Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-25, 20:44   #16
Kung atlas
Registered User
 
Kung atlass avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 464
Det kanske är något i kapsel-höljet eller en högre E-vitaminhalt eller dyligt som stökar med din mage. Har provat ganska många olika märken inklusive Fairing och har aldrig märkt av magen.
__________________
" sköt du ditt-så sköter jag mitt!
Kung atlas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-03, 17:59   #17
vonad
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2017
Ort: Sthlm
Inlägg: 96
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Det du rapar upp är härsket. Fettet bryts ned till illaluktande ämnen.

Normalt så brukar vi undvika härsket fett men tvingas vi äta härsket fett pga svält eller någon annan orsak finns risk för att vi samlar på oss en massa oxidationsskador mm. Vi åldras i förtid med mer inflammationer etc !


Självklart ska vi inte äta Omega-3 ifall vi rapar fisk timmar efteråt.
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie_Vedder
Ja det gör det. I studier med fiskoljatillskott är det i regel några som uppger lite besvär med illamående, "fiskrapar" och kanske lite risig mage.
Två helt olika svar. Vad är det som gäller?
vonad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-03, 18:36   #18
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 516
Det är ingen skillnad på svaren
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-03, 19:19   #19
vonad
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2017
Ort: Sthlm
Inlägg: 96
Blev lite förvirrad i och med att han skrev att "några" i regel upplever fiskrapar. Men detta händer alltså bara om fettet är härsket?

Köpte 3 burkar här på Kolozzeum och jag har lite svårt för att avgöra om dom är safe eller inte. Skar upp en kapsel och den smakade ganska äckligt men det ska väl fiskolja göra? Kanske blir att man slänger burkarna och håller sig till fet fisk istället. Inte värt att gå runt och stinka i alla fall.
vonad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-09, 16:10   #20
vonad
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2017
Ort: Sthlm
Inlägg: 96
Bumpar ovanstående. Är oljan garanterat härsken om man rapar fisk?
vonad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-09, 19:31   #21
Korash
Registered User
 
Korashs avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 80
Har själv fått några dåliga Omega 3 burkar av ett märke som även säljs här på Kolozzeum. Vill inte spekulera i vilket det var du köpt, men kan mycket väl vara ett problem med en aktuel batch av produkten eller något.
Säger det då jag beställt samma omega 3 i drygt 2 år och aldrig tidigare haft problem med "fiskrapande" eller att kapslarna luktar illa i övrigt som nu.

Men antar att det inte är helt så otroligt, en batch av väldigt många som jag brukat får man ändå acceptera kan vara dålig. Och det är bara att returnera oavsett.
Korash är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-09, 21:11   #22
vonad
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2017
Ort: Sthlm
Inlägg: 96
I detta fall var det denna.

Men jag är som sagt väldigt osäker på om fettet är dåligt eller ej. Helt luktfritt inne i burken, men när jag skar upp en kapsel luktade det ganska äckligt, men det tycker jag oljor gör generellt. Får nog köpa ett annat märke och jämföra.
vonad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-10, 09:11   #23
Korash
Registered User
 
Korashs avatar
 
Reg.datum: Jun 2009
Ort: Stockholm
Inlägg: 80
Vi har samma produkt verkar det som. Kan inte uttala mig med säkerhet om kvalitén på oljan förutom att anekdotiskt konstatera att jag som sagt beställt samma sort i 2 år och aldrig tidigare upplevt detta problem. Har i varje fall returnerat den och fått tillbaka pengarna.

Känns onödigt att betala för något som skall vara hälsofrämjande och i sin tur riskera att dra på sig oxidationsskador, går lite emot hela poängen med att bruka tillskottet.
Korash är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-10, 09:22   #24
Gearhead85
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Ort: Svenstavik Jamtland
Inlägg: 257
Av egen erfarenhet så brukar det bli fiskrapar oavsett fabrikat på kapslarna. Själv kör jag Möllers flytande och har inte haft en fidkrap sedan dess. Nackdelen är att den flytande måste förvaras i kylskåp öppnad flaska vilket ställer till det om man ska resa.
__________________
#fuckreumatism #fuckfunkofobi
Gearhead85 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-10, 19:55   #25
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 516
En fiskolja där man tagit bort det oxiderade fettet smakar ingenting.
Vi är olika känsliga för smaken på oxiderat/härsket fett. Det är också en förmåga man kan träna upp.

