Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-09-03, 15:05   #1
Grauior
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2019
Inlägg: 50
Arnold Schwarzenegger's Full Body Workout

Jag undrar om det är någon som känner till om detta verkligen är Arnolds träningsrutin, eller om den bara är påhittad utav någon?

Samt tror ni att det är en vettig rutin att följa?

https://youtu.be/pO3eQTQxXFU

Skickat från min ONEPLUS A6013 via Tapatalk
__________________
Send
Messages,
Not Metadata.


https://getsession.org/
Grauior är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-03, 15:26   #2
EagleEye
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2019
Inlägg: 212
Tror inte ett dugg på det där. Han skulle aldrig orka allt det där i allt ett enda pass med någorlunda hög intensitet.
EagleEye är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-03, 16:17   #3
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av EagleEye Visa inlägg
Tror inte ett dugg på det där. Han skulle aldrig orka allt det där i allt ett enda pass med någorlunda hög intensitet.
Du inser att du pratar om en av de mest fysiskt begåvade människorna i modern historia va? Som ovanpå det åt dunderhonung?

Jag kan tro att något väldigt likt det där har varit en del av hans träning för en enkel anledning - Det är inte hans upplägg. Det är en blandning av Reg Parks 5x5 Phase 2 och Phase 3. Arnold har flera gånger berättat om hur mycket han beundrade Reg Park och att hans träning inspirerade Arnolds egen på väldigt många sätt.

Jag brukade göra, för ett bra tag sedan, ett liknande upplägg med något färre övningar per pass. Har för mig att det var något i stil med:

Pass A:
Hantelpress 5x4-6
Pull Ups 5x4-6
High Pull 5x4-6
Hyperextensions 5x8-10
Knäböj 5x4-6
Raka Marklyft 5x6-8
Stångcurl 5x4-6

Pass B:
Incline Hantelpress 5x4-6
Hantelrodd 5x4-6
Sidolyft 5x6-8(Började som Militärpress, men axlarna tålde inte det just då)
Hanging Knee Raises 5x8-10
Marklyft 5x4-6
Utfall 5x4-6
Triceps Extensions 5x6-8

Det där är sju övningar per pass, total mängd set 35. Det som föreslås i videon är ca 53 set per pass. Det är helt klart en skillnad, men jag är inte något praktexemplar av fysisk kapacitet direkt, medan Arnold och Reg Park är/var miltals nivåer över vad de flesta människor någonsin kommer ens i närheten av.

Reg Park var emot failure, och var enligt egen utsago väldigt noga med att stanna ett eller två reps innan han kom dit, som de även föreslår i videon. Håller man sig borta därifrån så kan man göra mycket mer än vad många tror för de klarar själva inte av att behärska sig.

Till trådfrågan

Det beror helt på din nivå. Om du är ovan eller helt enkelt inte bra, då ska du inte röra detta. Det är en skottkärra skit att svälja och det krävs att du är mogen nog i din träning för att veta vad du gör.
Det är långt mer än de flesta människor någonsin behöver och om du förväntar dig att se Arnold-resultat av det så kommer du bli grovt besviken. Risken för överträning är väldigt överhängande.

Med det sagt, min 'lättare' version var också en rejäl kärra skit, och den byggde den största delen av den styrka jag hade som starkast. Men jag kan ändå inte rekommendera den. Passen var långa, musklerna konstant möra, och så fort något gick fel, så som sömn eller kost, så var det fruktansvärt.

Det finns bättre och smidigare sätt att göra det på.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-03, 16:38   #4
Grauior
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2019
Inlägg: 50
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Du inser att du pratar om en av de mest fysiskt begåvade människorna i modern historia va? Som ovanpå det åt dunderhonung?



Jag kan tro att något väldigt likt det där har varit en del av hans träning för en enkel anledning - Det är inte hans upplägg. Det är en blandning av Reg Parks 5x5 Phase 2 och Phase 3. Arnold har flera gånger berättat om hur mycket han beundrade Reg Park och att hans träning inspirerade Arnolds egen på väldigt många sätt.



