Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2015-01-17, 20:39   #46
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Citat:
Ursprungligen postat av IntenZe Visa inlägg
Skrev ihop för att se om jag förstått rätt. Kan en vecka se ut exempelvis så här eller är det något jag missförstått?

Böj. Upp till x2, dra av 10-20% och gör 2-3x3-4
Bänk x3 till 20% av förra toppvikten och sen 3-4x5-6 på samma vikt
Utfall 4x12
Lårcurl 3x12
Facepulls 3x12

Bänk x2, samma som böjen
Mark x2, samma
Good mornings 5x8
Hantelpress 4x12
Chins 3x12
Curls Triceps superset 5x10

Vila

Repeat eventuellt med annan allmän supplement
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Yep - tycker ni båda förstått precis hur jag menar. Men jag listade två stycken supplementövningar per pass - något jag tycker är mer lagom för någon om slår sig in på en SL-bana.
Kan man inte i pass nummer 2 köra lättare knäböj? Eller missförstod jag dig Hurril?
exevision är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2015-01-17, 21:56   #47
anvihl
Registered User
 
anvihls avatar
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Småland
Inlägg: 1 516
Citat:
Ursprungligen postat av Leifallan Visa inlägg
Han har ju dock liknande upplägg också.
Nja, Wendlers träning är direkt inspirerat från byggning, inget annat. Precis som alla (eller de flesta) andra amerikanska programmen.

Att träna för styrkelyft handlar om att faktiskt öva på sporten styrkelyft. Inte en 4-split med högreps, maxreppningar, random "assistans", låg frekvens, lågvolym osv som Wendler förespråkar.
__________________
"When I die, I want to go peacefully like my grandfather did–in his sleep. Not yelling and screaming like the passengers in his car."- Bob Monkhouse

Senast redigerad av anvihl den 2015-01-17 klockan 21:57.
anvihl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-17, 22:24   #48
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 729
Citat:
Ursprungligen postat av anvihl Visa inlägg
Nja, Wendlers träning är direkt inspirerat från byggning, inget annat. Precis som alla (eller de flesta) andra amerikanska programmen.

Att träna för styrkelyft handlar om att faktiskt öva på sporten styrkelyft. Inte en 4-split med högreps, maxreppningar, random "assistans", låg frekvens, lågvolym osv som Wendler förespråkar.
531 är skitbra för att bli stark i SL.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-17, 23:15   #49
Leifallan
Registered User
 
Leifallans avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 400
Citat:
Ursprungligen postat av anvihl Visa inlägg
Nja, Wendlers träning är direkt inspirerat från byggning, inget annat. Precis som alla (eller de flesta) andra amerikanska programmen.

Att träna för styrkelyft handlar om att faktiskt öva på sporten styrkelyft. Inte en 4-split med högreps, maxreppningar, random "assistans", låg frekvens, lågvolym osv som Wendler förespråkar.
Nu går vi lite ifrån topic här kanske men jo 531 bygger inte enbart på 4-split. Det kan man läsa ganska tydligt i andra utgåvan och i senaste boken Beyond 531. Där finns ett flertal upplägg som inte är 4-split. Ser man till upplägget BBB så är det ju mer tal om 2-split.
__________________
Every single rep of every single workout, should be treated with the attention that you would have the Olympic final.

Kirksman
Leifallan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-18, 00:04   #50
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Kan man inte i pass nummer 2 köra lättare knäböj? Eller missförstod jag dig Hurril?
Vad säger jag i mitt eget inlägg om den saken?
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-18, 04:25   #51
Tomasholm
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2014
Inlägg: 312
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
531 är skitbra för att bli stark i SL.
Bevisa det
Tomasholm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-18, 09:12   #52
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Vad säger jag i mitt eget inlägg om den saken?
Att man kunde böja varje pass. Funderade eftersom du tyckte att båda herrarnas exempel var bra.

Om man vill träna oftare, så borde man väll kunna lägga fokus på bänk ena passet och böj nästa? Lite som över- underkropps.

Senast redigerad av exevision den 2015-01-18 klockan 09:14.
exevision är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2015-01-18, 09:17   #53
Leifallan
Registered User
 
Leifallans avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 400
Citat:
Ursprungligen postat av Tomasholm Visa inlägg
Bevisa det
Finns en egen tråd i det ämnet där flera medlemmar postat sina framgångar.


www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=136832
__________________
Every single rep of every single workout, should be treated with the attention that you would have the Olympic final.

Kirksman
Leifallan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-18, 12:13   #54
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Att man kunde böja varje pass. Funderade eftersom du tyckte att båda herrarnas exempel var bra.

Om man vill träna oftare, så borde man väll kunna lägga fokus på bänk ena passet och böj nästa? Lite som över- underkropps.
Så kan man göra. En annan tanke är att lägga både tung böj och bänk samma pass så att man får den lite skönare kontrasten mellan tunga och lättare pass.
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-18, 13:08   #55
ATJL
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 714
Hurril: Ursäkta att jag ställer en 531 relaterad fråga då du gjort tydligt vad du tycker om programmet, men det är faktiskt just därför jag vill höra din uppfattning som skeptiker. Att få bara söka svar från 531- frälsta (däribland jag själv till viss del) blir ju lite nordkorea :-)

Om DU skulle anpassa en 531- variant så att det blev så bra som möjligt (eller minst dåligt om du så vill) vad gäller assistastansövningar, reps etc, hur skulle det se ut?

