Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-06-29, 07:16   #2341
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Lyckas inte hitta något på 1177 eller liknande - kan man träna med nyligen uppkomna sår som sytts igen? Var tre dagar sedan skadan. Svettning i spårområdet kanske inte är lämpligt?
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-29, 07:34   #2342
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Dom brukar rekommendera att man inte tränar och svettas så länge stygnen sitter i, så inga bakterier skall komma in i såret.

Jag har sytt tre gånger och tränat och svettats 24 timmar senare, och det hände ingenting. Då borde man ju aldrig kunna sy sår i tropisk hetta om man inte fick svettas.

Däremot kanske du inte bör träna något där sårområdet sträcks ut. En gång tog jag bort ett födelsemärke på ryggen, så då fick tunga hantelrodd vänta ett tag.

Har du sytt i huvudet bör du kanske inte träna tunga benpressar eller liknande heller.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-06-29, 07:53   #2343
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Dom brukar rekommendera att man inte tränar och svettas så länge stygnen sitter i, så inga bakterier skall komma in i såret.

Jag har sytt tre gånger och tränat och svettats 24 timmar senare, och det hände ingenting. Då borde man ju aldrig kunna sy sår i tropisk hetta om man inte fick svettas.

Däremot kanske du inte bör träna något där sårområdet sträcks ut. En gång tog jag bort ett födelsemärke på ryggen, så då fick tunga hantelrodd vänta ett tag.

Har du sytt i huvudet bör du kanske inte träna tunga benpressar eller liknande heller.
Tack Grub! Har sytt i hakan. Väntar med tunga marklyft och knäböj. Det är ingen skillnad på konditionsträning och styrketräning avseende såret?
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-06, 18:11   #2344
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Tips en bra men inte för dyr pulsklocka? Skulle vilja införskaffa. Gärna en som går att koppla till iPhone och Appen Strava.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-06, 18:39   #2345
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking Visa inlägg
Tips en bra men inte för dyr pulsklocka? Skulle vilja införskaffa. Gärna en som går att koppla till iPhone och Appen Strava.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har ingen direkt modell att rekommendera, men sikta in dig på Garmin eller Suunto.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-07-06, 19:28   #2346
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking Visa inlägg
Tips en bra men inte för dyr pulsklocka? Skulle vilja införskaffa. Gärna en som går att koppla till iPhone och Appen Strava.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Sätt en budget.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-06, 19:44   #2347
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Sätt en budget.


~1000kr


Skickat från min iPhone med Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-06, 20:14   #2348
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Spara lite längre om du vill ha något som faktiskt kan ge användbar data.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-06, 21:09   #2349
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Spara lite längre om du vill ha något som faktiskt kan ge användbar data.
ca?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-06, 21:13   #2350
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking Visa inlägg
ca?
T.ex. en Garmin Forerunner 235 ligger på runt 2000kr. Fast det finns nog bättre alternativ för cykling.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-12, 13:26   #2351
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Kan man göra något åt finnar i skrevet av cyklingen?

Kört två längre distanspass nu och idag så vart det kämpigt att sitta längre på sadeln.

Vissa är "klämbara", andra är mer som bölder (ej klara?).

Tips å trix... någon? :P
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-12, 13:43   #2352
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 048
Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking Visa inlägg
Kan man göra något åt finnar i skrevet av cyklingen?

Kört två längre distanspass nu och idag så vart det kämpigt att sitta längre på sadeln.

Vissa är "klämbara", andra är mer som bölder (ej klara?).

Tips å trix... någon? :P
Tvätta cykelbyxorna ofta. Svett=massa salt
Variera sittställning på långrundor (jag hoppar fram på sadeln uppför och bak när aero)
Ha inte sadeln för högt, då tenderar överkroppen att wobbla runt och skaver mer på rumpan

Detta jag listar hjälpt mig mest. Finns mer när googlar.

Kleta in cykelblöjan med massa krämer funkar inte ett piss för mig. Vanlig rekommendation.

Ett par riktigt bra cykelbyxor och sadel måste vara det som hjälper mest, men dyrt att köpa en massa innan hittar rätt?