Jag brukade göra, för ett bra tag sedan, ett liknande upplägg med något färre övningar per pass. Har för mig att det var något i stil med:



Pass A:

Hantelpress 5x4-6

Pull Ups 5x4-6

High Pull 5x4-6

Hyperextensions 5x8-10

Knäböj 5x4-6

Raka Marklyft 5x6-8

Stångcurl 5x4-6



Pass B:

Incline Hantelpress 5x4-6

Hantelrodd 5x4-6

Sidolyft 5x6-8(Började som Militärpress, men axlarna tålde inte det just då)

Hanging Knee Raises 5x8-10

Marklyft 5x4-6

Utfall 5x4-6

Triceps Extensions 5x6-8



Det där är sju övningar per pass, total mängd set 35. Det som föreslås i videon är ca 53 set per pass. Det är helt klart en skillnad, men jag är inte något praktexemplar av fysisk kapacitet direkt, medan Arnold och Reg Park är/var miltals nivåer över vad de flesta människor någonsin kommer ens i närheten av.



Reg Park var emot failure, och var enligt egen utsago väldigt noga med att stanna ett eller två reps innan han kom dit, som de även föreslår i videon. Håller man sig borta därifrån så kan man göra mycket mer än vad många tror för de klarar själva inte av att behärska sig.



Till trådfrågan



Det beror helt på din nivå. Om du är ovan eller helt enkelt inte bra, då ska du inte röra detta. Det är en skottkärra skit att svälja och det krävs att du är mogen nog i din träning för att veta vad du gör.

Det är långt mer än de flesta människor någonsin behöver och om du förväntar dig att se Arnold-resultat av det så kommer du bli grovt besviken. Risken för överträning är väldigt överhängande.



Med det sagt, min 'lättare' version var också en rejäl kärra skit, och den byggde den största delen av den styrka jag hade som starkast. Men jag kan ändå inte rekommendera den. Passen var långa, musklerna konstant möra, och så fort något gick fel, så som sömn eller kost, så var det fruktansvärt.



Det finns bättre och smidigare sätt att göra det på.
Beskrivningen utav rutinen är att de två första seten utav sammanlagt 5 set, är uppvärmningsset. Där vikten successivt stegras.
Så totalt borde det väl då bli 32-33 arbetsset.
Men det kanske är på gränsen till att man blir övertränad ändå?

Skickat från min ONEPLUS A6013 via Tapatalk
__________________
Send
Messages,
Not Metadata.


https://getsession.org/
Grauior är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-03, 16:43   #5
Grauior
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2019
Inlägg: 50
Det kanske är bättre då att dela upp den rutinen på två pass, 6 övningar på ena passet och 5 övningar på det andra passet och köra dem enligt A, B, A, B osv?

Skickat från min ONEPLUS A6013 via Tapatalk
__________________
Send
Messages,
Not Metadata.


https://getsession.org/
Grauior är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-03, 16:51   #6
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av Grauior Visa inlägg
Beskrivningen utav rutinen är att de två första seten utav sammanlagt 5 set, är uppvärmningsset. Där vikten successivt stegras.
Så totalt borde det väl då bli 32-33 arbetsset.
Men det kanske är på gränsen till att man blir övertränad ändå?

Skickat från min ONEPLUS A6013 via Tapatalk
Ja fast samtidigt nej. När vikterna börjar bli högre blir även uppvärmningsset mer diffust. De där två setten är inte lite lyft med stången då, det är två lättare set, men ändå set som kräver fokus, tid, och styrka.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-03, 19:05   #7
zol
Registered User
 
zols avatar
 
Reg.datum: Nov 2014
Inlägg: 350
Det innebär att Arnold skulle köra ca 9 arbetsset biceps varje vecka och 9 arbetsset ben varje vecka.

Känns lite oproponeligt om ni frågar mig, och inte heller särskilt mycket ben för att vara en av tidens största byggare.
__________________
Zols Journal

Senast redigerad av zol den 2019-09-03 klockan 19:07.
zol är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-03, 19:58   #8
Määng
Registered User
 
Määngs avatar
 
Reg.datum: Sep 2008
Ort: Umeå
Inlägg: 2 858
Citat:
Ursprungligen postat av zol Visa inlägg
Det innebär att Arnold skulle köra ca 9 arbetsset biceps varje vecka och 9 arbetsset ben varje vecka.

