Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-06-10, 13:47   #23656
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
Fan. Där brann marathon inne ☹️
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-10, 16:15   #23657
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 409
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Fan. Där brann marathon inne
Sthlm?

Surt! Du får köra ännu starkare nästa år.


Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-10, 17:38   #23658
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 164
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Fan. Där brann marathon inne ☹️
Trist, även om det kvittar för mig eftersom jag ändå inte kunde springa det datumet. Fjällmaraton i Årefjällen kommer dock gå av stapeln om än med ändrad startprocedur, men det är ju en helt annan sak än en stadsmara.

Har du fått något mail från organisationen ang kompensation? Min inkorg gapar tom.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-10, 17:43   #23659
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 711
Om jag läste rätt så skulle dom väl inte ge tillbaka några pengar för Sthlm maraton. Däremot skulle dom ge rabatter för 2021 och 2022 tror jag (rätta mig om jag har fel)
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-10, 18:46   #23660
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Om jag läste rätt så skulle dom väl inte ge tillbaka några pengar för Sthlm maraton. Däremot skulle dom ge rabatter för 2021 och 2022 tror jag (rätta mig om jag har fel)

Jag läste detsamma på internet någonstans, de hävdade att de konkar annars.

Lidingö känns för tidigt det med va? Finns ett rätt litet maratonlopp i Umeå i oktober som vore trevligt om det går, nåt vill man ju springa.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-11, 22:22   #23661
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 409
Therese Johaug, 31, är den blott femte norskan att springa under 32 minuter på 10*000 meter.

Efteråt tackade hon ljusharen för hjälpen.

– I dag hade jag bestämt mig för att följa ljuset, säger Johaug till NRK.

[https://static]

TT

Publicerad*22:19

Stäng

Dela artikeln:

Johaug imponerade – supertid på 10 000 meter

Stäng

Stäng

Therese Johaug är inte bara världens bästa längdskidåkare. Hon är även en otroligt bra långlöpare. Just nu innehar norskan årsbästat på 10*000 meter efter att ha sprungit på 31 minuter, 40 sekunder och 69 hundradelar vid de internationella tävlingarna på hemmaplan i Oslo. Det ska dock tilläggas att ytterst få klasslöpare tävlat den här säsongen.

Väl i mål vrålade hon ut sin glädje. Tiden hade nämligen räckt för att kvala in till fjolårets friidrotts-VM i Doha. Där var kvalgränsen 31.50.

Johaug fick hjälp av en ljusramp, så kallad "ljushare", under hela loppet. Karaktäristiskt nog råkade 31-åringen inledningsvis springa ifrån ljuset, innan hon efter en stund hittade tempot.

– Jag hade en väldigt bra dag i dag. Jag hade nytta av ljusharen. I Norska mästerskapen i fjol öppnade jag alltför hårt. I dag hade jag bestämt mig för att följa ljuset, säger skidstjärnan till NRK.

Hon genomförde loppet helt ensam. Tidigare har bara fyra andra norskor sprungit distansen under 32 minuter

/svd


Grym tid!

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-12, 12:44   #23662
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 164
Jag är anmäld till Jönköping Marathon i mitten på augusti och de kör på som om ingenting har hänt, typ. Det märkliga är att när människor frågar om hur de tänker sig att genomföra loppet på t.ex. deras Facebooksida så får folk bara goddag yxskaft-svar tillbaka. Det känns nästan lite skumt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-14, 22:24   #23663
upperkatt
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 1 247
Var ute på ett långpass idag, 2+ timmar och hade med 0,5 L vatten med vätskeersättning i. Kändes som jag behövde skita och var även lätt illamående så jag stannade några gånger och gick en bit och då släppte det. När jag kom hem så behövde jag inte ens gå på toa men var däremot väldigt törstig, vilket jag även var på sluttampen av själva passet.
Är det något man kan bättra på? Ta med mer vatten kanske? Hade ändå druckit bra med vätska innan (men det var 26 grader).
upperkatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-14, 23:25   #23664
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt Visa inlägg
Var ute på ett långpass idag, 2+ timmar och hade med 0,5 L vatten med vätskeersättning i. Kändes som jag behövde skita och var även lätt illamående så jag stannade några gånger och gick en bit och då släppte det. När jag kom hem så behövde jag inte ens gå på toa men var däremot väldigt törstig, vilket jag även var på sluttampen av själva passet.
Är det något man kan bättra på? Ta med mer vatten kanske? Hade ändå druckit bra med vätska innan (men det var 26 grader).
Ifall du är ute i 2h i såpass varmt väder så kommer du säkerligen svettas ur dig rätt mycket mer vätska än den halvliter du hade med dig i alla fall.

Ifall det var lugn jogg i 2h så svettas du såklart bort mindre än om det var ett riktigt tufft långpass delvis i tröskeltempo. Så exakt hur mycket är ju svårt att säga. Men det är nog inte orimligt att du svettades ut c:a 2-4 liter under passet (du kan ju väga dig naken innan och efter nästa gång för att få koll på hur mycket just du svettas bort).

