Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-09-17, 23:40   #1
Alucard99
Registered User
 
Alucard99s avatar
 
Reg.datum: Sep 2019
Inlägg: 4
2x5 med 1x5+, 3x5, 5x5 eller 3x10 – Vilket är bäst?

Hej,

Jag är helt ny på detta med styrketräning så jag har läst runt lite på nätet för att försöka få ett hum om vad som gäller när man som jag vill träna för att både bli stor och stark.

På nätet är alla experter, självutnämnda åtminstone, som tipsar till höger och vänster om träningsprogram, som man självklart måste betala dyrt för, som garanterat ger fanastiska resultat med bilder på personer som gått från 120 kg fläsk till 95 kg muskler på 6 månader.

Jag är nybörjare men inte nybörjare eller dum nog att gå på detta så efter att ha vaskat igenom all sörja så verkar jag ha hittat några program som rekommenderas av många som också verkar fungera, och som inte heller kostar något.

Programmen är StrongLifts 5x5, Starting Strenght, Greyskull LP och Styrkelabbets Nybörjarprogram.

Behöver säkerligen inte förklara detta men StrongLifts 5x5 är utformat som det låter, 5 set x 5 reps. Starting Strenght är utformat med 3 set x 5 reps. Greyskull LP är utformat med 2 set x 5 reps samt 1 set x 5+ reps där plus betyder att man ska göra så många repetitioner som möjligt. Styrkelabbets Nybörjarprogram är utformat med 3 set x 10 reps.

Har jag inte helt fel så är, generellt, 3x5 bättre för styrka, 5x5 för både styrka och massa medan 3x10 är bättre för massa.

Betyder detta då att StrongLifts 5x5 är det bättre programmet om man som jag både vill bli stor och stark?