Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-07-10, 00:42   #121
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
Många av de motiven i bibeln handlar ju om att man inte skall tro sig vara mer än gud eller sticka upp emot gud. Eller att man skall undvika olika former av degenererat beteende (hor).

Jag kan självklart se att dessa "lärdomar" går att applicera även för en kristen i modern tid. Även om definitionen på hor, skiljer sig beroende på hurdan syn på kristendomen man har. Olika kristna samfund och individer har ju olika syn på sex före äktenskapet eller sex för andra anledningar än fortplantning.

För en ateist så faller ju den första punkten i och med att de inte ser någon gud att misshaga. En ateist oroar ju sig lika lite att förarga den kristna guden, som du oroar dig för att förarga Tor, Oden och Freja.

Gällande den andra punkten, hor:et, så finns det ju förbud mot liknade seder i andra religioner. Så det är ju inte unikt för kristendomen. Det handlar nog mer om ett jordbrukssamhälle där det finns en nytta av en klar arvsföljd. Samt en finess av att hålla nere mängden konflikter i gruppen man lever bland. Det finns ju nutida grupperingar som försökt sig på det här med fri kärlek och sex, men det brukar ju för det mesta sluta i tragik. Sedan finns det ju mer vetenskapliga anledningar att undvika hor, såsom inavel. Men med dagens preventivmedel är det ju mest en teknisk detalj. Utan det handlar nog mer om att våra sociala koder ogillar för nära relationer.

Punkten om att Gud skapade nationerna och deras geografiska gränser. Där behöver man ju bara titta i några historiska kartböcker för att inse gränser är väldigt instabila, i både kort och långt perspektiv. Här tror jag bara bibelförfattarna avsåg vilka områden i Mellanöstern som tillhörde de respektive stammarna (nationerna). Många av dessa nationer/stammar har ju dessutom slutat existera för länge sedan. Antingen utrotade eller absorberade av andra stammar.
Vad är din poäng? Att eftersom gränser och folkstammar som tidigare existerat inte längre gör det så är inte nationalism ett centralt tema i bibeln?

Sedan pratar du väldigt mycket om hor men jag ser inte kopplingen till mitt inlägg.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-10, 00:47   #122
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Vad gäller att sticka upp emot Gud så är ju det fundamentala konceptet att Guds rike i vilket det inte finns olika folkslag, kvinnor eller män INTE är på jorden och människans försök att nedföra Guds rike på jorden är vad som går emot Guds vilja. Vi ser dessa försök än idag med förvirrade könsidentiteter och globalism.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-10, 06:01   #123
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Ok så när en signifikant person dör så våldtas och offras en slav som en del av begravningsriten?
Du har en väldigt konstig uppfattning där du inte bara cherrypickar i din egna religion och jämför med bitar som du inte tycker om i andra religioner, utan även hittar på en massa strunt
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-10, 06:28   #124
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Du har en väldigt konstig uppfattning där du inte bara cherrypickar i din egna religion och jämför med bitar som du inte tycker om i andra religioner, utan även hittar på en massa strunt
Fundamentalister i ett nötskal!
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-10, 07:10   #125
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 335
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Vad är din poäng? Att eftersom gränser och folkstammar som tidigare existerat inte längre gör det så är inte nationalism ett centralt tema i bibeln?
Min poäng är att bibeln är långt mer tribalistisk än nationalistisk. När bibeln pratar om nationer så menar de inte nationer i vår moderna bemärkelse, utan snarare folkstammar eller klaner. Därför, menar jag, blir det feltänk att hävda att bibeln förespråkar nationalism.

Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Sedan pratar du väldigt mycket om hor men jag ser inte kopplingen till mitt inlägg.
Diskussionen kring hor och andra levnadsregler var ju mer för att visa på hur o-originell bibeln är, vilket gör att du i princip kan välja vilken annan religion eller moralfilosofisk gren som helst och ändå hamna i ungefär samma levnadsregler. De flesta religioner skyr ju mord, sex mellan syskon osv. Och jag tror de flesta ateister lever efter ungefär samma regler.
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-10, 08:09   #126
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Du har en väldigt konstig uppfattning där du inte bara cherrypickar i din egna religion och jämför med bitar som du inte tycker om i andra religioner, utan även hittar på en massa strunt
Vad är strunt specifikt?
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-10, 08:24   #127
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
Min poäng är att bibeln är långt mer tribalistisk än nationalistisk. När bibeln pratar om nationer så menar de inte nationer i vår moderna bemärkelse, utan snarare folkstammar eller klaner. Därför, menar jag, blir det feltänk att hävda att bibeln förespråkar nationalism.
nation (n.)
c. 1300, nacioun, "a race of people, large group of people with common ancestry and language," from Old French nacion "birth, rank; descendants, relatives; country, homeland" (12c.) and directly from Latin nationem (nominative natio) "birth, origin; breed, stock, kind, species; race of people, tribe," literally "that which has been born," from natus, past participle of nasci "be born" (Old Latin gnasci), from PIE root *gene- "give birth, beget," with derivatives referring to procreation and familial and tribal groups.

https://www.etymonline.com/word/nation

Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
Diskussionen kring hor och andra levnadsregler var ju mer för att visa på hur o-originell bibeln är, vilket gör att du i princip kan välja vilken annan religion eller moralfilosofisk gren som helst och ändå hamna i ungefär samma levnadsregler. De flesta religioner skyr ju mord, sex mellan syskon osv. Och jag tror de flesta ateister lever efter ungefär samma regler.
Kristendomen är definitivt unik. Denna man säger det dock bättre än jag:



Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-10, 09:31   #128
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 335
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Kristendomen är definitivt unik. Denna man säger det dock bättre än jag:



Jösses! Vad massa dravel! Det var 30 minuter av mitt liv bortslösat.

Killen menar alltså på allvar att lycka, fred, romantisk kärlek och vetenskap kräver kristendom.

Men låt oss leka med tanken att det vore så att kristendomen har krävts för att skapa det moderna moralfilosofiska ramverket. Det finns ju inget av detta moralfilosofiska ramverk som kräver att vi tror på någon gud. Vår västerländska civilisation kommer fortsätta utveckla sig och sin moralfilosofi även utan gudstro. Precis som den utvecklat sig MED gudstro.
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-10, 10:11   #129
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
Men låt oss leka med tanken att det vore så att kristendomen har krävts för att skapa det moderna moralfilosofiska ramverket. Det finns ju inget av detta moralfilosofiska ramverk som kräver att vi tror på någon gud. Vår västerländska civilisation kommer fortsätta utveckla sig och sin moralfilosofi även utan gudstro. Precis som den utvecklat sig MED gudstro.
Beror på vad du menar med det moderna moralfilosofiska ramverket. Den sekulära humanismen som har sina rötter i upplysningsrörelsen har ju över tiden tillfört koncept såsom jämlikhet, rasism, jämställdhet och könsidentiteter - koncept som inte har någon värdering alls i bibeln eftersom de är icke-frågor i Guds rike. Men nog är de trots detta av en spirituell natur. Nog är deras efterlevande en dyrkan av någon. Någon som i bibeln refereras till som den här världens prins.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-10, 10:31   #130
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 335
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Beror på vad du menar med det moderna moralfilosofiska ramverket. Den sekulära humanismen som har sina rötter i upplysningsrörelsen har ju över tiden tillfört koncept såsom jämlikhet, rasism, jämställdhet och könsidentiteter - koncept som inte har någon värdering alls i bibeln eftersom de är icke-frågor i Guds rike. Men nog är de trots detta av en spirituell natur. Nog är deras efterlevande en dyrkan av någon. Någon som i bibeln refereras till som den här världens prins.
Det är ju dock inget skallkrav att tro på någon gud för att tycka något om koncepten jämlikhet, rasism, jämställdhet och könsidentiteter. Det står ju dig fritt att tycka illa om det oavsett gudstro. Eller menar du att den enda anledningen till att du ogillar koncepten är för att det står så i bibeln?
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-10, 11:12   #131
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av PixelMiner Visa inlägg
Det är ju dock inget skallkrav att tro på någon gud för att tycka något om koncepten jämlikhet, rasism, jämställdhet och könsidentiteter. Det står ju dig fritt att tycka illa om det oavsett gudstro. Eller menar du att den enda anledningen till att du ogillar koncepten är för att det står så i bibeln?
Från det Kristna perspektivet så är dessa avarter ett uttryck för dyrkan av den här världens prins eftersom de utmanar den naturliga ordningen och syftar till att ställa den upp och ned. De är revolutionära till sin natur och vem var det som gjorde uppror mot Gud? Du vet svaret.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-10, 14:13   #132
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Får man fråga varför du tänkte bli präst PixelMiner?
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-10, 20:56   #133
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar
 