Men varför man "rapar fisk" vet jag inte. Den härskna smaken känner man bak i gommen.
Jag kan bara gissa att härsket fett är så ytaktivt att det retar slemhinnan i magsäcken och tvingar en reaktion att rapa. Men då borde man reagera på dåligt frityrfett i pommes frites också Någon som kan förklara ?
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-13, 18:26   #26
Nutrid
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Sverige..
Inlägg: 786
Du kan testa att köpa kapslar som är mindre koncentrerade. Det innebär dock att du behöver äta fler kapslar under dagen (för att nå upp till samma nivå EPA/DHA-nivå) men det kan lösa ditt problem.

Sedan som någon tidigare skrev så kan du även testa att ta dessa i samband med måltid då det brukar lösa fiskrapsdilemmat. Det här med att vissa kapslar luktar illa avgör inte helt om produkten är dålig per sé då det är fler faktorer än det som spelar in.
Nutrid är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-13, 18:39   #27
vonad
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2017
Ort: Sthlm
Inlägg: 96
Citat:
Det här med att vissa kapslar luktar illa avgör inte helt om produkten är dålig per sé då det är fler faktorer än det som spelar in.
Som vilka?
vonad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-16, 10:46   #28
dodie
Registered User
 
dodies avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Örebro
Inlägg: 376
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Men varför man "rapar fisk" vet jag inte. Den härskna smaken känner man bak i gommen.
Jag kan bara gissa att härsket fett är så ytaktivt att det retar slemhinnan i magsäcken och tvingar en reaktion att rapa. Men då borde man reagera på dåligt frityrfett i pommes frites också Någon som kan förklara ?
Efter jag har käkat pommes på McDonalds så rapar jag pommes flera timmar efter (jag tycker det är gott )

Edit: Har aldrig lagt en fiskrap av omega-3 dock.
dodie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-20, 21:33   #29
Yuma
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2017
Inlägg: 12
Citat:
En fiskolja där man tagit bort det oxiderade fettet smakar ingenting.
Vad säger ni andra om detta? Någon som öppnat en kapsel och smakat? Mina smakade definitivt mer än "ingenting".

Senast redigerad av Yuma den 2017-02-20 klockan 21:35.
Yuma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-02-21, 04:05   #30
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
Jag har alltid förundrats över var denna besatthet av att inta allt i kapselform kommer ifrån. Kungen postar en studie som påvisar att svart té är överlägset för kroppssammansättningen jämfört med grönt té(vilket även är kongruent med resultaten över naturliga anti-aromatiserande ämnen som en omfattande studie gjorts på) & det nästan alla undrar över direkt är när man kan köpa det i tablettform istället för att faktiskt gå & köpa ett stor-pack med hederlig Lipton Earl Grey.

Nu avvek jag från ämnet. Man vill givetvis helst ha en flytande fiskolja med hög kvalité aka stark motståndskraft mot att härskna. Snöade in på ämnet förut & kan baserat på de laboratorietester jag fann på nätet rekommendera Eskimo-3 Pure 210 ml & Ledins Omega-3 150ml - Vilka var de märkena/produkterna som stod emot oxidering bäst(fastnaglat i minnet). Eskimo's vuxen fiskolja är farlig för den smakar gott(inte barn varianten), inget vidare för deff, blev ett par extra intag över dagen lmao. Ledin's smak är inget märkvärdigt så någon energiöverdoseringsintagsrisk finns inte & har något lägre pris.

Vill man vara ännu mera basic & inte bara haka på trenderna i träningsvärlden av att dumpa ned kosing i kosttillskottsföretagens kassako bara för att, så finns ju faktiskt relativt prisvärda, lägst gifthalt & högst omega 3-halt laxprodukter enligt oberoende laboratorietester att införskaffa. Ringade in dem bästa laxköpen för er dödliga:

Fisk är förövrigt smått vedervärdigt, men det visste ni förstås redan.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)