Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-09-15, 15:17   #15046
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Inte för att jag skulle titulera mig maratoräv. Men om du aldrig sprungit mer än en mara per år tidigare och nu huxflux springa tre, plus lite halvmaror så låter det ju som du i alla fall måste vara jäääävligt noga med att lyssna på kroppen så du inte kör ner dig i botten ordentligt.

Nu vet jag ju inte hur tävlingsinriktad du är, men jag kan tänka mig att ifall du är mer åt "amatörhållet" och nöjer dig med att ta dig runt (typ). Så kan det vara lättare att hålla sig på rätt sida "gränsen" än om du har stehårda temposcheman odyl. Då kan det nog vara lätt hänt att man sätter kroppen signaler på "mute". Å andra sidan är man ju igång längre ifall man är långsammare och inte lika elitig, och då tar ju kroppen mer stryk av den anledningen.

Jag tror det kanske är möjligt om du är lite smart. Men du måste nog känna in själv hur det känns i kroppen nu, och hur du svarar på olika pass.
Bra tankar! Du har ju rätt i att det på pappret inte är så smart att springa ett marathon per månad hux flux när man tidigare sprungit ett per år. Meeeen eftersom jag inte är helt intelligent så kommer jag att göra det ändå . Till råga på allt blir det på 2000 meters höjd (i Colorado kan tilläggas). Hej och hå! Men, jag känner mig så här fyra dagar senare i princip helt återställd igen efter söndagens fjällmarathon och halvmarathon börjar liksom kännas lite kort (?!), så det fick bli ytterligare en mara helt enkelt. Tilläggas bör att jag absolut inte pressar tider utan mer vill ha en trevlig löparupplevelse, annars hade det inte gått.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-15, 15:20   #15047
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Är det någon här som testat Hoka-dojjor?

Jag har precis shoppat ett par Hoka Speed Instinct som jag hoppas att jag kommer kunna springa nästa (terräng)-marathon i. De är något lägre än de övriga modellerna så jag hoppas att de funkar som en instegsmodell till denna speciella sko. Jag blev nyfiken när jag pratade med ett gäng 100-miles löpare i somras som alla älskade sina Hokas.
http://www.hokaoneone.com/womens-tra...d=womens-trail

__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio

Senast redigerad av wintersnowdrift den 2016-09-15 klockan 15:23.
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-15, 20:23   #15048
Sohlsken
Boldly running where many have run before
 
Sohlskens avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Ort: Oregon, USA
Inlägg: 1 612
Vindjacka skulle jag dö av, de andas ju typ inte

Jag var mest ute efter andras erfarenheter. Jag vet att jag med åldern redan har blivit mer fäst vid att vara mindre kall. Jag blir varm som en vedugn när jag springer, och här är det alltid minusgrader i vinden... som gärna ligger på 5 sekundmeter som minst, 32 som mest (då skulle jag dock inte lyckas springa, min gräns går nog vid 15).

Jag klarar knappt att springa om solen ligger på. Min prestation försämras rejält även om det är svalt ute. Så jag var nyfiken på andras erfarenheter
__________________
Aktiv journal:
Sohlsken Springer
Sohlsken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-16, 05:19   #15049
Gober
Surgubbe
 
Gobers avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 5 511
Tips på skor med mycket dämpning? Har slitit ut två par Nike Pegasus men vill testa något annat. Saucony ska väl ha mest dämpning bland de olika märkena? Dock gillar jag inte att de ser ut som rymdskepp med discolampor.
Gober är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-16, 06:07   #15050
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Gober Visa inlägg
Tips på skor med mycket dämpning? Har slitit ut två par Nike Pegasus men vill testa något annat. Saucony ska väl ha mest dämpning bland de olika märkena? Dock gillar jag inte att de ser ut som rymdskepp med discolampor.
Hoka eller foppatofflor.
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-16, 06:15   #15051
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av therunningman Visa inlägg
Om du ska köra mycket backintervaller i vinter får vi hoppas på en grön vinter ��. Blir kul att höra om det funkar för dig!

