Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-07-27, 14:43   #1
Detflygandehuset
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2020
Ort: Linköping
Inlägg: 9
Mest förbisedda aspekterna av träning?

Vilket/Vilka tycker ni är de mest förbisedda och underdiskuterade aspekterna av träning?

Mängden med information som den aspirerande byggaren eller styrkelyftaren har tillgång till idag är enorm jämfört med 15 - 20 år sedan. Podcasts, Youtubers, instagramprofiler, enkel tillgång till akademiska studier samt mängder med duktiga människor som kan bryta mer och förklara forskningen för oss dödliga. I tillägg så känns det som att det finns en PT eller kostrådgivare bakom varje hörn. "Coacher" var inte alls så mainstream som de är idag back in the days.

Trots allt detta, har folk blivit "bättre" idag än för 15 - 20 år sen? Visst, den absoluta toppen är ju större idag, men resten? De tävlingar jag gått på lämnar ofta mycket att önska.

Vilka aspekter är de mest förbisedda enligt er i dagens fitnessvärld?

Själv så skulle jag säga tålamod. Varför bestämma sig för att tävla innan man knappt börjat träna?
__________________
Större än en fågel, mindre än en jumbo jet. Helt enkelt, det flygande huset.
Detflygandehuset är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-27, 16:02   #2
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 971
Jag skulle säga sömn och återhämtning men det börjar pratas mera om det nu. Många är duktiga på att ta sig till gymmet men inte så bra på att stanna hemma när de borde.

Jag vet att jag aldrig hade en vecka av ifrån träningen under mina första 5-6 år i alla fall. Sen började jag gå sönder och då blev det ju naturliga avbrott. Hade man lagt in lite lättare veckor om vart annat kanske man hade sett annorlunda ut idag.

Senast redigerad av skyffelmördarn den 2020-07-27 klockan 16:11.
skyffelmördarn är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-07-27, 17:23   #3
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Gener.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-27, 17:50   #4
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Gener.
Den
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-27, 20:58   #5
DiktatorN
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2017
Inlägg: 453
Citat:
Ursprungligen postat av Detflygandehuset Visa inlägg
Vilket/Vilka tycker ni är de mest förbisedda och underdiskuterade aspekterna av träning?

Mängden med information som den aspirerande byggaren eller styrkelyftaren har tillgång till idag är enorm jämfört med 15 - 20 år sedan. Podcasts, Youtubers, instagramprofiler, enkel tillgång till akademiska studier samt mängder med duktiga människor som kan bryta mer och förklara forskningen för oss dödliga. I tillägg så känns det som att det finns en PT eller kostrådgivare bakom varje hörn. "Coacher" var inte alls så mainstream som de är idag back in the days.

Trots allt detta, har folk blivit "bättre" idag än för 15 - 20 år sen? Visst, den absoluta toppen är ju större idag, men resten? De tävlingar jag gått på lämnar ofta mycket att önska.

Vilka aspekter är de mest förbisedda enligt er i dagens fitnessvärld?

Själv så skulle jag säga tålamod. Varför bestämma sig för att tävla innan man knappt börjat träna?
Återhämtning.

Professionella elitidrottare har givetvis bra koll på detta men pratar man om träningsvärlden i helhet så är det väldigt förbisett.
Man ser massvis med träningsprogram hit och dit men man ser nästan aldrig något med ett intelligent sätt att återhämta sig på.
DiktatorN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-27, 21:15   #6
Detflygandehuset
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2020
Ort: Linköping
Inlägg: 9
Jag skulle även vilja lägga till "hållbarhet".

Visst, det är säkert kul att ta sig fram snabbt både när det kommer till styrka och storlek.. Men det kan väl inte vara särskilt kul att peaka innan 25 och sedan skada sig så pass att man aldrig mer kan träna som man vill igen?

Har en gym-bekant som lyckades skaffa en riktigt grym form redan vid 23... Skadade ryggen rejält och vet nu inte om hon kommer att kunna träna fullt ut igen.

Ser även många äldre skadade byggare på gymmet som frustrerat går och tränar runt sina skador.
__________________
Större än en fågel, mindre än en jumbo jet. Helt enkelt, det flygande huset.
Detflygandehuset är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-28, 15:30   #7
panzerpig
Registered ulcer
 
panzerpigs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: mitten
Inlägg: 1 241
Som skrivits tidigare: gener
gener för att kunna bygga muskler, gener för att ha bra återhämtning och gener för att inte gå sönder.
__________________
"Strength training is a very simple activity made complex by idiots"
panzerpig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-28, 15:49   #8
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Gener för att nå den absoluta toppen.
oftast
Men annars tycker jag att de som inte har begåvats med det rätta virket är oftast de som lyckas med att förändra kroppen till fulländning. De flesta byggare som har nått långt har lidit av olika komplex kortväxta, tunna sugrör etcetera.

