Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-06-11, 17:43   #1441
grondahl
Dryg, slö & långsam
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 418
Det bästa i Järvsö är ju JBP aka Järvsö Bike Park.
Hyr en cykel och cykla nedförs i ett par timmar.
grondahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-11, 17:47   #1442
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av grondahl Visa inlägg
Det bästa i Järvsö är ju JBP aka Järvsö Bike Park.
Hyr en cykel och cykla nedförs i ett par timmar.
Ja, just det ja. Det hade jag glömt bort.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-12, 08:39   #1443
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av grondahl Visa inlägg
Det bästa i Järvsö är ju JBP aka Järvsö Bike Park.
Hyr en cykel och cykla nedförs i ett par timmar.
Jag vet, min kompis har varit där ett par gånger. Finns dock ett par saker som talar emot Till att börja med så är jag för feg för att få ut något av downhill och för det andra så skadade sig nämnde kompis för livet(han mår bra nu men bröt bägge armarna och kommer aldrig få tillbaka greppstyrkan i ena handen) sist han var där så det bidrar inte direkt till något sug
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-12, 10:03   #1444
grondahl
Dryg, slö & långsam
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 418
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jag vet, min kompis har varit där ett par gånger. Finns dock ett par saker som talar emot Till att börja med så är jag för feg för att få ut något av downhill och för det andra så skadade sig nämnde kompis för livet(han mår bra nu men bröt bägge armarna och kommer aldrig få tillbaka greppstyrkan i ena handen) sist han var där så det bidrar inte direkt till något sug
Järvsö är väldigt fegis-vänligt så länge man håller sig borta från de svarta lederna. De blå släta lederna är väldigt ostökiga och de röda är mest slingriga vilket håller nere farten. Tror att det mesta på röda hoppleden är rullbart.
grondahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-12, 12:26   #1445
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 010
https://orbadenzipclimb.se/

Om man är i hälsingeskogarna, Zipline är barnsligt kul även i mer mogen ålder
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-12, 12:43   #1446
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
JBP är kul om man redan cyklar MTB och vill ha en enhanced upplevelse, men annars tycker jag faktiskt inte att dowhill är en sport för nybörjare.

Jag och min bättre hälft spenderade 7 h på Järvzoo när vi besökte det på väg upp till Åre, men jag är nog lite mer intresserad av berguvar och lodjur än gemene man.

Jag kan också tipsa om världsarvet Fågelsjö gammelgård som dels hade helt suveränt fika, och dels gör otroligt intressanta guidade turer i gammelgården som har stått helt orörd sedan 1910-talet (tapeter, inredning, matlagningsföremål etc etc finns kvar, det mesta är från 1800-talet och ger en jätteintressant inblick i hur en välbemedlad bondefamilj i dessa trakter levde). Det ligger i Los i Orsa Finnmark några mil söder om Sveg, om du kan tänka dig att köra E45:an istället för RV84. Är man historieintresserad så är detta en upplevelse utöver det vanliga.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-12, 12:52   #1447
Mental
Ölkonnässör
 
Mentals avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Stockholm...ish
Inlägg: 6 010
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
JBP är kul om man redan cyklar MTB och vill ha en enhanced upplevelse, men annars tycker jag faktiskt inte att dowhill är en sport för nybörjare.

Jag och min bättre hälft spenderade 7 h på Järvzoo när vi besökte det på väg upp till Åre, men jag är nog lite mer intresserad av berguvar och lodjur än gemene man.

Jag kan också tipsa om världsarvet Fågelsjö gammelgård som dels hade helt suveränt fika, och dels gör otroligt intressanta guidade turer i gammelgården som har stått helt orörd sedan 1910-talet (tapeter, inredning, matlagningsföremål etc etc finns kvar, det mesta är från 1800-talet och ger en jätteintressant inblick i hur en välbemedlad bondefamilj i dessa trakter levde). Det ligger i Los i Orsa Finnmark några mil söder om Sveg, om du kan tänka dig att köra E45:an istället för RV84. Är man historieintresserad så är detta en upplevelse utöver det vanliga.
Gör man sig omaket att ta sig till Los, så kan man passapå att besöka koboltgruvan med, mycket trevligt, och dessutom svalt

http://loosgruvan.se/
__________________
Mental är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-12, 19:48   #1448
Angel
Ge mig nått fint nu!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 5 239
Någon som varit i krokarna kring Funäsfjällen?
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-06-12, 22:42   #1449
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Angel Visa inlägg
Någon som varit i krokarna kring Funäsfjällen?
Rätt säker på att jag varit där nån gång för länge sedan (typ nittiotalet). Men jag minns typ ingenting alls.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-08, 15:24   #1450
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
MackeJuve:
Om inte semesterplanerna redan är avverkade så kan jag bidra med erfarenhet av att ha gjort stora syltraversen från Storulvån och kommit tillbaka samma dag. Det är väl snäppet längre och lite mer höjdmeter än att 'bara' gå till Syltoppen och ner igen. För mig var det ett helt enormt företagande, framförallt för benen. Var färdig i en vecka efteråt. Jag hade aldrig gjort det dagen efter att ha sprungit jämtlandstriangeln, för det skulle jag också vara färdig i en vecka efter. Men du har ju betydligt högre mil-kapacitet i benen än jag har, så jag tror det blir lätt för dig. Tänk på att svenska fjäll ofta är lösare desto brantare det är, och bara för att du kan röra dig snabbt upp till toppen betyder det inte att du BÖR göra det och håll koll på vad som är avstängt runt blanktjärn, känsligt område just nu.

