Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-07-12, 23:54   #31
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Vem har betett sig som en idiot?

Svärmorsan har väl snäst åt sin dotter för att hon inte berättat för sin pojkvän vad det är för sedvänjor han måste lära sig om han ska komma på släktmiddag hemma hos dem...
Ja, svärmodern alltså. Hon sade ju uppenbarligen att det var både konstigt och dåligt av honom och dömer honom rakt av. Det gäller att säga ifrån när människor är korkade.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-13, 00:00   #32
TranceII
Registered User
 
TranceIIs avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 225
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
Varför ska han bita ihop? Det gäller att säga ifrån när folk beter sig som idioter. Annars får man se sig själv bli stampad på.
För att han inte blir stampad på och hans frustration handlar mest om saker som inte kommer kunna åtgärdas. På det stora hela verkar de ha en ok relation och det är rimligt att anpassa sig lite för husfriden om det är småsaker som att ta med lite gåvor. Jag antar att mamman anser sig ha anpassat sig ganska mycket eftersom dottern har en svensk pojkvän.

Bättre att tro gott om folk och försöka vara smidig när det gäller sådana personer.
TranceII är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-13, 00:22   #33
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Citat:
Ursprungligen postat av TranceII Visa inlägg
För att han inte blir stampad på och hans frustration handlar mest om saker som inte kommer kunna åtgärdas. På det stora hela verkar de ha en ok relation och det är rimligt att anpassa sig lite för husfriden om det är småsaker som att ta med lite gåvor. Jag antar att mamman anser sig ha anpassat sig ganska mycket eftersom dottern har en svensk pojkvän.

Bättre att tro gott om folk och försöka vara smidig när det gäller sådana personer.
Hon gjorde negativa antaganden om honom, det skulle jag kalla att bli stampad på i synnerhet eftersom det går ut över relationen. Det kan hon säkert anse, men hon har fel även där. Att vara "smidig" tillåter bara dylika beteenden att fortgå.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-13, 00:37   #34
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
Ja, svärmodern alltså. Hon sade ju uppenbarligen att det var både konstigt och dåligt av honom och dömer honom rakt av. Det gäller att säga ifrån när människor är korkade.

Vad är problemet med att svärmorsan berättat för dottern att hon måste berätta för sin pojkvän att han måste ha med sig en present för att inte bli betraktad som nåt slags konstig kuf av släkten som undrar varför han inte tagit med sig nåt?

Vad är det för antaganden du menar att svärmorsan gjort?

Senast redigerad av svenbanan den 2018-07-13 klockan 00:38.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-13, 00:46   #35
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Vad är problemet med att svärmorsan berättat för dottern att hon måste berätta för sin pojkvän att han måste ha med sig en present för att inte bli betraktad som nåt slags konstig kuf av släkten som undrar varför han inte tagit med sig nåt?

Vad är det för antaganden du menar att svärmorsan gjort?
Ser inget fel i att hon säger det men sättet hon sade det på är fel. Åtminstonte om hon sade det på sättet som reflekteras i första posten.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-13, 00:48   #36
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
Ser inget fel i att hon säger det men sättet hon sade det på är fel. Åtminstonte om hon sade det på sättet som reflekteras i första posten.
Sättet hon sade det på vet varken du, jag eller TS särskilt mycket om. Hon sade det till dottern, som sedan förde andemeningen vidare...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-13, 00:50   #37
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Sättet hon sade det på vet varken du, jag eller TS särskilt mycket om. Hon sade det till dottern, som sedan förde andemeningen vidare...
Nej men precis, så vi kanske ska vänta tills dottern skapar en profil här och skriver ett inlägg? Jag utgår från ts post, varken mer eller mindre.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-13, 01:05   #38
Jansson_84
Registered User
 
Jansson_84s avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: On earth
Inlägg: 312
Gäller det här fenomenet vid middagsbjudningar?
Tillhör ju i så fall kotym att ta med något som en god gest som ett tecken på uppskattning.

Om det däremot även uppstår om ni åker och hälsar på "spontant" så finns det ingen anledning att ta med något.

Tycker gott och väl att man ska välja sina fighter, det här är dock ingen enligt min uppfattning.
Kan vara värt en enkel icke kostsam gest för att bli något mer accepterad av svärmor/svärföräldrarna.
__________________
"How can a man be brave if he is afraid? That is the only time a man can be brave".
"I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it". Voltaire
Jansson_84 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-13, 02:59   #39
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
Nej men precis, så vi kanske ska vänta tills dottern skapar en profil här och skriver ett inlägg? Jag utgår från ts post, varken mer eller mindre.


Du utgår från TS, men där framgår det väl inte nåt om hur svärmorsan faktiskt lagt fram detta?

Det som framgår är att TS verkar jävligt lack över situationen. Men jag tycker det mest verkar som han lackade ur för att han trodde han hade koll på läget och att allt var lugnt med svärföräldrarna, och så visar det sig att han betett sig skitkonstigt (enligt deras traditioner) och de vill att han ska "bättra sig". Bara för att han är sur på svärmorsan betyder inte det att hon betett sig illa.

Det finns inget där om att svärmorsan gjort en massa negativa antaganden om honom.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-13, 03:57   #40
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Om du valt en kinesisk flickvän så får du väl ta lite kinesisk kultur på köpet. Det är väl ingen stor uppoffring att ta med sig en present när du hälsar på så länge det inte är något som sker mer än några gånger om året. Men du bör ju naturligtvis förvänta dig något i gengäld när de besöker er. Tex behöver de ju inte ta med sig presenter och du kan ju även begära att de vid dessa tillfällen pratar svenska i mesta möjliga mån och sjunger med i snapsvisorna, äter surströmming osv.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-13, 04:00   #41
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Som boende i Hongkong har jag rätt mycket erfarenhet av kineser och deras kultur.

