Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-03-07, 09:50   #1
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Långsiktigt viktökning utan grisbulkande?

Edit: Blev det fel forumdel nu?
I en värld där man matas med information om smala livsmedel och "så här blir du smal" så är det väldigt jobbigt att lida av det motsatta problemet.

Min så kallade "settingpoint" ligger vid 83KG (193CM) om jag grisbulkar i tre månader så kan jag öka med ungefär 10KG men samma dag som jag övergår till att äta nyttigt så tappar jag allt på halva tiden. (Det långsiktiga målet är att tillhöra -93 och inte -83 i Styrkelyft)

Jag behöver tips och råd för hur jag långsiktigt ökar min fettprocent utan att lägga till massa onyttiga livsmedel dvs det måste vara en skillnad som jag kan fortsätta göra länge, inte något tillfälligt.

Mitt största problem är (tror jag) att jag väldigt sällan känner hunger.
Det är svårt att tvinga i sig mat när man blir illamående och kroppen tydligt inte vill.

Tror ni att det här är något som jag kan lösa själv eller är det bara bita i det sura äpplet och söka hjälp?

Förstår att mitt problem är ungefär lika psykologiskt som när tjockisar klagar på att dom är tjocka men ändå äter bullar varje dag.

/Stan

Senast redigerad av Stan Carley den 2019-03-07 klockan 09:51. Anledning: Edit: Blev det fel forumdel nu? :(
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-07, 10:14   #2
Bossebäver
Registered User
 
Bossebävers avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 1 003
Citat:
Ursprungligen postat av Stan Carley Visa inlägg
Edit: Blev det fel forumdel nu?
I en värld där man matas med information om smala livsmedel och "så här blir du smal" så är det väldigt jobbigt att lida av det motsatta problemet.

Min så kallade "settingpoint" ligger vid 83KG (193CM) om jag grisbulkar i tre månader så kan jag öka med ungefär 10KG men samma dag som jag övergår till att äta nyttigt så tappar jag allt på halva tiden. (Det långsiktiga målet är att tillhöra -93 och inte -83 i Styrkelyft)

Jag behöver tips och råd för hur jag långsiktigt ökar min fettprocent utan att lägga till massa onyttiga livsmedel dvs det måste vara en skillnad som jag kan fortsätta göra länge, inte något tillfälligt.

Mitt största problem är (tror jag) att jag väldigt sällan känner hunger.
Det är svårt att tvinga i sig mat när man blir illamående och kroppen tydligt inte vill.

Tror ni att det här är något som jag kan lösa själv eller är det bara bita i det sura äpplet och söka hjälp?

Förstår att mitt problem är ungefär lika psykologiskt som när tjockisar klagar på att dom är tjocka men ändå äter bullar varje dag.

/Stan
För det första så är generellt kroppens försvar mot underätande definitivt starkare än försvaret mot överätande, människor går upp i vikt utan att ens försöka och vissa människor äter sig själv bokstavligen till döds, hur många med tillgång till mat svälter ihjäl omedvetet?

Till det praktiska.
Du måste försöka öka intaget av näringsriktig men lättkonsumerad högaptitlig mat. Jag tänker mjölk med bra flingor, ostmackor på bra bröd, fullkornspasta, jordnötssmör etc. Om du vill göra det långsiktigt och dessutom har fördelen att redan träna skulle du kunna gå upp 2-300 gram i veckan, detta borgar för möjligheten att viktuppgången blir riktigt lyckad.

Eller så kan du skaffa enormt många vänner, gå på födelsedagsfest och äta mycket tårta. Denna jävla bjudmat som är tjockisens baneman kan vara din frälsare.
__________________
Im Chuck Norris, your argument is invalid.
Bossebäver är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-11, 15:27   #3
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Citat:
Ursprungligen postat av Bossebäver Visa inlägg
För det första så är generellt kroppens försvar mot underätande definitivt starkare än försvaret mot överätande, människor går upp i vikt utan att ens försöka och vissa människor äter sig själv bokstavligen till döds, hur många med tillgång till mat svälter ihjäl omedvetet?

Till det praktiska.
Du måste försöka öka intaget av näringsriktig men lättkonsumerad högaptitlig mat. Jag tänker mjölk med bra flingor, ostmackor på bra bröd, fullkornspasta, jordnötssmör etc. Om du vill göra det långsiktigt och dessutom har fördelen att redan träna skulle du kunna gå upp 2-300 gram i veckan, detta borgar för möjligheten att viktuppgången blir riktigt lyckad.

Eller så kan du skaffa enormt många vänner, gå på födelsedagsfest och äta mycket tårta. Denna jävla bjudmat som är tjockisens baneman kan vara din frälsare.
Det som jag tror är det största problemet med kaloriräkning är att mitt dagsbehov är väldigt olika från dag till dag, vilket gör att det blir väldigt svåruträknat. Det känns som att det är intaget som styr förbrukningen.

