Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-07-09, 16:30   #40501
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Enda sättet att surfa ordentligt är att ha en DNS sink-hole, ad blocker och
blocka notiser om kakor.
Hur blockerar man sådana där cookie-dialoger då? Adblockers verkar ju inte funka.

Vad är DNS sink-hole?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-09, 16:54   #40502
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Hur blockerar man sådana där cookie-dialoger då? Adblockers verkar ju inte funka.

Vad är DNS sink-hole?
Finns tillägg för webläsaren, t.ex. Cookie Notice Blocker för Chrome.

En DNS sink-hole, något förenklat, routar trafiken från valda domäner till en adress som inte existerar. Jag kör DNSBlockerNG i routern, där det finns listor för reklam, spam, malware m.m. som bara routas ner i ett svart hål utan att trafiken når någon klient på nätverket.

Bättre än vanliga adblockers då det inte detekteras av websidor och slöar inte ner browsern (även om en vanlig adblocker behövs också - ibland vill man blocka reklam som ligger på domänen man försöker komma åt).

Det städar upp mycket av skiten på nätet.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-09, 17:33   #40503
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Finns tillägg för webläsaren, t.ex. Cookie Notice Blocker för Chrome.

En DNS sink-hole, något förenklat, routar trafiken från valda domäner till en adress som inte existerar. Jag kör DNSBlockerNG i routern, där det finns listor för reklam, spam, malware m.m. som bara routas ner i ett svart hål utan att trafiken når någon klient på nätverket.

Bättre än vanliga adblockers då det inte detekteras av websidor och slöar inte ner browsern (även om en vanlig adblocker behövs också - ibland vill man blocka reklam som ligger på domänen man försöker komma åt).

Det städar upp mycket av skiten på nätet.
kakblockeraren installerad. Verkar klockrent. Hatar de där hjärndöda frågorna som man helst bara vill svara "dra åt helvete på".

Men det där sinkhålet blir jag inte riktigt klok på. Menar du att du använder en DNS som som har en lista över "dyngadresser" så att ifall något program på din dator försöker kommunicera med en sådan adress så hamnar paketen i toaletten och aldrig når adressen ifråga?

Hur gör du detta rent praktiskt? Räcker det inte med att bara ange ip adressen till detta slukhål istället för 8.8.8.8 eller vad man nu använder för DNS?

EDIT: Jag insåg precis att man ju såklart vill kunna skräddarsy själv vilka domäner som ska spolas ner i slukhålet. Så det går ju inte att bara ansluta till en DNS som någon på förhand har bestämt vilka adresser som är "dynga".

Senast redigerad av svenbanan den 2020-07-09 klockan 17:35.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-09, 19:47   #40504
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
kakblockeraren installerad. Verkar klockrent. Hatar de där hjärndöda frågorna som man helst bara vill svara "dra åt helvete på".

Men det där sinkhålet blir jag inte riktigt klok på. Menar du att du använder en DNS som som har en lista över "dyngadresser" så att ifall något program på din dator försöker kommunicera med en sådan adress så hamnar paketen i toaletten och aldrig når adressen ifråga?

Hur gör du detta rent praktiskt? Räcker det inte med att bara ange ip adressen till detta slukhål istället för 8.8.8.8 eller vad man nu använder för DNS?

EDIT: Jag insåg precis att man ju såklart vill kunna skräddarsy själv vilka domäner som ska spolas ner i slukhålet. Så det går ju inte att bara ansluta till en DNS som någon på förhand har bestämt vilka adresser som är "dynga".
Alltså, man ställer in routern på att hantera DNS med en "server" på en adress som inte används - ett svart hål dit skiten hamnar enligt de listor man valt. Såhär ser det exempelvis ut med en sida från an malware-lista (OBS! Försök inte gå in på sidan, jag vet inte vad för skit som finns där).

