Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kosttillskott

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-05-04, 08:25   #1
TheDoctor
Registered User
 
TheDoctors avatar
 
Reg.datum: Jan 2018
Ort: Nordvästra Skåne
Inlägg: 215
Forskare: "Proteinpulver påverkar kroppen negativt"

https://www.hd.se/2022-05-03/forskar...oppen-negativt

Kan inte läsa hela artikeln då jag inte betalar för mina nyheter. Av det vi kan läsa, vad tycker Kolo?
__________________
Eat breakfast like a king, lunch like a prince and dine like a pauper.

Workout like your life depends on it.
TheDoctor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-04, 09:16   #2
Vickan96
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2017
Inlägg: 101
Citat:
Ursprungligen postat av TheDoctor Visa inlägg
https://www.hd.se/2022-05-03/forskar...oppen-negativt

Kan inte läsa hela artikeln då jag inte betalar för mina nyheter. Av det vi kan läsa, vad tycker Kolo?
Jacob Gudiol skrev en rant om denne Charlotte på Facebook; https://www.facebook.com/Traningkost...88175087936105
Vickan96 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-04, 10:05   #3
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
"Beta-alanin, kasein eller kreatin. Proteinpulver ger många negativa effekter"

Hmmm är det inte lite märkligt att definera Beta Alanin och Kreatin som "proteinpulver"
Att utelämna ordet vassle är säkert medvetet det också, då fler vet vad vassle är.
Att skrämma Svensson med ord som de kanske inte behärskar verkar vara en vanlig och tyvärr effektiv metod.
divätemonoxid låter absolut mer skrämmande än vatten....

Känns mest som om målsättningen är att misstänkliggöra och skrämma så mycket som möjligt än att informera....
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-04, 10:09   #4
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Beta-alanin, kasein eller kreatin. Proteinpulver ger många negativa effekter, och i dag finns det fler kosttillskott än någonsin.

Men forskning kan skapa andra, bättre proteiner i framtiden.


Vad menas med det fetstilta? Låter som någon från world economic forum skulle säga, att all form av animalisk proteinkällor är skadliga för miljön.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-04, 10:13   #5
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Det sorgligaste i mitt tycke är aatt så många fler nås och övertygas av de kraftfulla, polariserade och tydliga uttalanden från kärringen i fråga (hur felaktiga de än är) än de som nås av "mer riktiga" forskningsresultat.

Tror att det i detta fall (precis som så många andra) är väldigt få som läser hennes skitsnack som sedan även söker sig vidare för andra referenser i syfte att skapa sig en mer nyanserad uppfattning är i kraftig minoritet.

Det är ju också mycket lättare att ta till sig absolut uttalanden, istället för att tillgodogöra sig en sanning där väldigt mycket av svaren är mer "det beror på".

Forskning och vetenskap har ju den begränsningen att de faktiskt försöker förmedla hur det faktiskt är. Vilket kan vara väldigt komplext. För en person som inte är djupt intresserad så blir det ju mycket lättare att övertygas av något som är förenklat och störtsäkert i sin formulering...
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-04, 10:46   #6
TheDoctor
Registered User
 
TheDoctors avatar
 
Reg.datum: Jan 2018
Ort: Nordvästra Skåne
Inlägg: 215
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Beta-alanin, kasein eller kreatin. Proteinpulver ger många negativa effekter, och i dag finns det fler kosttillskott än någonsin.

Men forskning kan skapa andra, bättre proteiner i framtiden.


Vad menas med det fetstilta? Låter som någon från world economic forum skulle säga, att all form av animalisk proteinkällor är skadliga för miljön.
Tycke det var intressant att det pratas inte om faktiskt proteinpulver, i alla fall inte i den text snutten som vi kan se. Ska sägas att i och med att vi inte har hela artikeln så missar vi säkert en del.

Men annars ..

Det är kul med ett ämna där vi alla håller med varandra och har en gemensam fiende, en gammal kärring. Inte alls lika polariserande som tex tråden om covid-19. XD
__________________
Eat breakfast like a king, lunch like a prince and dine like a pauper.

Workout like your life depends on it.
TheDoctor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-04, 16:52   #7
beckasinen
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2017
Inlägg: 20
Ingressen om kreatin är sannolikt författat av journalisten, som inte är det minsta insatt.

Här är hela artiklen (förutom den sista delen där 4 personer är intervjuade över sitt användande av proteinpulver):

Citat:
Beta-alanin, kasein eller kreatin. Proteinpulver ger många negativa effekter, och i dag finns det fler kosttillskott än någonsin. Men forskning kan skapa andra, bättre proteiner i framtiden.

På senare år har handeln hakat på proteintrenden och erbjuder numera ett utbud med allt från proteinberikad glass till snabba återhämtningsdrycker, bars, bröd och mjölk.

Det företagen lockar med är extra högt proteininnehåll.

Utanför ett av gymmen på Triangeln träffar vi fyra Malmöbor som just tränat färdig. De har alla ätit eller druckit proteintillskott i samband med träningen.

