Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2023-02-28, 15:53   #31
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 871
Vet inte vad det är för tester du gjort, vilket labb osv, och hur eventuell läkare ser på dessa provresultat, men i ditt fall så känns det väl som om du bör söka för det vi skrivit ovan, en del symtom stämmer in och de tester som du gjort visar att du har högre risk för det som jag och scratch misstänkte.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-28, 16:06   #32
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 845
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Vet inte vad det är för tester du gjort, vilket labb osv, och hur eventuell läkare ser på dessa provresultat, men i ditt fall så känns det väl som om du bör söka för det vi skrivit ovan, en del symtom stämmer in och de tester som du gjort visar att du har högre risk för det som jag och scratch misstänkte.
Det är 23andMe som gjort DNA testet, och sen har jag kört mitt DNA resultat i en annan tjänst som heter Promethease och ger ännu fler indikationer.

Jag vill dra mig till minnes att 90% av alla med AS har den dåliga HLAB27 genen, så jag skulle isåfall tillhöra de resterande 10 %.

Att mina sömnproblem har med inflammation att göra hänger i mitt huvud ihop med vad jag hela tiden känt mig säker på, att tung styrketräning gör det värre, och att det blir som värst inte samma natt som passet utan natten och nätterna därpå, när inflammationen bör nått sin högsta nivå.

Jag har kommit i kontakt med en läkare som verkar bra nu. Återkommer med hur det utvecklar sig. Har tagit upp detta angående AS eller spondylhestheses (orkar inte stava rätt) och även om att Naproxen verkar hjälpt mig ordentligt.

Återigen, tacksam som bara den för all respons jag fått.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-28, 16:17   #33
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Vad håller du på med ?
Det är bara att gå till VC och prata genom dina problem med läkaren och tala om att du vill ha det utrett. Ingen läkare tvekar idag på att remittera dig vidare. Det blir remiss till magnetkamera och du bor i Stockholm du får snabb tid till undersökningen om du är öppen att ta en tid i området. Max tre fyra veckor.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-28, 16:27   #34
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 845
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Vad håller du på med ?
Det är bara att gå till VC och prata genom dina problem med läkaren och tala om att du vill ha det utrett. Ingen läkare tvekar idag på att remittera dig vidare. Det blir remiss till magnetkamera och du bor i Stockholm du får snabb tid till undersökningen om du är öppen att ta en tid i området. Max tre fyra veckor.
Nehej du, det kan jag dementera direkt. Jag har försökt få hjälp med detta tre gånger. En gång via min vanliga VC (Va vad är detta, nej vi vet inte), sedan KRY (Åh, så du har inte sovit mer än tre, fyra timmar, max, någon natt, senaste månaderna? Jaha, vill, vill du ha, ööh, Propavan?) och sen min gamla VC igen, med ny läkare (jag.. jag vet inte alls vad det här kan vara. Men eftersom du tjatar om någon hjälp eller medicin, vilken som helst, så.. Atarax?).

Vården har varit helt jävla värdelös, men nu är jag skriven på en ny klinik, och eftersom mitt ryggont blivit värre så har jag något annat än enbart sömnen att gå på.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-02-28, 23:20   #35
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 871
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Vad håller du på med ?
Det är bara att gå till VC och prata genom dina problem med läkaren och tala om att du vill ha det utrett. Ingen läkare tvekar idag på att remittera dig vidare. Det blir remiss till magnetkamera och du bor i Stockholm du får snabb tid till undersökningen om du är öppen att ta en tid i området. Max tre fyra veckor.
Det gäller då att komma till en läkare som har rätt kompetens, rätt förutsättningar för att ta en ordentlig anamnes, göra rätt undersökningar och sedan eventuellt remittera vidare eller sätta in medicin direkt.
Det är bättre att komma förberedd till ett läkarbesök och om det finns misstankar för t ex inflammatorisk ryggsjukdom så kanske man har större chans att bli bokad på en läkare som har jobbat lite med det innan.
Liknande/samma gäller i primärvård för fysioterapeuter.
Från dag 1 att jag jobbade i primärvården fick jag träffa alla möjliga besvär, hade jag alla rätt från början? Förmodligen inte. Hade jag alla rätt efter 5 år? Förmodligen inte.
Bara för att man är läkare kan man inte allting och man behöver inte veta vart man ska remittera heller om man inte har någon aning om vad besvären är.
Därav, var förberedd och lyft misstankar redan i telefonen.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-03-01, 12:36   #36
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Vad håller du på med ?
Det är bara att gå till VC och prata genom dina problem med läkaren och tala om att du vill ha det utrett. Ingen läkare tvekar idag på att remittera dig vidare. Det blir remiss till magnetkamera och du bor i Stockholm du får snabb tid till undersökningen om du är öppen att ta en tid i området. Max tre fyra veckor.
Haha, lever vi i samma land eller?
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-09-06, 11:06   #37
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 871
Hur har det gått?
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-09-07, 10:55   #38
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 845
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Hur har det gått?
Det var inget fel på ryggen. Jag hade ont i ryggen för att jag inte sov och inte tvärtom.

Min insomnia varade i 6 mån och fick sin förklaring och löste sig också. Orsaken var brist på solljus i ögonen pga vinter och att mina dåvarande glasögon hade lins som mörknar utomhus direkt. Dygnsrytmen försvann. En vecka utan glasögon och promenader ute på morgonen så var det löst.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-09-07, 14:07   #39
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 871
Skönt att det löste sig. Nu när du säger det så låter det lite bekant från någon annan tråd, med sovandet och solljuset.
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)