Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-12-11, 10:21   #1201
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av koncept Visa inlägg
Från de filmer jag sett på dina sumo så (om jag minns rätt) rundar du ryggen i start och låser inte ut ordentligt. Du bör först sänka vikterna och att se till att du kan starta med rak rygg och låsa ut ordentligt innan du tänker på hur du ska öka.

Jag hade lagt upp träningen något så här med ditt mål:
- Träna marklyft 3 ggr per vecka.
- Något av passet med smalmark (eller variant).
- Ju längre från maxning desto mindre specifikt, dvs mer fokus på tekniska övningar och hypertrofi.
- Välj ett par varianter av sumo som tränar upp din förmåga att hålla ryggen och övriga vinklar i starten. Träna dessa så tungt att det är utmanande att göra rätt men att du inte misslyckas. Ex: sumo med paus i start, sumo upp till knän, sumo ståendes på 2-5 cm.
- För smalmark väljer du någon variant som tränar upp din förmåga att hålla ryggen rak. Ex: raka smalmark, dimel deadlift, tunga smalmark från block.
- Hellre högt antal set än högt antal reps, generellt. Inledningsvis kan förhållandet vara mer åt högre reps i fåtal set medan närmare maxning så går antal reps ner samtidigt som antal set går upp, bortsett från i toppningen då båda minskar.
- Som assistans väljer du övningar för rygg och lår. Ex: Bältesböj, bulgariska splitböj, good morning (med stela ben och rak rygg), tunga ryggresningar, chest supported row, bänkrodd, etc.

Se dessa:
https://www.youtube.com/watch?v=uzSpeIBYGo4&t=313s
https://www.youtube.com/watch?v=6y63VXhH-Go
https://www.youtube.com/watch?v=7lx24Ue_TbU
https://www.youtube.com/watch?v=9bRs7rKa6NQ
https://www.youtube.com/watch?v=E3J-f2QE2W8
På kanalen finns fler relevanta videor.
Tack, ska kolla in dessa videos senare!

Utlåsningen är inget problem, däremot så rundar jag mycket riktigt ryggen. Hur mycket beror helt på från pass till pass. Jag har inget emot lite rundning egentligen, för när det känns bra så känns det BRA. Däremot så inser jag att detta kan vara en bidragande orsak till varför jag är så icke-standardiserad i starten och att det därmed skiljer sig så mycket utförandemässigt från dag till dag. Jag har försökt ta tag i detta förut men tröttnat, gör ett nytt försök

Skulle vilja hitta ett par komplement som jag kör varje vecka, gillar inte att hatta runt. Raka mark känns vettigt och någorlunda kul. Den får vi nog återuppliva.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-11, 15:07   #1202
koncept
hopplös teoretiker
 
koncepts avatar
 
Reg.datum: Dec 2013
Inlägg: 2 132
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Tack, ska kolla in dessa videos senare!

Utlåsningen är inget problem, däremot så rundar jag mycket riktigt ryggen. Hur mycket beror helt på från pass till pass. Jag har inget emot lite rundning egentligen, för när det känns bra så känns det BRA. Däremot så inser jag att detta kan vara en bidragande orsak till varför jag är så icke-standardiserad i starten och att det därmed skiljer sig så mycket utförandemässigt från dag till dag. Jag har försökt ta tag i detta förut men tröttnat, gör ett nytt försök

Skulle vilja hitta ett par komplement som jag kör varje vecka, gillar inte att hatta runt. Raka mark känns vettigt och någorlunda kul. Den får vi nog återuppliva.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Okej, ja om du kan stabilisera ryggen i den rundade position så rundningen inte blir värre under lyftet så är det utifrån vad jag vet inget större problem. Det du förlorar md rundningen är en del effektivitet i lyftet, men å andra sidan ger det ofta mer kraft från botten pga av att höften är i en starkare position. Så om du inte rundar så pass mycket att det är skadlig så kanske det inte är värt att försöka åtgärda.

De flesta som jag pratat med som kör sumo gillar varianten med paus precis ovanför golvet samt att köra endast upp till knäna. En annan variant som kan funka bra är att köra från låga block (dvs stången, inte du, är upphöjd). Eftersom det blir kortare ner till stången är det lättare att få bra vinklar, så man kan använda det för att känna hur en "optimal" startposition ska kännas, och sen försöka få samma känsla när man drar från golvet.
__________________
Journal: Klassiskt Styrkelyft
http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=9
koncept är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-12, 08:24   #1203
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av koncept Visa inlägg

De flesta som jag pratat med som kör sumo gillar varianten med paus precis ovanför golvet samt att köra endast upp till knäna. En annan variant som kan funka bra är att köra från låga block (dvs stången, inte du, är upphöjd). Eftersom det blir kortare ner till stången är det lättare att få bra vinklar, så man kan använda det för att känna hur en "optimal" startposition ska kännas, och sen försöka få samma känsla när man drar från golvet.
Jag gillar också sumo med paus i botten, tycker den dels är kul samt man kan verkligen känna på hur man övar på startläget. Så den får komma tillbaka. Även raka mark, vanliga smalmark samt ryggresningar. Min knärehab innefattar redan sidoplankan och liknande övningar.

Ska läsa på lite mer samt snacka med en bekant på gymmet som jag litar på innan jag spikar exakt upplägg men övningarna nämnda ovan samt knäböj känns väl någorlunda heltäckande? Om inte annat så är det otroligt mycket mer heltäckande än det som jag har ägnat mig åt tidigare
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-13, 18:11   #1204
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Är detta raka mark? Vill ha benen rakare men går ju fan inte om ryggen ska vara någorlunda rät.



Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-13, 18:57   #1205
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Cjnf
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08

Senast redigerad av MackeJuve den 2018-12-13 klockan 18:58.
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-20, 15:42   #1206
An Iron Soul
Galten från Mjölby
 
An Iron Souls avatar
 
Reg.datum: Feb 2014
Inlägg: 957
Vad heter den här mannen?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-ungdomskarlek
An Iron Soul är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-12-20, 15:52   #1207
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av An Iron Soul Visa inlägg
Oh herregud vad hemskt.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-06, 11:08   #1208
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 851
Hur kommer man förbi en platå?

Jag har försökt öka volym/Frekvens men ingenting händer på flera månader. Brukar oftast ändra något o sen ge det några månader.

Är jag kanske på min fysiska topp efter 10 års av träning? Då jag aldrig haft något större avbrott eller saker som stått i vägen som dålig kost eller sömn eller missade pass.

Särskilt bänken har kört fast helt, Tex denna omgång testade jag att bänka 5 ggr i veckan men det verkade ge sämre resultat än att köra 3(även fast jag höjde volymen med typ 10%). Böjen o marken har jag iaf fått 5kg mer i år.

Tycker mig alltid kunna öka arbetsvikter i ungefär 2-3 månader. Men hittar aldrig något bra sätt att toppa på utan att allt bara "rinner" av mig. Allt från mindre intensitet/volym, eller behålla ena o minska andra.

Det är väl dags att försöka öka volymen något mer igen(jag räknar reps per pass/totalt per månad i dom 3 stora). Tål nog en del mer i bänken, lite i böjen och marken är tveksam.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av HopplösDeff Visa inlägg
ska man behöva suga *** för lite vägledning här ?
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-09, 11:56   #1209
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Som topic: frågor till styrkelyftare.
Försöker få in två pass av vardera övning (böj, bänk och mark) i veckan. Ena passet i runda slängar 5-6 arbetsset om 2-3 reps (@8-ish). Lite fundersam om hur det andra passet bör se ut. Nu gör jag 3-6 arbetsset om 4-6 reps (@7-8). Målet är att komma tillbaka till lite mer respektabla vikter, men vill gärna ha lite att visa upp på discot också! (Har ett riktigt discopass i veckan i övrigt.)
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-10, 09:16   #1210
WhiteJellyBerry
Registered User
 
WhiteJellyBerrys avatar
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 72
Citat:
Ursprungligen postat av Illustrerade mannen Visa inlägg
Som topic: frågor till styrkelyftare.
Försöker få in två pass av vardera övning (böj, bänk och mark) i veckan. Ena passet i runda slängar 5-6 arbetsset om 2-3 reps (@8-ish). Lite fundersam om hur det andra passet bör se ut. Nu gör jag 3-6 arbetsset om 4-6 reps (@7-8). Målet är att komma tillbaka till lite mer respektabla vikter, men vill gärna ha lite att visa upp på discot också! (Har ett riktigt discopass i veckan i övrigt.)
Ser väl bra ut, så länge du återhämtar dig bra mellan passen. Ju fler tyngre bra pass i du klarar av desto bättre för gains. Fixar du det så ändra inget.

Som du säkert kör så tung böj/lätt mark pass 1 och tung mark/lätt böj pass 2

Personligen gillar jag och svarar bättre på 8-10 reps @ 7 i bänken pass 2. För mig fungerar ett intensivt pass i veckan för böj och mark som din 5-6 x 2-3 reps och lite lättare pass 2, som t ex 2-3 @6 eller 4-5 @6,5-7. Blir något mör och stel efter tunga intensiva pass och lusten att lyfta tungt en gång till veckan minskar. Smärtorna och skador kommer på köpet också. Kan lasta på lite sen till nästa tunga pass istället.

Senast redigerad av WhiteJellyBerry den 2019-09-10 klockan 09:21.
WhiteJellyBerry är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-07-20, 09:06   #1211
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 851
Jag håller just nu på o tränar i block om en månad där volymen o vikterna börjar låga för att sedan öka lite varje vecka, tänk vecka 1 @6 för att sluta runt @9 på vecka 4.

trenden är oftast att jag är som starkast vecka 3 för att sedan tappa en del reps på sista veckan. Varje block är lite bättre än det förra.

min fråga är dock: är det värt o köra den där sista veckan o gräva ner sig eller bör jag deloada direkt efter min starkaste vecka?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av HopplösDeff Visa inlägg
ska man behöva suga *** för lite vägledning här ?
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-07-20, 09:08   #1212
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Du är ju sliten av en anledning, det kanske blir för mycket volym @8-veckan. Men om du inte ska toppa så skulle jag inte vara så orolig. Beror ju också lite på hur stark du är, du kanske inte kan pusha 1 rpe uppåt varje vecka i allt.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-07-20, 11:33   #1213
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 851
är det positivt att vara sliten på sista veckan då? Annars kanske man bör justera volymen lite för att prestera hela tiden?

jag kör bara om volymblock efter varandra(har kört 5or i raka set i basövningarna), ingen toppning i sikte så länge jag kan öka vikterna 1-2.5kg per månad

enda svåra är hur man går från att göra 5or till att bli bättre på maxningar, jag är väldigt bra på 5or. ska man köra ett block med 4or för o sedan trappa ner? 3-2-1?

men då tar det några månader att toppa på det sättet vilket känns lite långt
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av HopplösDeff Visa inlägg
ska man behöva suga *** för lite vägledning här ?
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-07-20, 15:49   #1214
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
Jag skulle säga lägg in singlar varje vecka.
Börja på rpe 6 och gå uppemot 9-9.5 successivt. Kanske backa rpe någon vecka och sen fortsätta. Sätta backoffen lite lättare.
Exempel
Vecka 1 bänk pass 1
Singel rpe 6
4 set 5 reps 65%

Sen öka varje vecka.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)