Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Tävlingar/Tävlingsförberedelser - tips och tricks m.m.

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-10-31, 18:57   #1
skippy
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 29
nån som har nån fler precontest guide?

Finns det nån annan som har nån guide om hur man ska tömma/ladda mm. ?

Läste föresten att man ska överdosera c-vitamin pga att det är vätskedrivande enligt detta schema:

"Ett för högt intag utan tillvänjning chockar kroppen. Därför kan man öka dosen stegvis. Exempelvis ta ett gram dag 6, två gram dag 5, tre gram dag 4, fyra gram dag 3, fem gram dag 2, tio gram dag 1. Dag 0 är alltså tävlingsdagen."

men det är fortfarande ganska många frågor som är oklara för mej, bland andra hur gör man för att inta sodium? blandar man vanligt salt i ett glas vatten och dricker upp eller vad?

och vid laddningsfasen, man ska kunna räkna ut hur mycke kolisar man ska ladda ned, hur räknar man ut det?

alla andra tips är mycket välkomna
skippy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-10-31, 19:22   #2
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 518
Det där med C-vitamin var helt nytt för mig. Har aldrig hört talas om det.
Visst, C-vitaminet läcker ut i urinen och tar med sig vatten, helt enligt teorin.
Du får nog använda ren ascorbinsyra som säljs i små påsar om ca 20 g i matbutiken. Vanliga brustabletter innehåller rejält med natrium. Har lite svårt att tro att du behöver göra detta.
Med ett balanserat vatten intag, lite natrium och mycket kalium i maten och rejält med kolhydrat under laddardagarna kommer det nog inte att behövas.



Saltladdning fungerar perfekt för mig. Enkelt förklarat så dränker du din mat med vanligt bordsalt i en hel vecka innan tävlingen. Rimligt är nog 10 - 12 g koksalt / dag , dagarna 5, 4 och 3 innan tävlingen. Två dagar innan tävlingen så äter du absolut ingen mat med natrium och dricker rejält med vatten för att skjölja överskottet av natrium. Maten du äter under laddningsdagarna måste istället innehålla mycket kalium.
Nettoeffekten blir minimalt med vatten utanför muskeln och högt vattentryck inuti muskeln.
Metoden är dock en chansning med relativt hög riskfaktor.

Senast redigerad av Sverker den 2003-10-31 klockan 19:25.
Sverker är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2003-10-31, 19:41   #3
skippy
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 29
Citat:
Originally posted by Sverker
Det där med C-vitamin var helt nytt för mig. Har aldrig hört talas om det.
Visst, C-vitaminet läcker ut i urinen och tar med sig vatten, helt enligt teorin.
Du får nog använda ren ascorbinsyra som säljs i små påsar om ca 20 g i matbutiken. Vanliga brustabletter innehåller rejält med natrium. Har lite svårt att tro att du behöver göra detta.
Med ett balanserat vatten intag, lite natrium och mycket kalium i maten och rejält med kolhydrat under laddardagarna kommer det nog inte att behövas.



Saltladdning fungerar perfekt för mig. Enkelt förklarat så dränker du din mat med vanligt bordsalt i en hel vecka innan tävlingen. Rimligt är nog 10 - 12 g koksalt / dag , dagarna 5, 4 och 3 innan tävlingen. Två dagar innan tävlingen så äter du absolut ingen mat med natrium och dricker rejält med vatten för att skjölja överskottet av natrium. Maten du äter under laddningsdagarna måste istället innehålla mycket kalium.
Nettoeffekten blir minimalt med vatten utanför muskeln och högt vattentryck inuti muskeln.
Metoden är dock en chansning med relativt hög riskfaktor.
Tack för all info
de dära med att skölja bort överskott av natrium vart jag lite undrande över, i guiden som jag lade ut stod det att man skulle dricka 4liter vatten dagen före tävlingen och sluta dricka 8-10timmar före tävlingen. räcker det alltså att "skölja" bort överskottet av natrium med 4liter vatten?

och en sak till, kaliumrik mat, går det inte att köpa kaliumtabbletter (receptfritt) i apotek/hälsokost ?

och sista dagarna äta natriumfri mat med kaliumtabbar till ?

vad ÄR natriumfri mat?
jag trodde kyckling var natriumfritt men innehåller 86mg/100g

Senast redigerad av skippy den 2003-10-31 klockan 19:56.
skippy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-10-31, 21:27   #4
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 518
Tävlar du på lördagen så borde schemat rimligen se ut så här:
Mån, Tis, Ons, mycket salt ( natrium )och vatten. Dessa dagar är låga med kolhydrat för att tömma.
Torsdag och fredag dricker du ca 4 L per dag. Detta vatten räcker för att skjölja ut det sista natriumet. Fredag kväll och natt samt lördagen drycker du ytterst lite vatten.
Det nog så ungeför det står på din länk.

Jag läste din länk och där skrev författaren att det skall vara mat med högt GI den första laddningsdagen. Det är nytt för mig men gör du så kan du äta kaliumrik mat som kokt potatis och bananer i mängder.
Följande dag skulle vara kolhydrat med lågt GI och då har du pastan som bra exempel. Nu är både ris och pasta dåliga källor till kalium så små mängder potatis denna dag skulle jag ta, trots högre GI.

Tänk på allt kött, naturligt innehåller lite för mycket natrium för att ätas under laddningsdagarna. Det är bättre att endast äta kolhydratrika livsmedel som potatis, ris, pasta, korngryn, frukt etc. Proteinet i köttety ger dig inget dessa två , tre dagar.

Senast redigerad av Sverker den 2003-10-31 klockan 21:29.
Sverker är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-01, 15:55   #5
ilikeu
When I move U move
 
ilikeus avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 445
Vad händer om inte all vätska hinner ut , finns det nåt som man kan ta för att driva ut vätskan eller göra?
ilikeu är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)