Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2015-04-10, 08:10   #76
Magnus Larsson
Love will tear us apart
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Götet
Inlägg: 1 049
Herregud Agazza!
Magnus Larsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-10, 08:12   #77
hahavaffan
tuff shit
 
hahavaffans avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Skåné
Inlägg: 2 528
Fritzl hade varit jelly.
__________________
IN SOILWORK we trust
hahavaffan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-10, 08:29   #78
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Citat:
Ursprungligen postat av hahavaffan Visa inlägg
Fritzl hade varit jelly.
Fler har lagt den kommentaren 😀
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-10, 08:50   #79
BlötSnö
Proteinfattig vegan
 
BlötSnös avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 113
Citat:
Ursprungligen postat av Ajemän Visa inlägg
Små håligheter i själva spacklet beror nog på fel/dåligt spackel. Jag spacklade rätt mkt förra helgen med Fluggers lätt/medel och det var en dröm jämfört med den jag använde sist, vilken var någon Bauhausvariant.

Räkna med att spackla allting två gånger, så slipper du vara supernoggrann. Spackla det grövsta först, ev slipa av lite snabbt och spackla igen. Gå på med lite grövre slippapper först, typ 80-korn, och har du ett bra spackel som är lättarbetat så slipper du vara supersparsam, det går så lätt att slipa.

Försök att lägga på spacklet i så få svep som möjligt, istället för att stå och finlira med spaden och aldrig bli nöjd.
*Tittar på min burk med Bauhausspackel*
Förr eller senare måste jag lära mig att sluta vara dumsnål. Alternativt börja med bättre dyrprodukter när jag inte har spackelskills och gå över till de billigare när jag kan hantera dem. Men tack för tipsen!

Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Har samma erfarenhet och konstaterar såhär i efterhand att jag hade på för lite.
Mm, men samtidigt är jag rädd för att det blir en bulle på väggen om jag har för mycket. Nåja, om allt går åt h-e så kan jag ju alltid köpa tapet och dölja mitt misstag.

Citat:
Ursprungligen postat av hahavaffan Visa inlägg
Fritzl hade varit jelly.
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Fler har lagt den kommentaren 😀
Heh, hahavaffan och förmodligen 20 pers till hann före.

Men himla tufft att du hittade den agazza. Bygg en liten langrotta.
__________________
1435mm
BlötSnö är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-10, 08:53   #80
agazza
Registered User
 
agazzas avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Reser runt
Inlägg: 3 905
Citat:
Ursprungligen postat av BlötSnö Visa inlägg
Heh, hahavaffan och förmodligen 20 pers till hann före.

Men himla tufft att du hittade den agazza. Bygg en liten langrotta.
Jag har köpt en Box lagringswhiskey som ligger inlindad i bubbelplast som ligger i en rostfri låda från Jula.

Golvet är igenspikat igen.

Den som river kåken om hundra år kommer säkerligen bli glad.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
Jag ber om ursäkt å hela kvinnosläktets vägnar. Vi skäms. Vi är dåliga flickor.
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-10, 09:16   #81
Ajemän
Registered User
 
Ajemäns avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Ort: Uppsala
Inlägg: 980
Citat:
Ursprungligen postat av BlötSnö Visa inlägg
*Tittar på min burk med Bauhausspackel*
Förr eller senare måste jag lära mig att sluta vara dumsnål. Alternativt börja med bättre dyrprodukter när jag inte har spackelskills och gå över till de billigare när jag kan hantera dem. Men tack för tipsen!



Mm, men samtidigt är jag rädd för att det blir en bulle på väggen om jag har för mycket. Nåja, om allt går åt h-e så kan jag ju alltid köpa tapet och dölja mitt misstag.




Heh, hahavaffan och förmodligen 20 pers till hann före.

Men himla tufft att du hittade den agazza. Bygg en liten langrotta.
Avsluta med en stor slipklots på skaft och rätt fint papper, (120/180) och slipa tills det i princip slutar komma spackeldamm så vet du att det är slätt med väggen!

Står man och hattar med en liten handslipklots så är det svårt att få det slätt, speciellt större partier
Ajemän är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-10, 10:36   #82
BlötSnö
Proteinfattig vegan
 
BlötSnös avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 113
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Jag har köpt en Box lagringswhiskey som ligger inlindad i bubbelplast som ligger i en rostfri låda från Jula.

Golvet är igenspikat igen.

