Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-09-05, 17:30   #1
LukasHGV
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2019
Inlägg: 2
Behöver er hjälp med val av program, kalorier samt protein mm.

Jag arbetar som lastbilschaufför och har genom åren lagt på mig en hel del i vikt då jag inte rört på mig som man ska och att maten jag äter oftast är snabbmat eller hel/halvfabrikat.

När jag beslutade mig för att göra något åt saken i början på året så vägde jag 165 kg men har i dag gått ner till 140 kg genom att promenera och att äta bättre. Mer kilo ska bort, jag ska ner tilll tvåsiffrigt igen.

Nu har jag bestämt mig för att börja styrketräna och det enda jag bestämt mig för är att jag vill bli stor och stark, och att jag ska ge det program jag väljer ett fullt år innan jag gör större ändringar i träningsupplägget.

Det jag är orolig för är detta med att man måste ligga på kaloriöverskott för att maximera muskeltillväxt. Jag som vill ner i vikt vill ju inte lägga på mig något i vikt, förutom ren muskelmassa.

Hur mycket förlorar jag i muskelmassa och styrka om jag tränar lika hårt som jag skulle gjort om jag låg på ett kaloriöverskott, om jag istället lägger mig på kaloribalans eller kanske något under det, låt oss säga minus 500 kcal?

Högre proteinintag, upp emot 3 g/kg kroppsvikt, ska av vad jag har läst delvis väga upp ett kaloriunderskott. Stämmer detta?

Jag har ju en hel del fettvikt. Kommer inte kroppen ta av detta om jag ligger på kaloribalans eller kaloriunderslott, när man styrketränar hårt?

När det gäller protein har jag läst flera påståenden att man ska äta efter den vikt man vill ha och inte för den vikt man har.

Vilket program passar mig bäst, dels som nybörjare, men också för någon som vill bli både stor och stark?