Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-07-11, 23:19   #1
humancentipede
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 145
hur ofta kan jag träna som nybörjare?

Har kört helkroppspass med 48h vila i ett par månader nu .. Har semester i 4 veckor nu, och tänkte försöka öka träningen lite .. Den där proteinsyntesen borde väl va 24h istället för 48 när man tränat ett tag ? Eller ska jag dela upp dagarna i ben, bröst rygg, axlar osv och försöka köra helt slut på en muskelgrupp en dag i veckan med längre återhämtning..
Känner att jag vill "step up the game" lite .. men inte bränna ut mig. Finns det några träningsprogram som är särskilt riktade mot tekniska kampsporter, så man kan få lite snyggare
och snabbare kata-moves
här är ett bra exempel :
https://www.youtube.com/watch?v=iiiznDpoapQ

Senast redigerad av humancentipede den 2020-07-11 klockan 23:25.
humancentipede är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-12, 00:09   #2
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Du kan träna igen om din kropp har återhämtat sig. Det där med 48h är nog bara nåt slags allmän riktlinje.

Dock skulle jag gissa att om du kan köra ett och samma helkroppspass 5-6 gånger per vecka, utan att behöva sänka vikterna dramatiskt, så tränar du heller inte tillräckligt hårt då du väl kör ditt pass. Och isåfall skulle du troligen tjäna på att köra lite hårdare (fler set och/eller närmare fail).

Ifall du vill träna oftare är det nog vettigare att kanske köra över/under (dvs halva kroppen per pass) eller Push/Pull/Legs (dvs kroppen uppdelad på tre pass). Ifall du kör P/P/L kan du träna varje dag om du vill.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-13, 09:34   #3
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av humancentipede Visa inlägg
Har kört helkroppspass med 48h vila i ett par månader nu .. Har semester i 4 veckor nu, och tänkte försöka öka träningen lite .. Den där proteinsyntesen borde väl va 24h istället för 48 när man tränat ett tag ? Eller ska jag dela upp dagarna i ben, bröst rygg, axlar osv och försöka köra helt slut på en muskelgrupp en dag i veckan med längre återhämtning..
Känner att jag vill "step up the game" lite .. men inte bränna ut mig. Finns det några träningsprogram som är särskilt riktade mot tekniska kampsporter, så man kan få lite snyggare
och snabbare kata-moves
här är ett bra exempel :
https://www.youtube.com/watch?v=iiiznDpoapQ
Allän Styrka och explosivitet är alltid bra i kampsport. Men själva rörelsena är mer teknik och kroppskontroll än att bänkpress kommer göra nått särskilt.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-13, 09:54   #4
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Varför inte 72 timmar, helkroppspass ca var tredje dag, då kan du köra lite hårdare med mer volym.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-13, 11:03   #5
Jeneric
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 622
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Varför inte 72 timmar, helkroppspass ca var tredje dag, då kan du köra lite hårdare med mer volym.
Det är nog att kraftigt överdriva återhämtningsbehovet. Om man är intresserad av att öka träningsmängden, så som trådstartaren anger, så är det väl snarare att köra fler dagar i veckan.

Ser inget större problem med helkropp 4 eller fler dagar i veckan.
Jeneric är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-14, 00:46   #6
humancentipede
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 145
ska testa varannan dag ett tag nu.. Om jag blir svagare så är det kanske ett tecken på att återhämtningen inte är tillräcklig. Eller att jag måste dricka mer protein..
humancentipede är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-15, 09:10   #7
Andrew_1982
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 226
Citat:
Ursprungligen postat av humancentipede Visa inlägg
ska testa varannan dag ett tag nu.. Om jag blir svagare så är det kanske ett tecken på att återhämtningen inte är tillräcklig. Eller att jag måste dricka mer protein..

Det kan vara ett tecken på mycket hehe Kanske du bara behöver träna smartare. Träning är ju bara ett ord. Utan det man gör på träningen kan ofta förbättras utan att passen blir längre eller hårdare. Lycka till på semestern nu!
Andrew_1982 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)