Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-05-13, 14:30   #23566
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Kollade upp i gamla journalen. 199 hade jag som maxpuls då och 190 har jag nu 11 år senare.

Spelar det nån roll? Eller är kapaciteten på pumpen densamma ändå?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Det spelar så klart roll för maximal prestation. Och för hur bra du kan syresätta kroppen när du presterar hårt. Man blir sämre med åren, men ju mer man tränar ju mer motverkar man ju det.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-13, 14:34   #23567
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 013
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Kört pass 8/31 nu. Och fysiskt känns det lättare och lättare. Det är segt psykiskt dock. Huvudet försöker övertyga mig om att sluta.

Funderar på att köra 14km lördag och vila söndag. Då springer jag ju teoretiskt fortfarande 7km varje dag. Men samtidigt känns det som fusk...
Pass 13/31 avklarat,

Min helgplan var dum, kom ca 11km innan jag insåg att jag inte hade förmågan att fullfölja, började få ont både här och där. Kapade ned söndagens pass till 3km för att få ett snitt på 7. Och måndagen tillbaka på 7km igen. Men kroppen är mer sliten nu, borde inte försökt dubbla distansen så här långt in i utmaningen.

Så länge jag gör mina sjuor utan att pressa på extra så klarar jag det och återhämtar mig bra. Känner ett litet ökat behov av att strecha, och det är fortfarande mentalt tungt att kliva utanför dörren. Men rent kroppsligt klarar jag det fortsatt bra.
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-13, 16:05   #23568
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av Mental Visa inlägg
Det spelar så klart roll för maximal prestation. Och för hur bra du kan syresätta kroppen när du presterar hårt. Man blir sämre med åren, men ju mer man tränar ju mer motverkar man ju det.
Fel.
Det är inte hjärtfrekvensen som avgör. Det är din cardiac output som är avgörande.
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-13, 16:09   #23569
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Kollade upp i gamla journalen. 199 hade jag som maxpuls då och 190 har jag nu 11 år senare.

Spelar det nån roll? Eller är kapaciteten på pumpen densamma ändå?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Nej, det pulstappet spelar ingen roll för din prestation, i praktiken. I teorin kanske. De är helt avgörande hur mycket du kan pumpa ut per minut och det beror mer på volymen per slag än frekvensen. För hög frekvens kommer innebära för kort stund att fylla hjärtat = lägre volym.
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-13, 20:02   #23570
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 164
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Jag har aldrig någonsin sprungit intervaller på morgonen, men är rätt säker på att jag skulle hata det.

Om man tänker sig att du kan köra 4x4min i 3:50 tempo ifall du kör på kvällen så kanske du har andra hormonnivåer i blodet på morgonen och att samma pass på morgonen kanske blir mycket slitsammare och blir mer anaerobt och mjölksyratålighet. Så för att få samma effekt av ett morgonpass så kanske du skulle köra i 4:00 tempo istället.

Jag säger inte att det är på det viset. Det kan ju kanske också vara så att det bara tar ett tag för kroppen att komma igång på morgonen, och att när du väl kör igång med intervallerna så blir det ingen jätteskillnad mot ifall du skulle kört på kvällen. Så ifal du kör i 4:00 tempo så kanske detta bara leder till sämre resultat.

Det kanske finns nån som har gjort en studie på detta, eller nån coach som har koll på det. Men det är iaf inget jag har koll på. Du får snoka på nätet eller testa dig fram. Keep us posted!
Rapport:

Mitt första V02-maxpass sprangs nu på eftermiddagen. Det blev alltså 4x4 min och jag snittade 3:47 - 3:44 - 3:53 - 3:41. Efter första intervallen tänkte jag "herregud det här var väl ingenting, nu får jag ju till och med vila hela FYRA minuter" men halvvägs in i tredje var det rätt så svinjobbigt (jag skyller det något långsammare tempot på att jag även fick motvind) och efter fjärde var jag verkligen urblåst. Så jag tror att jag uppnådde rätt effekt?

Vilan anpassade jag lite grann, mellan intervall ett och två samt två och tre småjoggade jag ca 2 av de fyra minutrarna, medan jag mellan tre och fyra stod stilla eller promenerade.

Nästa vecka måste jag nästan köra ett morgonpass och se om det blir någon skillnad
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-13, 20:21   #23571
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Rapport:

Mitt första V02-maxpass sprangs nu på eftermiddagen. Det blev alltså 4x4 min och jag snittade 3:47 - 3:44 - 3:53 - 3:41. Efter första intervallen tänkte jag "herregud det här var väl ingenting, nu får jag ju till och med vila hela FYRA minuter" men halvvägs in i tredje var det rätt så svinjobbigt (jag skyller det något långsammare tempot på att jag även fick motvind) och efter fjärde var jag verkligen urblåst. Så jag tror att jag uppnådde rätt effekt?

