Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-10-06, 15:14   #2521
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 655
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Amrapset funkar enligt min erfarenhet ett kort tag, sen stagnerar man. Ju tyngre vikter det blir desto längre tar det att återhämta sig. Ju tyngre vikter desto mindre stimulans och mindre muskelgains pga lägre reps.

Jag skulle säga att 10-15 set mark i veckan där du inte går förbi @8 i något set räcker rätt långt. Ett pass kan vara 5x5 i vanlig mark där sista setet lämnar 2-3 reps kvar i tanken.


Att gå apeshit är något man ska göra extremt sällan. Kanske nån gång då och då för skoj skull, och med då och då menar jag en gång i kvartalet. Det är inte värt det att slita ut sig ett pass och ha 1 veckas skitträning efteråt.
10-15 set inkl. varianter antar jag då? Tycker du att @8 bör gälla för varianter också?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-06, 15:58   #2522
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 104
Inkl varianter ja. Allt som räknas till att göra marken bättre.

Man får känna efter själv och testa. Kanske @7 passar bättre för vissa övningar och 8 andra. @8 är personligen riktigt tungt i mark. En fräsch dag skulle jag gissa att det är 310-320kg. Det är slitsamt. Någon som markar 150 blir inte lika uttröttad. Börja lugnt och öka. Börja med 9-10 set och utvärdera.
Sen finns det inget som säger att du kan ta bort eller lägga till volym under ett pass. Känns det jättebra kör ett set till, är du sliten så kanske du får ta bort två set.

Summa summarum så är det viktigaste att man presterar på en okej nivå genom flera pass i veckan genom flera veckor och månader.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-07, 19:05   #2523
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 655
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Inkl varianter ja. Allt som räknas till att göra marken bättre.

Man får känna efter själv och testa. Kanske @7 passar bättre för vissa övningar och 8 andra. @8 är personligen riktigt tungt i mark. En fräsch dag skulle jag gissa att det är 310-320kg. Det är slitsamt. Någon som markar 150 blir inte lika uttröttad. Börja lugnt och öka. Börja med 9-10 set och utvärdera.
Sen finns det inget som säger att du kan ta bort eller lägga till volym under ett pass. Känns det jättebra kör ett set till, är du sliten så kanske du får ta bort två set.

Summa summarum så är det viktigaste att man presterar på en okej nivå genom flera pass i veckan genom flera veckor och månader.
Gott, tack för tipsen. Blir att inte marka med Rammstein i lurarna framöver.
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-08, 07:15   #2524
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 104
Bara du är medveten om att sådana pass kommer att påverka kommande pass och kanske planera in dem smart så är det ju givetvis ok. Det är kul att grisa ibland.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-09, 13:20   #2525
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Väntar på att ett företag jag ska beställa en stor (110+kg) sandsäck från ska få in på lager. Den ska användas till kompletterande träning med att på olika sätt bära säcken (med olika vikt) upp och nedför en backe och lite andra varianter.

I väntan på det så letar jag runt efter mindre sandsäckar som kan rymma 5-10kg sand med god marginal (dvs ej proppfulla utan utrymme för sanden att röra sig och jämna ut sig hit och dit) som jag kan fylla den stora säcken med så att det är enkelt att lägga till/ta bort vikt.

Blixtlåsplastpåsar som jag tänkte först var ju en kass idé då de inte håller för fem öre. De enda säckar av tåligt material (PP m.fl.?) som jag lyckats söka fram är betydligt större... någon som således har något tips på stryktåliga säckar i mindre format som man kan fylla med sand?
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-09, 17:59   #2526
Pokkes
Registered User
 
Pokkess avatar
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 208
meeen
Pokkes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-09, 22:28   #2527
Kif
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 153
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Väntar på att ett företag jag ska beställa en stor (110+kg) sandsäck från ska få in på lager. Den ska användas till kompletterande träning med att på olika sätt bära säcken (med olika vikt) upp och nedför en backe och lite andra varianter.

