Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-07-13, 04:46   #46
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy Visa inlägg
Jag kanske valde ett dåligt ord, med självständighet i detta sammanhang, menade jag beroende till en man. Att klara sig på egen hand, osv. Men visst, kanske har vårat karga liv skapat generellt mer acceptans och behov för ensamhet, lugn och tid för sig själv i skog och natur. En sån bakgrund gör det väl också lättare att separera man och kvinna.
Kvinnor har nog tvingats vara mer självständiga och arbetsamma inte bara för att själva klara livhanken utan även för barnens skull. Går ju inte att leva överklassliv i ett samhälle som inte har signifikant överklass till att börja med på grund av låg befolkningstäthet.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-13, 04:50   #47
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Samtidigt bör det ju noteras att i fråga om yrkesval så verkar kvinnor och män i Sverige vara mer traditionella och sexistiska än vad folk är i de flesta andra kulturer är. Så även om självständighet är djupt rotat så har det ju inte så mycket att göra med vad män och kvinnor föredrar att jobba med.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-13, 04:54   #48
Simonser
Registered User
 
Simonsers avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Kinna
Inlägg: 41
Tack igen för alla svar. Ni har alla en poäng i det ni säger.

För det första så vill jag inte ha dålig stämning så jag har bestämt mig för att ta med något litet från och med nu. Beroende på humör för dagen så kan man ju skoja till det och ge något otympligt men diskret.
Li shang Wang lai var nytt för mig.

Och som ni själva påtalat, jag vet ju inte hur mamman sa det. Hon kanske inte ens är sur på mig, nånstans vet hon ju att jag är helsvensk och bara anser sig informera mig för framtida möten. Vilket jag uppskattar även om jag känt mig ganska dum för detta.

Att ställa till en scen kommer jag absolut inte göra, däremot skulle jag kunna tänka mig diskutera kulturskillnader på ett vänskapligt sätt med dem om tillfälle ges.

Och jag håller med om att min tjej borde sagt nåt när jag uppenbarligen inte hade med mig någon gåva varken första eller andra gången vi hälsade på.

Och som ni säger, detta är ju en liten skitsak men även små saker måste ju kunna diskuteras.
Simonser är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-13, 05:02   #49
Simonser
Registered User
 
Simonsers avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Kinna
Inlägg: 41
Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy Visa inlägg
Som boende i Hongkong har jag rätt mycket erfarenhet av kineser och deras kultur.

Det verkar rätt vanligt att den äldre generationen kineser, även när de flyttar utomlands, rullar vidare i sina vanliga hjulspår. Finns extremt lite intresse att ta till sig hur omvärlden fungerar där de landat. Titta på hur China-towns bildas överallt runt om i världen där kritisk massa av kineser finns. Besökte nyligen Chinatown i New York, det var ju typ mer kinesiskt och traditionellt än det är i Kina nu för tiden. Det är just det, att de kineser som flyttar iväg, håller stenhårt kvar i gamla traditioner, medans kineser som bor i Kina faktiskt kanske utvecklats mer med samhället.

Mitt råd är helt enkelt att du får först bestämma hur mycket du tycker om din flickvänn. Är det helt rätt tjej för dig, får du lägga upp en plan tillsammans med henne för att få livet att bli drägligt med svärföräldrarna.

För mig som bor i Hongkong, förväntas jag nog fatta vissa av dessa grejer hur man ska bete sig, men ni bor ju faktiskt i Sverige, så hurfasen ska du kunna fatta. Det är helt upp till din tjej att guida dig i detta, så att allt funkar smidigt. Sen tycker jag att du kan vara schyst och spela med i charaderna till den grad du orkar. Varför ska du göra det? Ja för att du älskar din tjej och din tjej är väldigt nära sin familj.

