Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-01-19, 19:48   #1
vildängel
Registered User
 
vildängels avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 796
Benträning + kondition

Tja! Har en dum fråga som jag hoppas att nån smart person kan svara på...
Jag har förstått att man kan träna lite kondition efter varje styrkepass, utom när man har kört ben. Men om jag kör ca 30 min olika benövningar och sen går på trappmaskinen 20-25 min - som en del av benträningen - så borde det väl funka ändå? Om jag orkar med konditionen så borde det väl inte vara ett problem? Eller är jag helt knäpp nu? Jag tränar ca 3 ggr i veckan och vill kunna köra kondition mer än bara 2 ggr.
__________________
Kroppen har ett sätt att visa att den är trött. Den faller ihop och dör.

City Gym - Det enda rätta!
vildängel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-19, 19:53   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Som en del av benträningen? Hur menar du? Du får ju ingen styrketräningseffekt av trappmaskinen.

Eftersom du förbrukar muskelglykogen lokalt i stor utsträckning kommer dina lår att vara tömda om du tränat styrka hårt, och att då pressa på ytterligare med kondisträning kommer att inverka menligt både på återhämtning och på resultaten från styrketräningen, plus att det är omöjligt att göra sig själv rättvisa i cardion, i alla fall om man tränat styrka så hårt som man i princip måste för att få några resultat.

Inget hindrar dig väl från att köra kondis fler än två dagar per vecka - du tränar väl inte ben fem dagar i veckan?
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-19, 20:04   #3
vildängel
Registered User
 
vildängels avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 796
Citat:
Originally posted by King Grub
Som en del av benträningen? Hur menar du? Du får ju ingen styrketräningseffekt av trappmaskinen.

Eftersom du förbrukar muskelglykogen lokalt i stor utsträckning kommer dina lår att vara tömda om du tränat styrka hårt, och att då pressa på ytterligare med kondisträning kommer att inverka menligt både på återhämtning och på resultaten från styrketräningen, plus att det är omöjligt att göra sig själv rättvisa i cardion, i alla fall om man tränat styrka så hårt som man i princip måste för att få några resultat.

Inget hindrar dig väl från att köra kondis fler än två dagar per vecka - du tränar väl inte ben fem dagar i veckan?
Det beror väl på vilka inställningar man har på trappmaskinen? Man kan ju ställa in så det blir asjobbigt i benen.

Nix, men om jag bara har tid att träna tre dagar i veckan varav en dag ben så är det ett hinder...
__________________
Kroppen har ett sätt att visa att den är trött. Den faller ihop och dör.

City Gym - Det enda rätta!
vildängel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-19, 20:07   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Det beror väl på vilka inställningar man har på trappmaskinen? Man kan ju ställa in så det blir asjobbigt i benen.

Jobbigt och effektiv styrketräning är en sak. För att få starkare och/eller större muskler måste du belasta musklerna. Det kan du inte göra genom konditionsträning. Belastning bygger styrka och muskelmassa, inte uttröttning.

Nix, men om jag bara har tid att träna tre dagar i veckan varav en dag ben så är det ett hinder...

Något hinder i vägen för att ta ett eller ett par separata kondispass?

Edit: Ändrat I DAG 051225 från "över"belastning till belastning, då överbelastning är ett både dumt och felaktigt uttryck i sammanhanget, och att sprida misinformation är kontraproduktivt.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-20, 11:51   #5
vildängel
Registered User
 
vildängels avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 796
Citat:
Originally posted by King Grub

Jobbigt och effektiv styrketräning är en sak. För att få starkare och/eller större muskler måste du belasta musklerna. Det kan du inte göra genom konditionsträning. Belastning bygger styrka och muskelmassa, inte uttröttning.

Något hinder i vägen för att ta ett eller ett par separata kondispass?
Men får man inga muskler alls av trappmaskinen? Det borde man väl få, även om det inte blir stora explosiva muskler? Eller?

Ja, mina arbetstider...
Tack för svaren btw.
__________________
Kroppen har ett sätt att visa att den är trött. Den faller ihop och dör.

City Gym - Det enda rätta!
vildängel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-20, 11:55   #6
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Citat:
Originally posted by vildängel


Men får man inga muskler alls av trappmaskinen? Det borde man väl få, även om det inte blir stora explosiva muskler? Eller?

Ja, mina arbetstider...
Tack för svaren btw.
Trappmaskin bygger inga muskler, nej. Däremot blir de ju uthålliga, och du får en konditionseffekt på hela kroppen med alla konditionsträningens fördelar. Men ingen styrketräningseffekt. Och vill du få bästa möjliga konditionsresultat och inte försämra styrketräningsresultaten från viktträningen samt återhämta dig på bästa sätt bör du nog inte lägga intensiv cardio direkt på benpasset. Men du dör ju inte av det, du får antagligen bara inte lika bra träningsresultat som om du ha splittat upp det.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-20, 16:47   #7
Hermes
Registered User
 
Hermess avatar
 
Reg.datum: Feb 2003
Inlägg: 630
Kanske lite off-topic men jag har tänkt börja köra lite högintensiv löpning i slutet av varje pass (min vilopuls är på typ 75-80 slag och det måste åtgärdas) Om jag kör stenhårt typ 3 gånger i veckan á 10-15 minuter ger det märkbar effekt eller måste man köra mer?
Hermes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-20, 17:12   #8
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Citat:
Originally posted by hermes
Kanske lite off-topic men jag har tänkt börja köra lite högintensiv löpning i slutet av varje pass (min vilopuls är på typ 75-80 slag och det måste åtgärdas) Om jag kör stenhårt typ 3 gånger i veckan á 10-15 minuter ger det märkbar effekt eller måste man köra mer?
Det beror naturligtvis på ditt utgångsläge; är du färsk på kondisområdet kommer du att förbättra dig radikalt, men har du redan kondition som en elitlöpare lär du inte gå framåt.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-20, 17:17   #9
Hermes
Registered User
 
Hermess avatar
 
Reg.datum: Feb 2003
Inlägg: 630
Citat:
Originally posted by King Grub


Det beror naturligtvis på ditt utgångsläge; är du färsk på kondisområdet kommer du att förbättra dig radikalt, men har du redan kondition som en elitlöpare lär du inte gå framåt.
Har en puls som ett drumsolo i något heavymetalband och knappt motionerat i hela mitt liv. Återkommer med resultat om några månader
Hermes är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)