Därför tror jag att den som har gnistan att göra förändringen lyckas oftast med hela resan.

Nu tror jag att idag går det att slippa alla nybörjarmisstag med hjälp av diverse information som sprids på nätet. Det gäller att lära sig att sålla bort det som inte ger något och bibehålla gnistan att orka kroniskt träna och äta rätt.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2020-07-28 klockan 15:54.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-28, 15:55   #9
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av DiktatorN Visa inlägg
Man ser massvis med träningsprogram hit och dit men man ser nästan aldrig något med ett intelligent sätt att återhämta sig på.
Det är ganska vanligt att scheman har inplanerade vilodagar och deloads... Men du kanske tänker på andra aspekter?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-28, 16:19   #10
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Letade lite efter något program för att få god utveckling och hittade det här:

Länk

Jag tror om individen följer programmet till punkt och pricka så får den både rätt stimuli och återhämtning.

Tyvärr lider de flesta av viktkåthet och pressar sig för hårt eller lägger in några extraövningar för att vara säker på att det blir bra. Resultatet blir oftast katastrofalt och personerna hoppar på ett nytt upplägg för lyckas bättre och tar inte tillfället i akt och analyserar vad som gick fel/som inte fungerade.

Det innebär att den Mest förbisedda aspekterna av träning är den mänskliga faktorn.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2020-07-28 klockan 16:21.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-28, 17:23   #11
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 620
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Gener för att nå den absoluta toppen.
oftast
Men annars tycker jag att de som inte har begåvats med det rätta virket är oftast de som lyckas med att förändra kroppen till fulländning. De flesta byggare som har nått långt har lidit av olika komplex kortväxta, tunna sugrör etcetera.

Därför tror jag att den som har gnistan att göra förändringen lyckas oftast med hela resan.

Nu tror jag att idag går det att slippa alla nybörjarmisstag med hjälp av diverse information som sprids på nätet. Det gäller att lära sig att sålla bort det som inte ger något och bibehålla gnistan att orka kroniskt träna och äta rätt.
Eller så är det de som är desperata nog att sprutan in vadsomhelst i kroppen för att åtgärda hjärnspöken som aldrig försvinner.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-28, 18:20   #12
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av Ett Orm Visa inlägg
Eller så är det de som är desperata nog att sprutan in vadsomhelst i kroppen för att åtgärda hjärnspöken som aldrig försvinner.
Det kan nog hända men det är säkert lika vanligt i bland Friskis/Gymmets/Sats/Nordic W/Actic/ Crossfit Solid/Crossfit Nordics naturliga atleter.

Det är en för enkel förklaring för att förklara att de når sin fulländning i så fall skulle de här uppräknade gymmen uppvisa en elit av fulländade medlemmar. Vissa gör det men det beror på gnistan och att ta sig över månadskostnaden 1500:- gränsen för medlemskortet.

Typiskt exempel på slöa individer som inte har gnistan och orken att skylla på att de gör si eller så. Försvarar sin dåliga insats och utdelning...
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-28, 18:25   #13
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 488
Citat:
Ursprungligen postat av panzerpig Visa inlägg
Som skrivits tidigare: gener
gener för att kunna bygga muskler, gener för att ha bra återhämtning och gener för att inte gå sönder.
Samt gener för att tjurskalligt nöta på utan att ge upp. Det finns säkert många som egentligen har gener för att bli världsmästare, men pga gener som gör att personen mer sannolikt ger upp så kommer personen aldrig bli världsmästare. Personen kommer kanske skylla på gener, vilket stämmer men inte på det sätt som personen tror.
David_wigren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-28, 18:54   #14
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 102
Jag tror att två extremer spelar mest roll.
För lite träning och för mycket träning. Många är lata och tar sig knappt till gymmet där de inte ens anstränger sig. Vissa går apeshit och vill bli så trötta varje gång som möjligt och blir då fundersamma över varför de inte gör styrkegains.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-07-28, 19:13   #15
BrunoC
Banned User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 80
Jag tycker genusperspektivet allt som oftast alltid glöms bort trots att det är enormt viktigt för att förbättra gymatmosfären sett ur ett intersektionalfeministiskt antihetronormativsrasifierande HBTQ-perspektiv för att just jobba mot gamla strukturella förtryck som säger att kvinnor inte kan köra bicepscurl och lyfta tungt.

Jag skulle gärna se att gym införde regler som förbjud män att använda vikter och maskiner förrän man har kört en halvtimma stretching, yoga med pilatesboll eller lite zumba först.

Men i annat fall så anser jag nog uppföljning av träningsresultat är en förbisedd aspekt. Precis alla jag känner som kontinuerligt har följt upp sin egen träning och antecknat ner vilka vikter de ligger på osv. har en sak gemensamt och det är att de har fått betydligt bättre resultat än i princip alla andra jag känner som inte har gjort det.
BrunoC är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)