Kod:
; <<>> DiG 9.16.4 <<>> www.zkic.com
;; global options: +cmd
;; Got answer:
;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 34872
;; flags: qr aa rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 1, AUTHORITY: 0, ADDITIONAL: 1

;; OPT PSEUDOSECTION:
; EDNS: version: 0, flags:; udp: 4096
;; QUESTION SECTION:
;www.zkic.com.			IN	A

;; ANSWER SECTION:
www.zkic.com.		60	IN	A	10.10.10.1

;; Query time: 1 msec
;; SERVER: 192.168.1.1#53(192.168.1.1)
;; WHEN: tor jul 09 20:31:56 CEST 2020
;; MSG SIZE  rcvd: 5
Förfrågan leds alltså bara till 10.10.10.1 utan att passera gå.

Det går förstås också att använda en DNS som låter en blocka vissa saker men jag känner inte till någon som ger lika bra listor, eller för den delen tillåter att man gör egna listor. Använder OpenDNS för närvarande (ska nog byta till Cloudflare som tillåter DNS over TLS) och där har man enkla val som att blocka adware, spam, porr och lite diverse.

Jag tror det finns lite olika tjänster för detta. Det jag använder är pfBlockerNG (inte DNSBlocker som jag skrev) men det är gjort för pfSense. Har inte kollat på alternativen som finns.

Rätt skönt att ha ett hyfsat städat internet i varje fall. Måste få tummen ur och fixa en VPN så jag kan njuta av det på telefonen också.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-10, 00:15   #40505
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Alltså, man ställer in routern på att hantera DNS med en "server" på en adress som inte används - ett svart hål dit skiten hamnar enligt de listor man valt. Såhär ser det exempelvis ut med en sida från an malware-lista (OBS! Försök inte gå in på sidan, jag vet inte vad för skit som finns där).

Kod:
; <<>> DiG 9.16.4 <<>> www.zkic.com
;; global options: +cmd
;; Got answer:
;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 34872
;; flags: qr aa rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 1, AUTHORITY: 0, ADDITIONAL: 1

;; OPT PSEUDOSECTION:
; EDNS: version: 0, flags:; udp: 4096
;; QUESTION SECTION:
;www.zkic.com.			IN	A

;; ANSWER SECTION:
www.zkic.com.		60	IN	A	10.10.10.1

;; Query time: 1 msec
;; SERVER: 192.168.1.1#53(192.168.1.1)
;; WHEN: tor jul 09 20:31:56 CEST 2020
;; MSG SIZE  rcvd: 5
Förfrågan leds alltså bara till 10.10.10.1 utan att passera gå.

Det går förstås också att använda en DNS som låter en blocka vissa saker men jag känner inte till någon som ger lika bra listor, eller för den delen tillåter att man gör egna listor. Använder OpenDNS för närvarande (ska nog byta till Cloudflare som tillåter DNS over TLS) och där har man enkla val som att blocka adware, spam, porr och lite diverse.

Jag tror det finns lite olika tjänster för detta. Det jag använder är pfBlockerNG (inte DNSBlocker som jag skrev) men det är gjort för pfSense. Har inte kollat på alternativen som finns.

Rätt skönt att ha ett hyfsat städat internet i varje fall. Måste få tummen ur och fixa en VPN så jag kan njuta av det på telefonen också.
Intressant.

Jag läste på lite snabbt om OpenDNS och det verkar som att de använder sig av nåt slags system där man får rösta på vilka domäner som ska blockas, och om tillräckligt många röstar på en viss domän så kommer OpenDNS skicka alla förfrågningar om den adressen till soptunnan.
Jag hajar dock fortfarande inte hur man ska kunna hantera egna listor på sajter man vill skicka till slukhålet. Är det detta du använder pfBlockerNG till? Vad jag fattade så är detta nåt slags modul man kan installera ifall man har en router från psSense?

Jag meckade iaf om i min router (Tilgin) så att den nu använder OpenDNS, och den verkade iaf sålla bort testsidan de hade. Så vi får väl se om jag märker nån skillnad.

