Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-10-04, 16:45   #1
PKtarzan
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 321
Alkohol vid bulk💪

Lite fredagsnojja dårår! Kommer ta min whisky oavsett❤️ Frågan lyder hur pass dåligt är alkohol vid bulk? När man deffar är det väl inte så opti (även om det går) att dricka alkhol. Men när man ligger på kaloriöverskott hela veckodagarna oavsett och sköter träningen ,även dagen efter man druckit. Hur mycket påverkar egentligen alkohol en gång i veckan muskeluppbyggnaden? Pratar inte om att svepa 10 öl och en halv flaska vodka på klubben... men typ 3-4 whisky-pinnar och 2-3 öl för att koppla av efter en vecka med mycket träning och jobb? Även om man inte riktigt skulle nå sitt kalori (frånse alkoholkalorierna då) och proteinmål denna dagen? Hur ser/gör på det hela? Ser man liksom på många inom strongman och styrkelyftseliten så sänks ju en och annan öl-bärtz under träningssäsongen! Kanske inte under toppningen innan tävling då. Men jag har inga planerna på att tävla just nu ändå!
Trevlig helg på er!
Mvh
__________________
Vill Du veta resultatet i en fotbollsmatch mellan
två 16-åriga pojklag??
”Mät lagens sammanlagda testikelvolym!”
PKtarzan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-05, 07:58   #2
kimozabe
Registered User
 
kimozabes avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Karlshamn
Inlägg: 493
Citat:
Ursprungligen postat av PKtarzan Visa inlägg
Lite fredagsnojja dårår! Kommer ta min whisky oavsett Frågan lyder hur pass dåligt är alkohol vid bulk? När man deffar är det väl inte så opti (även om det går) att dricka alkhol. Men när man ligger på kaloriöverskott hela veckodagarna oavsett och sköter träningen ,även dagen efter man druckit. Hur mycket påverkar egentligen alkohol en gång i veckan muskeluppbyggnaden? Pratar inte om att svepa 10 öl och en halv flaska vodka på klubben... men typ 3-4 whisky-pinnar och 2-3 öl för att koppla av efter en vecka med mycket träning och jobb? Även om man inte riktigt skulle nå sitt kalori (frånse alkoholkalorierna då) och proteinmål denna dagen? Hur ser/gör på det hela? Ser man liksom på många inom strongman och styrkelyftseliten så sänks ju en och annan öl-bärtz under träningssäsongen! Kanske inte under toppningen innan tävling då. Men jag har inga planerna på att tävla just nu ändå!

Trevlig helg på er!

Mvh
Ibland, piss i nilen. Ger ju dessutom annan typ av livskvalitet. Avslappning, sociala etc.
Allmänna välmåendet kanske tillomed främjar träningen?

För mig är det sällan bra, inte för att jag dricker så jag är seg dagen efter utan mer för min kost disciplin går åt helvete.
Blir attans sugen efter lite alkohol.



Skickat från min SM-A530F via Tapatalk
kimozabe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-06, 15:21   #3
BengtBurk
Registered User
 
BengtBurks avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 869
Det här avsnittet av Tyngre träningssnack borde ge dig lite mer kött på benen: https://tyngre.se/podcast/allt-vi-ve...l-och-traning/

Kortfattat handlar det, som allt annat, om dosen. Dricker du ofta och mycket kommer det såklart ha en negativ påverkan på träningen. Både för att du minskar träningseffekten av föregående träning och för att du inte kommer kunna träna lika effektivt dagen/dagarna efteråt.
BengtBurk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-06, 15:30   #4
jmk
Registered User
 
jmks avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 183
Alkohol och resultat hör inte ihop oavsett vem som säger vad
jmk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-07, 09:12   #5
Nuggets
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2018
Inlägg: 150
Alkohol sänker väl testot ganska ordentligt om jag minns rätt.
Nuggets är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-07, 09:21   #6
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Det räcker (för de allra flesta) att vara måttlig. När det gäller icke måttligt drickande har jag för mig att det finns en studie (som de pratade om i något avsnitt av Styrkelabbet) där några fick styrketräna och sedan dricka motsvarande 10 starköl på kvällen (dvs, supa till ordentligt), och de hade ändå bara 25% lägre proteinsyntes dagen efter jämfört med någon som inte drack något alls.
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-07, 10:19   #7
AquaRegia
Registered User
 
