Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-06-22, 14:23   #1
Callek
Caridina
 
Calleks avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Uppsala
Inlägg: 785
Question Protein eller Gainer?

Köpte en 4kg dunk med Dalblads Gainer Explosion väldigt billigt (var väl hälften kvar i den). Sen har jag rätt mycket Exell vassle protein kvar också.

Frågan är ju nu under sommaren när man inte vill lägga på sig onödigt med fett vad av dessa två kostillskott man ska ta efter träningen?

Jag väger runt 63kg deffad nu och brukar ta en banan i vanliga fall med prottedrinken...Så vad tror ni, är det för mycket kolhydrater i gainern?
Callek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-06-22, 14:35   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Väger du 63 kilo behöver du nog inte oroa dig alltför mycket, men personligen tycker jag alltid det är trevligare att kunna reglera kolhydratintaget själv, och kunna sänka det utan att proteinandelen blir lidande.

Däremot tycker jag inte att banan är ett bra kolhydratval. Bananer är inte snabba kolhydrater, och fruktos lagras i levern, inte i musklerna, och passar därför kanske inte allra bäst som påfyllnad efter ett pass. Hellre dextropur, skum- eller gelégodis, vitt bröd, cornflakes, t ex.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-06-22, 14:57   #3
Callek
Caridina
 
Calleks avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Uppsala
Inlägg: 785
Jo, har ju kört med rent protein i vanliga fall också och varierat mellan torkade aprikoser, russin och bananer.

Men nu när jag har kommit över den här dunken med gainer superbilligt så kunde jag inte låta bli Det är ju trots allt "bara" 91g kolhydrater per portion ändå såg jag...
Callek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-06-22, 14:58   #4
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Callek: Vilka förhållanden är det mellan protein och kolhydrater i gainern ?
Anser man att det är för mycket protein så har man i kolhydrater är det för lite protein så har man i mer av det istället. Dumt att låta 2 kg gainer bara stå..
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-06-22, 14:59   #5
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
Originally posted by Callek
Jo, har ju kört med rent protein i vanliga fall också och varierat mellan torkade aprikoser, russin och bananer.
Varken torkade aprikoser eller bananer är speciellt bra efter träningen. Särskilt inte aprikoserna: ett GI på under 45 betyder att de är riktigt långsamma.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-06-22, 14:59   #6
Callek
Caridina
 
Calleks avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Uppsala
Inlägg: 785
Citat:
Originally posted by z_bumbi
Callek: Vilka förhållanden är det mellan protein och kolhydrater i gainern ?
Anser man att det är för mycket protein så har man i kolhydrater är det för lite protein så har man i mer av det istället. Dumt att låta 2 kg gainer bara stå..
Näringsvärde / servering 132 g Kalorier (399) 526
Protein (26%) 34,3g
Kolhydrater (69%) 91g
Fett (1%) 1,3g

Är rätt hård nu så lite fett kan jag lägga på mej utan att det stör.
Callek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-06-22, 15:00   #7
Pinglan
Bananslukerskan.
 
Pinglans avatar
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Östergötland
Inlägg: 8 547
Citat:
Originally posted by z_bumbi
Callek: Vilka förhållanden är det mellan protein och kolhydrater i gainern ?
Anser man att det är för mycket protein så har man i kolhydrater är det för lite protein så har man i mer av det istället. Dumt att låta 2 kg gainer bara stå..
Vilka fördelning är optimal när det gäller gainer?
Pinglan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-06-22, 15:07   #8
Callek
Caridina
 
Calleks avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Uppsala
Inlägg: 785
Citat:
Originally posted by King Grub


Varken torkade aprikoser eller bananer är speciellt bra efter träningen. Särskilt inte aprikoserna: ett GI på under 45 betyder att de är riktigt långsamma.
Nackdelen med russin är ju att de är så dåliga för tänderna, extremt söta och klet som fastnar som en hinna på tänderna. Får väl blanda i lite druvsocker i drinken istället då kanske när jag inte kör med gainern.
Callek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-06-22, 15:09   #9
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Citat:
Originally posted by Callek


Nackdelen med russin är ju att de är så dåliga för tänderna, extremt söta och klet som fastnar som en hinna på tänderna. Får väl blanda i lite druvsocker i drinken istället då kanske när jag inte kör med gainern.
Du tror väl inte att druvsocker är bättre för tänderna? Alla kolhydrater är farliga för tänderna. Tugga tuggummi med Xylitol efter så "neutraliserar du PH-halten i munhålan och avbryter syraattacken" för att citera TV-reklamen.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-06-22, 15:11   #10
Callek
Caridina
 
Calleks avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Uppsala
Inlägg: 785
Citat:
Originally posted by King Grub


Du tror väl inte att druvsocker är bättre för tänderna? Alla kolhydrater är farliga för tänderna. Tugga tuggummi med Xylitol efter så "neutraliserar du PH-halten i munhålan och avbryter syraattacken" för att citera TV-reklamen.
Det kletas iaf inte fast på tänderna som russin gör. Men åter till ämnet tycker jag
Callek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-06-22, 17:38   #11
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Originally posted by Pinglan


Vilka fördelning är optimal när det gäller gainer?
Generellt mellan 0,4-0,6 g protein per kg kroppsvikt och 0,8-1,2 g kolhydrater per kg kroppsvikt men det varierar väldigt hur mycket man använder beroende på vad man tränar också och vilka mål man har osv.

Callek: Verkar vara lite mycket kolhydrater men kan du inte slänga i lite extra vassle eller blanda med mjölk.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-06-22, 20:50   #12
ugly_kid
Registered User
 
ugly_kids avatar
 
Reg.datum: Dec 2001
Ort: karlskrona
Inlägg: 1 227
Re: Protein eller Gainer?

Citat:
Originally posted by Callek
Köpte en 4kg dunk med Dalblads Gainer Explosion väldigt billigt (var väl hälften kvar i den). Sen har jag rätt mycket Exell vassle protein kvar också.

Frågan är ju nu under sommaren när man inte vill lägga på sig onödigt med fett vad av dessa två kostillskott man ska ta efter träningen?

Jag väger runt 63kg deffad nu och brukar ta en banan i vanliga fall med prottedrinken...Så vad tror ni, är det för mycket kolhydrater i gainern?
ta och häll i ditt proteinpulver i gainerburken så får du gainer med högre protein %
ugly_kid är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-06-22, 20:58   #13
Callek
Caridina
 
Calleks avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Uppsala
Inlägg: 785
Hehe jordgubbsgainer och Vassleprotein med chokladsmak...Kan det vara något?
Callek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-06-22, 21:07   #14
ugly_kid
Registered User
 
ugly_kids avatar
 
Reg.datum: Dec 2001
Ort: karlskrona
Inlägg: 1 227
blir nog gott
ugly_kid är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-06-22, 21:10   #15
Callek
Caridina
 
Calleks avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Uppsala
Inlägg: 785
Citat:
Originally posted by ugly_kid
blir nog gott
Ska testa en specialare i morgon, 1skopa gainer (bara 45g kolhydrater och 17g protein från gainern). Sedan ska jag fylla ut vassleprotein så att man får ca: 32g till protein.

Hamnar runt 50g protein och 45g kolhydrater, är det i överkant med protein då tror ni?
Callek är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)