Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-11-06, 20:59   #4696
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
6/11

Knäböj
120x3
125x3
130x3
135x3

Bänkpress
85x7
85x7
85x7
85x7

Plankan
2x90 sek

Bra böj! Jag är nog uppe på +150 kg snart. Bra bänk också, väldigt lätt. Plankan var inte kul efter knäböj och jag kan knappt ta in hur värdelös jag är på den, tecken på att den behövs

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-07, 11:20   #4697
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Något jag tänkte på igår är att trots att jag verkligen gillar att vistas på gymmet så har jag allvarliga problem med att få saker gjorda. Jag satt hemma och funderade på att dra av ett tempopass men kylan och viss trötthet avskräckte mig, istället fick det bli gymmet. Väl där så är det så jävla mysigt. Det är varmt, det är ostressigt och i ärlighetens namn även ganska ojobbigt. Man gör några set böj, vilar lite, går över till bänkpressen, vilar lite och vips så har det gått en timme eller så. Sätter mig då i lårcurlen och istället för att bara dra av några set(är liiite sömnig men i stort helt ok pigg) så börjar jag känna efter rejält: "Vill jag verkligen det här? Ta det imorgon istället?". Avslutar istället med två set plankan där tre set egentligen är mitt minimum.

Det bästa hade varit att hålla tempo under 45-60 min och inte falla in i gamla vanor med rejält setvila och ett fåtal övningar. Samtidigt så gillar jag verkligen att mysa runt på gymmet, det är en svår avvägning. Jag gillar nog egentligen mer att vara på gymmet än att faktiskt styrketräna. Det handlar nog också om att jag tycker att jag är så duktig med löpningen att jag förtjänar att mysträna lite när jag är på gymmet.

Det som är lite oroväckande är att det jag gjorde igår är sådant som jag faktiskt gillar. Min stora nemesis är ju ryggträningen. Där kan vi verkligen tala om något som jag gör "bara för att". Ibland kommer jag på mig själv med att oförsvarbart många reps kvar i tanken när jag avslutar t.ex. ett latsdrag-set. Jag tycker att det är sååå tråkigt.

Än så länge har det ju fungerat men hur ser det ut om två-tre år med halvdan styrketräning? Kanske kollar mig själv i spegeln en dag och ba "helvete, jag ser ut som en löpare!". Mardröm.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-07, 12:33   #4698
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
7/11

Löpning
3,7 km, 4:11-tempo + 1,3 km nedjogg

Jag var fan helt stum i benen, skyller på knäböjen igår. Fick helt ärligt kämpa för att fixa de där 3,7 kilometerna(avbröt innan 4,0 p.g.a. håll). Tråkigt då jag med normalfräscha ben nog hade kunnat få till ett riktigt bra tempopass.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-07, 13:13   #4699
Lennix
Greppmongo
 
Lennixs avatar
 
Reg.datum: Jan 2014
Inlägg: 4 073
"helvete, jag ser ut som en löpare"

Du kommer garanterat inte få en ful kropp bara för du går ner typ 10 kg till och lägger mesta fokus på löpningen. Kolla Starkaulfs rygg i hans journal exempelvis ^^
__________________
Greppträning och Styrkelyft

Det var en man vid namn Lennix, Armbrytning var hans passion; Men i varje kamp, Fick han alltid damp,
För han var svag som en citron -MasterChiefGPT
Lennix är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-07, 13:47   #4700
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Lennix Visa inlägg
"helvete, jag ser ut som en löpare"

Du kommer garanterat inte få en ful kropp bara för du går ner typ 10 kg till och lägger mesta fokus på löpningen. Kolla Starkaulfs rygg i hans journal exempelvis ^^
Subjektivt. Jag skulle få en kropp som många säkert skulle anse vara attraktivare än min nuvarande men jag skulle också få en kropp som jag inte vill ha. Det handlar inte om ful eller snygg utan om vad jag trivs med. Sen handlade egentligen inte detta om att väga 77 eller 87 kg utan om att via sämre och sämre styrketräning långsamt tappa muskler och få en mindre och mindre muskulös kropp. Det är en mardrömstanke.