I väntan på det så letar jag runt efter mindre sandsäckar som kan rymma 5-10kg sand med god marginal (dvs ej proppfulla utan utrymme för sanden att röra sig och jämna ut sig hit och dit) som jag kan fylla den stora säcken med så att det är enkelt att lägga till/ta bort vikt.

Blixtlåsplastpåsar som jag tänkte först var ju en kass idé då de inte håller för fem öre. De enda säckar av tåligt material (PP m.fl.?) som jag lyckats söka fram är betydligt större... någon som således har något tips på stryktåliga säckar i mindre format som man kan fylla med sand?
Ta en tröja där du syr igen hålen för huvud, ena armen och botten på. I den armen som är öppen fyller eller tömmer du sanden och sen knyter du en knut.

Senast redigerad av Kif den 2018-10-09 klockan 22:31. Anledning: Vette tusan vad jag skrev med för hjärna
Kif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-10, 08:54   #2528
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Kif Visa inlägg
Ta en tröja där du syr igen hålen för huvud, ena armen och botten på. I den armen som är öppen fyller eller tömmer du sanden och sen knyter du en knut.
Inte så tokig idé. Jag får ha den som backup om jag inte hittar bra säckar. Lite knöligt att hålla på och sy m.m. (speciellt om man ska ha typ 10-15 sådana säckar).
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-11, 11:32   #2529
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Räcker ett pass i veckan för att behålla muskelmassa?

Om ja, hur skulle ett sådan pass kunna se ut?

Under höstträningen tränar jag idrottsspecifikt. Vill därför ägna så mycket tid åt sporten som möjligt, för att under vinterhalvåret lägga på mig muskler med 3-4 styrkepass i veckan.
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-11, 11:43   #2530
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 711
Citat:
Ursprungligen postat av Sheikah Visa inlägg
Räcker ett pass i veckan för att behålla muskelmassa?

Om ja, hur skulle ett sådan pass kunna se ut?

Under höstträningen tränar jag idrottsspecifikt. Vill därför ägna så mycket tid åt sporten som möjligt, för att under vinterhalvåret lägga på mig muskler med 3-4 styrkepass i veckan.
Ett tungt helkroppspass med kanske 4-6 set till fail/nära fail per muskelgrupp lär nog göra att du kan behålla mycket. Om du nu bara vill lägga ner tid på ett pass i veckan.

Har man tid och ork så kan man självklart köra fler set men inte lika tungt varje set.

När jag spelade fotboll för några år sedan, utan att vara skadad (^^), så lyckades jag faktiskt öka i böj trots att jag bara hade ett tungt set i veckan + 4 lätta.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.

Senast redigerad av StarkaUlf den 2018-10-11 klockan 11:45.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-10-12, 14:36   #2531
Pzorz
Registered User
 
Pzorzs avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Norrköping
Inlägg: 857
Finns det någon anledning att köra mixat grepp över remmar till vardags i marken om greppet inte är något problem?
Pzorz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-12, 15:36   #2532
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Större chans att slita av biceps är aldrig fel.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-12, 17:25   #2533
Köttis
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 612
Citat:
Ursprungligen postat av Pzorz Visa inlägg
Finns det någon anledning att köra mixat grepp över remmar till vardags i marken om greppet inte är något problem?
Minska risken att det blir ett problem i framtiden. Men kör du med remmar blir det nog aldrig ett problem. Är väl isåfall om du får en sämre startposition om du behöver fippla med remmar innan.

Skickat från min FRD-L19 via Tapatalk
Köttis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-12, 17:28   #2534
Pzorz
Registered User
 
Pzorzs avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Norrköping
Inlägg: 857
Bra. Då är handleds-wraps och remmar stödjande utrustning som gör att jag lyfter skonsammare - Det kan min utrusnings-fåfänga leva med.
Och jag kommer aldrig att bli stark nog för att greppet skulle bli ett problem.
Pzorz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-12, 17:41   #2535
ATJL
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 714
Tumlås kanske..?
ATJL är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)