Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-06-26, 17:10   #1
Daniellow
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 22
Viktminskning på snabbaste sätt (augusti)

Hejsan!
Sticker utomlands i augusti och jag känner att jag har för mycket fett på kroppen, framförallt runt magen! Nu har jag lite drygt 1 månad på mig att gå ner så mycket som möjligt!

Har slagit om kostvanorna (har dock gjort det ett tagnu innan), käkar mycket frukt och sallader, dricker MINST 2 liter vatten per dag, satsar mer på fiber såsom fiberhavregryn och fiberbröd! Jag springer 6 dagar i veckan och styrketränar 3 dagar i veckan....jag är inte överviktig på en stor skala utan bara litegrann som jag vill ha bort

Nu till frågan vad är det snabbaste sättet att gå ner? Ska jag gå in på någon kur i 1-2 veckor bara för att tappa dom där extre 3-4 kilona.

Tacksam för alla svar
__________________
I will succede!
Daniellow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-26, 17:24   #2
jompa
Registered User
 
jompas avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Ort: Nykvarn
Inlägg: 234
Ligg på ett underskott på 1000kcal/dag så kommer du att tappa 1kg/vecka.
__________________
MACHINE!
jompa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-26, 17:58   #3
A.Steinbach
Freak of Nutrition
 
A.Steinbachs avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: Karlskrona
Inlägg: 755
Att tappa vikt på det snabbaste sättet är att köra en PSFM (Protein sparing modified fast).

I stort sett bara protein, grönsaker (låga på särkelse), och fiskolja ihop med en multivitamin/-mineral tablett.

Ligger du över 15% kroppsfett och styrektränar ska du få i dig 2,75g protein/kg fettfri kroppsmassa.

Vid vikt av 90 kg och 17% BF, 205g protein.

Under 15% kroppsfett och styrketränar ska du få i dig 4,4g protein/kg fettfri kroppsmassa.

Vid vikt av 90 kg och 14% BF, 340g protein.

Ingen intensiv fysisk aktivtet förutom lite styrketräning, utöver det lite långsamma promenader.

10g fiskolja/dag i form av kapslar eller flytande.

Kycklingfile, fettfritt nöt/fläskkött, äggvita, torks, tonfisk mm.
Broccoli, gurka, blomkål mm.

Drick en del vatten.

Bör inte köras under för långa perioder.

Något mål per vecka som du äter vad du vill.

Kort förklarat.
A.Steinbach är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-26, 18:16   #4
A.Steinbach
Freak of Nutrition
 
A.Steinbachs avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: Karlskrona
Inlägg: 755
Förtydligande

Detta gäller alltså snabbast VIKTnedgång vilket då infattar både fettmassa och fettfri massa (vatten, glykogen och givetvis även lite muskelmassa men ska kunna minimeras pga proteinintaget och styrekträningen).

Och som sagt inte under för långa perioder innan man gör ett break till underhållsnivå, hur ofta är boreonde på kroppsfettnivån.
A.Steinbach är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-02, 06:59   #5
Elfsberg
Registered User
 
Elfsbergs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 590
Jag undrar vad som händer om man börjar mixtra med högintensiv cardio i kombination. Ska man kompensera med kolhydrat eller blir det en helt annan femma då?

PSMF är väl designat för maximal fettförlust och givetvis minimal muskelförlust, vad är det som skiljer denna diet från andra förutom glasklara riktlinjer?
Elfsberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-02, 08:35   #6
Kinsei
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 169
A.Steinbachs råd är fövisso bra, och intressanta för den som "bara" vill minska i vikt. Daniellow säger att det är vad han vill, men jag misstänker att han också vill vässa beachformen, inte sant?

Daniellow säger ju att han har slagit om kostvanorna sedan ett tag. Hur fungerar det då? Har du gått ner något? Om ja, fortsätt som du gör. Om inte, äter du för mycket och får minska någionstans. Ack så enkelt - i teorin!
Kinsei är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-02, 11:23   #7
Sniggel
Registered User
 
Sniggels avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Inte Hässleholm
Inlägg: 14 376
Citat:
Ursprungligen postat av Elfsberg Visa inlägg
Jag undrar vad som händer om man börjar mixtra med högintensiv cardio i kombination. Ska man kompensera med kolhydrat eller blir det en helt annan femma då?

PSMF är väl designat för maximal fettförlust och givetvis minimal muskelförlust, vad är det som skiljer denna diet från andra förutom glasklara riktlinjer?
Har svårt att tro att man kan köra högintensiv cardio när man går ner så snabbt som möjligt i vikt utan att gå in i väggen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Kroppen gillar - tyvärr - tråkiga saker som balans, måtta och lagom.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-03, 10:05   #8
Elfsberg
Registered User
 
Elfsbergs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 590
Men är det inte bara att ladda någorlunda, springa som en sen idiot och sen kompensera då? Då blir det ju en "vanlig" diet.
Elfsberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-03, 10:05   #9
ladolcepr0n
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1
Citat:
Ursprungligen postat av A.Steinbach Visa inlägg
Kycklingfile, fettfritt nöt/fläskkött, äggvita, torks, tonfisk mm.
Broccoli, gurka, blomkål mm.