PixelMiners avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 335
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Får man fråga varför du tänkte bli präst PixelMiner?
Inte så märkligt egentligen. Växte upp i ett hem där kristendomen hade stor plats. Dop och konfirmation var stora grejer i vår familj. Vi gick inte i kyrkan varje helg, men i snitt minst en gång i månaden. Kanske lite mer kring storhelgerna kring påsk och jul.

Jag gillade verkligen gemensamheten i församlingen; Musiken, stämningen och lugnet. Under konfirmationstiden blev jag mer och mer engagerad och började hjälpa till i kyrkan. Fick mycket positiv feedback av både föräldrar, släktingar men även av prästen och vissa engagerade församlingsmedlemmar. Tankarna kring präststudier började dyka upp. Pratade med min lokala präst och fick tips om vad jag skulle studera för att förbereda mig för framtida studier.

Under dessa självstudier händer sedan något. Ju mer jag läser, desto mer verkar oklart. Samtidigt studerar jag naturvetenskaplig linje på gymnasiet. Jag tycker att vetenskapen inte riktigt går i takt med det jag läser i bibeln. Jag beslutar mig för att ta en paus ifrån bibelstudier och fokusera på mina vanliga studier istället. Tanken är att kanske plocka upp bibelstudierna igen senare.

Under högskoletiden händer dock något. Och jag går via någon form av kristendom light, till Agnosticism till mer renodlad Ateism. Jag är ingen hardcore ateism som Hitchens, snarare lite mer mjuk såsom Dawkins. Dvs jag inser att religion fyller en positiv roll i många människors liv. Jag ser också finesser mer religiösa riter och kan fortfarande se skönheten i mycket av den religiösa konsten och musiken. Jag inser också att den västerländska kristendomen ligger bakom mycket av det moralfilosofiska tankegods som vi har i Sverige. Men för mig personligen fyller gudstro inte någon funktion och religionen ger mig hellre inga förklaringsverktyg, utan man slutar ofta i olika cirkelresonemang. Eller "förklaringar" som mest slutar i:
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-10, 21:23   #134
Fredszky
Kämpa! Kämpa! Kämpa!
 
Fredszkys avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Inlägg: 398
Förstår mig inte på ateister riktigt.
Ett väldigt modigt uttalande att med säkerhet påstå att det inte finns någon gud. Hur kan man med säkerhet veta det?

Så länge man inte är totalt allvetandes kan man väl inte veta det?
__________________
P r o f e . t
Fredszky är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-10, 21:30   #135
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Fredszky Visa inlägg
Förstår mig inte på ateister riktigt.
Ett väldigt modigt uttalande att med säkerhet påstå att det inte finns någon gud. Hur kan man med säkerhet veta det?

Så länge man inte är totalt allvetandes kan man väl inte veta det?
Det är nog heller inte detta som är det vanligaste att de som kallar sig ateister står för.

Det räcker med att man inte tror på gud för att man ska falla in under ramen för ateism.

Ifall man är helt säker på att det inte finns nån gud så är man bara lite mer "fundamentalist".

Själv kallar jag mig varken för det ena eller andra för jag tycker det är en såpass oviktig fråga. Men jag är definitivt inte troende. Men skulle jag kalla mig ateist skulle jag troligen behöva förklara mig för diverse löst folk som undrar varför jag har diverse åsikter (fast jag inte ens har dessa åsikter).

Senast redigerad av svenbanan den 2020-07-10 klockan 21:32.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)