Dagar när jag äter lite så förbränner kroppen lite och dagar jag äter mycket så ökar förbränningen.

Min dröm är att få vara med i en kontrollerad studie. där någon aktivt följer och kan se vad det är jag gör som förbrukar extra mycket energi dom dagar jag äter extra mycket.
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-12, 16:15   #4
Bossebäver
Registered User
 
Bossebävers avatar
 
Reg.datum: Sep 2013
Inlägg: 1 003
Citat:
Ursprungligen postat av Stan Carley Visa inlägg
Det som jag tror är det största problemet med kaloriräkning är att mitt dagsbehov är väldigt olika från dag till dag, vilket gör att det blir väldigt svåruträknat. Det känns som att det är intaget som styr förbrukningen.

Dagar när jag äter lite så förbränner kroppen lite och dagar jag äter mycket så ökar förbränningen.

Min dröm är att få vara med i en kontrollerad studie. där någon aktivt följer och kan se vad det är jag gör som förbrukar extra mycket energi dom dagar jag äter extra mycket.
Ladda ner en stegräknare. Roligt och informativt i sin egen rätt.
__________________
Im Chuck Norris, your argument is invalid.
Bossebäver är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-12, 16:21   #5
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Har du såpass stor variation kan en stegräknare med en fys aktivitet dagbok underlätta för att se mönster. Men egentligen spelar variationen mindre roll då det är kaloribalans över tid som är det allra viktigaste.

Du får precis (fast tvärtom) som många överviktiga sluta äta enligt hunger/sug/känslor och mer göra det enligt rutin utefter de mål du vill uppnå. Finns en bra artikel på träningslära om bulk som är en bra start, allt behöver ju inte implementeras direkt men börja med att kartlägga din aktivitet, väg dig varje dag, mät ditt kostintag och börja sedan manipulera dessa.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-12, 16:38   #6
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Utöver vad tidigare talare sagt kan jag tipsa om att hälla olivolja på maten. En dag kom jag på att det fan var gott som sås på nästan ALLT, och det talas vitt och brett om hur nyttigt det är... Och det innehåller 900 kcal/100 g.

Fet mjölk som måltidsdryck är nog en höjdare för dig också.

Åh, och kika på såna här listor med mättnadsindex och välj ut de med lägst men som ändå är nyttiga. Müsli ska t ex vara väldigt ickemättande:http://ernaehrungsdenkwerkstatt.de/f...iety_Index.pdf
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-12, 16:51   #7
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Stan Carley Visa inlägg
Det som jag tror är det största problemet med kaloriräkning är att mitt dagsbehov är väldigt olika från dag till dag, vilket gör att det blir väldigt svåruträknat. Det känns som att det är intaget som styr förbrukningen.

Dagar när jag äter lite så förbränner kroppen lite och dagar jag äter mycket så ökar förbränningen.

Min dröm är att få vara med i en kontrollerad studie. där någon aktivt följer och kan se vad det är jag gör som förbrukar extra mycket energi dom dagar jag äter extra mycket.
Jag förstår ändå inte riktigt problemet.. du lär dig väl på ett _ungefär_ hur mycket du behöver äta per dag för att behålla vikten. Alltså EJ baserat på hungerkänslor utan volym på tallriken, antal mackor etc. Detta i kombination med att du väger dig varje dag (men kollar på en trend över ca en vecka) så borde du ju inte bara *vips* ha kunnat tappat 5kg?
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-13, 10:59   #8
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Citat:
Ursprungligen postat av Bossebäver Visa inlägg
Ladda ner en stegräknare. Roligt och informativt i sin egen rätt.
Enligt den inbyggda stegräknaren i min iPhone så har jag senaste 3 åren snittat 5400 steg / dag normalt verkar vara att jag går 4500 steg 5-6 dagart per vecka men 1-2 dagar så brukar jag nå runt 8000.
Ser inget mönster förutom att min aktivitet verkar vara som lägst på helgen vilken känns logiskt.
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-13, 11:03   #9
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
Har du såpass stor variation kan en stegräknare med en fys aktivitet dagbok underlätta för att se mönster. Men egentligen spelar variationen mindre roll då det är kaloribalans över tid som är det allra viktigaste.