Om inte annat så kanske jag kommer slippa de problem Bahnhof råkar ut för nån gån per månad, som gör att namnuppslagning slutar funka helt. Internet slutar funka i typ 15-30min innan det magiskt funkar igen. De är medvetna om problemet, och det kommer mer sällan nu än för nåt år sedan, då det dök upp varje vecka under en period. Jag har dock inte fått nåt vettigt svar på vad det är som knasar. Det är verkligen namnuppslagningen som inte funkar också, för det går att ansluta över internet om man vet ipadressen. Jag har testat några olika DNS-tjänster men inget har hjälpt. Varken google eller cloudflare har gjort nån skillnad. Tror dock inte jag gjort denna inställning på routern, utan har nog ändrat detta enbart på datorn... Ska bli intressant att se om problemet dyker upp alls framöver.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-10, 00:42   #40506
Gregow
Registered User
 
Gregows avatar
 
Reg.datum: May 2019
Ort: Bondeska palatset
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Intressant.

Jag läste på lite snabbt om OpenDNS och det verkar som att de använder sig av nåt slags system där man får rösta på vilka domäner som ska blockas, och om tillräckligt många röstar på en viss domän så kommer OpenDNS skicka alla förfrågningar om den adressen till soptunnan.
Jag hajar dock fortfarande inte hur man ska kunna hantera egna listor på sajter man vill skicka till slukhålet. Är det detta du använder pfBlockerNG till? Vad jag fattade så är detta nåt slags modul man kan installera ifall man har en router från psSense?

Jag meckade iaf om i min router (Tilgin) så att den nu använder OpenDNS, och den verkade iaf sålla bort testsidan de hade. Så vi får väl se om jag märker nån skillnad.

Om inte annat så kanske jag kommer slippa de problem Bahnhof råkar ut för nån gån per månad, som gör att namnuppslagning slutar funka helt. Internet slutar funka i typ 15-30min innan det magiskt funkar igen. De är medvetna om problemet, och det kommer mer sällan nu än för nåt år sedan, då det dök upp varje vecka under en period. Jag har dock inte fått nåt vettigt svar på vad det är som knasar. Det är verkligen namnuppslagningen som inte funkar också, för det går att ansluta över internet om man vet ipadressen. Jag har testat några olika DNS-tjänster men inget har hjälpt. Varken google eller cloudflare har gjort nån skillnad. Tror dock inte jag gjort denna inställning på routern, utan har nog ändrat detta enbart på datorn... Ska bli intressant att se om problemet dyker upp alls framöver.
Ja, med pfblocker kan jag styra oönskad trafik till slukhålet enligt färdiga listor eller listor jag själv gör. Det är mycket riktigt ett program för pfSense (router/brandvägg-mjukvara - jag kör det som virtuell maskin på min hemmaserver). Finns som sagt andra varianter som gör samma eller liknande saker. Pi-hole för Rasperry Pi exempelvis.

Jag har aldrig haft problem med Bahnhof men om det är DNS;en som stökar ska det ju hjälpa med annan DNS-server. Se till att konfigurera routern så den inte tillåter trafik till någon annan DNS. Vet inte hur du gör på Tilgin men du får ha en regel som blockar DNS och sen en port forward för DNS, som alltså använder OpenDNS.

Du kan testa resultatet här:
https://www.ovpn.com/sv/dns-leak-test

Borde ge som svar att dina förfrågningar kommer från OpenVPN.
Gregow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-10, 07:00   #40507
Kimball
Registered User
 
Kimballs avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 351
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
I min kyl ändrar inte osten smak på de två veckor som osten håller sig innan den är slut. Då ligger den i fryspåse med påsklämma.

Kanske har du nåt annat som ligger i kylen och avger smak? Det kan ju hända att saker tar smak även fast de ligger i plastpåse också. Kanske nåt som av nån anledning reagerar med osten och skapar en "ny smak" (annars skulle du ju rimligen ha känt vad osten tagit smak av)?

Det är väl det enda jag kan tänka mig. Själv brukar jag vara rätt bra på att utnyttja smaklökarna vid matlagning, så jag tror jag skulle lagt märke till om osten ändrar smak. Men det kan ju hända att det är nån slags smak du är lite överkänslig för.