Drick en del vatten.

Bör inte köras under för långa perioder.

Något mål per vecka som du äter vad du vill.

Kort förklarat.
några fler tips på vad som är bra att äta?
ladolcepr0n är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-03, 10:59   #10
Acquiescence
Registered User
 
Acquiescences avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 163
Citat:
Ursprungligen postat av ladolcepr0n Visa inlägg
några fler tips på vad som är bra att äta?
Vad du vill; Makronutrientdistributionen influerar inte viktnedgång. Vid negativ kaloribalans förlorar du massa oavsett vad du förtär. Absolut lättast är att äta som man gjorde tidigare fast endast lite mindre och röra på sig lite mer.

Jag kan heller inte rekommendera följa A.Steinbachs råd om Protein sparing modified fast-metoden då den är otroligt aggresiv och reserveras oftast endast för gravt överviktiga individer som behöver akut viktnedgång, och utförs alltid med läkares översikt. För att inte tala om hur svårt det är att äta 0 kolhydrater och hur illa du kommer lukta.
Acquiescence är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-03, 11:10   #11
wrack
Registered User
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 82
Snabb viktnedgång... är kanske inte alltid så bra.

Käka VLCD-kur i två veckor, ger dig ca 1400 kcal per dag, komplettera med lite protein. Så att du ligger på 1800 kcal per dag. Säg att dit dagsbehov ligger runt 2600 kcal, redan nu ett minus på 5600 kcal per vecka. Cykla aktivt 1h 20 min fem dagar i veckan, i runda slängar förbränner det 5000 kcal per vecka. Nu har vi ett minus på 10600 kcal i veckan.

Du bör avbryta dieten om du mår dåligt, är underviktig eller om du har andra faktorer som kan äventyra din hälsa.

I övrigt är detta ett uselt sätt att gå ned i vikt på.
wrack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-03, 12:43   #12
Zapp Brannigan
Spongy and bruised
 
Zapp Brannigans avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Ort: Umeå
Inlägg: 40
Citat:
Ursprungligen postat av wrack Visa inlägg
Käka VLCD-kur i två veckor, ger dig ca 1400 kcal per dag
Brukar inte VLCD-kurer ligga under 700kcal per dag?
__________________
Kif, I have made it with a woman. Inform the men.
Zapp Brannigan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-04, 01:01   #13
A.Steinbach
Freak of Nutrition
 
A.Steinbachs avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: Karlskrona
Inlägg: 755
Det är inte tänkt som en permanent diet utan som sagt snabb viktminskning på kort tid vilket det efterfrågades.

Högst två veckor om man bara vill vässa till formen inför något speciellt tillfälle eller som en rivstart på dieten för att sedan fortsätta genom en normal deffdiet.

Är man rejält överviktig kan man köra dieten under längre perioder men man ska göra ett uppehåll på 1-2 veckor var 6-12 vecka där man går tillbaka och lägger sig på underhållsintag.

Man kan även ha två fria måltider/vecka där man äter en mer normal måltid, t ex ute på restaurant.

Ju lägre fettprocent man har desto oftare ska man göra ett break från dieten där man kör underhåll.

Ovanstående riktlinjer kommer från Lyle McDonalds bok The Rapid Fat Loss Handbook och uppläggen finns utförligare beskrivna där.
A.Steinbach är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-04, 08:21   #14
LadyInsane
Starkare
 
LadyInsanes avatar
 
Reg.datum: Jan 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 9 933
Citat:
Ursprungligen postat av Zapp Brannigan Visa inlägg
Brukar inte VLCD-kurer ligga under 700kcal per dag?
+1? 1400kcal är faktiskt inte särskilt lågt.
LadyInsane är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-07-09, 00:00   #15
Zee
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 15
Citat:
Ursprungligen postat av A.Steinbach Visa inlägg
Att tappa vikt på det snabbaste sättet är att köra en PSFM (Protein sparing modified fast).

I stort sett bara protein, grönsaker (låga på särkelse), och fiskolja ihop med en multivitamin/-mineral tablett.

Ligger du över 15% kroppsfett och styrektränar ska du få i dig 2,75g protein/kg fettfri kroppsmassa.

Vid vikt av 90 kg och 17% BF, 205g protein.

Under 15% kroppsfett och styrketränar ska du få i dig 4,4g protein/kg fettfri kroppsmassa.

Vid vikt av 90 kg och 14% BF, 340g protein.

Ingen intensiv fysisk aktivtet förutom lite styrketräning, utöver det lite långsamma promenader.

10g fiskolja/dag i form av kapslar eller flytande.

Kycklingfile, fettfritt nöt/fläskkött, äggvita, torks, tonfisk mm.
Broccoli, gurka, blomkål mm.

Drick en del vatten.

Bör inte köras under för långa perioder.

Något mål per vecka som du äter vad du vill.

Kort förklarat.
alltså jag ligger på detta fortfarande, men jag äter fan i mig inte fiskeolja och multivitamin tablett, vad ska de va bra för? har legat på det i snart 40 dagar :P 20 2 go, de kanske är för mycke? ^
Zee är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)