Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-10-08, 08:08   #1
Andrew_1982
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 226
Behöver pepp och schema för att gå ner i split

Hej,
är en stel kroppsbyggare som nu bestämt sig för att kunna gå ner i split. Jag vet att det tar tid och poängen är att ha ett mål så att jag känner att det är värt att lägga tid på detta varje dag för resten av min livstid.
Jag kommer göra vad som krävs. Men då jag är stel så vet jag inte riktigt hur hårt jag ska gå ut i början.
Jag har kört schemat nedan i 2 veckor nu och jag brukar försöka runt 2-3 min per ben och övning fram tills man ska träna på att gå ner i split. Där försöker jag sedan sitta i 10min med fötterna pekande uppåt och tänja försiktigt. Sen kör jag de andra övningarna man ska utföra innan man ska testa att köra split igen och då brukar jag mäkta med 5 minuter innan jag tycker det blir för jobbigt att sitta och tänja med benen åt sidorna.
Sen kör jag resten av övningarna för nedre delen av kroppen som finns på del 2 av videon. Men jag mäktar ännu inte med Stretch för händer osv som kommer sedan. Runt 2 timmar är inte ovanligt att jag sitter och kör.


https://youtu.be/NK5Uhio2eUo
https://youtu.be/MWXfugzaRzU

Är det bra av mig att ha som mål att genomföra detta varje dag framöver? Eller bör jag börja med något mer simpelt?

Jag har tränat styrketräning i 15 år utan avbrott så det är inte svårt för mig att träna. Men jag var med åren lärt mig att det finns effektivare träning och jag är helt grön i detta ämne. Jag är rädd att jag tar information från fel personer på nätet så det kryllar av influensers numera.

Mvh Andrew

Senast redigerad av Andrew_1982 den 2019-10-08 klockan 08:09.
Andrew_1982 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-09, 07:29   #2
dodie
Registered User
 
dodies avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Örebro
Inlägg: 376
Tjena. Jag har jagat splits själv senaste tiden, men tappat farten lite då jag sträckte skrevet när jag skulle prova en ouppvärmd middlesplit på jobbet... (idiotiskt ).
Jag tycker du ska se denna typ av träning på samma vis som styrketräning, då det till stor del handlar om att träna upp styrkan i ytterlägena av din range of motion. Altså, ska du köra varje dag, bör det inte vara för hög volym, eller så kan du köra typ 3ggr i veckan med lite högre volym, köra lite contract/retract (pnf) och sånt. Jag länkar en guld video:

__________________
Journal: Dodie's Project Mass 2018/19
dodie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-11, 15:31   #3
Andrew_1982
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 226
Citat:
Ursprungligen postat av dodie Visa inlägg
Tjena. Jag har jagat splits själv senaste tiden, men tappat farten lite då jag sträckte skrevet när jag skulle prova en ouppvärmd middlesplit på jobbet... (idiotiskt ).
Jag tycker du ska se denna typ av träning på samma vis som styrketräning, då det till stor del handlar om att träna upp styrkan i ytterlägena av din range of motion. Altså, ska du köra varje dag, bör det inte vara för hög volym, eller så kan du köra typ 3ggr i veckan med lite högre volym, köra lite contract/retract (pnf) och sånt. Jag länkar en guld video:

Tack så mycket. Tråkigt att höra att det inte gick vägen för dig när du skulle visa på jobbet. Men man lär sig av misstagen antar jag.
Kör du som honom du länkade till med vikter när du stretchar? Än så länge gör jag inte det. Men jag funderar på att testa. Men än så länge tycker jag det är jobbigt med kroppsvikten, men jag känner förbättring nu efter två veckor och jag börjar bli bekvämare också! Mvh
Andrew_1982 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-11, 16:59   #4
sladdbarn
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 272
När jag tränade karate för några hundra år sedan så
suktade jag alltid efter en apparat som men satt i och kunde
veva ut benen i splitt. Vet dock inte om den är bra eller ej.
Tror det var Budo&Fitness som sålde den.
sladdbarn är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:50.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)