Den som river kåken om hundra år kommer säkerligen bli glad.
Det där gillas skarpt. Trevligt påhitt.
Här är en annan variant på efterlämning till nästa ägare:

Citat:
Ursprungligen postat av Ajemän Visa inlägg
Avsluta med en stor slipklots på skaft och rätt fint papper, (120/180) och slipa tills det i princip slutar komma spackeldamm så vet du att det är slätt med väggen!

Står man och hattar med en liten handslipklots så är det svårt att få det slätt, speciellt större partier
Bra idé. Jag var ju ändå tvungen att köpa ett skaft för att kunna moppa utsidan på mina fönster på tredje våningen.
__________________
1435mm
BlötSnö är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-19, 18:56   #83
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Började i fredags riva bort en vägg. 25-30 meter lång, plank/carport/uthus, allt sitter ihop. Har inte varit någon fotplåt installerad på taket, detta visste förra ägaren om.

Nu när vi bröt upp så var det iaf än så länge en ytlig fuktskada. Det knepiga i kråksången är att det var inom samma område som grannarnas buske var. Planket vätter mot grannarna och det är den sidan vi byter.

Kommer att skära bort isoleringen för att se om det har spritt sig in i väggen mer. Bakom väggen med fuktskadan är ett värmt inrett rum.

Grundproblemet är att det saknas fotplåt på taket. Fukten har haft svårt att försvinna pga. Busken(skugga, mer fukt osv.).

1. Värt att kontakta försäkringsbolag redan eller ska man vänta till man rivit bort isoleringen?
2. Detta måste, om det är värre än vad vi kan se nu, vara ett dolt fel? Huset är köpt för 18 månader sedan.

Slår inte Agazzas kökhistoria men det har dykt upp en hel del på vägen
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-19, 18:58   #84
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av agazza Visa inlägg
Jag har köpt en Box lagringswhiskey som ligger inlindad i bubbelplast som ligger i en rostfri låda från Jula.

Golvet är igenspikat igen.

Den som river kåken om hundra år kommer säkerligen bli glad.
hahahah!!! VARFÖR tänkte inte min dumgubbe till tidigare ägare så.. gärna en flarra här och där med tanke på allt jävla fuskbygge.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-19, 19:02   #85
shadowfire
Hillgoat Deluxe
 
shadowfires avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: På en bergstopp någonstans
Inlägg: 19 216
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Började i fredags riva bort en vägg. 25-30 meter lång, plank/carport/uthus, allt sitter ihop. Har inte varit någon fotplåt installerad på taket, detta visste förra ägaren om.

Nu när vi bröt upp så var det iaf än så länge en ytlig fuktskada. Det knepiga i kråksången är att det var inom samma område som grannarnas buske var. Planket vätter mot grannarna och det är den sidan vi byter.

Kommer att skära bort isoleringen för att se om det har spritt sig in i väggen mer. Bakom väggen med fuktskadan är ett värmt inrett rum.

Grundproblemet är att det saknas fotplåt på taket. Fukten har haft svårt att försvinna pga. Busken(skugga, mer fukt osv.).

1. Värt att kontakta försäkringsbolag redan eller ska man vänta till man rivit bort isoleringen?
2. Detta måste, om det är värre än vad vi kan se nu, vara ett dolt fel? Huset är köpt för 18 månader sedan.

Slår inte Agazzas kökhistoria men det har dykt upp en hel del på vägen
Otroligt svårt att förstå vad du menar utan en bild eller så. Fotplåt behövs bara på tak med låg lutning, mest för att det inte ska bli "droppeffekt" som står och droppar långsamt på takpappen och sedermera löser upp denna över tid. De flesta hus/tak har inte fotplåt, utan mer lutning. Är detta en carport eller något med låg lutning?

Jag hade gjort ett snitt och tittat efter, om det är skada kontaktat försäkringsbolaget.

Dolda fel är bara så sjukt svårt att åberopa, hänger i mångt och mycket på vad besiktningsmannen skrev (om ni hade sådan), men som köpare är man alltid i konstant underläge då du har undersökningsplikt. Konstateras det att du borde kunna ha sett att t.ex. taket lutar för lite och fotplåt saknas, så anses felet vara ditt.
__________________

Journalen
shadowfire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-19, 19:07   #86
Jorgen
Blibloblooobli
 
Jorgens avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: SKÅNE
Inlägg: 27 347
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Otroligt svårt att förstå vad du menar utan en bild eller så. Fotplåt behövs bara på tak med låg lutning, mest för att det inte ska bli "droppeffekt" som står och droppar långsamt på takpappen och sedermera löser upp denna över tid. De flesta hus/tak har inte fotplåt, utan mer lutning. Är detta en carport eller något med låg lutning?
Va? Man sätter alltid fotplåt, oavsett taklutning.