Själv tänker jag i grova drag:
1.hålla sig till anvisade reps och inte toppa ut med maxreps vid något set, utan istället öka vikten till nästa pass då topsetet känns väldigt lätt.
2. Direkt efter toppsten vid resp pass, gör 2-3 ettor på samma vikt.
3. Istället för tex BBB: Komplettera böjdagen med marklyftsvariant, Markdagen med böjvariant och militärpressdagen med smalbänk för att öka frekvensen över veckan.

Om du skulle ha tid och lust att ge din spontana tanke vore uppskattat! Se det som att du tar på dig rollen som djävulens advokats PT :-)

Mvh
ATJL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-18, 13:11   #56
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Så kan man göra. En annan tanke är att lägga både tung böj och bänk samma pass så att man får den lite skönare kontrasten mellan tunga och lättare pass.
Menar du att man kan köra upplägget i din första inlägg här i tråden och köra det typ fem-sex dagar i rad? Fast då köra samtliga SL moment tungt ena passet och lätt nästa pass.

Senast redigerad av exevision den 2015-01-18 klockan 13:12.
exevision är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2015-01-18, 13:26   #57
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av ATJL Visa inlägg
Hurril: Ursäkta att jag ställer en 531 relaterad fråga då du gjort tydligt vad du tycker om programmet, men det är faktiskt just därför jag vill höra din uppfattning som skeptiker. Att få bara söka svar från 531- frälsta (däribland jag själv till viss del) blir ju lite nordkorea :-)

Om DU skulle anpassa en 531- variant så att det blev så bra som möjligt (eller minst dåligt om du så vill) vad gäller assistastansövningar, reps etc, hur skulle det se ut?

Själv tänker jag i grova drag:
1.hålla sig till anvisade reps och inte toppa ut med maxreps vid något set, utan istället öka vikten till nästa pass då topsetet känns väldigt lätt.
2. Direkt efter toppsten vid resp pass, gör 2-3 ettor på samma vikt.
3. Istället för tex BBB: Komplettera böjdagen med marklyftsvariant, Markdagen med böjvariant och militärpressdagen med smalbänk för att öka frekvensen över veckan.

Om du skulle ha tid och lust att ge din spontana tanke vore uppskattat! Se det som att du tar på dig rollen som djävulens advokats PT :-)

Mvh
Det är så konstigt perspektiv att utgå ifrån 531. Frekvensen är för låg, volymen för låg, maxreppningar medför mest risker, programmet är samtidigt för tungt och för lätt, det är för mycket bodybuilding-tänk kring valet av komplementövningar.

För att vända på det: om man börjar från någon form av förstaprinciper och "lägger in" moment att göra för att bättra sin styrkelyfts-förmåga så landar man aldrig i 531. Däremot kan man givetvis (även) träna 531 och bli bättre styrkelyftare. Min kritik handlar om att det finns andra sätt att göra det som fungerar bättre, inte att man inte blir stark av 531.

Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
Menar du att man kan köra upplägget i din första inlägg här i tråden och köra det typ fem-sex dagar i rad? Fast då köra samtliga SL moment tungt ena passet och lätt nästa pass.
Ja det kan man. Jag har flera nu som tränar fem dagar per vecka med SL-momenten varje pass (förutom marklyftet som ibland går på 3 eller 4 av passen). Att marklyftsvarianterna går något lägre handlar mer om att knäböjen är något viktare än marklyftet för långsiktig utveckling eftersom man lyfter med benen även i mark.
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-18, 13:31   #58
Idefi
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 597
Hur ser ni styrkelyftare på singlar? Finns det någon som helst anledning att köra det varje vecka om man tränar 3-5 gånger i veckan? 4-6 set á 1 rep på säg 85-90%.
Idefi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-18, 13:33   #59
ATJL
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 714
Ok, tack!

Med dettai minnet: Finns det något generiskt upplägg som du hellre skulle rekomender om man är avancerad till elitmotionär inom styrketräning samt vill träna SL- baserat för allmän styrka, som komplettering till tex ett fysiskt krävande ar arbete (brandman tex) eller annan idrott?
ATJL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-18, 13:37   #60
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av Idefi Visa inlägg
Hur ser ni styrkelyftare på singlar? Finns det någon som helst anledning att köra det varje vecka om man tränar 3-5 gånger i veckan? 4-6 set á 1 rep på säg 85-90%.
Jag använder singlar för att komma tillbaka från ett uppehåll för att liksom söka tillbaka styrkan igen. Annars har det mest blivit singlar sista månaden till tävling i de program jag gör. Däremot har jag på sistone ett program på ritningsbordet som har många fler singlar och en ide om att träna lite tyngre de tunga passen eftersom det verkar fungera bra. Inte färdig med mina tankar där ännu dock.

Singlarna hamnar då mellan 80-92,5% kanske.

Citat:
Ursprungligen postat av ATJL Visa inlägg
Ok, tack!

Med dettai minnet: Finns det något generiskt upplägg som du hellre skulle rekomender om man är avancerad till elitmotionär inom styrketräning samt vill träna SL- baserat för allmän styrka, som komplettering till tex ett fysiskt krävande ar arbete (brandman tex) eller annan idrott?
Det är faktiskt ganska tunnsått med det ute i det fria. Sheiko kommer närmast bland det som inte antingen är statshemligheter i Norge, mina program eller (givetvis!) sådant jag ännu inte hört talas om.
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:07.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)