Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Matlagning & Recept

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-06-09, 12:12   #3031
arogen
Registered User
 
arogens avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 265
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Propud har jag faktiskt aldrig smakat överhuvudtaget (så jäkla dyrt jfr med kvarg), men om den har ungefär samma tjocka konsistens så borde ju den fungera bra. Havregryn binder allting lite bättre än granola/musli, så har man mer havregryn än granola så krävs det lite mer kvarg för samma konsistens. 200g på 2,5dl låter ju dock bra tror jag. Själv tycker jag hälften granola hälften havre blir godare. Jordnötssmör funkar nog bra i tillägg.

Mängden kaffe i den satsen har jag svårt att bedöma då jag själv kör med vassleprotein och kakopulver i min och därmed behövs mer kaffe, men några skvättar räcker nog gott och väl. Om det blir för smetigt för att göra bollar så går det ju att äta som en chokladröra. Själv slänger jag som sagt också in fatet med chokladbollar i frysen, typ 45-60 minuter för bättre tuggkonsistens, så även en smetig röra kan ju bli lite fastare där.

Hur smaken blir med enbart Propud som smaksättare istället för vassle får väl kvällen utvisa, men kör på det receptet och återkoppla gärna
Jag kör en laddning med jordnötssmör och en utan för att se skillnaden. Återkommer med resultat!
__________________
En Journal mot att äntligen bli lite stark:
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=204424
Mark: 200. Böj: 140. Bänk: 110.

Instagram; aarogen
arogen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-09, 19:32   #3032
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Paulun har för övrigt en jäkligt god granola med mullbär och kardemumma. Kardemumman ger ju en speciell och god doft och smak. Tänkte prova den i min nästa batch med egen granola istället för kanel och kakao. Vad kan ett passande arom vara till det? Brukar köra med vanilj och äppelarom, samt äppeljuicekoncentrat i min vanliga granola. Det kanske inte finns någon "speciell" smakkombination med just kardemumma?
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-09, 19:40   #3033
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Paulun har för övrigt en jäkligt god granola med mullbär och kardemumma. Kardemumman ger ju en speciell och god doft och smak. Tänkte prova den i min nästa batch med egen granola istället för kanel och kakao. Vad kan ett passande arom vara till det? Brukar köra med vanilj och äppelarom, samt äppeljuicekoncentrat i min vanliga granola. Det kanske inte finns någon "speciell" smakkombination med just kardemumma?
Blåbär och kardemumma
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-09, 19:45   #3034
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Blåbär och kardemumma
I själva granolan alltså? Tänker du dig frysta eller torkade eller något sådant? Om du menade efteråt så brukar jag alltid lägga i frysta blåbär på granolan efter jag blandat i den i kvarg/yoghurtmixen
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-10, 04:57   #3035
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av arogen Visa inlägg
Jag kör en laddning med jordnötssmör och en utan för att se skillnaden. Återkommer med resultat!
Blev det gött eller?
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-06-28, 09:13   #3036
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av Donner Visa inlägg
Herre gud, efter den länken hittade jag mitt Mecka. https://theproteinchef.co/

Blir nog den jordgubbscheesecaken imorgon.
Testade du något recept på den där sidan? Jag har inte fått tummen ur Jag är så bekväm med mina chokladbollar (och lat) att det inte alltid sker så mycket i köket utöver det vanliga.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-01, 10:17   #3037
Donner
In Sweden we call it a kick
 
Donners avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Ort: Malmö
Inlägg: 675
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Testade du något recept på den där sidan? Jag har inte fått tummen ur Jag är så bekväm med mina chokladbollar (och lat) att det inte alltid sker så mycket i köket utöver det vanliga.
Tyvärr inte än! Har haft saker planerat alla lediga dagar och på vardagar så är jag för lat Men cheesecaken ska förhoppningsvis göras i sommar när jag får lite ledig tid.
Donner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-07, 12:07   #3038
arogen
Registered User
 
arogens avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 265
Glömt skriva hur mina chokladbollar blev kom jag på. De vart riktigt lyckade. Jag hade 200g propud, 110g havregryn och lite stevia. Perfekt konsistens efter två timmar i kylen.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 19894053_10155238542714845_246333357_n.jpg (91.5 KB, 24 visningar)
__________________
En Journal mot att äntligen bli lite stark:
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=204424
Mark: 200. Böj: 140. Bänk: 110.