Känns lite oproponeligt om ni frågar mig, och inte heller särskilt mycket ben för att vara en av tidens största byggare.
Just det här har jag nog läst flera tusen gånger överallt på internet, även här på kolozzeum. Jag är inte helt övertygad om att bara för att en muskel är större ska man träna den med mer volym. Alla muskler klarar av olika mycket mängd träning. Jag har svårt att se att bara för att en muskel är större ska den klara av mer. Det kan väl lika gärna vara tvärtom, att en mindre muskel tar mindre stryk och kan återhämta sig snabbare och därför kan tränas med högre volym.

Kör jag 4 set böj och 4 set benpress till väldigt nära failure är de fortfarande rökta efter 2 dagar. Kör jag 4 set stångcurl och 4 set hammercurl kan köra det igen efter två dagar utan större problem.
__________________
#sallad

Citat:
Ursprungligen postat av Grandmaster Visa inlägg
Du börjar bli oaptitligt fet. Deffa.
Määng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-03, 22:32   #9
panzerpig
Registered ulcer
 
panzerpigs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: mitten
Inlägg: 1 241
Har aldrig hört talas om det där programmet. Arnolds golden six finns det mycket skrivet om. Aldrig kört det själv.
__________________
"Strength training is a very simple activity made complex by idiots"
panzerpig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-04, 11:46   #10
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av Määng Visa inlägg
Just det här har jag nog läst flera tusen gånger överallt på internet, även här på kolozzeum. Jag är inte helt övertygad om att bara för att en muskel är större ska man träna den med mer volym. Alla muskler klarar av olika mycket mängd träning. Jag har svårt att se att bara för att en muskel är större ska den klara av mer. Det kan väl lika gärna vara tvärtom, att en mindre muskel tar mindre stryk och kan återhämta sig snabbare och därför kan tränas med högre volym.

Kör jag 4 set böj och 4 set benpress till väldigt nära failure är de fortfarande rökta efter 2 dagar. Kör jag 4 set stångcurl och 4 set hammercurl kan köra det igen efter två dagar utan större problem.
Alla som lyft vikter någon gång i sina liv förstår ju att 9 ansträngande set knäböj är ljusår mer påfrestande än 9 ansträngande set curls. Men en del väljer att ignorera sina empiriska erfarenheter till förmån till några siffror en random snubbe publicerar på nätet.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-06, 13:30   #11
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av Grauior Visa inlägg
Jag undrar om det är någon som känner till om detta verkligen är Arnolds träningsrutin, eller om den bara är påhittad utav någon?

Samt tror ni att det är en vettig rutin att följa?

https://youtu.be/pO3eQTQxXFU

Skickat från min ONEPLUS A6013 via Tapatalk
Styrkelabbet har på sin app ett träningsschema som är gratis, Som tydligen skall vara Arnolds byggarsplit.
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-06, 13:32   #12
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Det här helkroppsupplägget skall vara något som Arnold sålde via postorder från annonser i byggartidningar tidigt 70-tal. Riktat till nybörjare som inte tål så mycket träning.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-06, 15:54   #13
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det här helkroppsupplägget skall vara något som Arnold sålde via postorder från annonser i byggartidningar tidigt 70-tal. Riktat till nybörjare som inte tål så mycket träning.
Låter inte troligt jag köpte de här tidningarna från 1969/1970. De annonser som fanns med på den här tiden var Leroy Colbert, Reg Park ut som sålde kompendier. Jag kan inte minnas att Arnold hade några som helst träningsprogram som såldes under hans namn. Han var Weiders Barbidocka Ken och var i all reklam om Weiders prylar.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-06, 16:00   #14
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Kanske finns det en tidning med en annons nånstans som någon bara behöver en scanner för att kunna kopiera och lägga upp här?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-06, 16:55   #15
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 845
Tänk om Grubben kunde börja sälja pass på postorder. Gärna med bilder med kraftig inspiration från 70-talet.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:32.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)