Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-07-30, 12:57   #16
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Jag kör självklart pressar bakom huvudet med full ROM.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-30, 12:59   #17
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Jag kör självklart pressar bakom huvudet med full ROM.
Men så har du triceps som heter duga också
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-30, 13:04   #18
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Jag kör självklart pressar bakom huvudet med full ROM.
Läste meningen på grov skånska
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-30, 13:54   #19
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Var det allt som du kunde komma med ?

Jag kan recensera övningsvalet och kan visa på att du får minst lika hög aktivering i bänkpress till halsen och press bakom nacken som av de här övningarna på de tre huvudena. Men allt är en smaksak och variation är alltid bäst över tid och då kommer även de här övningarna hitta sin rätta plats i programmet.
Ville visa att tricepsexention är en bra övning att komplettera de basövningar TS ämnar köra.

Press bakom nacken kanske är en bättre bang/buck övning om han har mobilitet och axlar som klarar det, istället för militärpress?.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-30, 17:01   #20
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Tully Visa inlägg
Alla här vet säkerligen att man inte måste variera övningarna för att maximera muskeltillväxten utan att man kan köra samma övningar år ut och år in och fortfarande bli större och starkare, så länge som man tillför mekanisk spänning över muskelfibern samt att muskelcellen utsätts för metabol stress.
Alla experter är väl inte alls överens om det? Det går iallafall emot broscience, som brukar ha rätt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-30, 21:25   #21
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Var det allt som du kunde komma med ?

Jag kan recensera övningsvalet och kan visa på att du får minst lika hög aktivering i bänkpress till halsen och press bakom nacken som av de här övningarna på de tre huvudena. Men allt är en smaksak och variation är alltid bäst över tid och då kommer även de här övningarna hitta sin rätta plats i programmet.
Kör, jag vill se.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-02, 20:16   #22
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Kör, jag vill se.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-02, 20:45   #23
pezrulezhaakon
Registered User
 
pezrulezhaakons avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 6 637
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg

Appappappapp, inte ifrågasätta nu... det skapar ju en önskan om att få förklarat att övningar där triceps alla huvuden arbetar koncentriskt/excentriskt med bra anpassat belastat ROM är effektivare per tidsenhet ur styrka/hypertrofi, än övningar där 2/3 huvuden inte arbetar med optimal belastningskurva, varav det tredje huvudet arbetar med dynamisk stabilisering...som visserligen kan fylla en funktion, men det är jobbigt att hålla isär äpplen från päron...

Bättring!!
__________________
Vad som inte är personangrepp:
Ett sakligt yttrande om att någon har fel i sak eller har agerat felaktigt är inte personangrepp.
Att i hövlig ton ställa en relevant fråga till någon om dennes agerande.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Argumen...tum_ad_hominem
pezrulezhaakon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-02, 22:09   #24
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon Visa inlägg
Appappappapp, inte ifrågasätta nu... det skapar ju en önskan om att få förklarat att övningar där triceps alla huvuden arbetar koncentriskt/excentriskt med bra anpassat belastat ROM är effektivare per tidsenhet ur styrka/hypertrofi, än övningar där 2/3 huvuden inte arbetar med optimal belastningskurva, varav det tredje huvudet arbetar med dynamisk stabilisering...som visserligen kan fylla en funktion, men det är jobbigt att hålla isär äpplen från päron...

Bättring!!
Förlåt, ska inte ske igen.

Ska hädanefter respektera random påståenden baserat på en individs empiri som fakta.
Fast bara de som är större, starkare eller tränat längre än jag (iofs typ alla ).
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-03, 00:12   #25
pezrulezhaakon
Registered User
 
pezrulezhaakons avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 6 637
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Förlåt, ska inte ske igen.

Ska hädanefter respektera random påståenden baserat på en individs empiri som fakta.
Fast bara de som är större, starkare eller tränat längre än jag (iofs typ alla ).

Bra!

__________________
Vad som inte är personangrepp:
Ett sakligt yttrande om att någon har fel i sak eller har agerat felaktigt är inte personangrepp.
Att i hövlig ton ställa en relevant fråga till någon om dennes agerande.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Argumen...tum_ad_hominem

Senast redigerad av pezrulezhaakon den 2020-08-03 klockan 00:14.
pezrulezhaakon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-03, 08:37   #26
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon Visa inlägg
Appappappapp, inte ifrågasätta nu... det skapar ju en önskan om att få förklarat att övningar där triceps alla huvuden arbetar koncentriskt/excentriskt med bra anpassat belastat ROM är effektivare per tidsenhet ur styrka/hypertrofi, än övningar där 2/3 huvuden inte arbetar med optimal belastningskurva, varav det tredje huvudet arbetar med dynamisk stabilisering...som visserligen kan fylla en funktion, men det är jobbigt att hålla isär äpplen från päron...