Vilken ost är det du använder? Själv äter jag mest prästost eller cheddar. Dvs ganska smakrika ostar, så ifall det är nån väldigt subtil smakskillnad kanske det inte märks på sådan ost.
Njae, det handlar egentligen inte om att den tar smak av något annat, mer att den som sagt ändrar karaktär och därmed smakbild till viss del. Köper generellt olika Präst eller vällagrade Herrgårds-sorter.

Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky Visa inlägg
Osten blir ju säkert hård och inte lika god längs kanterna ju längre den har varit öppnad från ursprungsförpackningen. Du kanske får äta upp din ost snabbare helt enkelt Eller skära bort kanterna efter ett tag.
Vi förbrukar ca 0.5-0.8kg ost i veckan och skär bort kanten bak osv. Däremot aldrig skurit bort "sidokanterna", kanske skulle kunna göra skillnad... Nåja, oftast blir det att jag river ner sista 2-3cm som det är nu för att drabbas allt för hårt och använder i mat istället, men sambon samtycker inte alltid.
tl dr: fryspåse verkar vara det mest vedertagna för att förvara ost och anses fullt tillräckligt av de flesta för att inte påverka osten negativt. Vi får som märker någon skillnad får leva med det helt enkelt
__________________
Citat:
“Where attention goes, energy flows. Where energy flows, life grows.”
Kimball är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-10, 12:32   #40508
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Gregow Visa inlägg
Ja, med pfblocker kan jag styra oönskad trafik till slukhålet enligt färdiga listor eller listor jag själv gör. Det är mycket riktigt ett program för pfSense (router/brandvägg-mjukvara - jag kör det som virtuell maskin på min hemmaserver). Finns som sagt andra varianter som gör samma eller liknande saker. Pi-hole för Rasperry Pi exempelvis.

Jag har aldrig haft problem med Bahnhof men om det är DNS;en som stökar ska det ju hjälpa med annan DNS-server. Se till att konfigurera routern så den inte tillåter trafik till någon annan DNS. Vet inte hur du gör på Tilgin men du får ha en regel som blockar DNS och sen en port forward för DNS, som alltså använder OpenDNS.

Du kan testa resultatet här:
https://www.ovpn.com/sv/dns-leak-test

Borde ge som svar att dina förfrågningar kommer från OpenVPN.
Nej, det är inte Bahnhofs egen DNS som har knasat. Det måste vara nånting annat (typ nåt med infrastrukturen på deras nät, eller kanske routern som ju kommer från dem, som kukar ur ibland) eftersom jag ju har testat att byta DNS utan att det funkat bättre. Sedan tio minuter senare så funkar det magiskt igen och inga problem i en månad... Mycket skumt. Dessutom har jag alltså ringt och felanmält, och de sade då att det var nånting de var medvetna om (men inte visste exakt vad det berodde på då, för några år sedan). Men de gjorde nånting, för problemet är mycket mer sällsynt numera.

Jag skapade ett gratiskonto på OpenDNS och såg att man kunde ställa in diverse grejer där på deras sajt, som kan möjliggöra att man kan filtrera bort vissa domäner verkade det som. Jag har dock inte testat detta ännu.

Tilgins UI är hopplöst, men jag hittade denna guide till vilka inställningar man skulle göra. Verkar funka bra tycker jag. Din testsida säger att mina DNS uppslagningar läcks (vilket väl är naturligt eftersom jag inte kör nån VPN) och att svaren kommer från OpenDNS.

Så det verkar funka fint. Jag hittar ingen inställning om att blockera andra DNS-tjänster, men den kanske gör det per automatik.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-10, 12:37   #40509
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Kimball Visa inlägg
Njae, det handlar egentligen inte om att den tar smak av något annat, mer att den som sagt ändrar karaktär och därmed smakbild till viss del. Köper generellt olika Präst eller vällagrade Herrgårds-sorter.
Fast hur vet du att det inte beror på att den tagit smak från nåt annat? Det kan ju kanske vara så att den "nya smak" osten får inte nödvändigtvis smakar som vad det nu är som bidragit till denna smak...

