Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2008-05-26, 17:12   #1501
Perg
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 37
Citat:
Ursprungligen postat av LadyG Visa inlägg
Dricker du/ni verkligen ur dessa samtidigt som ni springer?

Jag försökte dricka ur en vattenflaska som jag hade i handen medans jag sprang idag och den lilla mängd jag lyckades få i munnen satte sig i vrongstrupen direkt.
Perg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-26, 17:39   #1502
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Perg Visa inlägg
Dricker du/ni verkligen ur dessa samtidigt som ni springer?
Dricker och dricker. Det är ju inte som att man sveper i sig en flaska rätt uppochner.

Jag brukar skruva av korken, tar en liten klunk, springen på, tar en liten miniklunk till, kanske skvätter lite över ansiktet och sedan på med korken och ner i bältet igen.

Jag har det bara när jag springer långt, då kanske det blir någon klunk var 3:e kilometer eller så. Beroende på värmen förstås.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-26, 18:03   #1503
Perg
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 37
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Dricker och dricker. Det är ju inte som att man sveper i sig en flaska rätt uppochner.
Jaha det var typ det jag försökte göra för jag var så djävulskt törstig. Sen svettas jag också kopiösa mängder av väldigt lite ansträngning, men det är väl ett eget ämne i sig gissar jag.

Är ingen långdistanslöpare riktigt ännu, så jag överlever. Tack för infon iaf
Perg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-26, 18:06   #1504
Linusg
Registered User
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Norrbottens inland
Inlägg: 36
Citat:
Ursprungligen postat av Perg Visa inlägg
Jaha det var typ det jag försökte göra för jag var så djävulskt törstig. Sen svettas jag också kopiösa mängder av väldigt lite ansträngning, men det är väl ett eget ämne i sig gissar jag.

Är ingen långdistanslöpare riktigt ännu, så jag överlever. Tack för infon iaf
Har provat springa med ett sånt där vätskebälte för nått år sen, problemet var bara att ibland hoppade flaskorna ur bältet eller så skvätte dom ner så man var alldeles blöt på ryggen.. Såå då skippa ja de..

Just varit ut å promenerad 8 km, längtar till imorgon då de blir löpning igen.. Känner mig såå motiverad nu.. =)

//Linus
Linusg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-26, 18:09   #1505
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Perg Visa inlägg
Jaha det var typ det jag försökte göra för jag var så djävulskt törstig.
Då väntade du troligtvis för länge med att dricka. Ett tips är att redan ha förutbestämt innan att "där och där ska jag dricka en klunk". Du vet bäst själv hur pass törstig du tenderar att bli och då kan det vara klokt att t.ex. ta en första liten klung efter 15 minuter, en till efter 15 minuter till o.s.v.

För ska man springa långt så kommer vätskebalansen med stor sannolikhet så småningom bli ett hinder, i synnerhet när det är varmt. Och vätskebalansen återställer du inte efter 16km på en 20-kilometersrunda genom att klunka tre flaskor vatten i farten.

Vätskebalansen upprätthålls genom att kontinuerligt tillföra mindre mängder. Så det gäller att ha lite framförhållning och försöka att "möta" vätskeförlusterna i tid.

Lite lite salt i vattnet kan också vara en fördel om du kommer svettas mycket. Gör bara inte mitt misstag och överdosera, vattnet smakade f-n och jag blev typ bara mer törstig.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-26, 18:13   #1506
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Dricker och dricker. Det är ju inte som att man sveper i sig en flaska rätt uppochner.
Jag gör så emellanåt, för det mesta dricker jag halva eller hela flaskan i ett svep. En Perfekta-flaska innehåller ju bara 1,6 dl. Det går ju inte direkt att springa och småsippa på en mugg vatten under tävling, så det är lika bra att träna på att dricka ordentligt under träning också. Brukar dricka med 3-5 km mellanrum beroende på hur vätskestationerna är placerade under nästkommande tävling.
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-26, 18:18   #1507
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Citat:
Ursprungligen postat av myggan Visa inlägg
Ah kanske, fast jag vet inte. Lättar jag mer på snörningen känns det som dom glappar.
Testa att knyta skorna såhär: http://kolozzeum.com/forum/showpost....5&postcount=75
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-26, 18:19   #1508
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun Visa inlägg
Det går ju inte direkt att springa och småsippa på en mugg vatten under tävling.
Jag vet inte hur mycket du får i dig vid varje vätskestation men för mig blir det inte mer än vad jag skulle motsvara en eller två munnar vatten.