Dessutom så märker jag stor skillnad i styrka bara i att väga 90 snarare än 85 kg. Att då gå ned ytterligare till t.ex. sub 80 pannor vore ju vansinne med det i åtanke
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-07, 14:55   #4701
Wipflash
Make Sweden great again
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 366

Du ser ju redan muskulärt ut som en löpare (inget påhopp, sprider bara självinsikt)
Wipflash är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-07, 15:12   #4702
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Wipflash Visa inlägg

Du ser ju redan muskulärt ut som en löpare (inget påhopp, sprider bara självinsikt)
Haha kanske, det beror väl på vad man definierar som att muskulärt se ut som en löpare Underkroppen: absolut. Överkroppen: nej. Med "nej" menar jag inte "ser du inte hur jävla stor jag är!?" utan att jag faktiskt har en överkropp vilket i min värld inte ingår i en "löparkropp".

Men jag har absolut en kropp som passar för löpning och därför finns det väl ingen större anledning till att förändra den.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-07, 15:38   #4703
nisse1976
Registered User
 
nisse1976s avatar
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 679
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Subjektivt. Jag skulle få en kropp som många säkert skulle anse vara attraktivare än min nuvarande men jag skulle också få en kropp som jag inte vill ha. Det handlar inte om ful eller snygg utan om vad jag trivs med. Sen handlade egentligen inte detta om att väga 77 eller 87 kg utan om att via sämre och sämre styrketräning långsamt tappa muskler och få en mindre och mindre muskulös kropp. Det är en mardrömstanke.

Dessutom så märker jag stor skillnad i styrka bara i att väga 90 snarare än 85 kg. Att då gå ned ytterligare till t.ex. sub 80 pannor vore ju vansinne med det i åtanke
Lägg in denna text som en notis i telefonen om 2 år så plingar det till då för att se hur du tänker kring det då. Sånt är roligt!
nisse1976 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-07, 15:55   #4704
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av nisse1976 Visa inlägg
Lägg in denna text som en notis i telefonen om 2 år så plingar det till då för att se hur du tänker kring det då. Sånt är roligt!
Haha ja, man har ju vänt kappan efter vinden förut så det är ju ingen omöjlighet att man hinner skifta åsikt. Jag tror dock att min åsikt(och min kroppsvikt) kommer att kvarstå då jag inte är så "klassiskt resultatinriktad". Jag behöver liksom inte kapa kilon för att uppnå det som jag vill uppnå. Det finns t.ex. ingen dröm om milen på 35 min, det är snarare så att jag ogillar att springa snabbt. Även om jag inte har en klassisk löparkropp så är den ändå, som Whiplash iaktog, en fullt duglig kropp för löpning som jag inte känner begränsar mig. Jag tror att en viktförlust skulle göra jätteskillnad för min 5K-tid men för det som jag gillar att göra(primärt springa långt) så kan jag inte påstå att jag känner mig begränsad av den.

Sen kan det ju komma en tidpunkt när man tvingas välja p.g.a. tidsbrist och då får det väl bli så men jag kommer nog aldrig(peppar peppar ta i trä) att aktivt göra ett val att "satsa på löpningen" så länge som jag har möjligheten att göra bägge. Vad är det att satsa på liksom? Det är inte direkt som att jag är en 28-årig supertalang
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-07, 15:58   #4705
KT81
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2017
Inlägg: 149
Nu har jag inte någon överblick över hur ofta du tränar (orkar inte kolla igenom) men spontant så kanske det är så att din kropp är trött? Annars så kommer man ju i svackor. Är 44år och har haft fler svackor än jag kan minnas under de iaf 25 år jag lyft saker seriöst. Man får tvinga sig, och sen är det ju inte så farligt om det blir pajjigt under ett tag man kommer ju igen. Börja inte tänka på genvägar bara det leder inte till nått bra.
KT81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-07, 16:13   #4706
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av KT81 Visa inlägg
Nu har jag inte någon överblick över hur ofta du tränar (orkar inte kolla igenom) men spontant så kanske det är så att din kropp är trött? Annars så kommer man ju i svackor. Är 44år och har haft fler svackor än jag kan minnas under de iaf 25 år jag lyft saker seriöst. Man får tvinga sig, och sen är det ju inte så farligt om det blir pajjigt under ett tag man kommer ju igen. Börja inte tänka på genvägar bara det leder inte till nått bra.
Du syftar på anledningen till att motivationen är låg på gymmet? Det beror främst på att den är hög vad gäller mitt andra intresse, löpningen. Man har ju bara en viss mängd mental energi att ge. Sen är ju inte mina mål med styrketräningen superinspirerande i sig. Har man en gång bänkat 145 kg så får man ju inte gåshud av tanken på att en någon gång lyckas fixa 130 kg igen. Jag kan absolut känna att det vore en kanonprestation om jag kan kombinera det med okej löpresultat men det kan aldrig frambringa samma entusiasm som ett personbästa.

