 142
Le bump.

Om man kör 4xproteindrinkar (30 gram äggviteprotein i varje drink) under dagen och sen äter en mumsbit som broccoli och ett ägg på kvällen, behöver man tänka på salter och vitamintillskott då? Tänkta köra upplägget två veckor till att start med, fungerar det bra kör jag en månad.
Okarin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-03, 06:53   #2706
EnergiÖverskott
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 1 445
Citat:
Ursprungligen postat av Okarin Visa inlägg
Le bump.

Om man kör 4xproteindrinkar (30 gram äggviteprotein i varje drink) under dagen och sen äter en mumsbit som broccoli och ett ägg på kvällen, behöver man tänka på salter och vitamintillskott då? Tänkta köra upplägget två veckor till att start med, fungerar det bra kör jag en månad.
Två veckor är en såpass kort period att det lär vara ganska lugnt. Dessutom får du en del vitaminer från ägget och broccolin. Jag hade saltat mest för välmåendet och tagit en multivitamin bara för att det inte skadar liksom.
EnergiÖverskott är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-06, 18:19   #2707
Okarin
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2021
Inlägg: 142
Citat:
Ursprungligen postat av EnergiÖverskott Visa inlägg
Två veckor är en såpass kort period att det lär vara ganska lugnt. Dessutom får du en del vitaminer från ägget och broccolin. Jag hade saltat mest för välmåendet och tagit en multivitamin bara för att det inte skadar liksom.
Det blev ca 1kg kvarg per dag + 400 gram fryst broccoli. Inte VLCD, men typ lite mindre än 1000 kcal. Är ganska aktiv, blir kanske 1 timma kondition om dagen, plus styrketräning och lite promenader. Får se om det håller. Tre dagar in och hungern är mycket hanterbar.
Okarin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-19, 23:59   #2708
Don H
Gammal Farbror
 
Don Hs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Mogadonien
Inlägg: 506
Det är snart slutet på Mars och denna tråden har inte poppat upp ännu???
Har alla gift sig eller är det någon som skall satsa till sommaren?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle40 Visa inlägg
King Grub. Din lilla hjärna är så förvirrad av alla ovetenskapliga studier, och lekmannastudier du tittat på att du inte längre förstår den enklaste logik.
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Du får väl svara på dina egna jävla frågor om du ska grina över svaren du får.
Don H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-04-10, 19:01   #2709
bojje_89
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 84
Funderar på att ge det här ett försök. Jag måste bara fråga: som jag uppfattat det klassas <800 kcal som VLCD. Ska jag med mina 107 blekfeta kilon äta lika mycket (läs: lite) som ni som struttar runt stenhårda 20 kg lättare?
bojje_89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-04-10, 19:20   #2710
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Citat:
Ursprungligen postat av bojje_89 Visa inlägg
Funderar på att ge det här ett försök. Jag måste bara fråga: som jag uppfattat det klassas <800 kcal som VLCD. Ska jag med mina 107 blekfeta kilon äta lika mycket (läs: lite) som ni som struttar runt stenhårda 20 kg lättare?
Ska och ska, men vill du köra VLCD så blir du tvungen
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-04-10, 19:34   #2711
bojje_89
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 84
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
Ska och ska, men vill du köra VLCD så blir du tvungen
Jo, men med mina extrakilon hamnar jag rätt långt från 2 g protein/kg kroppsvikt.
Skitsamma om det inte kan kallas VLCD längre, men kan man göra ett "tjockis-anpassat" upplägg om 5xEAA + 5xCasein / dag?

Edit: tar man inte alls hänsyn till ration protein/kroppsvikt?

Senast redigerad av bojje_89 den 2023-04-10 klockan 19:36.
bojje_89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-04-10, 19:35   #2712
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Citat:
Ursprungligen postat av bojje_89 Visa inlägg
Jo, men med mina extrakilon hamnar jag rätt långt från 2 g protein/kg kroppsvikt.
Skitsamma om det inte kan kallas VLCD längre, men kan man göra ett "tjockis-anpassat" upplägg om 5xEAA + 5xCasein / dag?
Det kan du säkert göra, garanterat besvarat i tråden redan med om du orkar gå igenom några sidor
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-04-10, 19:37   #2713
bojje_89
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 84
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
Det kan du säkert göra, garanterat besvarat i tråden redan med om du orkar gå igenom några sidor
Har skummat igenom tråden två gånger.

Men jag hamnar ju ändå en bra bit under 2 g protein/kg kroppsvikt.
bojje_89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-04-10, 19:40   #2714
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Citat:
Ursprungligen postat av bojje_89 Visa inlägg
Har skummat igenom tråden två gånger.

Men jag hamnar ju ändå en bra bit under 2 g protein/kg kroppsvikt.
ja det kommer du göra och inget som du behöver stirra dig blind på den exakta siffran
Magnus N är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-04-10, 20:21   #2715
bojje_89
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 84
Vad tror ni om det här under en träningsdag? För att få in en extra casein i schemat, får jag trycka in en shake precis i början av passet.

07:55 EAA, Vitamin D, kalcium, Multivitamin (Wellness series vitamineral complex)
08:40 Casein (Body science)
11:15 EAA
12:00 Casein, Omega 3 (Body science)
13:30 HMB
13:50 EAA, Kreatin
14:20 TRÄNING
14:40 Casein
16:15 EAA, Kreatin
17:00 Casein
21:00 EAA
21:45 Casein Omega 3
22:00 Magnesium+ (Body science)

10 g psylliumfrö/casein. Spelar det någon roll om det är hela skal eller en nermald variant?
Blanda 70 g JOZO mineralsalt, 20 g bordssalt, 50 g bakpulver och sprida över 10 dagar i proteinpulver. Korrekt?
Någon, minns inte vem, nämnde att man kunde skippa ZMA om man körde Body Science Wellness series vitamineral complex + magnesium. Är det rätt uppfattat?

Fem casein ger enligt innehållsförteckningen 600 kcal och 120 g protein. Vad är motsvarande siffra för fem EAA?
bojje_89 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)