Ungefär så här är det nog, E = zon (1-)2, M = zon 3, T = zon 4, I = zon 5

Det var nog ungefär vad jag kom fram till också efter lite klurande. Är det Olympiatoppens zoner det där?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-16, 06:30   #15052
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Gober Visa inlägg
Tips på skor med mycket dämpning? Har slitit ut två par Nike Pegasus men vill testa något annat. Saucony ska väl ha mest dämpning bland de olika märkena? Dock gillar jag inte att de ser ut som rymdskepp med discolampor.
Pegasus är ju helt hopplöst lite dämpning i och stehårda i allmänhet. I alla fall de som jag köpte förra hösten. Tror de är tänkta att vara lite lätta och till för lite snabbare pass... De Pegasus jag hade för femton år sedan var däremot riktigt sköna mängdlöpningsskor.

Jag köpte ett par Saucony Ride 9 i somras.
http://www.runnersworld.com/shoe/saucony-ride-9-mens
Den tyckte jag tyckte var riktigt skön dämpning i, och samtidigt hyfsat lätta. Neutrala och inte så "stabila", dvs de försöker inte korrigera fotens position och rörelse så mycket.

Jag gillade dessa, men blev tvungen att byta ut dem eftersom det var nåt på ovansidan som gjorde ont. Tror det var nåt med snörningen, men är inte säker. Det kändes mest då jag bara gick runt i dem, eller i början av löppass. Sedan försvann smärtan. Det gick bra att springa långpass på 18km på grus/asfalt i dem, men gjorde ont att gå runt och stretcha... Fick bara ont på den ena foten också...

Så jag lämnade tillbaka dem eftersom jag hade en månads "nöjd kund garanti" och fick ett par Asics Gel Glorify istället. https://therunningbug.co.uk/gear/rev...fy/detail.aspx
De är väl okej, men egentligen gillade jag Saucony mycket mer. Men det kändes som om jag skulle få problem med dem i framtiden ifall jag fortsatte springa i dem. Fan vet.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-16, 06:37   #15053
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Sohlsken Visa inlägg
Vindjacka skulle jag dö av, de andas ju typ inte

Jag var mest ute efter andras erfarenheter. Jag vet att jag med åldern redan har blivit mer fäst vid att vara mindre kall. Jag blir varm som en vedugn när jag springer, och här är det alltid minusgrader i vinden... som gärna ligger på 5 sekundmeter som minst, 32 som mest (då skulle jag dock inte lyckas springa, min gräns går nog vid 15).

Jag klarar knappt att springa om solen ligger på. Min prestation försämras rejält även om det är svalt ute. Så jag var nyfiken på andras erfarenheter
Jag har en vindjacka av bomull, den andas (såklart), men är inte jättevindtät ifall det blåser mycket. Dessutom funkar den inte alls mot regn. Det är arméns BRAK-jacka (fysträning i lumpen) som jag fick med mig från lumpen i början av nittiotalet.

Sen har jag en något nyare variant som i princip är helt öppen i ryggen, och delvis under armarna. Den blir iofs lite varm om man tar i ordentligt, eller om det inte är så kallt. Men har man inte så tjocka tröjor under och det faktiskt är lite kyligt så funkar den också. Dessutom hjälper den mot lindrigt regn och slask.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-16, 06:41   #15054
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Är det någon här som testat Hoka-dojjor?

Jag har precis shoppat ett par Hoka Speed Instinct som jag hoppas att jag kommer kunna springa nästa (terräng)-marathon i. De är något lägre än de övriga modellerna så jag hoppas att de funkar som en instegsmodell till denna speciella sko. Jag blev nyfiken när jag pratade med ett gäng 100-miles löpare i somras som alla älskade sina Hokas.
http://www.hokaoneone.com/womens-tra...d=womens-trail

Inte provad Hoka, men känner mig sugen. Skriv gärna och avge omdöme när du testat dem.

