Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-10-13, 13:17   #8716
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av O_Wao Visa inlägg
Det var alltså precis så det var, kudos till Hässelby SK som svarade på min mailfråga inom tio minuter, de hjälper mig att byta startgrupp imorgon!
Citat:
Ursprungligen postat av bear.flowertwig Visa inlägg
Ja men då är det väl en enkel sak att ändra på? Maila dem och be att få byta.
Pja?
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-13, 16:39   #8717
Nelli
Registered User
 
Nellis avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Täby
Inlägg: 895
Citat:
Ursprungligen postat av O_Wao Visa inlägg
Tråkigt att du inte mår bättre Nelli, men det kommer flera lopp!

Jag har lyckats anmäla mig till Damer Tävlingsklass i Hässelby imorgon. Kommer jag alltså hamna i startfältet med damer som springer milen på under 40 minuter?
Visst kommer det fler, hälsan är viktigast!
Hehe ja du kan ju ta min plats i grupp ett iallafall
Nelli är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-13, 16:47   #8718
Linnet
Ett steg till!
 
Linnets avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Värmland
Inlägg: 1 578
Sådär då har man genomfört sin första mara, känns som att jag lärt mig en hel del inför nästa gång.

Men jag funderar på en sak. Jag använde mig av energigel och vatten, samt sportdryck vid ett tillfälle. Jag märker att jag mår illa av allt detta socker. Jag använde 4 gels samt några bitar banan mot slutet. Jag känner att detta illamående sänker prestationen mer än tillskottet av energi ger mig. Det jag funderar på är helt enkelt om man kan använda sig av långsammare alternativ, samt vad det skulle kunna vara?
__________________
Idrottspsykolog in training.
Linnet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-13, 16:54   #8719
Springer
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 1 708
Varför ta någon energi alls då? Långsam energi finns redan på plats i form av fett i kroppen.
__________________
Tränar helst i skogen - löpning och skogsarbete
Springer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-13, 17:07   #8720
Linnet
Ett steg till!
 
Linnets avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Värmland
Inlägg: 1 578
Citat:
Ursprungligen postat av Springer Visa inlägg
Varför ta någon energi alls då? Långsam energi finns redan på plats i form av fett i kroppen.
Visst är det så, men när man går tom då tappar man tempo rejält. Min tanke är att något långsammare kolhydrater kommer hjälpa till och se till att man inte går tom, men jag kanske är helt fel ute?
__________________
Idrottspsykolog in training.
Linnet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-13, 17:13   #8721
Everest
Registered User
 
Everests avatar
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 109
Tog du vatten i samband med gelsen? Tycker det brukar hjälpa att skölja bort den värsta känslan. Sen mår man ju kasst i slutet av långa lopp, rapar och känner för att kräkas mest hela tiden, det hör ju till
__________________
Ironman Sub9 - en uthållighetsjournal!: http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=151419

http://markushagberg.com/wordpress/
Everest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-13, 17:22   #8722
Linnet
Ett steg till!
 
Linnets avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Värmland
Inlägg: 1 578
Citat:
Ursprungligen postat av Everest Visa inlägg
Tog du vatten i samband med gelsen? Tycker det brukar hjälpa att skölja bort den värsta känslan. Sen mår man ju kasst i slutet av långa lopp, rapar och känner för att kräkas mest hela tiden, det hör ju till
Jag såg till att ta vatten varje gång, i med gel ca 100 m innan stationerna och sedan vatten. Då kan jag säga att jag lyckades var sopslut redan vid 24 km och illamåendet följde mig sedan längs vägen. Lärdomen är att om man öppnar överoptimistiskt, ja då får man lida!!

Det jag funderar på är exempelvis egengjord sportdryck med exempelvis 40/60 snabba/långsamma kolhydrater. Jag har märkt samma fenomen på träning och också att om jag får i mig långsammare föda blir illamåendet inte lika kraftigt, men givetvis mår man inte tipptopp mot slutet av en mara oavsett vad man får i sig.. Men som sagt jag är ute på djupt vatten där jag inte har koll, däremot minns jag att Magnus Bäckstedt resonerade likadant när han tävlade, han säger att han åt egengjorda kakor med en bas av ris.
__________________
Idrottspsykolog in training.
Linnet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-13, 17:35   #8723
Everest
Registered User
 
Everests avatar
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 109
Har du provat liquids? Tycker oftast dom smakar bättre och inte lika "intensivt" som gels.

Cola är annars sista utvägen för min del. Funkar även när magen är riktigt riktigt kass.
__________________
Ironman Sub9 - en uthållighetsjournal!: http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=151419

http://markushagberg.com/wordpress/
Everest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-13, 21:54   #8724
Springer
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 1 708
Om energin inte är snabb, hinner de göra nytta då innan loppet är slut?