Prestationen blir ju också sämre då man får vätskebrist och saltbrist. Ifall det är ett lugnt pass märks det kanske inte så mycket. Men säg att vätskebristen gör så att tröskeltempot temporärt försämras från 4:00/km till 4:30/km. Ifall man ligger på 4:30/km som då rimligtvis är ett tempo man i vanliga fall kan hålla i 2h under ett riktigt tufft pass så hamnar man plötsligt på tröskelfart fastän man tror man kan hålla tempot bra mycket längre.

Så det kan ju vara bra att hålla vätskedepåerna någorlunda bra uppfyllda. Vätskeväst är ju lämpligt, eller sådana bälten med vätskeblåsa i. Det finns dels bälten med slang som man kan dricka ur medans man springer, och så finns det den varianten där man tar av bältet och öppnar en kork och dricker. Annars kan man ju ställa ut ett par flaskor innan man springer. Finns också flaskor med en liten rem som man spänner ät runt handen. Dessa funkar rätt bra tycker jag.

Men ifall man klunkar i sig en massa vatten så fuckar man upp saltbalansen och då får man inte nytta av vattnet man druckit fullt ut. Så då kan man behöva ta lite salt också.

Man kan blanda till sportdryck och ha med istf vatten, och då kan man blanda 1dl strösocker (c:a 90g) och 1krm bordssalt (1,2g) med 1,5l vatten. Då får man ungefär samma proportioner som i vanlig sportdryck. En sådan flaska är typ lämplig att klunka i sig per timme ifall det inte är jättevarmt. Både vad gäller salt och kolhydrater. Fast man märker kanske inte så mycket negativt ifall man är ute i 90min och inte dricker mer än 0,5l i sval temp. Men är man ute i 3-4h så kan det kanske vara värt att klunka i sig.

Dock tror jag salt tas upp snabbare av slemhinnorna i munnen. Så man kan ha en liten plastbehållare (typ för sådana små "breathmints") i fickan. I den har man vanligt bordssalt. Ifall man är ute på ett riktigt långt pass så kan man öppna locket, slicka på tummen och sätta tummen mot öppningen. Sedan skakar man behållaren lite så det fastnar salt på tummen. Sedan slickar man i sig detta salt och försöker låta bli att svälja på en gång, utan låt slemhinnorna sug i sig saltet. Jag tror det brukar sägas att det kan vara lämpligt att göra detta en gång i kvarten eller så ifall man har ett extra behov. Tex om man känner sig uttorkad under ett supervarmt pass. Jag har själv bara testat detta nån enstaka gång, så jag kan inte säga nåt om hur ofta som är bäst. Däremot vet jag att det inte är jättesmaskigt att slicka i sig salt hela tiden. Men en sådan slickning är alltså kanske en tiondel (eller ännu mindre) av ett kryddmått salt. Så om man dricker sportdrycken (som inte smakar salt alls) så får man i sig mycket mer salt på en timme (om man får i sig 1,5l). Slicka salt är mer som en reservåtgärd ifall man börjar få en massa kramp och grejer kanske.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-15, 07:02   #23665
upperkatt
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 1 247
Tack för tipsen. Det var ett lugnt pass, siktar på att komma upp till 2h30 m och hamnade nu på 2h14min för enbart löpningen (exl. alla pauser).
upperkatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-15, 17:18   #23666
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Nu har även ARN uttalat sig mot de evenemang som "stjäl" konsumenternas pengar.

https://www.gp.se/livsstil/konsument...min-1.29600153
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-15, 17:43   #23667
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Nu har även ARN uttalat sig mot de evenemang som "stjäl" konsumenternas pengar.

https://www.gp.se/livsstil/konsument...min-1.29600153
Intressant.
Minns jag fel eller var det inte något av dessa lopp (GBG varvet tror jag) som har uttalat sig tidigare om att de inte skulle betala tillbaka och inte hade för avsikt att följa ARN ifall de skulle komma till en annan slutsats än dem angåend force majeur? Det låter ju som nåt väldigt korkat att säga innan ARN har uttalat sig, så jag kanske har inbillat mig?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-15, 19:39   #23668
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Intressant.
Minns jag fel eller var det inte något av dessa lopp (GBG varvet tror jag) som har uttalat sig tidigare om att de inte skulle betala tillbaka och inte hade för avsikt att följa ARN ifall de skulle komma till en annan slutsats än dem angåend force majeur? Det låter ju som nåt väldigt korkat att säga innan ARN har uttalat sig, så jag kanske har inbillat mig?
Vet inte, de valde dock att strunta i allmäna reklamationsnämndens uttalande om att de borde betala tillbaka.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-16, 11:32   #23669
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 409
Har ni några tips på löparpoddar? Tidigare har jag lyssnat på Pace on earth men den har tappat i kvalitet.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-16, 11:49   #23670
SannedTempos
Registered User
 
SannedTemposs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 79
En liten muskelbristning i vaden förstör min löpform. Har kunnat springa konsekvent med saaakta ökande volym och frekvens sedan december ifjol och började nu känna att löpformen verkligen lossnar. Sedan händer det här. Jag har vilat i snart 2 veckor och kört alternativ träning som cykling och sånt istället men det suger ju. Har tänkt springa ett maraton i slutet av augusti och VILL INTE ställa in. Hur länge tar det innan löpformen/konditionen börjar ta stryk? Är ju ganska bra grundtränad men ett maraton är ju ett maraton...kan ju inte cykla mig i form till det...väl?
SannedTempos är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)