Ingen aning om detta är rimligt. Men alternativen är väl att du har cancer i smaklökarna och bara inbillar dig alltihopa...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-10, 12:39   #40510
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Hur är det med att tillreda kött på låg temp före grillning, blir det bara bättre ju lägre temp och längre tid man kör eller kommer det emot att det inte löns med för låg värme? Tänker nu främst på ribs, hur att få till det så köttet lossnar lätt från benen. Har kört 150 grader under folie men känns ännu som det borde gå att lyckas få köttet bättre.
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-10, 13:09   #40511
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
Citat:
Ursprungligen postat av VoDaresVins Visa inlägg
Hur är det med att tillreda kött på låg temp före grillning, blir det bara bättre ju lägre temp och längre tid man kör eller kommer det emot att det inte löns med för låg värme? Tänker nu främst på ribs, hur att få till det så köttet lossnar lätt från benen. Har kört 150 grader under folie men känns ännu som det borde gå att lyckas få köttet bättre.
Det går utmärkt att köra det i ugnen i några timmar på typ 125 grader och sen kör man det på grillen sista 30-60 minuterna (då passar man även på att köra på glaze osv om man vill ha det).

Väldigt många ställen i USA gör så.

Jag tänker på ribs då som du skrev

Jag har gjort både och. Fördelen med ugnen är att du håller jämn temperatur lättare.
Men man får liiite mer röksmak och tydligare rökring om du kör det i grillen hela tiden, på indirekt värme så klart
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.

Senast redigerad av StarkaUlf den 2020-07-10 klockan 13:11.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-10, 13:21   #40512
VoDaresVins
Registered User
 
VoDaresVinss avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Österbotten
Inlägg: 992
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Det går utmärkt att köra det i ugnen i några timmar på typ 125 grader och sen kör man det på grillen sista 30-60 minuterna (då passar man även på att köra på glaze osv om man vill ha det).

Väldigt många ställen i USA gör så.

Jag tänker på ribs då som du skrev

Jag har gjort både och. Fördelen med ugnen är att du håller jämn temperatur lättare.
Men man får liiite mer röksmak och tydligare rökring om du kör det i grillen hela tiden, på indirekt värme så klart
Ok, tack. Ska testa lägre temp, ta ur tidigare och köra grillen längre.
__________________
Kneehabjournalen
VoDaresVins är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-12, 12:09   #40513
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Jag gjorde ett par sena anmälningar på universitetskurser. Baserat på antagningsstatistiken för första urvalet verkar alla som sökt blivit antagna, med undantag för vad som verkar vara en utländsk urvalsgrupp. Kan man kanske förvänta sig svar innan andra antagningsbeskedet i slutet av juli? Måste man tacka ja inom en viss tidssram?
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-12, 12:15   #40514
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av VoDaresVins Visa inlägg
Hur är det med att tillreda kött på låg temp före grillning, blir det bara bättre ju lägre temp och längre tid man kör eller kommer det emot att det inte löns med för låg värme? Tänker nu främst på ribs, hur att få till det så köttet lossnar lätt från benen. Har kört 150 grader under folie men känns ännu som det borde gå att lyckas få köttet bättre.
Du kan i princip ha hur låg temperatur som helst och ändå få köttet tillagat till slut.

Du kan ju jämföra med sous vide tillagning då man lägger köttet i en plastpåse och slänger i vettenbad som håller en konstant temp på 54 grader. Ett par timmar senare har köttbiten också blivit uppvärmd till 54 grader vilket ju är den innertemperatur man är ute efter. Sedan så slänger man köttbiten i en skållhet panna (eller grill) några sekunder så den får en trevlig yta också.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-12, 12:17   #40515
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Jag gjorde ett par sena anmälningar på universitetskurser. Baserat på antagningsstatistiken för första urvalet verkar alla som sökt blivit antagna, med undantag för vad som verkar vara en utländsk urvalsgrupp. Kan man kanske förvänta sig svar innan andra antagningsbeskedet i slutet av juli? Måste man tacka ja inom en viss tidssram?
Jag vet inte hur det ser ut nu för tiden. Men förr fanns det speciella tidsramar för när man kunde förvänta sig antagningsbesked från VHS. Det borde finnas angivet ganska exakt när man för veta sådant på deras hemsida kan jag tycka...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)