Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-12-24, 12:42   #1
doglas2009
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 44
Smärta nedre del av överarm?

Hej gott folk,

Den senaste veckan har jag märkt att jag märkt fått småont i nedre delen av överarmen, ca 10cm upp från knölen man har på insidan av armbågen och lite mer åt bicepssidan, snarare än triceps. Jag har inte gjort något speciellt för att det ska hända, jag märkte bara att jag helt plötsligt fick lite ont där när jag sträckte mig efter något.

Jag har vilat från gymmet i ca. 5 dagar, fram tills idag. Jag körde på som vanligt men började väldigt lätt med alla övningar. Det jag kan konstatera är att hantelpress var helt lugnt, noll smärta, likaså knäböj och hantelrodd. Det som däremot inte funkade var chins, jag började med att bara hänga i stången och redan då känner jag att det sträcker obehagligt så det hoppade jag över. Jag testade även att sträcka ut armen rakt fram och hålla i en ställning för att sedan luta mig bakåt och belasta armen från den vinkeln, då kände jag ingenting. Det blir visserligen inte lika mycket belastning som att hänga helt fritt men jag försökte provocera fram smärta, vilket jag ej lyckades med. Sist men inte minst testade jag bicepscurl i maskin, inte heller detta gjorde ont, då körde jag visserligen väldigt lätt, men körde många reps så jag fick rejält med pump.

När man googlar runt så är det mycket prat om tennisarmbåge men känslan är att det då gör ont mer i själva armbågen, eller närmare "knölen" på armbågen. Men det kanske kanske även kan göra ont lite längre upp på armen?

För att sammanfatta gör det alltså ont ovanför knölen man har på insidan av armbågen, kanske där biceps fäster(?), detta framförallt när jag hänger i en stång, eller iaf har armarna helt utsträckta ovanför huvudet.

Är det någon som känner igen detta som har något tips på vad man kan göra för att bli av med detta?

Stort tack på förhand.

God jul!
doglas2009 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-12-27, 13:59   #2
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Kanske du har ont i fästet av brachioradialis.

__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-12-28, 15:47   #3
doglas2009
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 44
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Kanske du har ont i fästet av brachioradialis.

Det är definitivt möjligt att det är där jag har ont, tycker dock mer att det ser ut som att den muskeln fäster på utsidan av armen, snarare än insidan. Det stod dock något om att symptom på smärta i brachioradialis är smärta i tummen, något som jag har haft dom senaste veckorna när jag tänker efter. Funderar på om denna smärta eventuellt kan börjat när jag öppnade en syltburk vars lock satt fast något förskräckligt.

Är det något man bör kolla med en sjukgymnast eller ska jag vänta och se om det försvinner av sig självt? Segt att inte kunna träna lats/biceps på ett vettigt sätt.
doglas2009 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-12-28, 22:44   #4
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Som du ser är handen vriden på bilden; tummen är på insidan.
Jag tycker du kan kolla upp det. Var bor du?
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-01, 22:49   #5
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 871
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Som du ser är handen vriden på bilden; tummen är på insidan.
Jag tycker du kan kolla upp det. Var bor du?
Är jag dum nu och inte fattar? Underarmen är väl supinerad, man tittar på palmarsidan av handen och den mediala condylen på humerus är väl på insidan, alltså vänster i bild?
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-03, 09:12   #6
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Citat:
Ursprungligen postat av CoKEmaN Visa inlägg
Är jag dum nu och inte fattar? Underarmen är väl supinerad, man tittar på palmarsidan av handen och den mediala condylen på humerus är väl på insidan, alltså vänster i bild?
Hah! Ju mer jag tittar desto mindre förstår jag vilken vy det är ifrån. Du har nog rätt.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2023-01-03, 22:57   #7
CoKEmaN
Registered User
 
CoKEmaNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Norrköping
Inlägg: 1 871
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Hah! Ju mer jag tittar desto mindre förstår jag vilken vy det är ifrån. Du har nog rätt.
Jag avskyr bilder där det inte står lateralt/medialt
__________________
Nån måste lyfta vikterna, det kan lika gärna vara du!
CoKEmaN är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)