Det verkar rätt vanligt att den äldre generationen kineser, även när de flyttar utomlands, rullar vidare i sina vanliga hjulspår. Finns extremt lite intresse att ta till sig hur omvärlden fungerar där de landat. Titta på hur China-towns bildas överallt runt om i världen där kritisk massa av kineser finns. Besökte nyligen Chinatown i New York, det var ju typ mer kinesiskt och traditionellt än det är i Kina nu för tiden. Det är just det, att de kineser som flyttar iväg, håller stenhårt kvar i gamla traditioner, medans kineser som bor i Kina faktiskt kanske utvecklats mer med samhället.

Mitt råd är helt enkelt att du får först bestämma hur mycket du tycker om din flickvänn. Är det helt rätt tjej för dig, får du lägga upp en plan tillsammans med henne för att få livet att bli drägligt med svärföräldrarna.

För mig som bor i Hongkong, förväntas jag nog fatta vissa av dessa grejer hur man ska bete sig, men ni bor ju faktiskt i Sverige, så hurfasen ska du kunna fatta. Det är helt upp till din tjej att guida dig i detta, så att allt funkar smidigt. Sen tycker jag att du kan vara schyst och spela med i charaderna till den grad du orkar. Varför ska du göra det? Ja för att du älskar din tjej och din tjej är väldigt nära sin familj.

Jag tycker det enda sjuka i denhär storyn är hur kasst din tjej har skött situationen, har hon aldrig haft en icke-kinesiskt pojkvänn förrut kanske? Det skulle vara enda anledningen som ursäktar detta beteende. Jag vill höra hennes förklaring varför hon inte förberett dig mer i dessa möten? Det finns egentligen ett antal andra småsaker du bör göra när du träffar svärföräldrarna, t.ex. hälla upp deras te och plocka mat ifrån stora faten och fylla på deras små skålar (om ni äter kinesiskt, vilket jag antar att ni gör). Varför gör man sånna här små-grejer? Jo det är för att visa den äldre generationen respekt, vilket är väldigt viktigt i kinesisk kultur.
__________________
Iron addict for life

Senast redigerad av The_RobRoy den 2018-07-13 klockan 04:02.
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-13, 04:04   #42
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
För min del har det varit en del kulturkrockar av mer generellt slag. Det verkar som att i den latinamerikanska kulturen så ska mannen vara tillgänglig 24/7 för att betjäna fru och barn eller alternativt punga ut för att tjänsterna ska utföras av yrkesutövande betjänt. Det är helt inte samma självständighet som jag upplevde att män och kvinnor uppvisade runtomkring mig under uppväxten.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-13, 04:26   #43
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
För min del har det varit en del kulturkrockar av mer generellt slag. Det verkar som att i den latinamerikanska kulturen så ska mannen vara tillgänglig 24/7 för att betjäna fru och barn eller alternativt punga ut för att tjänsterna ska utföras av yrkesutövande betjänt. Det är helt inte samma självständighet som jag upplevde att män och kvinnor uppvisade runtomkring mig under uppväxten.
Hur självständiga män och kvinnor är i Sverige är ett riktigt unikum i världen. Man måste inse som svensk, när man träffar en partner ifrån utanför Norden, så måste man vara lite flexibel på den punkten.

Jag har t.ex. fått programmera om mig, lära mig ifrån början hur man är en gentleman. Typ öppna dörren för tjejen och sådana saker som jag aldrig lade en sekunds tanke på, är viktigt i andra kulturer för att tjejen ska känna att du gillar och respekterar henne. Det är massor av småsaker som många svenska män glömt, som i resten av världen kommer helt naturligt. Jag är uppriktigt förbannad på hur vi inte kunnat göra kvinnan stark i samhället i Sverige, men samtidigt inte tappa mycket av det charmiga kvinnliga och manliga. Tydligen går det inte riktigt att kombinera.

Min kinesiska tjej säger nu när hon lärt känna Sverige bättre, att många kvinnor i Sverige beter sig som män. Hon gillar starka kvinnor, men tycker det är löjligt att de inte kan bevara sin kvinnlighet. Jag håller med henne.
__________________
Iron addict for life

Senast redigerad av The_RobRoy den 2018-07-13 klockan 04:29.
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-13, 04:36   #44
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy Visa inlägg
Jag är uppriktigt förbannad på hur vi inte kunnat göra kvinnan stark i samhället i Sverige, men samtidigt inte tappa mycket av det charmiga kvinnliga och manliga. Tydligen går det inte riktigt att kombinera.
Jag tror ju dock inte att självständigheten är något nytt under solen i Sverige. Det har nog varit på det viset i tusentals år. Och det är väl logiskt. Ett land som historiskt har haft väldigt låg bärkapacitet torde ju premiera självständighet.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-07-13, 04:39   #45
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Jag tror ju dock inte att självständigheten är något nytt under solen i Sverige. Det har nog varit på det viset i tusentals år. Och det är väl logiskt. Ett land som historiskt har haft väldigt låg bärkapacitet torde ju premiera självständighet.
Jag kanske valde ett dåligt ord, med självständighet i detta sammanhang, menade jag beroende till en man. Att klara sig på egen hand, osv. Men visst, kanske har vårat karga liv skapat generellt mer acceptans och behov för ensamhet, lugn och tid för sig själv i skog och natur. En sån bakgrund gör det väl också lättare att separera man och kvinna.
__________________
Iron addict for life
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)