Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2010-09-07, 14:03   #31
Nitrometan
Mjäll & SL
 
Nitrometans avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Karlskrona
Inlägg: 30 459
Intressanta observationer.

Citat:
Ursprungligen postat av Davidzor3 Visa inlägg
Däremot kollar du på dom som är från Japan och deras böjstil ser det lite ut som ett väldigt segt start i toppläget. Bromsar ner för det mesta otroligt segt så att man inte tror att dom ska komma i djup. Sen studsar dom till väldigt mycket i bottenläget och dom lyckas komma upp. Så om man säger så här så får man väldigt mycket av en studs i bottenläget av en knäböj. Inte det lättaste att göra men det är bara och träna på det.
Tror det var Mike Bridges som var först med en sån stil. Inte så jättemycket fart ner men sen en liten dip/studs i botten och utnyttja den lilla studsen på vägen upp.

Alltid roligt att titta på duktiga lyftare och se hur de lyfter.
__________________
bobubobobelolenonitotroroboberortot

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-15, 11:52   #32
Donkey Kong
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2010
Inlägg: 463
Fint skrivet av TS, jag skall testa lite av detta, på min egen modesta nivå förstås!
__________________
Dedikerad gymtomte och hälsosvensson
Donkey Kong är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-17, 10:39   #33
Motionären
Registered User
 
Motionärens avatar
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 1 052
Tack för denna text! precis vad som behövdes för mig just nu. Tidigare kört mycket explosiv träning sprint, hopp, medicinboll, kulkast m.m. Så den snabba böjen på lite lättare vikt känns som den ger mig mer. Särkilt då jag orkar fler set och inte behöver vila lika mycket innan nästa böjpass. Tycker träningsvärken är annorlunda efter snabbböj oxå, "naturligare" typ.

Senast redigerad av Motionären den 2012-10-17 klockan 10:40.
Motionären är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-18, 21:08   #34
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 800
Citat:
1) Man sträcker upp sig för lite, hänger med ryggen i startpositionen och håller huvudet och blicken för lågt. Stången ligger på en del lyftare för långt ner (OBS ändå OK enligt reglerna!) vilket gör att även de hänger på framkant för mycket i startställningen. När dessa lyftare sedan böjer så fäller man ryggen så mycket framåt att man inte får med så mycket ben, det blir en goodmorning-liknande rörelse. Den här kategorin lyftare har svårt att nå godkänt djup. Huvudet är så lågt i djupaste läget att de ofta får sprängningskänsla i ansiktet och en känsla av att det är omöjligt att gå djupare.Skaderisken på korsryggen är dessutom väldigt hög. De har även svårare att utveckla muskulaturen på lårens framsida.
Hur ska huvudet vara?
Neutralt är väll rekommenderat, inte gamnacke men heller inte framåtböjd, krummad nacke?
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)