Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-10-25, 20:01   #16
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 972
Citat:
Ursprungligen postat av shut teh face Visa inlägg
Jag tränade i flera år på fastande mage på morgonen, tog sedan en vassledrink och banan, och åt sedan lunch, 4-5 timmar senare. Jag hade helt OK utveckling men det kunde kanske varit bättre. Det kändes bra iaf.
Det är ju tyvärr det, svårt att veta om man hade kunnat varit ännu bättre.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-25, 20:50   #17
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Citat:
Ursprungligen postat av Nilsbergstroom Visa inlägg
Men mycket tyder även på att "The anabolic window" är väldigt mycket mindre viktigt än vad många tror, så länge man inte ska träna igen inom några timmar så är det mycket viktigare att få i sig rätt mängd total protein/dygn än att proteinet kommer inom en timme efter passet.
De diskussionerna brukar oftast inte handla om personer som är fastande.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-26, 10:58   #18
MrMuggelSnuggel
EXPERT USER
 
MrMuggelSnuggels avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 322
Drick 10-20 g EAA efter träningen. Problem löst.
MrMuggelSnuggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-26, 11:03   #19
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
I alla fall löst någon timme. EAA höjer bara muskelproteinsyntesen runt 90 minuter. Sedan är den nere på basnivåer igen. Vill man upprätthålla den en längre tid är mjölkproteinet ett bättre val, även om man naturligtvis får fler kalorier på köpet.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-26, 11:46   #20
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 845
2500 kcal om dagen med styrketräning 6 dagar i veckan och 18k steg per dag är ingen bulk utan en -500 kcal / dag deff för en frisk man skulle jag säga.

Att du väljer att äta ditt största mål mat så långt ifrån passet som möjligt och så nära inpå då du knappt behöver mat alls (sömnen) är ju helt befängt. Du har antagligen det sämsta upplägget en tränande kan ha.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-26, 12:01   #21
MrMuggelSnuggel
EXPERT USER
 
MrMuggelSnuggels avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 322
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
I alla fall löst någon timme. EAA höjer bara muskelproteinsyntesen runt 90 minuter. Sedan är den nere på basnivåer igen. Vill man upprätthålla den en längre tid är mjölkproteinet ett bättre val, även om man naturligtvis får fler kalorier på köpet.
Ja, förvisso. Låter dock som han föredrar spara kalorierna till kvällen. Ett upplägg på 10 g eaa vid 10-tiden och 10g eaa vid 12-13 tiden känns som en OK kompromiss.

Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
2500 kcal om dagen med styrketräning 6 dagar i veckan och 18k steg per dag är ingen bulk utan en -500 kcal / dag deff för en frisk man skulle jag säga.

Att du väljer att äta ditt största mål mat så långt ifrån passet som möjligt och så nära inpå då du knappt behöver mat alls (sömnen) är ju helt befängt. Du har antagligen det sämsta upplägget en tränande kan ha.
Det sämsta upplägget en tränande kan ha och följa långsiktigt är bättre än det bästa upplägget en tränade kan ha som inte passar hans livspussel.

(citerat spirituella gurun MrMuggelSnuggel)

Med det sagt kan man förstås alltid experimentera och se om man det går att göra det sämsta upplägget bättre samtidigt som det fortfarande tar hänsyn till det absolut viktigaste av allt i alla upplägg: att det passar dig och ditt liv.

Men i det här fallet tycker jag det är tydligt att TS vill spara kalorierna till kvällen för det passar han bäst, så då ska han fortsätta göra det. Men, kanske överväga lite eaa framtills första måltiden vid 15-16 tiden om syftet i första hand är att bygga muskler.
MrMuggelSnuggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-26, 14:51   #22
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av MrMuggelSnuggel Visa inlägg
Det sämsta upplägget en tränande kan ha och följa långsiktigt är bättre än det bästa upplägget en tränade kan ha som inte passar hans livspussel.
This!
Åtminstone om man vill ha kontinuitet, som i min uppfattning är en väldigt viktig aspekt.
Klyschigt, men.. det är lite i stil med "bästa träningen är den som blir av".

Sen så tror jag ju i det stora hela att man alltid får kompromissa och prioritera med det här som så många andra saker i livet.
Vilket är viktigast för TS?
Maximala träningsresultat eller att få äta på ett sätt som den trivs med allra bäst.
Det är ju trots allt bara att välja mellan dem. Precis på samma sätt som en del måste välja mellan att äta mängder med skräp eller att behålla vikten.

Och där så är ju förslagen att ta en eller två proteinshakes under dagen en ganska bra kompromiss. ett par hundra kalorier mindre på kvällen borde kunna gå att kompensera för med mindre kaloritäta livsmedel som mättar ordentligt (om man vill vara full i magen och mätt när man går och lägger sig.)
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-26, 15:18   #23
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 713
50g proteinpulver (35-40g protein) är ju inte ens 200 kalorier, det bör man kunna unna sig efter träning tänker jag. Blanda ~50/50 vassle/kasein.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-26, 16:33   #24
Nilsbergstroom
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 40
Tack för all input, helt ärligt förstår jag att jag måste äta mer och fördela kalorierna bättre under dagen. Det handlar väl i grund och botten om att jag mår rätt dåligt psykiskt och har någon sorts ätstörning/ortorexi. Började räkna kalorier för 7-8 månader sen och önskar väl lite att man inte börjat haha, jag skulle vilja sluta helt men KAN inte kolla på något livsmedel utan att snabbt räkna i huvudet hur många kcal det blir. En polare ville bjuda mig på en proteinbar häromdagen och det enda jag tänkte på var att jag hade kunnat äta en äggvite-omelett på ca 500 gram för samma antal kalorier haha.
Angående att 2500 kcal skulle vara en deficit på -500 så vore det ju drömmen. Går dock rätt stadigt upp i vikt trots att jag tvingar ut mig på långa powerwalks varje dag för att ens kunna äta så pass mycket som 2500. Skyller på riktigt rutten ämnesomsättning men får väl skylla mig själv eftersom jag svält mig själv i över ett halvår.
Nilsbergstroom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-26, 18:06   #25
Cykelcykel
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Sthlm
Inlägg: 644
Då vet du ju själv vad problemet är.
Cykelcykel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-26, 18:12   #26
Cykelcykel
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Sthlm
Inlägg: 644
Har varit i liknande sits.
Börja att äta fler tidigare måltider. Blir jobbigt först men du vänjer dig
Nu tänker du ju på mat och din kvällsmåltid hela dagen det blir ju rätt jobbigt i längden. Om du äter tidigare så kanske de tankarna och stressen minskar.
Absolut inte på en gång men efter ett tag så kommer det börja släppa
Cykelcykel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-27, 15:26   #27
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Jag tycker det låter som om du börjar utveckla ett stört förhållande till mat, träning och din kropp. Backa ett steg och fundera lite över vad du håller på med.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-10-28, 10:45   #28
Carlzzon85
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2020
Inlägg: 730
Det låter inte hälsosamt att tänka så.

Jag är också nojjig ibland då ja har deffat och räknat kalorier flera månader, men går inte hungrig, fördelar maten över dagen och har alltid en ätardag (läs: äta som en gris dag hahaha)... Så länge jag totalt över veckan tappar mellan 05-0.7kg är jag nöjd.

Men blir intressan att se hur det blir när man ska börja leva normalt sen.
Carlzzon85 är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)