Jag vet att Sage Canaday (som har en youtubekanal som heter VO2maxproductions) är sponsrad av Hoka, och han springer (och tränar) till diverse ultror i dessa (fast kanske inte enbart Hokas)... Men han lägger i alla fall upp massor av videor på youtube, och jag har för mig att han har någon där han snackar om sina skor, och vad han gillar/ogillar med de olika modellerna han tränar i. Kan kanske vara nåt att försöka nosa upp om du är intresserad.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-16, 06:47   #15055
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Bra tankar! Du har ju rätt i att det på pappret inte är så smart att springa ett marathon per månad hux flux när man tidigare sprungit ett per år. Meeeen eftersom jag inte är helt intelligent så kommer jag att göra det ändå . Till råga på allt blir det på 2000 meters höjd (i Colorado kan tilläggas). Hej och hå! Men, jag känner mig så här fyra dagar senare i princip helt återställd igen efter söndagens fjällmarathon och halvmarathon börjar liksom kännas lite kort (?!), så det fick bli ytterligare en mara helt enkelt. Tilläggas bör att jag absolut inte pressar tider utan mer vill ha en trevlig löparupplevelse, annars hade det inte gått.
Det låter ju iofs overkligt att du skulle vara helt återställd fyra dagar efter en fjällmara. Jag minns att jag kände mig helt återställd två dagar efter Lidigöloppet en gång. Sen spelade jag en kortare fotbollsmatch. På kvällen var mina ben som cementpelare och jag behövde typ en veckas återhämtning innan jag dög nåt till...

Inte för att det behöver vara så för dig, men känn dig för lite försiktigt skulle jag säga.

Men ta det bara lite piano ett tag så blir det säkert superfint med en mara till.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-16, 07:41   #15056
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av Gober Visa inlägg
Tips på skor med mycket dämpning? Har slitit ut två par Nike Pegasus men vill testa något annat. Saucony ska väl ha mest dämpning bland de olika märkena? Dock gillar jag inte att de ser ut som rymdskepp med discolampor.
Jag springer just nu mina distanspass på asfalt i ett par Mizuno Wave Rider som jag gillar skarpt. De har imho en bra avvägning mellan dämpning och löpkänsla.

Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Inte provad Hoka, men känner mig sugen. Skriv gärna och avge omdöme när du testat dem.

Jag vet att Sage Canaday (som har en youtubekanal som heter VO2maxproductions) är sponsrad av Hoka, och han springer (och tränar) till diverse ultror i dessa (fast kanske inte enbart Hokas)... Men han lägger i alla fall upp massor av videor på youtube, och jag har för mig att han har någon där han snackar om sina skor, och vad han gillar/ogillar med de olika modellerna han tränar i. Kan kanske vara nåt att försöka nosa upp om du är intresserad.
Tack, ska nosa upp!

Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det låter ju iofs overkligt att du skulle vara helt återställd fyra dagar efter en fjällmara. Jag minns att jag kände mig helt återställd två dagar efter Lidigöloppet en gång. Sen spelade jag en kortare fotbollsmatch. På kvällen var mina ben som cementpelare och jag behövde typ en veckas återhämtning innan jag dög nåt till...

Inte för att det behöver vara så för dig, men känn dig för lite försiktigt skulle jag säga.

Men ta det bara lite piano ett tag så blir det säkert superfint med en mara till.
Haha! Jag har i ärlighetens namn inte sprungit mer än fyra kilometer än (till och från gymmet - och där var jag stark!) men träningsvärken är borta och kroppen känns reko (förutom att höger stortå är helt blå. Fjällen är brantare i Norge, så mina fötter tog betydligt mer stryk i utförslöpningarna än vad de gjort på de fjällmaror jag sprungit i Sverige). Första riktiga löppasset blir väl en mil eller så i eftermiddag, så det återstår att se om jag är lika kaxig efter det . Jag befinner mig i Trondheim, Norge för tillfället och imorgon blir det ett klassiskt norskt event i form av motbakkelöp - 2 km uppför, totalt 250 höjdmeter. Hej mjölksyra
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-16, 08:00   #15057
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
2 km uppför, totalt 250 höjdmeter. Hej mjölksyra
Jag har en slinga på 19km jag brukar köra långpass på ibland, där första 3km består av c:a 250m stigning. Det gäller att ta det piano där så inte resterande 16km blir jättetråkiga...
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-16, 09:25   #15058
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Är det någon här som testat Hoka-dojjor?

Jag har precis shoppat ett par Hoka Speed Instinct som jag hoppas att jag kommer kunna springa nästa (terräng)-marathon i. De är något lägre än de övriga modellerna så jag hoppas att de funkar som en instegsmodell till denna speciella sko. Jag blev nyfiken när jag pratade med ett gäng 100-miles löpare i somras som alla älskade sina Hokas.
http://www.hokaoneone.com/womens-tra...d=womens-trail

Hoka är ett av de märken jag fått skavsår i hålfoten av som jag nämnde tidigare. Förutom det var de mjuka och sköna...
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-16, 09:35   #15059
CapnMiler
Registered User
 
CapnMilers avatar
 
Reg.datum: Aug 2014
Ort: Stockholm
Inlägg: 130
Citat:
Ursprungligen postat av Gober Visa inlägg
Tips på skor med mycket dämpning? Har slitit ut två par Nike Pegasus men vill testa något annat. Saucony ska väl ha mest dämpning bland de olika märkena? Dock gillar jag inte att de ser ut som rymdskepp med discolampor.
Jag tycker det är svårt att peka ut något märke som "det mesta dämpade märket" då alla märken strävar efter att göra dämpade skor, lätta skor, breda skor och smala skor.

