Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2015-09-04, 19:19   #3211
Jansson_84
Registered User
 
Jansson_84s avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: On earth
Inlägg: 312
Känns det som att du är väldigt långt ifrån vad du tror att du för tillfället maxar? I så fall kan du ju testa att sänka vikten med 2,5kg och se hur det känns. Sen kan det ju hjälpa lite om du får hjälp med avlyft från passare, sparar lite på krafterna.

Negativa repsen är ju kopplat i förhållande till det "förväntade" styrkeökningarna i programmet. Men har man redan kört en period mm2k så kan man ju inte räkna med samma grymma resultat som tidigare. Och då stämmer ju inte vikterna på de negativa repsen om den totala ökningen är exempelvis 5kg-7,5kg och inte 10,5-15kg som det är annars.

Tror absolut att det gör mer nytta att sänka vikten lite grann och känna att det är en vikt som du kan behärska att bromsa hårt i bottenläget, samt att du kan pressa upp själv sista biten med passarens hjälp.
__________________
"How can a man be brave if he is afraid? That is the only time a man can be brave".
"I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it". Voltaire

Senast redigerad av Jansson_84 den 2015-09-04 klockan 19:20.
Jansson_84 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-04, 19:49   #3212
Löpare
Registered User
 
Löpares avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 113
Citat:
Ursprungligen postat av Jansson_84 Visa inlägg
Känns det som att du är väldigt långt ifrån vad du tror att du för tillfället maxar? I så fall kan du ju testa att sänka vikten med 2,5kg och se hur det känns. Sen kan det ju hjälpa lite om du får hjälp med avlyft från passare, sparar lite på krafterna.

Negativa repsen är ju kopplat i förhållande till det "förväntade" styrkeökningarna i programmet. Men har man redan kört en period mm2k så kan man ju inte räkna med samma grymma resultat som tidigare. Och då stämmer ju inte vikterna på de negativa repsen om den totala ökningen är exempelvis 5kg-7,5kg och inte 10,5-15kg som det är annars.

Tror absolut att det gör mer nytta att sänka vikten lite grann och känna att det är en vikt som du kan behärska att bromsa hårt i bottenläget, samt att du kan pressa upp själv sista biten med passarens hjälp.
Jag är inne på fjärde passet nu så jag tror inte mitt RM har ökat ännu faktiskt. Idag var de negativa repsen på 127,5 och det gick inte särskilt bra.
Jag kände samma problem med uppbromsningen förra gången jag körde mm2k så nu kommer jag förmodligen att gå tillbaka till max 125kg på de negativa repsen och inte höja så länge jag inte tycker det fungerar.
Löpare är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-04, 21:51   #3213
Damien Thorne
Ondskefullt omen
 
Damien Thornes avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Umeå, Tenton City
Inlägg: 9 075
Citat:
Ursprungligen postat av Löpare Visa inlägg
Jag är inne på fjärde passet nu så jag tror inte mitt RM har ökat ännu faktiskt. Idag var de negativa repsen på 127,5 och det gick inte särskilt bra.
Jag kände samma problem med uppbromsningen förra gången jag körde mm2k så nu kommer jag förmodligen att gå tillbaka till max 125kg på de negativa repsen och inte höja så länge jag inte tycker det fungerar.
Om man har för vana att studsa vikten på bröstet, så får man dålig bottenstyrka. Gäller även om man gör kraftiga rövlyft.

Det är alltså 120kg du maxat? Var det ett kontrollerat lyft, eller var det med studs eller rövlyft?

Om det var ett kontrollerat lyft så tycker jag att det är okej att du ändrar den excentriska vikten till en vikt du kan hålla emot hela vägen. Går det bra på tex 125kg, så testar du 127.5 nästa pass. Då kommer den vikten att öka innan programmets slut.

Om det inte var ett kontrollerat lyft så bör du sänka vikten 1rm med 5kg. Sen kan du höja 2,5kg efter failuretest om det går bra.
__________________
MM2K och bänkpressprogram
Damien Thorne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-04, 22:13   #3214
Löpare
Registered User
 
Löpares avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 113
Citat:
Ursprungligen postat av Damien Thorne Visa inlägg
Om man har för vana att studsa vikten på bröstet, så får man dålig bottenstyrka. Gäller även om man gör kraftiga rövlyft.

Det är alltså 120kg du maxat? Var det ett kontrollerat lyft, eller var det med studs eller rövlyft?

Om det var ett kontrollerat lyft så tycker jag att det är okej att du ändrar den excentriska vikten till en vikt du kan hålla emot hela vägen. Går det bra på tex 125kg, så testar du 127.5 nästa pass. Då kommer den vikten att öka innan programmets slut.