Varför skulle man inte sätta en fotplåt?
__________________


Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-19, 19:17   #87
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av shadowfire Visa inlägg
Otroligt svårt att förstå vad du menar utan en bild eller så. Fotplåt behövs bara på tak med låg lutning, mest för att det inte ska bli "droppeffekt" som står och droppar långsamt på takpappen och sedermera löser upp denna över tid. De flesta hus/tak har inte fotplåt, utan mer lutning. Är detta en carport eller något med låg lutning?

Jag hade gjort ett snitt och tittat efter, om det är skada kontaktat försäkringsbolaget.

Dolda fel är bara så sjukt svårt att åberopa, hänger i mångt och mycket på vad besiktningsmannen skrev (om ni hade sådan), men som köpare är man alltid i konstant underläge då du har undersökningsplikt. Konstateras det att du borde kunna ha sett att t.ex. taket lutar för lite och fotplåt saknas, så anses felet vara ditt.
Det är extremt liten lutning på taket. Jag tror vi snackar 2-3 grader, max.



Sådär, hela carporten ända bort till förrådet längst bort är ett enda långt plank/vägg. Busken är utmarkerad. Bakom den och 30cm åt varje håll från den är det en fuktskada. I isoleringen än så länge under panelen. Vi håller på att byta ut panelen för den är kex och har inte blivit omhändertagen på alltför länge.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-19, 19:23   #88
4623
Getar
 
4623s avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 354
Vill göra om hemma, eventuellt riva ner en innervägg då den är byggd med spånskivor eller något. Vad kan det kosta att dra upp en ny, ordentlig vägg? Hade inte tänkt göra något själv.

Väggen är idag 338cm bred och 270cm hög och har en dörr.
4623 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-19, 20:06   #89
Jorgen
Blibloblooobli
 
Jorgens avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: SKÅNE
Inlägg: 27 347
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Började i fredags riva bort en vägg. 25-30 meter lång, plank/carport/uthus, allt sitter ihop. Har inte varit någon fotplåt installerad på taket, detta visste förra ägaren om.

Nu när vi bröt upp så var det iaf än så länge en ytlig fuktskada. Det knepiga i kråksången är att det var inom samma område som grannarnas buske var. Planket vätter mot grannarna och det är den sidan vi byter.

Kommer att skära bort isoleringen för att se om det har spritt sig in i väggen mer. Bakom väggen med fuktskadan är ett värmt inrett rum.

Grundproblemet är att det saknas fotplåt på taket. Fukten har haft svårt att försvinna pga. Busken(skugga, mer fukt osv.).


1. Värt att kontakta försäkringsbolag redan eller ska man vänta till man rivit bort isoleringen?
2. Detta måste, om det är värre än vad vi kan se nu, vara ett dolt fel? Huset är köpt för 18 månader sedan.

Slår inte Agazzas kökhistoria men det har dykt upp en hel del på vägen
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas Visa inlägg
Det är extremt liten lutning på taket. Jag tror vi snackar 2-3 grader, max.



Sådär, hela carporten ända bort till förrådet längst bort är ett enda långt plank/vägg. Busken är utmarkerad. Bakom den och 30cm åt varje håll från den är det en fuktskada. I isoleringen än så länge under panelen. Vi håller på att byta ut panelen för den är kex och har inte blivit omhändertagen på alltför länge.
Finns det ingen ränna monterad?
Kan inte grannen ta bort busken?
__________________


Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-04-19, 20:10   #90
Dreas
Maaaaaaat!
 
Dreass avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Karlstad
Inlägg: 6 323
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
Finns det ingen ränna monterad?
Kan inte grannen ta bort busken?
Det finns en ränna monterad men den fyller inte riktigt sin funktion. Har pratat med grannarna och dom informerade förra ägaren om att det droppat rakt ner och skvätt på planket.

Rännan har alltså fungerat sisådär.

Jag har inte frågat dom än, min förhoppning är att vi ska fixa till det så att det inte händer igen, men kommer att påpeka för grannarna att ett avstånd på ca 30-40cm från väggen är att föredra då den verkar ha bidragit till problemet.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Deceiver85 Visa inlägg
"Vem vare? Vem vare som curla?"
"Ingen"
"Vadå ingen? Säg vem det fucking var"
"Ta det lugnt, vi sa att vi ska curla i squat racket, ni sa okej..."
"Vad ska jag göra med min fucking böjdräkt?"
Dreas är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:27.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)