Nike's mest dämpade neutrala sko heter "Vomero"

Saucony's mest dämpade neutrala sko heter "Triumph"

Altra's mest dämpade neutrala sko "Olympus" har kanske störst mellansula (dämpande sula) så vitt jag vet, med en stack höjd på 36 mm.

Hoke One One's mest dämpade neutrala sko "Clifton" har också väldigt mycket mellansula och skiljer sig ifrån många andra skor.

Adidas mest dämpade neutrala sko heter "Ultra Boost".

Asics mest dämpade neutrala sko heter "Nimbus" (till skillnad ifrån modellerna ovan har Asics hårdplast som del av mellansulan för att stabilisera även neutrala skor. Om detta är någon man upplever vet jag inte, men en teknisk skillnad är det i alla fall.)

Sedan har man märken som New Balance, Brooks, Newton, Mizuno, Puma, osv - med deras motsvarigheter.

Storleken är inte allt. Det finns både likheter och olikheter mellan materialet i alla skor. Många har EVA-baserad mellansula med en liten del utav märkets egna specialdämpning (Air, Gel, Everun, osv...) - därför blir det lite svårt att säga vilken som har bäst "dämpning".

Desto mer dämpning(material), desto tyngre skor får man - generellt.

Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Pegasus är ju helt hopplöst lite dämpning i och stehårda i allmänhet. I alla fall de som jag köpte förra hösten. Tror de är tänkta att vara lite lätta och till för lite snabbare pass... De Pegasus jag hade för femton år sedan var däremot riktigt sköna mängdlöpningsskor.

Jag köpte ett par Saucony Ride 9 i somras.
http://www.runnersworld.com/shoe/saucony-ride-9-mens
Den tyckte jag tyckte var riktigt skön dämpning i, och samtidigt hyfsat lätta. Neutrala och inte så "stabila", dvs de försöker inte korrigera fotens position och rörelse så mycket.

Jag gillade dessa, men blev tvungen att byta ut dem eftersom det var nåt på ovansidan som gjorde ont. Tror det var nåt med snörningen, men är inte säker. Det kändes mest då jag bara gick runt i dem, eller i början av löppass. Sedan försvann smärtan. Det gick bra att springa långpass på 18km på grus/asfalt i dem, men gjorde ont att gå runt och stretcha... Fick bara ont på den ena foten också...

Så jag lämnade tillbaka dem eftersom jag hade en månads "nöjd kund garanti" och fick ett par Asics Gel Glorify istället. https://therunningbug.co.uk/gear/rev...fy/detail.aspx
De är väl okej, men egentligen gillade jag Saucony mycket mer. Men det kändes som om jag skulle få problem med dem i framtiden ifall jag fortsatte springa i dem. Fan vet.
Pegasus ändrades om 2015 om jag minns rätt, med modell "31". Vomero tog över som den "mest dämpade" neutrala skon hos Nike.

Asics "Gel-Glorify" är Intersport´s egna variant av "Nimbus"-skon och är därför också den mest dämpade neutrala Asicsskon. Glorify är ändå någon hundralapp billigare och detta har i föregående årsmodell varit pga ovanmaterialet. Numera tror jag att Glorify också har "FluidFit" i ovanmaterialet, så nu är skillnaden inte lika tydlig.
- om du gillade saucony mycket så kanske "triumph" är något att prova?

Senast redigerad av CapnMiler den 2016-09-16 klockan 09:37.
CapnMiler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-09-16, 09:48   #15060
Gober
Surgubbe
 
Gobers avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 5 511
Tack för alla tips, har jag lite att kolla på. När det gäller Pegasus så har jag 31 och 32. Upplever de som ganska dämpade och absolut inte hårda. Men de kanske är de äldre modellerna dom är så.
Gober är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:16.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)