– Jag vet inte om det är placebo eller vad men jag känner mig mer taggad om jag tar det. Jag märker när jag har avbrott med det, tappar jag motivationen och rutinerna, säger Linn Persson.

Men hur mycket protein behöver kroppen egentligen? Och hur påverkar proteinpulver kroppen?

– Proteinpulver påverkar kroppen negativt, det kan ge illamående, kramper, trötthet, huvudvärk, inflammation, dehydrering eller osteoporos (benskörhet). Effekterna beror på att protein normalt äts med fett, vilket gör att proteinnedbrytningen går långsamt. Men ensamt går den snabbt. Protein frisätter mättnadssignaler och ger illamående, säger Charlotte Erlanson-Albertsson fysiologisk forskare och professor i medicinsk och fysiologisk kemi vid Lunds universitet.

Proteinpulver kan även bland annat försämra upptaget av mineraler.

– Man kan få kramper (om man tar för mycket på en gång) som beror på att kalcium utsöndras från njuren och det blir en hyperfiltration. Det för att njurarna måste göra sig av med allt kväve, som kroppen inte behöver och som finns i proteinet. Osteoporosen beror på att kalcium utsöndras.

Svårigheterna med kosttillskott är att det kan innehålla tillsatser som har okända effekter under långvarigt bruk då de äts i stora mängder. Kosttillskott kan en människa snabbt svälja i en dryck, det kan du inte med den vanliga maten, som måste tuggas och långsamt bearbetas.

Det man istället kan äta är proteinrika födoämnen, frön, nötter, ägg, kyckling, fisk och baljväxter. Professorn menar att de är mycket lättare för kroppen att ta till sig.

Vad kan du se i framtiden kring proteinpulver?

– Vi forskar om mjölkpulvrets inflammatoriska effekt, och har funnit en sådan, som vi arbetar vidare med. Mjölkpulver påverkar tarmen, som är kroppens största immunapparat. Tarmen reagerar av det, säger Erlanson-Albertsson.

– Karolina Östbring och Marylin Rayner på LTH, arbetar med gröna proteiner som framtida mat. Det finns anti-nutrienter i proteiner, som hämmar nedbrytningen av protein. Det är för mig en signal och att det inte får gå för fort, vilket ofta är fallet med proteinpulver.

Vad är din egen åsikt om proteinpulver?

– Det är att vi överhuvudtaget ska vara försiktiga med proteinpulver. Det blev inne och är inne nu att äta mycket protein, inte bara för att bygga muskler utan även för att gå ner i vikt, vilket inte alls är bra. Det blir en stress för kroppen och biverkningar dominerar.
beckasinen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-04, 19:29   #8
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Kosttillskott kan en människa snabbt svälja i en dryck, det kan du inte med den vanliga maten, som måste tuggas och långsamt bearbetas.
Mjölk?

Och forskning som visar hälsofrämjande saker med vassle?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit

Senast redigerad av exevision den 2022-05-04 klockan 19:31.
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-29, 16:40   #9
Luddsson
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 667
Hittade den tråden och fick en fundering av vad proteinpulver innehåller mer än protein.

Fanns den här på finska livsmedelsverket (sidan är på svenska).

Kan det verkligen stämma? 100 gram vasslepulver ger 40% av RDI för magnesium, näsan hela dagsinstaget för b12 och mycket kalcium.
Luddsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-29, 17:01   #10
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 518
Det är vasslepulver som inte är ultrafiltrerat. Det ser du på den stora mängden mjölksocker. Vid ultrafiltrering försvinner inte bara mjölksockret utan också vitaminer och mineraler.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-29, 17:07   #11
Luddsson
Banned User
 
Reg.datum: Sep 2015
Inlägg: 667
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Det är vasslepulver som inte är ultrafiltrerat. Det ser du på den stora mängden mjölksocker. Vid ultrafiltrering försvinner inte bara mjölksockret utan också vitaminer och mineraler.
Jag misstog kolhydrater (78 g) för protein

Då borde det vara den här? Inte illa näringsvärden där heller, om det nu stämmer.
Luddsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-31, 13:05   #12
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Antar att många antaganden som hon gör kommer av överdosering av preparaten dvs felanvändning.

Vassle stressar kroppen eftersom det är snabbt och kan säkert skapa oxidativa processer som kan ge skador långsiktigt.

Men den överdrivna tron på vassle som tillväxtskapande tillskott är nog en aning ifrågasatt i nyare studier.

Svamprotein
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2022-05-31, 13:12   #13
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Antar att många antaganden som hon gör kommer av överdosering av preparaten dvs felanvändning.

Vassle stressar kroppen eftersom det är snabbt och kan säkert skapa oxidativa processer som kan ge skador långsiktigt.

Men den överdrivna tron på vassle som tillväxtskapande tillskott är nog en aning ifrågasatt i nyare studier.

Svamprotein
Jag har inga belägg för det men om jag äter för mycket vassleprotein (säg 100g /dag) blir jag rödflammig i ansiktet, får lite utslag och sånt. Kanske orsakar vasslet en låggradig inflammation? Därför försöker jag dricka proteinpulver enbart i samband med träning.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)