Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-08-08, 09:14   #21106
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 163
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Nu har jag inte sett Johaug springa. Men det kan vara väldigt vanskligt att försöka tolka hur effektiv någons löpteknik är om man inte gör det extremt noga och har koll på alla parametrar. Det som kan se ut som en sunkig teknik kanske funkar klockrent för en viss individ pga individuella olikheter i skelett eller muskler.

Jag minns då Michael Johnson slog igenom på 400m med sin väldigt upprätta löpstil. Det var ju väldigt många som hajade till och tyckte det såg märkligt ut och att han förmodligen skulle tjäna på att lägga om tekniken.

Så det är ju inte säkert att Johaugs teknik är så usel heller även om det kanske kan se så ut.

Men jag har som sagt inte sett nån video.
Citat:
Ursprungligen postat av sjövärdig Visa inlägg
Eller Paula Radcliffe som ser ut att bränna hälften av sitt glykogen på att slänga med huvudet
Absolut, jag är knappast ett löpteknikproffs och Radcliffe är ju det ultimata beviset på att en udda teknik absolut kan vara effektiv. Men nog är det anmärkningsvärt att en skidåkare är så bra på löpning, i jämförelse med "riktiga" elitlöpare?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 09:19   #21107
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Samtidigt säger det väl någonting om 'bara' Johaug är så duktig av skidlandslaget? Hon är kanske skapt för just löpning.

Täääänk om Johaug hade löpt sen barnsben. Oj oj oj vilka världsrekord!
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 09:27   #21108
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Jo, kanske. Men jag har ju inte haft denna problematik med mina tidigare skor av samma modell. Kan tillägga att det är den tidigare stukade foten som släpper i hälen.
Nu sa en kollega att hon en gång hade fått en sko som var lite större än den andra. Jag får gå till Stadium och be dom dubbelkolla min dojor

Hur tänker ni angående "recovery jog"? Ger ni er emellanåt ut på korta och lugna joggpass dagen efter att ni har gjort något extremt? Jag är frestad men inser samtidigt att det jag gjorde igår var väldigt extremt(35 km) och att jag kanske borde vila helt.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 09:35   #21109
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Efter ofantliga långpass kommer jag som mest ta en promenad och få lite rörlighetsträning gjort dagen efter. Men min kropp är också skör. Jag får ofta den bedrägligt fräscha känslan dagen efter ett långpass. Som om att man direkt kan bege sig ut på 25km till. Sen börjar saker göra ont, och sen börjar saker gå sönder.

Du har dragit på dig skador förut från sånt här, eller hur?

Senast redigerad av Rahf den 2019-08-08 klockan 09:36.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 09:42   #21110
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg

Du har dragit på dig skador förut från sånt här, eller hur?
Japp! Jag känner mig säker från benhinne-grejerna då den gången jag fick problem med dom var efter ett pass på 34 km där jag sprang sista milen på EXTREMT ömma benhinnor, jag kände liksom hur osunt det var. Igår kändes det ingenting.

Det oroväckande är väl i sådant fall att jag en gång har sprungit 38 km helt smärtfritt och en vecka senare fått ömma knän.

Min tanke är väl liksom om de här 2x3 km jogg är försumbart eller inte. Jag tror det lutar åt att jag vilar helt.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 09:58   #21111
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Poängen är ju att ömma knän kan undvikas om man spelar smart åtminstone två dagar efter ett sånt sjukt långt pass. Lite tråkig prehab och sånt.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 10:04   #21112
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Poängen är ju att ömma knän kan undvikas om man spelar smart åtminstone två dagar efter ett sånt sjukt långt pass. Lite tråkig prehab och sånt.
Jag testar att köra ett par prehabövningar i eftermiddag, varför inte liksom
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 11:27   #21113
sjövärdig
Registered User
 
sjövärdigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 346
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Absolut, jag är knappast ett löpteknikproffs och Radcliffe är ju det ultimata beviset på att en udda teknik absolut kan vara effektiv. Men nog är det anmärkningsvärt att en skidåkare är så bra på löpning, i jämförelse med "riktiga" elitlöpare?

Skidåkare har traditionellt varit mycket bra löpare. Det har blivit lite sämre efter att stakning blivit allt viktigare. Johaug däremot åker ju skidor som den gamla skolan. Hon gjorde visserligen en mycket bra tid men jag blev inte jätteförvånad ändå inte jätteförvånad.

Hon gav ju en liten ledtråd i våras när hon uttryckte att hon inte kände att hon hade så mycket kvar att kämpa för inom skidor. En löparkarriär vore väl inte otänkbart. Skulle vara kul att se henne på en maraton
sjövärdig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 15:13   #21114
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Efter ofantliga långpass kommer jag som mest ta en promenad och få lite rörlighetsträning gjort dagen efter. Men min kropp är också skör. Jag får ofta den bedrägligt fräscha känslan dagen efter ett långpass. Som om att man direkt kan bege sig ut på 25km till. Sen börjar saker göra ont, och sen börjar saker gå sönder.

Du har dragit på dig skador förut från sånt här, eller hur?
Den känslan känner jag igen också. Kände mig superpigg dagen efter mitt första Lidingölopp och deltog i nån slags fotbollsmatch i lumpen. Nån gång i andra halvlek var benen som timmerstockar och sedan var det helt hopplöst att löpträna i ett par veckors tid.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 15:20   #21115
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Absolut, jag är knappast ett löpteknikproffs och Radcliffe är ju det ultimata beviset på att en udda teknik absolut kan vara effektiv. Men nog är det anmärkningsvärt att en skidåkare är så bra på löpning, i jämförelse med "riktiga" elitlöpare?
Kanske. Jag är inte helt hundra på hur stor överföring det egentligen är mellan dessa sporter. Min känsla är dock att skidåkare kan få ut väldigt mycket av sin kapacitet även som löpare.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 15:22   #21116
sjövärdig
Registered User
 
sjövärdigs avatar
 
Reg.datum: Jan 2019
Inlägg: 346
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Kanske. Jag är inte helt hundra på hur stor överföring det egentligen är mellan dessa sporter. Min känsla är dock att skidåkare kan få ut väldigt mycket av sin kapacitet även som löpare.
Sen är väl kanske inte norsk medeldistans på damsidan den vassaste just nu
sjövärdig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 15:35   #21117
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av sjövärdig Visa inlägg
Sen är väl kanske inte norsk medeldistans på damsidan den vassaste just nu
Nej, det var ju inte så att hon slog världsrekord (eller norskt rekord) på 10000m. Då hade jag kunnat tänka mig att bli chockad.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 16:11   #21118
Wain
Three apples high and rising
 
Wains avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 894
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Samtidigt säger det väl någonting om 'bara' Johaug är så duktig av skidlandslaget? Hon är kanske skapt för just löpning.

Täääänk om Johaug hade löpt sen barnsben. Oj oj oj vilka världsrekord!
Hon har löpt sedan barnsben.
__________________
Mr. Dad-bod
Wain är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 16:23   #21119
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av Wain Visa inlägg
Hon har löpt sedan barnsben.
Men inte huvudsakligen tränat som professionell löpare.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-08-08, 17:50   #21120
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
Citat:
Ursprungligen postat av sjövärdig Visa inlägg
Sen är väl kanske inte norsk medeldistans på damsidan den vassaste just nu
Men på herrsidan börjar dom få fram lite löpare. Henrik Ingebriktsen bytte till löpning då han inte platsade i skidlandslaget. Tog sedan EM-Guld på 1500 meter.

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)