Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-11-06, 13:08   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Tjock av jordnötssmör

Citat:
Background

It is known that overfeeding on carbohydrate and fat differ in their effects on body composition in comparison to protein. Data from our lab suggests that it is very difficult to increase fat mass via protein overfeeding (i.e., mainly from protein powder). However, there are no investigations on the effects of overfeeding on a specific food (i.e., peanut butter). Peanut butter is a commonly consumed food among fitness professionals and exercise enthusiasts. Thus, the purpose of this study was to determine how overfeeding on peanut butter affected body composition in a cohort of trained subjects.

Materials and Methods

Sixteen healthy exercise-trained men and women participated in this study (mean±SD – age: 30.1±7.8, height cm: 170.8±7.9). Subjects initially recorded their food intake via MyFitnessPal for a period of two weeks prior to coming to the laboratory for baseline body composition assessment. Subsequently, they were instructed to consume 5 jars of peanut butter (Smuckers Natural, 16 oz jar) over the 4-week treatment period. The peanut butter was additional calories above their normal baseline intake. Body composition and total body water was assessed with the Bod Pod and Impedimed. Data was analyzed using a t-test. Data is expressed as the mean±SD.

Results

Of the sixteen subjects that completed the study, 12 consumed additional kcals above their normal intake. These 12 subjects consumed 6±5 jars of peanut butter over the 4-week treatment period. Four subjects did not consume additional kcals despite consuming 4±3 jars of peanut butter over the 4-week period. Energy and fat intake increased in the 12 subjects that actually overfed (Kcals/day [p=0.0533]: Pre 2104±705 Post 2611±1342, Fat grams/day [p=0.0567]: Pre 77±33 Post 126±86). There were no significant changes in carbohydrate (grams/day: Pre 181±62 Post 185±64) or protein intake (grams/day: Pre 171±116 Post 189±144). Fat mass significantly increased [p=0.0503] (Pre 12.0±5.4 Post 12.7±4.7 kg). There were no significant pre to post changes in body weight, lean body mass or total body water.

Conclusions

Overfeeding on peanut butter (~500 extra kcals) results in an increase in fat mass. This outcome differs from prior studies in our lab in which subjects have overfed on protein for a much longer period of time. Despite the healthy “halo” that surrounds the consumption of peanut butter, eating too much of it will make you fatter.
Peanut butter and jelly-belly: a pilot trial. Journal of the International Society of Sports Nutrition 2018 15(Suppl 1):256.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-06, 17:54   #2
blåvitt
Aspirerande apa
 
Reg.datum: Nov 2015
Ort: Östersund
Inlägg: 1 789
No shit
blåvitt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-06, 18:51   #3
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 077
Jordnötssmör är så.Jävla.Gott.
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-06, 20:53   #4
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 708
Kom själv fram till denna slutsats när jag för några år sedan köpte hem 2 kg peanut butter cups från staterna. Worth it.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-06, 20:55   #5
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Beror det på att proteinkvalitén är så värdelös, att de innehåller mycket fett, eller att overfeeding av protein gör en fetare iallafall?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-06, 21:13   #6
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Beror det på att proteinkvalitén är så värdelös, att de innehåller mycket fett, eller att overfeeding av protein gör en fetare iallafall?
Det var nytt för mig. Har jag missat någon studie? Eller vad baserar du det på?

Det jag läst och hört här är att ett större proteinöverskott (3g + /kv) resulterar i mer fettfri massa vid överskott än om man skulle haft ett lägre intag.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-06, 21:30   #7
Magnus N
Skånsk
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Skåne, Höör
Inlägg: 958
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Beror det på att proteinkvalitén är så värdelös, att de innehåller mycket fett, eller att overfeeding av protein gör en fetare iallafall?
Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking Visa inlägg
Det var nytt för mig. Har jag missat någon studie? Eller vad baserar du det på?