AquaRegias avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 116
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
och de hade ändå bara 25% lägre proteinsyntes dagen efter jämfört med någon som inte drack något alls.
Men kan inte det vara typ jättemycket? Eller hur ska man räkna? Ligger man vanligtvis på 100 enheter proteinsyntes och 90 enheter proteinnedbrytning så är ju en minskning med 25% på proteinsyntesen enorm, från +10 till -15.
AquaRegia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-07, 10:55   #8
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av AquaRegia Visa inlägg
Men kan inte det vara typ jättemycket? Eller hur ska man räkna? Ligger man vanligtvis på 100 enheter proteinsyntes och 90 enheter proteinnedbrytning så är ju en minskning med 25% på proteinsyntesen enorm, från +10 till -15.
Kommer inte ihåg exakt vad som sades, "proteinsyntesen" kanske var fel ord. Så här då: jämfört med en som tränade och inte drack, fick den som tränade och drack ändå, till synes, behålla 75% av gainzen. (och 10 bärs på en kväll är ju ganska mycket, vid ett linjärt samband skulle det innebära 95% vid två bärs).
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-07, 11:17   #9
Nuggets
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2018
Inlägg: 150
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Det räcker (för de allra flesta) att vara måttlig. När det gäller icke måttligt drickande har jag för mig att det finns en studie (som de pratade om i något avsnitt av Styrkelabbet) där några fick styrketräna och sedan dricka motsvarande 10 starköl på kvällen (dvs, supa till ordentligt), och de hade ändå bara 25% lägre proteinsyntes dagen efter jämfört med någon som inte drack något alls.
Fast sen finns det ju lite fler faktorer än bara direkt inverkan på proteinsyntesen under samma dag att ta hänsyn till.. Sämre sömn, sämre återhämtning, sämre fokus... Har dessutom sett påståenden om att testosteronet kan vara sänkt i över en vecka efter även en måttlig fylla och prestationsförmågan nedsatt i flera dagar. Har inte kollat närmare på vad forskningen säger, men om det stämmer så kan man ju i allra högsta grad räkna med att alkoholen har ganska kraftigt negativ inverkan på träningen.

Att alkohol och träningen inte är någon bra kombination är ju ingen direkt hemlighet. Men det handlar ju om balans som med allt annat i livet, dom flesta tränar knappast på en sån nivå att det är värt att ge upp alkohol och allt vad det innebär för att maximera träningsresultaten.
Nuggets är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-07, 12:27   #10
WhiteJellyBerry
Registered User
 
WhiteJellyBerrys avatar
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 72
Behöver man alkohol för att koppla av, så finns det bättre metoder för både psyket och fysen. I facit i hand, så kan det gå riktigt illa. Inte för mig, men många andra. Lätt att bli alkis om man har de tankarna. Bättre att ta reda på varför du upplever att du behöver koppla av. Dock har jag druckit mycket i mitt liv samtidigt tränat och allt har gått bättre när jag inte har druckit. Skadorna har varit färre och är större och starkare utan alkohol. Dricker men väldigt sällan.

Mer än 5 enheter per tillfälle (1 = 33cl starköl, 4cl sprit osv) är inget att föredra och mer än 13 i veckan klassas som riskbruk (socialstyrelsen)

Edit. Sen kan man spela i NHL och vara alkis tydligen.

Senast redigerad av WhiteJellyBerry den 2019-10-07 klockan 12:29.
WhiteJellyBerry är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)