Also, jag är östersundsbo

Citat:
Ursprungligen postat av Angel Visa inlägg
Någon som varit i krokarna kring Funäsfjällen?
Inte just i funäs, men en del runtomkring. Vad undrar du över?

Senast redigerad av blåvitt den 2020-07-08 klockan 15:28.
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-08, 17:02   #1451
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 617
Citat:
Ursprungligen postat av Angel Visa inlägg
Någon som varit i krokarna kring Funäsfjällen?
Gick från grövelsjön till Hävlingen på en fisketur. Upplevde det som lättvandrat och vackert.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-11, 20:24   #1452
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Någon som har tips på roliga avstickare typ toppturer längs Kungsleden mellan Kebnekaise och Alesjaure?

Jag ska springa Kungsleden med följande schema:

Dag 1 Nikkaloukta - Kebnekaise
Dag 2 Kebnekaise - Sälka
Dag 3 Sälka - Alesjaure
Dag 4 Alesjaure - Abisko.

Eftersom man nu måste boka stugorna och jag har tåg (och livspussel) att passa är etapperna spikade. Dag 1 och 4 är rätt låsta också. Men 2 och 3 är lite kortare turer så om benen och vädret tillåter vore det kul med någon avstickare som kanske inte förlänger så mycket. Max 10-15 km förlängning beroende på höjdmeter och annat förstås.

En fundering är att dag tre från Sälka ta in i Stuor Reaiddavaggi mot Nallo, vidare mot Vistasstugan och sen till Alesjaure. Någon som vet hur lättlöpt det är med tanke på stenar, höjdmeter och annat?
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-11, 20:54   #1453
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Någon som har tips på roliga avstickare typ toppturer längs Kungsleden mellan Kebnekaise och Alesjaure?

Jag ska springa Kungsleden med följande schema:

Dag 1 Nikkaloukta - Kebnekaise
Dag 2 Kebnekaise - Sälka
Dag 3 Sälka - Alesjaure
Dag 4 Alesjaure - Abisko.

Eftersom man nu måste boka stugorna och jag har tåg (och livspussel) att passa är etapperna spikade. Dag 1 och 4 är rätt låsta också. Men 2 och 3 är lite kortare turer så om benen och vädret tillåter vore det kul med någon avstickare som kanske inte förlänger så mycket. Max 10-15 km förlängning beroende på höjdmeter och annat förstås.

En fundering är att dag tre från Sälka ta in i Stuor Reaiddavaggi mot Nallo, vidare mot Vistasstugan och sen till Alesjaure. Någon som vet hur lättlöpt det är med tanke på stenar, höjdmeter och annat?
Jag har har gått från Abisko via Lapporten (ja jag vet att den inte heter så längre, pga vad man inte får säga i det här jävla landet osv) - Mårmapasset - Vistas - Stour Reaiddavaggi - Nallo - Sälka. Det var helt makalöst fantastiskt vackert, särskilt när man kom upp över Mårmapasset och hade utsikt över hela Kebmassivet. Stour Reiddavaggi är en vacker dalgång och betydligt mindre exploaterad än Kungsleden. Jag minns det som uppför mot Sälka så du kommer antagligen få nerför dit och sedan uppför mot Alesjaure.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-12, 10:19   #1454
PerLedin
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2014
Inlägg: 689
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Jag har har gått från Abisko via Lapporten (ja jag vet att den inte heter så längre, pga vad man inte får säga i det här jävla landet osv) - Mårmapasset - Vistas - Stour Reaiddavaggi - Nallo - Sälka. Det var helt makalöst fantastiskt vackert, särskilt när man kom upp över Mårmapasset och hade utsikt över hela Kebmassivet. Stour Reiddavaggi är en vacker dalgång och betydligt mindre exploaterad än Kungsleden. Jag minns det som uppför mot Sälka så du kommer antagligen få nerför dit och sedan uppför mot Alesjaure.

Jag har läst mycket bra om den turen du beskriver. Det låter bra, gissar att du skrivit om det bara är sten och åter sten i Reaiddavaggi? Funderade först på Sälka - Nallo - Tjäkta men Sielmmavaggi är visst stenhelvete.
PerLedin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-12, 14:05   #1455
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av PerLedin Visa inlägg
Jag har läst mycket bra om den turen du beskriver. Det låter bra, gissar att du skrivit om det bara är sten och åter sten i Reaiddavaggi? Funderade först på Sälka - Nallo - Tjäkta men Sielmmavaggi är visst stenhelvete.
Minns det absolut inte som bara sten, snarare att det var en lättnad att gå där efter Mårmapasset som verkligen var lös sten och brant som fan (vi tog oss även över där ganska sent på dagen med många mil i benen). Vistas - Nallo - Sälka minns jag som walk in the park i jämförelse.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)