Jag tycker det enda sjuka i denhär storyn är hur kasst din tjej har skött situationen, har hon aldrig haft en icke-kinesiskt pojkvänn förrut kanske? Det skulle vara enda anledningen som ursäktar detta beteende. Jag vill höra hennes förklaring varför hon inte förberett dig mer i dessa möten? Det finns egentligen ett antal andra småsaker du bör göra när du träffar svärföräldrarna, t.ex. hälla upp deras te och plocka mat ifrån stora faten och fylla på deras små skålar (om ni äter kinesiskt, vilket jag antar att ni gör). Varför gör man sånna här små-grejer? Jo det är för att visa den äldre generationen respekt, vilket är väldigt viktigt i kinesisk kultur.
Ja jag kommer spela med och anpassa mig för sämjans skull så länge det är såna här små saker. Jag är nog bara naturligt allergisk mot krav att ändra på nånting hos mig själv som inte ens är ett problem. Ändringen borde isåfall ske hos mamman som skapar intrigen från första början.
Jag får vibbarna att det är viktigare för mamman att jag beter mig korrekt utåt sett än att faktiskt vara bra mot deras dotter hemma.

Men jag förstår vad du menar.
Simonser är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-13, 05:07   #50
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Simonser Visa inlägg
Att ställa till en scen kommer jag absolut inte göra, däremot skulle jag kunna tänka mig diskutera kulturskillnader på ett vänskapligt sätt med dem om tillfälle ges.
Att sitta och diskutera detta låter väldigt aspergsaktigt och inte som något som skulle mynna ut i något positivt. Bättre i så fall att din flickvän förklarar för sina föräldrar vad som förväntas av dem när de hälsar på hos er och att du vid dessa tillfällen utsätter dem för svensk kultur. Och ja det är antagligen viktigt att det är riktig svensk kultur och inte bara något godtyckligt som ligger för dig då det knappast är något de skulle kunna förstå eller respektera.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-13, 05:41   #51
Bob90
?
 
Bob90s avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 3 683
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Att sitta och diskutera detta låter väldigt aspergsaktigt och inte som något som skulle mynna ut i något positivt.
Ett vuxet samtal är alltså en varningsklocka för en "neuropsykiatrisk funktionsnedsättning"?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bob, jag vill ligga med dig.
Bob90 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-13, 06:25   #52
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90 Visa inlägg
Ett vuxet samtal är alltså en varningsklocka för en "neuropsykiatrisk funktionsnedsättning"?
Jag har svårt att se hur stämningen skulle bli annat än sämre av att sitta och diskutera kulturskillnader med folk som knappt kan prata svenska. Bättre att demonstrera dem på ett respektfullt sätt. Ord är luft. Det är handlingar som räknas.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-13, 07:02   #53
baktung
cool bispes kung
 
baktungs avatar
 
Reg.datum: Apr 2016
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 271
Ett tips är att flytta långt från svärföräldrarna. Man ska överlag undvika att ha för mycket med sådana att göra. Om tjejen vill ha dig flyttar hon med. Väljer hon föräldrarna framför ett liv med dig så väljer du bort henne. Du får ett helvete med kineserna om ni skaffar barn och bor kvar i närheten av dem.
__________________
Om: Försöker styrkebygga och bli bra på knäböj. 176 cm, född 87.
Pers: Knäböj: 185 kg Hantelpreachercurl: 30 kg Benspark: hela magasinet
So Journalistic
baktung är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-13, 07:52   #54
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Jag tycker detta verkar vara en bra kultur. Du säger att kvinnorna står i köket och männen får supa och kolla tv, låter som en utmärkt släktmiddag.