Resten hamnar i ansiktet och på tröjan oftast.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-26, 18:27   #1509
machine gun
Triatleten
 
machine guns avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 11 080
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Jag vet inte hur mycket du får i dig vid varje vätskestation men för mig blir det inte mer än vad jag skulle motsvara en eller två munnar vatten.

Resten hamnar i ansiktet och på tröjan oftast.
Ca 1-1,5 dl tippar jag på, lite beroende på hur mkt det är i muggen och hur mkt man spiller ut (är muggen överfull från början är risken att spilla ut hela innehållet ganska stor). Att dricka en munfull per station funkar väl upp till halvmara ungefär, på längre distanser måste man se till att få i sig mer vätska för att inte riskera vätskebrist, speciellt om det är varmt. Drack nog mer än 2 dl per station under SM förra året och fick ändå vätskebrist...
__________________
Att träna alla muskler i kroppen utom hjärtat är vansinne

It's all about limits: Reaching them, exploring them, exceeding what you thought yours were
machine gun är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-26, 18:29   #1510
jooj
Registered User
 
joojs avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 227
Hej på er igen, är det någon som har erfarenhet av höga kusten marathon? I valet och kvalet om man ska anmäla sig... tänkte att det kunde vara trevligt o höra om någon här hade någon åsikt om loppet
__________________
All men are mortal
Socrates was mortal
Therefore, all men are Socrates

http://avelochdravel.blogspot.com
jooj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-26, 20:27   #1511
LadyG
Fudoshin
 
LadyGs avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 594
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Dricker och dricker. Det är ju inte som att man sveper i sig en flaska rätt uppochner.

Jag brukar skruva av korken, tar en liten klunk, springen på, tar en liten miniklunk till, kanske skvätter lite över ansiktet och sedan på med korken och ner i bältet igen.
Jag skruvar av korken, sveper halva eller hela flaskan (numera medan jag springer, tidigare stannade jag och gick) och fortsätter. Det är nog lite en vanesak, för i början höll jag på att kväva mig själv när jag försökte springa, andas och dricka samtidigt
__________________
The only way of finding the limits of the possible is by going beyond them into the impossible. Arthur C. Clarke
Träningsjournal - Mot Stockholm Ultramarathon 100km
LadyG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-26, 21:14   #1512
JoeyP
Banned User
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 3 951
Citat:
Ursprungligen postat av Bullaz Visa inlägg
Najs. :] I dagsläget då?
Ingen aning faktist, men sprang 3km idag på 10:42

Har sprungit 3km på 9 nånting innan då jag lira fotboll.

Dock ändå rätt nöjd, vann av alla i klassen, varvade alla minst 1gång, och har bäst kondis på skolan trots att jag inte löptränar nånting typ.

Fan va skrytigt det blev.
JoeyP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-26, 21:17   #1513
Bullaz
Registered User
 
Bullazs avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 527
Citat:
Ursprungligen postat av JoeyP Visa inlägg
Ingen aning faktist, men sprang 3km idag på 10:42

Har sprungit 3km på 9 nånting innan då jag lira fotboll.

Dock ändå rätt nöjd, vann av alla i klassen, varvade alla minst 1gång, och har bäst kondis på skolan trots att jag inte löptränar nånting typ.

Fan va skrytigt det blev.
Give me an I, give me a m, give me a p.... what's that? IMP-RESSIVE. :] Haha, 10.42, du maxade inte då alltså? Det är rätt nice to be freaking honest.
__________________
hej hej hej hej hej!
Bullaz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-26, 21:25   #1514
JoeyP
Banned User
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 3 951
Jo sprang på så bra jag kunde, 10:42 blev resultatet.

Men min kondis har ju försämmrats ändå jämfört med när jag lirade fotboll. Men hur mkt tog jag i mark,böj och bänk när jag lirade fotboll Man får ju se det från 2 sidor.

Min kondis är ju fortfarande helt ok. Den lär ju bli lite bättre nu då vi springer mkt i skolan på idrottslekitionerna + specialidrotten, (tillvalet).
JoeyP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-26, 21:38   #1515
Bullaz
Registered User
 
Bullazs avatar
 
Reg.datum: May 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 527
Jag testade 3km på bana förra sommaren, var inte direkt i nån toppform då, men jag sprang på 12.15. Gjorde dock bara detta vid ett tillfälle och la inte direkt upp loppet nå speciellt. Skall testa igen i sommar och målet för tillfället är att komma under 12 iaf. Det borde jag fixa, skulle va läckers att ligga under 11 dock, men det dröjer nog ett tag, jag är bättre på lite längre distanser än så där korta snabba.
__________________
hej hej hej hej hej!
Bullaz är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)