Det jag läst och hört här är att ett större proteinöverskott (3g + /kv) resulterar i mer fettfri massa vid överskott än om man skulle haft ett lägre intag.
Är väl inget direkt konstigt? Överäter man så kommer man lägga på sig fett? Även om man kan förändra förhållandet något med högt proteinintag så blir man fetare vid överätning.
Magnus N är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-11-06, 21:31   #8
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking Visa inlägg
Det var nytt för mig. Har jag missat någon studie? Eller vad baserar du det på?
Nej, jag menade: Hade de fel förut när de fastslog att överätning av protein INTE gör en fetare?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-06, 22:00   #9
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus N Visa inlägg
Är väl inget direkt konstigt? Överäter man så kommer man lägga på sig fett? Även om man kan förändra förhållandet något med högt proteinintag så blir man fetare vid överätning.
Självklart, inga konstigheter. Reagerade på det DIO skrev bara och misstolkade.

Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Nej, jag menade: Hade de fel förut när de fastslog att överätning av protein INTE gör en fetare?
Get it.

Här sker ju knappast någon "overfeeding" av protein dock.

Och det var väl aldrig fastslaget att det inte gör en fetare, men att det ändrar förhållandet någorlunda vid överskottet?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-06, 22:46   #10
LunaSpice
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 3 077
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Nej, jag menade: Hade de fel förut när de fastslog att överätning av protein INTE gör en fetare?
Ration mellan protein och fett i jordnötssmör talar dock inte för att majoriteten av överätandet kommer från protein direkt så den teorin är ganska bortspolad i det här sammanhanget oavsett.
__________________
"If you like an exercise chances are you´re doing it wrong - Arthur Jones"
LunaSpice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-07, 07:49   #11
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Jag förstår fortfarande inte riktig definitionen av överätning och hur man kan säga att man överäter av en specifik macronutrient.

Om jag överäter 1000kcal. fördelat på de olika makrona.
Hur kan man säga att det är macro x eller macro y som överätits?
Det enda man kan säga med säkerhet är väl att jag har överätit kalorier?!?

Eller finns det några magiska tröskelvärden (typ rådande rekommendationer av dagligt intag) för var och ett av macrona som per automatik gör att om man överstiger detta värde så definieras det som överätning (oavsett kalorinivå?!?!)


Exempel:

Om jag är viktstabil över tid och äter

150g fett (1350 kcal)
100g protein (400kcal)
65g kolhydrater (260kcal)

eller

50g fett (450kcal)
100g protein (400kcal)
290g kolhydrater (1160kcal)

Båda är samma mängd kilokalorier

Om jag i båda fallen då lägger till 150g protein. Vilken av macrona har jag då "överätit"?


Gör det skillnad:

Om jag äter upp till balans på bara fett och kolhydrater och sist på dagen stoppar i mig allt protein. (är det då proteinet som är överätningen?)

Jämfört med

Om jag äter upp till balans på bara protein och fett och avslutar med alla kolhydrater (är det då kolhydraterna som är överätningen)?

(Eller vilken som helst kombination av de tre macronutrienterna)


Om jag i båda fallen ovan skulle äta alla tre macronutrienterna fördelade över hela dagen skulle "överätningen" fortfarande vara av samma macro.
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-07, 08:15   #12
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Beemel Visa inlägg
Jag förstår fortfarande inte riktig definitionen av överätning och hur man kan säga att man överäter av en specifik macronutrient.
Termen är egentligen lite felaktig. "Överätning av protein" handlar om överätning där en mycket stor del av energiintaget kommer från protein. Lägger man till en macka varje dag till den överätningen kommer det fortfarande räknas som "överätning av protein" eftersom den stora majoriteten av kaloriintaget är från proteinet.

Grub länkade någon tabell någon gång över vilka proportioner det rörde sig om, har jag för mig.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-07, 08:23   #13
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Överätning av protein är om man lägger till X kcal från just protein till utgångsläget.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-07, 09:44   #14
Rickard
Registered User
 
Rickards avatar
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 4 160
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Beror det på att proteinkvalitén är så värdelös, att de innehåller mycket fett, eller att overfeeding av protein gör en fetare iallafall?
Tänker du på denna?
Jordnötsprotein minskar muskelmassan och ökar kroppsfettmängden
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=141210
Rickard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-11-07, 10:36   #15
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av Rickard Visa inlägg
Tänker du på denna?
Jordnötsprotein minskar muskelmassan och ökar kroppsfettmängden
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=141210
Apropå att proteinkvalitén är dålig? Har läst det på lite olika ställen på det här forumet.

Något många veganer samt många byggare i USA har missat. 😛
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:04.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)