En annan faktor är att jag alltid har velat vara stor men aldrig varit intresserad av att träna för att bli stor. Min gymträning har nästan alltid bestått av ganska få och mätbara övningar. Så det jag gör nu på gymmet är i grova drag som jag alltid har gjort men med lägre motivation. Jag har alltid tyckt att min styrketräning i viss mån har varit undermålig och nu blir det ännu värre.

Till sist så har jag sedan jag började styrketräna haft förtvivlat svårt för att träna specifikt ryggen. Motivationen för den muskelgruppen har kommit och gått men sett över tid så har jag nästan alltid tyckt att den är ointressant att träna. Jag har testat lite olika träningssätt men inget har lyckats att fånga mitt intresse.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-07, 16:35   #4707
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Fan vad journalen kan vara bra att ha emellanåt Jag har nu insett att den största anledningen till att motivationen är sådär är p.g.a. att jag tränar helt planlöst. Jag försöker att inbilla mig att jag inte gör det då jag försöker att öka vikterna/repsen kontinuerligt i böjen samt gör något egetpåhittat tjohejs i bänken men det är för diffust för att på riktigt ge motivation.

Jag har undvikit program då jag inte har trott på det i kombination med löpningen, att det blir för mycket rent mentalt(skönt att slippa resultathets på gymmet och istället enbart ha det när jag springer). Det planlösa och slappa ger dock mer stress än att komma till gymmet och veta att man har något jobbigt framför sig. Det är uppenbart.

Jag får helt enkelt hoppa på något program. Givetvis i avskalad version och inte så pass hårt att jag pressar skiten ur mig fyra gånger i veckan men åtminstone så att det står i en app vad det är jag ska göra. Här har vi lösningen!

Ni behöver inte påpeka att detta är något som jag aldrig kommer att orka hålla i, det är jag fullt medveten om
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-07, 17:13   #4708
Godfella
Registered User
 
Godfellas avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 481
Starka jävla ben, brorsan!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av erks Visa inlägg
ATT du ens behöver fråga? lol!1 Blotta ANBLICKN av mina sensuellt formulerade meningar får kvinnsen att halka av stolen!!!!1 på ZTAN får jag gå runt med en käpp och swappa away all ze bithes sas!!!1"43 nu tänker du JAHA nu kan det fan inte komma mer!!1 men vad händer?!? JO jag slår en krabba och big ben stannar, pyramiderna rasar och lars ohly servar ut sig i fickpingis!!!!!!1111
Godfella är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-07, 18:05   #4709
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Godfella Visa inlägg
Starka jävla ben, brorsan!
Haha tack, efter att tidigare ha fått epitetet löparkropp kastat över mig så är det nästan så att jag läser in ironi i din kommentar Nu är självförtroendebotten nådd!

7/11 - Pass 2

Löpning
5,7 km, 5:08-tempo

Hem från jobbet. Ganska fräscha ben vilket tyder på att lunchkollapsen kanske snarare var ett fall av det överambitiösa tempot än allmänn slitenhet.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-11-07, 19:09   #4710
Godfella
Registered User
 
Godfellas avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 481
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Haha tack, efter att tidigare ha fått epitetet löparkropp kastat över mig så är det nästan så att jag läser in ironi i din kommentar Nu är självförtroendebotten nådd!

7/11 - Pass 2

Löpning
5,7 km, 5:08-tempo

Hem från jobbet. Ganska fräscha ben vilket tyder på att lunchkollapsen kanske snarare var ett fall av det överambitiösa tempot än allmänn slitenhet.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Haha jag var faktiskt seriös, på riktigt! Löparkropp har du absolut inte. Bra sprunget också!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av erks Visa inlägg
ATT du ens behöver fråga? lol!1 Blotta ANBLICKN av mina sensuellt formulerade meningar får kvinnsen att halka av stolen!!!!1 på ZTAN får jag gå runt med en käpp och swappa away all ze bithes sas!!!1"43 nu tänker du JAHA nu kan det fan inte komma mer!!1 men vad händer?!? JO jag slår en krabba och big ben stannar, pyramiderna rasar och lars ohly servar ut sig i fickpingis!!!!!!1111
Godfella är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)