Vilan anpassade jag lite grann, mellan intervall ett och två samt två och tre småjoggade jag ca 2 av de fyra minutrarna, medan jag mellan tre och fyra stod stilla eller promenerade.

Nästa vecka måste jag nästan köra ett morgonpass och se om det blir någon skillnad
Najs!
Precis som med andra typer av pass så räcker det ju troligen med att man håller "ungefär rätt" tempo för att man ska uppnå den effekt man är ute efter. Ifall du måste verkligen plåga dig för att klara att hålla tempo så vet du ju att det är "jobbigt nog" och att du till slut grejade tempot fastän det var plågsamt visar att det inte var "för jobbigt". Så nu har du ju en utgångspunkt och kan försöka plocka några sekunder på tempot till nästa pass och se hurpass högt tempo du faktiskt klarar av att hålla under alla 4 intervallerna. Ifall du gör på det sättet kan du vara rätt säker på att du alltid håller ungefär rätt intesitet.

Angående vilan så brukar det ju sägas att man får bättre återhämtning under vilan ifall man joggar/promenerar jämfört med om man står/ligger/sitter helt stilla. Själv vet jag inte om jag egentligen känt nån större skillnad. Men man kan ju förstå tankesättet med att det spolas undan en massa skit ifall man joggar lite lätt.

Senast redigerad av svenbanan den 2020-05-13 klockan 20:23.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-13, 20:49   #23572
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Rapport:

Mitt första V02-maxpass sprangs nu på eftermiddagen. Det blev alltså 4x4 min och jag snittade 3:47 - 3:44 - 3:53 - 3:41. Efter första intervallen tänkte jag "herregud det här var väl ingenting, nu får jag ju till och med vila hela FYRA minuter" men halvvägs in i tredje var det rätt så svinjobbigt (jag skyller det något långsammare tempot på att jag även fick motvind) och efter fjärde var jag verkligen urblåst. Så jag tror att jag uppnådde rätt effekt?

Vilan anpassade jag lite grann, mellan intervall ett och två samt två och tre småjoggade jag ca 2 av de fyra minutrarna, medan jag mellan tre och fyra stod stilla eller promenerade.

Nästa vecka måste jag nästan köra ett morgonpass och se om det blir någon skillnad
Vad hade du för pulssnitt minut 2-4 på varje intervall?
Kolla upp det, så kan du jämföra med samma på morgonpasset. Ligger det runt 93% av ditt max så närmar du dig opti
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-13, 20:55   #23573
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av sjövärdig Visa inlägg
Mjo, men det var rätt maxat ändå. Sista kilometern var en ren tjurrusning utan större kontroll hehe.

Med handledspuls har jag varit uppe i högre, men dom mätningarna har känts tveksamma, speciellt eftersom jag inte känt mig sådär ansträngd.

Vi får se om jag kommer upp i samma eller högre här framöver.
Ja, man kan ju såklart ta ut sig maximalt och bli maximalt trött även på slutet av ett längre pass. Men det går ändå (generellt sett) inte att komma upp i maxpuls eftersom man tröttat ut musklerna innan man gör den där sista ansträngningen. Men det finns såklart alltid undantag. Ifall man är riktigt vältränad kan man troligen komma upp i maxpuls (eller iaf väldigt nära) även då man tröttat ut sig en del.

Det klassiska upplägger på maxpulstest är väl typ först uppvärmningsjogg i 1-2km och sedan 3km löpning där sista kilometern är i uppförsbacke. Då ska man öka tempot hela vägen och känslan då man är i botten av den avslutande backen ska typ vara att man är tveksam till att man ens ska kunna klara att ta sig till toppen utan att stanna och vila (eller sänka tempot). Men sänka tempot är slltså strängeligen förbjudet, man ska fortsätta försöka öka och springa med tunnelseende och spykänslor tills man stupar. Ifall man inte ligger i diket och hulkar då man gått i mål har man nästan säkert inte tagit ut sig tillräckligt.

Det går att få nästan samma känsla mot slutet av 10k som man verkligen försöker maxa på. Men det är ändå stor chans att man har något slag högre puls under den avslutande backrushen på ett sådant maxpulstest. Det är iaf min erfarenhet. Men det är ju inte så att jag gjort många maxpulstest i mitt liv.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-15, 19:12   #23574
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Blev lite inspirerad av pratet om kortare intervaller. Insåg varför jag alltid tycker det är så jobbigt: springer oftast väldigt mycket snabbare än 3k utan det pendlar mellan mile och 800m-tempo vilket jag får sota för. Dessa tempon har ju sin plats i träningen de också, men oftast inte när jag kör 400m eller liknande med klubben.