Jag hade luskat vidare i detta och kanske introducerat mer konservativa inslag i era möten till din och männens fördel. Du får större frihet i din roll som man och svärmodern kommer uppskatta ditt engagemang i deras kultur.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-13, 10:04   #55
r1kkie
Registered User
 
r1kkies avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 209
Dra en fuling å kontra med att du är sjukt besviken på att inte DU fått en present när du blir inbjuden och dra en rövare att det är så det funkar i Sverige.
__________________
"If it was easy, everybody would be good at it.
I was told that long time ago by a coach. If you want something you never had before, you gotta be willing to do something you've never done before."
-Phil Heath
r1kkie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-13, 12:30   #56
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy Visa inlägg
Hur självständiga män och kvinnor är i Sverige är ett riktigt unikum i världen. Man måste inse som svensk, när man träffar en partner ifrån utanför Norden, så måste man vara lite flexibel på den punkten.

Jag har t.ex. fått programmera om mig, lära mig ifrån början hur man är en gentleman. Typ öppna dörren för tjejen och sådana saker som jag aldrig lade en sekunds tanke på, är viktigt i andra kulturer för att tjejen ska känna att du gillar och respekterar henne. Det är massor av småsaker som många svenska män glömt, som i resten av världen kommer helt naturligt. Jag är uppriktigt förbannad på hur vi inte kunnat göra kvinnan stark i samhället i Sverige, men samtidigt inte tappa mycket av det charmiga kvinnliga och manliga. Tydligen går det inte riktigt att kombinera.

Min kinesiska tjej säger nu när hon lärt känna Sverige bättre, att många kvinnor i Sverige beter sig som män. Hon gillar starka kvinnor, men tycker det är löjligt att de inte kan bevara sin kvinnlighet. Jag håller med henne.
Sry TS för hijacking, men detta var bannemig ett av de mest självinsiktsfulla inlägg jag läst, alltså det din tös sa. Gällande just "kvinnlighet", självfallet är det många små saker som ackumulerat är vad som skulle definiera ordet på lång sikt...

... men skulle du kunna ge några konkreta exempel på vad det kvinnor i Sverige gör och/eller säger som tolkas som att de beter sig som män och därmed inte bevarar sin "kvinnlighet" enligt din kinesiska flickvän?

Vad vitt jag förstår så är det mycket mer fokus på familjen i de flesta asiatiska kulturer än individen (individualism vs collectivism) så många tjejer där då skulle exempelvis kunna välja familjen framför en potentiell pojkvän just för att hon inte vill förlora sin relation med sin familj. Hon skulle även kunna skippa göra karriär om hon upplever att familjen behöver henne mer.

Detta står då i stark kontrast mot mer "individualistiska Sverige" där det är mer fokus på att lämna familjen och göra något med sitt eget liv i tidiga år även om det gynnar eller inte gynnar familjen.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-13, 13:04   #57
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Citat:
Ursprungligen postat av Simonser Visa inlägg
Har varit tillsammans med en tjej som är kines sen 8 månader tillbaka
Vad hade hon tidigare för nationalitet?
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-13, 13:12   #58
shut teh face
Mother love bone
 
shut teh faces avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 709
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke67 Visa inlägg
Vad hade hon tidigare för nationalitet?
Buu, jag tänkte samma sak men valde att inte sänka mig till den nivån.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av lectris Visa inlägg
Är shut teh face knäpp som klagar över att en tjej skickar porr?
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-15, 07:13   #59
Kaalle
Registered User
 
Kaalles avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 242
Sen kan vi vara ärliga och konstatera att det handlar om att svenska tjejer inte är undergivna, sen kan man kalla det för mindre kvinnliga om man vill det : )
Kaalle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-15, 07:52   #60
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Citat:
Ursprungligen postat av Kaalle Visa inlägg
Sen kan vi vara ärliga och konstatera att det handlar om att svenska tjejer inte är undergivna, sen kan man kalla det för mindre kvinnliga om man vill det : )
Vem ska vara ärlig? Du missuppfattar, undergiven och kvinnlig är två olika saker. Men du visar bara på hur svensk du är när du tror att sluta vara undergiven innebär att ge upp sin kvinnlighet.
__________________
Iron addict for life
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)