Tar man ut sig ordentligt mår man ofta dåligt. Du kanske hade mått ännu sämre utan? fasrt man kna reagera lite olika, pröva lite andra kolhydrater. Men de skal ju som sagt hinna smältas och tas upp innan du är i duschen. Och jkunna intas i tillräckligt stor mängd under prestation. Tror tex inte ett lass havregrynsgröt är så lämpligt.
__________________
Tränar helst i skogen - löpning och skogsarbete
Springer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-14, 00:13   #8725
Fuark
Star Wars
 
Fuarks avatar
 
Reg.datum: Sep 2012
Ort: Kalmar
Inlägg: 2 444
Nån annan som får diarré av att löpa? Jag får i stort sett alltid rejäla magknip och diarré efter mina löppass, vad beror det på?
Fuark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-14, 05:41   #8726
tenchi
mupp
 
tenchis avatar
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Luleå
Inlägg: 1 008
Citat:
Ursprungligen postat av Fuark Visa inlägg
Nån annan som får diarré av att löpa? Jag får i stort sett alltid rejäla magknip och diarré efter mina löppass, vad beror det på?
Löpning är i särklass det mest laxerande jag kan göra. Mot slutet av ett pass kan det vara jobbigare att hålla emot än att springa. Nån gång har jag strategiskt löpt förbi jobbet för att kunna gå på dass i början av passet. Känslan efteråt måste kunna jämföras med att vara dopad.

Underbart ämne, men det här är seriöst irriterande.
tenchi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-14, 10:09   #8727
Morty
Registered User
 
Mortys avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 7 397
Citat:
Ursprungligen postat av Linnet Visa inlägg
Visst är det så, men när man går tom då tappar man tempo rejält. Min tanke är att något långsammare kolhydrater kommer hjälpa till och se till att man inte går tom, men jag kanske är helt fel ute?
I princip allt socker är snabbt under aktivitet.

Var det vitargogel? Den tycker jag bäst om och ska vara skonsam för magen eftersom vitargokolhydraten har en sjukt hög molekylvikt och alltid isoton när den är blandad.

Som Everest säger är liquids mycket najsare. Större paket, visst, men det är som att dra en liten klunk saft istället för gel som är en sirap.

Sportdrycken man blir bjuden på tycker jag alltid är äckelpeckel. Enervit, poweradepulver, etc. Uscha! Jag skulle försöka få min egen som jag är van vid langad längst banan.
__________________
Fysioterapeut, triathlet och coach i uthållighetsidrott. Ironman PB: 9:28.
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Morty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-14, 10:23   #8728
Fuark
Star Wars
 
Fuarks avatar
 
Reg.datum: Sep 2012
Ort: Kalmar
Inlägg: 2 444
Citat:
Ursprungligen postat av tenchi Visa inlägg
Löpning är i särklass det mest laxerande jag kan göra. Mot slutet av ett pass kan det vara jobbigare att hålla emot än att springa. Nån gång har jag strategiskt löpt förbi jobbet för att kunna gå på dass i början av passet. Känslan efteråt måste kunna jämföras med att vara dopad.

Underbart ämne, men det här är seriöst irriterande.
ja visst är det störande! måste finnas nån lösning!
Fuark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-14, 12:25   #8729
Linnet
Ett steg till!
 
Linnets avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: Värmland
Inlägg: 1 578
Citat:
Ursprungligen postat av Morty Visa inlägg
I princip allt socker är snabbt under aktivitet.

Var det vitargogel? Den tycker jag bäst om och ska vara skonsam för magen eftersom vitargokolhydraten har en sjukt hög molekylvikt och alltid isoton när den är blandad.

Som Everest säger är liquids mycket najsare. Större paket, visst, men det är som att dra en liten klunk saft istället för gel som är en sirap.

Sportdrycken man blir bjuden på tycker jag alltid är äckelpeckel. Enervit, poweradepulver, etc. Uscha! Jag skulle försöka få min egen som jag är van vid langad längst banan.
Jag använde mig av GU-gel. Jag har även tränat med denna. En faktor som kan ha spelat in är att jag druckit ca 1,5 deciliter vatten per gel på träning och under loppet blev det nog mer 0,5 dl. En annan sak jag funderar på är om det eventuellt skulle kunna vara fruktosen jag reagerar på då jag nog har fått IBS. Jag får helt enkelt forska vidare. Nu lär det dröja nästan ett år till nästa mara, så jag får gott om tid att experimentera med olika näringsintag och hitta ett upplägg som funkar för mig. Det känns väldigt bra att jag fick med mig väldigt många lärdomar av detta lopp som jag kommer kunna ha med mig och utveckla till kommande maror. Även om loppet var en plåga från början till slut gav det blodad tand!
__________________
Idrottspsykolog in training.
Linnet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-14, 17:56   #8730
Everest
Registered User
 
Everests avatar
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 109
Skönt väder i dagens Hässelbylopp, lite lätt duggregn och bra temperatur. Rätt nöjd med 36:27
__________________
Ironman Sub9 - en uthållighetsjournal!: http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=151419

http://markushagberg.com/wordpress/
Everest är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)