Men nånstans vis av detta så lade jag in seriejoggvila i dagens pass (samt blev förvirrad av jag behövde byta plats mitt i passet så 3 reps blev bara 200m) och det blev relativt behagligt - och fan så kul det är att springa så snabbt. Så jag kommer inte radera upplägget 3x4x400m från klockan. 200m joggvila mellan reps, 400m extra mellan serierna.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-25, 07:56   #23575
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Hej! Jag håller på och rehabiliterar mina benhinnor och fr.o.m. förra veckan så har jag kunnat löpa helt känningsfritt. Jag kommer att löpa lite mer än min naprapat har föreskrivit men vill samtidigt hålla det på rimliga nivåer och komplettera med alternativträning. Har testat crosstrainern och lärt mig stå på den utan att ta livet av mig p.g.a. tristess MEN jag kan ej få upp pulsen nämnvärt på den, troligtvis p.g.a. att det är en dålig CT(kort rörelselängd). Därmed har jag börjat ifrågasätta hur bra komplement den verkligen är till löpningen.

Syfte med alternativträningen:
- Bränna kcal
- Ha någon sorts överföring till löpningen
- Slita inget eller minimalt på benhinnorna

Landström tipsade om att gå på löpband med hög lutning. Det blir ju lätt ganska flåsigt samtidigt som det borde vara helt okej backträning, vad tror ni om det? Jag har en brant backe nära där jag bor där jag skulle kunna gå på lunchrasten. Underlaget är gräs/jord(mjukt med andra ord). Jag slipper ju mer eller mindre stötarna om jag knallar och således tänker jag att det borde vara ett skonsamt alternativ. Vad tror ni?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-25, 09:55   #23576
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Hej! Jag håller på och rehabiliterar mina benhinnor och fr.o.m. förra veckan så har jag kunnat löpa helt känningsfritt. Jag kommer att löpa lite mer än min naprapat har föreskrivit men vill samtidigt hålla det på rimliga nivåer och komplettera med alternativträning. Har testat crosstrainern och lärt mig stå på den utan att ta livet av mig p.g.a. tristess MEN jag kan ej få upp pulsen nämnvärt på den, troligtvis p.g.a. att det är en dålig CT(kort rörelselängd). Därmed har jag börjat ifrågasätta hur bra komplement den verkligen är till löpningen.

Syfte med alternativträningen:
- Bränna kcal
- Ha någon sorts överföring till löpningen
- Slita inget eller minimalt på benhinnorna

Landström tipsade om att gå på löpband med hög lutning. Det blir ju lätt ganska flåsigt samtidigt som det borde vara helt okej backträning, vad tror ni om det? Jag har en brant backe nära där jag bor där jag skulle kunna gå på lunchrasten. Underlaget är gräs/jord(mjukt med andra ord). Jag slipper ju mer eller mindre stötarna om jag knallar och således tänker jag att det borde vara ett skonsamt alternativ. Vad tror ni?
Har du sprungit sönder dig? Vattenlöpning sägs ju vara bra, men är oerhört tråkigt, hade hellre varit ute och gått i backar.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-25, 10:02   #23577
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Har du sprungit sönder dig? Vattenlöpning sägs ju vara bra, men är oerhört tråkigt, hade hellre varit ute och gått i backar.
Jag har haft problem med benhinnor hela året, primärt p.g.a. sko- och inläggsproblem. Nu verkar det äntligen vara åtgärdat.

Ja, till badhuset orkar jag inte pallra mig. Jag har väldigt svårt att se hur gång uppför en mjuk backe skulle kunna trigga benhinnorna. Det borde bli ganska minimala stötar p.g.a. faktumet att det är gång samt mjukt underlag. Frågan är väl om jag har något ytterligare att vinna på att utföra backgången på löpband eller om det är försumbart?
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-25, 10:21   #23578
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Du slipper gå nerför .
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-25, 10:44   #23579
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 832
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Du slipper gå nerför .
Ja, väldigt sant. Jag ska nog testa bägge!
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-25, 11:48   #23580
Frustrator
Klen och gnällig
 
Frustrators avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Halmstad
Inlägg: 1 264
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Ja, väldigt sant. Jag ska nog testa bägge!
Gå upp med cykeln, rulla ner. Eller skateboard
__________________
Göteborgsvarvet 2006, 21km, 1 tim 24 min och 7sekunder.
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
Frustrator är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)