Tror inte du får finnar? Är det inte blodblåsor? Mina brukar lägga sig efter två dagar av på cykeln.
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-13, 14:56   #2353
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Bör man kanske slänga in lite konditionsträning varje gång efter man har försökt att lära sig någon ny motorisk färdighet? Typ jonglera en kvart och sedan ut och spring en kvart?

https://www.sciencedaily.com/release...0711153607.htm

Citat:
NeuroImage demonstrates that exercise performed immediately after practicing a new motor skill improves its long-term retention. More specifically, the research shows, for the first time, that as little as a single fifteen-minute bout of cardiovascular exercise increases brain connectivity and efficiency. It's a discovery that could, in principle, accelerate recovery of motor skills in patients who have suffered a stroke or who face mobility problems following an injury.


In his earlier work, Marc Roig, the senior author on the study, had already demonstrated that exercise helps consolidate muscle or motor memory. What he and the McGill-based research team sought to discover this time was why exactly this was the case. What was going on in the brain, as the mind and the muscles interacted? What was it that helped the body retain motor skills?

A muscular video game
To find out, the research team asked study participants to perform two different tasks. The first, known as a "pinch task" is a bit like a muscular video game. It consists of gripping an object akin to a gamers' joystick (and known as a dynamometer) and using varying degrees of force to move a cursor up and down to connect red rectangles on a computer screen as quickly as possible. The task was chosen because it involved participants in motor learning as they sought to modulate the force with which they gripped the dynamometer to move the cursor around the screen. This was then followed by fifteen minutes of exercise or rest.

Participants were then asked to repeat an abridged version of this task, known as a handgrip task, at intervals of 30, 60, 90 minutes, after exercise or rest, while the researchers assessed their level of brain activity. This task involved participants in simply repeatedly gripping the dynamometer, for a few seconds, with a similar degree of force to that which was used to reach some of the target rectangles in the "pinch task". The final step in the study involved participants in both groups repeating the "pinch task" eight and then twenty-four hours after initially performing it, allowing the researchers to capture and compare brain activity and connectivity as the motor memories were consolidated.

More efficient brain activity
The researchers discovered that those who had exercised were consistently able to repeat the "pinch task" connecting different areas of the brain more efficiently and with less brain activity than those who hadn't exercised. More importantly, the reduction of brain activity in the exercise group was correlated with a better retention of the motor skill twenty-four hours after motor practice. This suggests that even a short bout of intense exercise can create an optimal brain state during the consolidation of motor memory which improves the retention of motor skills.

When they looked more specifically at what was going on, the researchers discovered that, after exercise, there was less brain activity, most likely because the neural connections both between and within the brain hemispheres had become more efficient.

"Because the neural activation in the brains of those who had exercised was much lower," explains Fabien Dal Maso, the first author on the paper, "the neural resources could then be put to other tasks. Exercise may help free up part of your brain to do other things."

The importance of sleep

What the researchers found especially intriguing was that when they tested participants at the 8 hour mark, there was little difference between groups in skill retention. In fact both groups were less able to retain the skills they had newly acquired, than they were at the twenty-four mark when the difference between the two groups was once more apparent.

"What this suggests to us, and this is where we are going next with our research, is that sleep can interact with exercise to optimize the consolidation of motor memories," says Marc Roig, the senior author on the paper. "It is very exciting to be working in this area right now because there is still so much to be learnt and the research opens doors to health interventions that can potentially make a big difference to people's lives."


Journal Reference:
1.Fabien Dal Maso, Bennet Desormeau, Marie-Hélène Boudrias, Marc Roig. Acute cardiovascular exercise promotes functional changes in cortico-motor networks during the early stages of motor memory consolidation. NeuroImage, 2018; 174: 380 DOI: 10.1016/j.neuroimage.2018.03.029
Termy är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-07-14, 10:53   #2354
Sheikah
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2017
Inlägg: 792
Om man ska komibnera kondition och styrketräning för så bra resultat av bägge som möjligt, vilket av följande alternativ är bäst?

1) Konditionsträning 60 min direkt följt av styrketräning 45 min
2) Konditionstärning 60 min, hem och äta mellanmål, styrketräning 45 min en timma senare.
Sheikah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-15, 09:04   #2355
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Scottcurl utan bräda?
Lägger denna i dumma frågor...😳
Jag skulle vilja träna riktig scottcurl en tid, men det saknas bräda. Tips på hur? Vill köra båda armarna samtidigt helst och då blir ryggstödet på en bänk för smalt. Det blir inte alls samma sak att ha armbågarna mot bäckenet. Hur göra?
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)