Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-10-17, 18:00   #1
timebomb
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 12
Fastnat med viktnedgången

Tog ett träningsuppehåll men började igen i våras. Men vikten går verkligen inte ned. Vägt nu mellan 85-87 kg trots träning tre gånger i veckan och promenader varje dag på cirka en timme.
Frukost. 2 mackor av fullkornsbröd, med ost eller osötat jordnötssmör och en skål med fil & flingor typ havrefras. Alternativet havregrynsgröt
Lunch :fulkornspasta, lax eller någon annan form av protein, grädfilsås och grönskar
Middag. Äter inte middag varje dag men om jag gör det blir det antigen bulgur eller fulkornspasta, ris. Sås någon proteinkälla.
Kvällsmat. 2 mackor med makrill
Äter lunch ute cirka 2 gånger per månad.
På helgerna är det inte alltid den bästa kosten,. Kan bli en chipspåse 275 g som jag äter upp under helgen och något fika. Men jag tycker ändå inte att det borde påverka så pass. Har även testat min ämnesomsättning och inget fel på den
timebomb är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-17, 18:13   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 267
Du äter för mycket. Det där går du inte ner på. Din kropps kaloriförbrukning är lägre nu än när du började dieten, så du måste sänka kaloriintaget allteftersom.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-17, 19:10   #3
Phjanton
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2018
Inlägg: 148
Du äter väldigt mycket kolhydrater, drar du ner på det så tror jag att du kommer se resultat.

Den där påsen chips gör skillnad. 275 gram chips blir ca 1450 kalorier. Äter du det 4 ggr per så är det 5800 kalorier extra per månad!

För att gå ner 1 kilo fett så måste man förbränna ungefär 7500 kalorier. Du kan alltså potentiellt gå ner 0.77 kg fett/månad på att sluta äta chips.

Senast redigerad av Phjanton den 2018-10-17 klockan 19:12.
Phjanton är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-18, 08:26   #4
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Tycker också att du äter mycket. Testa att ta bort en måltid alternativt minska en måltid rejält(ta bara en proteinshake eller något i den stilen).
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-18, 11:09   #5
Eveline
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2017
Inlägg: 38
Mycket pasta och bröd. Byt ut pastan mot grönsaker, t ex broccoli eller kokt blomkål, och skippa chipsen. Det gör sammantaget väsentlig skillnad.

Havrefras innehåller ganska mycket socker. Jag har skippat frukostflingor och tar krossat knäckebröd på filen. Du får ett jämnare blodsocker och det är dessutom billigare.
Eveline är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-22, 07:31   #6
Gromp
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2017
Inlägg: 28
Det där är på gränsen till vad som skulle vara perfekt bulkmat för min del Och då är jag 195 cm / 87 kg, tränar 6 dagar i veckan och går ca 1 mil om dagen.
Gromp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-22, 21:32   #7
zol
Registered User
 
zols avatar
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 350
Den där deffkosten skojar man inte med. Mer än vad jag äter under bulk!
__________________
Zols Journal
zol är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-23, 12:44   #8
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av zol Visa inlägg
Den där deffkosten skojar man inte med. Mer än vad jag äter under bulk!
Hur vet du det? Förutom antalet mackor och mängden chips, så ser jag ingenstans att det står några mängder.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-23, 13:38   #9
Xead
Registered User
 
Xeads avatar
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 583
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Hur vet du det? Förutom antalet mackor och mängden chips, så ser jag ingenstans att det står några mängder.
+1. På den vikten tycker jag till och med att det låter lite snålt. Har en känsla av att TS äter mer än vad han tror.

OnT: Prova att räkna kalorier en dag eller två för att få ett hum om vad du ligger. Då ser du vart kalorierna springer iväg (gissningsvis mackorna och godsakerna på helgen) och skär ned på dessa.
Xead är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-23, 23:01   #10
zol
Registered User
 
zols avatar
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 350
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Hur vet du det? Förutom antalet mackor och mängden chips, så ser jag ingenstans att det står några mängder.
Det var mer menat som lite sarkastiskt, syftade mest på att TS käkar kalorität mat under deffen.

Nu gissar jag givetvis, men misstänker ibland att personer tror det under deff räcker att byta ut visa kolhydrater mot grovt bröd och fullkorn för att gå ner i vikt..
__________________
Zols Journal

Senast redigerad av zol den 2018-10-23 klockan 23:03.
zol är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-27, 11:03   #11
Eveline
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2017
Inlägg: 38
Det är inte så mycket träning heller, tre pass i veckan och en timmes promenad per dag. Det är ungefär var en vardags-motionär kommer upp i. Kör tuffare / mer styrketräning och dubbla förbränningsträningen, minst.
Funderar också på en grej; vad dricker du till chipsen? Är det verkligen vatten eller light-läsk, eller slinker det ner lite bira eller sockrad läsk också?
Och vad är "en fika"? Det är ju skillnad på svart kaffe med en pepparkaka eller latte med vispgrädde och amerikanska muffins eller pajer...
Eveline är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-27, 11:57   #12
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Tycker inte mängden träning är direkt lite, kosten som påpekats innan är nog Bättre att fokusera på.
Magnus N är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-10-27, 14:30   #13
Marshall
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2018
Inlägg: 20
Går du inte ner så ligger du inte på ett underskott. Minska portionerna och utvärdera.
Marshall är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-10-27, 15:37   #14
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Har du svårt att gå ner i vikt är det bara att plocka fram den digitala matvågen och börja väga saker, bokföra och se vari felet ligger. Det är så lätt att smaka lite, okynnesäta, och sen glömma bort det, men även bortglömda kalorier räknas faktiskt.

Men som de flesta redan sagt: om du inte går ner i vikt beror det på att du äter för mycket.
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)