Instagram; aarogen
arogen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-07, 13:44   #3039
pepplez
Registered User
 
pepplezs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 3 515
10 dl havregryn
100 g smör
1 dl socker
1 dl candera sötströ
40 g flytande honung
20 g kakao
1 dl starkt kaffe

~3000 kcal. Knappast nyttiga men goda som fan och bra havreratio i varje boll (åtminstone jämfört med "vanliga" chokladbollar).
__________________
Böj 180 - Bänk 130 - Mark 220
Journal

Citat:
Ursprungligen postat av mangemani Visa inlägg
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
pepplez är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-07, 18:06   #3040
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av arogen Visa inlägg
Glömt skriva hur mina chokladbollar blev kom jag på. De vart riktigt lyckade. Jag hade 200g propud, 110g havregryn och lite stevia. Perfekt konsistens efter två timmar i kylen.
Gött mos! (eller smet). Ser ju riktigt nice ut! *springer iväg till frysen och hämtar kvällens chokladbollsfat*.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-10, 12:26   #3041
luckyboi
…ᘛ⁐̤ᕐᐷ
 
luckybois avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 82
Citat:
Ursprungligen postat av arogen Visa inlägg
Glömt skriva hur mina chokladbollar blev kom jag på. De vart riktigt lyckade. Jag hade 200g propud, 110g havregryn och lite stevia. Perfekt konsistens efter två timmar i kylen.

Oh ska provas! Har ni testat propuds smak av chokladboll? Överlägset bästa smaken dom gjort i mitt tycke. Borde passa bra i sammanhanget!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Shearer Visa inlägg
Förstår inte alla insatser och snack om att man måste stoppa gängkriminaliteten när det smyger runt lchf:are som luktar bacon och smör och försöker köra ner sin korkade propaganda i halsen på hederligt folk!
luckyboi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-10, 19:15   #3042
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Har faktiskt aldrig testat Propud överhuvudtaget. Så van vid att använda kvarg till allt ändå så. Vill man ha många olika smaker att välja på så kan man ju även använda arom, om t.ex. vasslesmakerna inte passar en. Några jag använder ofta är arrakarom samt Latte Machiato vasslesmak vilket blir en väldigt tydlig chokladbollssmak.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-11, 12:53   #3043
Captainwide
Registered User
 
Captainwides avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 623
Citat:
Ursprungligen postat av arogen Visa inlägg
Glömt skriva hur mina chokladbollar blev kom jag på. De vart riktigt lyckade. Jag hade 200g propud, 110g havregryn och lite stevia. Perfekt konsistens efter två timmar i kylen.
How u do? Bara bland och kladda till bollar eller?
__________________
För tjockisarmar och matporr - Instagram: Captainwide
Captainwide är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-13, 07:45   #3044
skattefusk
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2013
Inlägg: 213
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Testade du något recept på den där sidan? Jag har inte fått tummen ur Jag är så bekväm med mina chokladbollar (och lat) att det inte alltid sker så mycket i köket utöver det vanliga.
Hur gör du dina bollar?
skattefusk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-07-13, 12:21   #3045
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Citat:
Ursprungligen postat av skattefusk Visa inlägg
Hur gör du dina bollar?
Diverse varianter står några sidor bak i tråden. Det beror också på hur stor sats jag kör med. För närvarande typ 1dl havregryn med råge, 1,5-2dl av oftast 2 typer av granola (inkl. min egen), en handfull russin. Rör ihop detta med typ 150-200g kvarg (för mycket kvarg så går det sämre att rulla bollarna. Det ska vara en jämnt smet, dock utan några lösa gryn men inte så pass att det blir massa extra vitt kladd på kanterna på burken).

I den jämna smeten lägger jag till 1 skopa (inte riktigt 1dl) chokladvassle, 1,5 skopa valfri extra smak (varierar mellan mjölkchoklad, vit choklad, latte machiato), 1 skopa rå kakaopulver (av märket "callebaut", billigt som satan från england jfr med sverige), typ 0,5-0,75dl kaffe. för mycket kaffe så blir det för smetigt också. Ev. arom i deciltermåttet som du har kaffe i (varierar mellan allt möjligt: jordgubb, hallon, arrak, vanilj, m.m.).

Rör ihop, in i kylen 10-15 minuter. Ta ut och rulla bollarna. In i frysen typ en timme för en bra tuggkonsistens.

Ät.

Gör om nästa dag. Ad infinitum.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)