Bättring!!
Det är faktiskt så att de här två övningarna är riktigt bra övningar som aktiverar triceps bättre än vid traditionella tricepsövningar.

Jag trodde att Ett orm och du hade lite förmåga att googla för att ta reda på det här. Men ni använder er egen erfarenhet och dömer det betyder för mig att ni har inte direkt någon erfarenhet att prata om när det gäller specifik styrketräning.

Ni båda känns som de här PT som har på sin PT tröja som visar vilken PT skola som ni har gått på för att omgivningen ska veta att ni är PT. Antagligen har ni några MMSport, Better Bodies eller Gasp kläder på er för att informera omgivningen om att ni faktiskt styrketränar.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-03, 08:51   #27
Duckfeathers
Registered User
 
Duckfeatherss avatar
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 103
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Det är faktiskt så att de här två övningarna är riktigt bra övningar som aktiverar triceps bättre än vid traditionella tricepsövningar.

Jag trodde att Ett orm och du hade lite förmåga att googla för att ta reda på det här. Men ni använder er egen erfarenhet och dömer det betyder för mig att ni har inte direkt någon erfarenhet att prata om när det gäller specifik styrketräning.

Ni båda känns som de här PT som har på sin PT tröja som visar vilken PT skola som ni har gått på för att omgivningen ska veta att ni är PT. Antagligen har ni några MMSport, Better Bodies eller Gasp kläder på er för att informera omgivningen om att ni faktiskt styrketränar.
Bevisbördan ligger väl snarare på dig som kommer med påståendet? Du kritiserar t.ex. kvarnis källa och du kommer med förolämpningar mot Ett orm och pez, men du har fortfarande inte presenterat någon som helst uppbackning för det du hävdar.
__________________
Obsession is a gift. Balance is mediocrity in disguise.

Senast redigerad av Duckfeathers den 2020-08-03 klockan 08:56.
Duckfeathers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-03, 08:56   #28
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av Duckfeathers Visa inlägg
Bördan ligger väl snarare på dig som kommer med påståendet? Du kritiserar t.ex. kvarnis källa och du kommer med förolämpningar mot Ett orm och pez, men du har fortfarande inte presenterat någon som helst uppbackning för det du hävdar.
Räcker med att googla mitt påstående om giljotinpress(vandlig bönkpress har även den hög tricepsaktivering om inte greppet blir för brett) och press bakom nacken för att hitta de de undersökningar som gjorts kring övningarna i relation till traditionella tricepsövningar.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-03, 09:08   #29
pezrulezhaakon
Registered User
 
pezrulezhaakons avatar
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 6 637
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Det är faktiskt så att de här två övningarna är riktigt bra övningar som aktiverar triceps bättre än vid traditionella tricepsövningar.

Jag trodde att Ett orm och du hade lite förmåga att googla för att ta reda på det här. Men ni använder er egen erfarenhet och dömer det betyder för mig att ni har inte direkt någon erfarenhet att prata om när det gäller specifik styrketräning.

Ni båda känns som de här PT som har på sin PT tröja som visar vilken PT skola som ni har gått på för att omgivningen ska veta att ni är PT. Antagligen har ni några MMSport, Better Bodies eller Gasp kläder på er för att informera omgivningen om att ni faktiskt styrketränar.

Giljoutinpress har ett totalt sett sämre belastat ROM, och en sämre anpassad belastningskurva till triceps styrkekurva än tex en välanpassad pushdown.
Det behöver man inte vara raketforskare för att förstå.

Att du har hög aktivering av triceps i startläget i giljoutinpressen, innebär inte per automatik att det är en mer effektiv övning, då belastningskurvan försämras mot slutläget.

Dessutom är varianten onödigt slitsam för axelleden, om man avser att träna triceps.

Så enkelt är det.
__________________
Vad som inte är personangrepp:
Ett sakligt yttrande om att någon har fel i sak eller har agerat felaktigt är inte personangrepp.
Att i hövlig ton ställa en relevant fråga till någon om dennes agerande.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Argumen...tum_ad_hominem
pezrulezhaakon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-03, 09:52   #30
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Räcker med att googla mitt påstående om giljotinpress(vandlig bönkpress har även den hög tricepsaktivering om inte greppet blir för brett) och press bakom nacken för att hitta de de undersökningar som gjorts kring övningarna i relation till traditionella tricepsövningar.
Jamen googla du då om det är så smidigt. Det är ju som sagt ditt påstående.
Kom ihåg att bara välja ut det som stödjer det du påstår också.
Köp ett fint Gasp-linne också när du är i farten där ute på webben.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)