Du får precis (fast tvärtom) som många överviktiga sluta äta enligt hunger/sug/känslor och mer göra det enligt rutin utefter de mål du vill uppnå. Finns en bra artikel på träningslära om bulk som är en bra start, allt behöver ju inte implementeras direkt men börja med att kartlägga din aktivitet, väg dig varje dag, mät ditt kostintag och börja sedan manipulera dessa.
Är det sant att du är leg dietist?
Tror du jag skulle få ut något av att besöka en sådan som dig?
Kan man få hjälp med att designa matlådor som är kaloririka men inte speciellt mättande eller något liknande system?
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-13, 11:04   #10
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Citat:
Ursprungligen postat av Stan Carley Visa inlägg
Är det sant att du är leg dietist?
Tror du jag skulle få ut något av att besöka en sådan som dig?
Kan man få hjälp med att designa matlådor som är kaloririka men inte speciellt mättande eller något liknande system?
Ja det stämmer. Ja det kan säkert hjälpa dig, du får dock söka dig privat vilket kan kosta en del. Men ärligt talat tror jag du kan lösa det bra själv genom att läsa på, prova och utvärdera. Krävs givetvis mer arbete dock.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-13, 11:07   #11
Stan Carley
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2019
Inlägg: 180
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Jag förstår ändå inte riktigt problemet.. du lär dig väl på ett _ungefär_ hur mycket du behöver äta per dag för att behålla vikten. Alltså EJ baserat på hungerkänslor utan volym på tallriken, antal mackor etc. Detta i kombination med att du väger dig varje dag (men kollar på en trend över ca en vecka) så borde du ju inte bara *vips* ha kunnat tappat 5kg?
Nog handlar det inte om något vips utan snarare en smygande 0.5Kg / dygn, lite för lite för att det ska synas på vågen eftersom man kanske kissar lite olika mycket på morgonen innan vägning så kan siffrorna se nästan identiska ut dag från dag.
Stan Carley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-13, 11:43   #12
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 006
Jag har aldrig varit någon storätare, blir fort mätt och är ganska likgiltig inför att äta i huvudtaget. Skulle jag endast gå efter sug/hunger skulle jag väga ca 80 kg max. För att hålla vikten (ca 100) äter jag ofta - minst 6 gånger per dag eftersom jag fort tappar aptiten när jag äter. När jag vägde som mest 135 kg år jag ca 10 ggr per dag. Oavsett så är det sällan något nöje att äta utan mer att jag bara gör det, omvänt för personer som vill gå ner i vikt - de måste hålla igen även om de är hungriga jag äter ändå jag mår illa och är mätt.

Det jag gjort är att räkna ut vad jag behöver äta och sedan vägt och mätt maten, inte för att hålla nere kcal etc utan för att veta att jag får i mig tillräkligt. Många gånger tar det emot och är jobbigt att få i sig allt men det är inte alltid så kul att träna heller, men jag ser det som att gå till jobbet, bara att göra det. Du vill ha lönen därför går du till jobbet, jag vill hålla vikten så bara att äta oavsett hur det känns.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-13, 11:50   #13
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Stan Carley Visa inlägg
Nog handlar det inte om något vips utan snarare en smygande 0.5Kg / dygn, lite för lite för att det ska synas på vågen eftersom man kanske kissar lite olika mycket på morgonen innan vägning så kan siffrorna se nästan identiska ut dag från dag.
Nu försöker du bara bortförklara dig med en massa gallimatias. Väger du dig varje dag vid samma tidpunkt och kollar på trenden för de senaste 7 dagarna så ser du om du är på väg upp/ner i vikt, så enkelt är det.

Sedan för att backa bandet.. varför vill du lägga på dig 10kg fett? 83kg på 193cm är väl en ganska lagom vikt att lean-bulka vid?
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-13, 11:54   #14
geoff
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2018
Inlägg: 462
Citat:
Ursprungligen postat av Mats J Visa inlägg
Jag har aldrig varit någon storätare, blir fort mätt och är ganska likgiltig inför att äta i huvudtaget. Skulle jag endast gå efter sug/hunger skulle jag väga ca 80 kg max. För att hålla vikten (ca 100) äter jag ofta - minst 6 gånger per dag eftersom jag fort tappar aptiten när jag äter.
Det här tycker jag är intressant.. vad händer om du äter efter hunger och fortsätter med samma träningsvolym? Blir du för rippad då eller vad?
geoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-03-13, 13:00   #15
TheOne1994
Registered User
 
TheOne1994s avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 529
Citat:
Ursprungligen postat av geoff Visa inlägg
Det här tycker jag är intressant.. vad händer om du äter efter hunger och fortsätter med samma träningsvolym? Blir du för rippad då eller vad?
jag är inte fullt så tränad som Mats men tror han blir "tanig" och svag helt enkelt. Har man engång varit grov och vältränad ( max 10% kf ) så blir det utgångsläget. Är man lång så blir smalheten ganska tydlig.

För min del som väger ca 85 kg så kommenterar alla min "spinkighet" vid 83 kg. Klart det är irriterande speciellt då "andra" alltid verkar ligger på bulk...läs feta.

Äta är tråkigt och svårt när maten inte fyller en funktion ( för mig )

Jag har svårt att äta 2300 kcal /dag.

Sorry Mats om jag snodde svaret men tror jag är någorlunda rätt på det..
__________________
född 1973 , fel vid registrering
TheOne1994 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)