Om det inte var ett kontrollerat lyft så bör du sänka vikten 1rm med 5kg. Sen kan du höja 2,5kg efter failuretest om det går bra.
Jag skulle säga att det var ett kontrollerat lyft. Inget rövlyft, ingen paus men skulle knappast säga att jag studsar stången.
Löpare är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-05, 21:33   #3215
Damien Thorne
Ondskefullt omen
 
Damien Thornes avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Umeå, Tenton City
Inlägg: 9 075
Citat:
Ursprungligen postat av Löpare Visa inlägg
Jag skulle säga att det var ett kontrollerat lyft. Inget rövlyft, ingen paus men skulle knappast säga att jag studsar stången.
Bra, då behöver du inte sänka 1rm. Men sänk dom negativa så att du kan hålla emot även sista biten.
__________________
MM2K och bänkpressprogram
Damien Thorne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-20, 12:11   #3216
priest
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2015
Inlägg: 8
Hemsidan fungerar inte, vart kan jag få tag i programmet med kalkyl och allt?
priest är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-20, 16:43   #3217
Damien Thorne
Ondskefullt omen
 
Damien Thornes avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Umeå, Tenton City
Inlägg: 9 075
Citat:
Ursprungligen postat av priest Visa inlägg
Hemsidan fungerar inte, vart kan jag få tag i programmet med kalkyl och allt?
Anledningen att den inte fungerar längre är för att dom ville ha betalt för hemsidan. Den var gratis när jag startade den.

Lagt in dom mest intressanta programmen i dropbox. Finns i min signatur.
__________________
MM2K och bänkpressprogram
Damien Thorne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-20, 18:30   #3218
qozmox
Registered User
 
qozmoxs avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 468
hade tänkt hoppa på detta, men undrar ifall jag ska använda
mitt max som jag faktiskt bänkat, eller det upskattade maxet
baserat på tex min bästa 3a?
(där jag då i teorin är 5kg starkare)
__________________
My mother said,
"You sucked my pussy when you came out. Don't ever talk back. I handed you life and I'll snatch it back"
qozmox är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-20, 22:12   #3219
Jansson_84
Registered User
 
Jansson_84s avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: On earth
Inlägg: 312
Citat:
Ursprungligen postat av qozmox Visa inlägg
hade tänkt hoppa på detta, men undrar ifall jag ska använda
mitt max som jag faktiskt bänkat, eller det upskattade maxet
baserat på tex min bästa 3a?
(där jag då i teorin är 5kg starkare)
Du ska gå efter one rep max, och inte ditt ~uppskattade 3 rep max.
__________________
"How can a man be brave if he is afraid? That is the only time a man can be brave".
"I do not agree with what you have to say, but I'll defend to the death your right to say it". Voltaire
Jansson_84 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-06, 18:13   #3220
Arctrooper38
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2015
Inlägg: 3
Hej!

Har tänkt dra igång med "Gamla MM2K v2" i veckan. Körde ett bänkpass (ej enligt något schema) i söndags så tänkte de kan vara bra att ha några dagar med vila från bänken innan jag drar igång. Sjukt taggad på att få tillbaka styrkan i bänken!
Arctrooper38 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-06, 18:22   #3221
1x0
Wall of text
 
1x0s avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 5 056
Ska också påbörja MM2K igen.
(Körde Smolov Jr, satt 90kg som max, klarade av att öka med 5kg per vecka...provade 95kg igår och bommande stenhårt. :x Tog f.ö 90kg lätt för över 2 månader sedan lol)

Undrar bara om man kan ersätta negativa repsen med något? Är oftast tomt på mitt gym och vet inte om jag är så taggad på rulla ned stången på magen. Samt ska inte negativa repen vara uppåt också, att passaren hjälper till att lyfta upp vikten efter negativa fasen?
1x0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-06, 18:29   #3222
JamesD
Registered User
 
JamesDs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 750
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Ska också påbörja MM2K igen.
(Körde Smolov Jr, satt 90kg som max, klarade av att öka med 5kg per vecka...provade 95kg igår och bommande stenhårt. :x Tog f.ö 90kg lätt för över 2 månader sedan lol)

Undrar bara om man kan ersätta negativa repsen med något? Är oftast tomt på mitt gym och vet inte om jag är så taggad på rulla ned stången på magen. Samt ska inte negativa repen vara uppåt också, att passaren hjälper till att lyfta upp vikten efter negativa fasen?
Negativa ska endast hållas emot neråt. Tycker själv att det funkar bra att välta av vikterna.
JamesD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-06, 18:54   #3223
Damien Thorne
Ondskefullt omen
 
Damien Thornes avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Umeå, Tenton City
Inlägg: 9 075
Citat:
Ursprungligen postat av 1x0 Visa inlägg
Ska också påbörja MM2K igen.
(Körde Smolov Jr, satt 90kg som max, klarade av att öka med 5kg per vecka...provade 95kg igår och bommande stenhårt. :x Tog f.ö 90kg lätt för över 2 månader sedan lol)

Undrar bara om man kan ersätta negativa repsen med något? Är oftast tomt på mitt gym och vet inte om jag är så taggad på rulla ned stången på magen. Samt ska inte negativa repen vara uppåt också, att passaren hjälper till att lyfta upp vikten efter negativa fasen?
Ja, helst ska det vara så.

Negatives:

You may have noticed that the Progression Table, specifically
Workouts 6, 8, and 10, includes one set of negatives. The use of
heavy negatives can speed up the development of strength if not
overused. On the average, people are capable of handling 120% more
weight on the negative portion (eccentric) of a lift than the positive
(concentric).

On the days indicated on the Progression Table, you'll be doing one
setÑone repÑof a heavy negative. This will be your last set for that
day. Make sure you have a spotter, though, or else you'll have a
caved-in chest to show for your efforts.

If possible, use a power rack, too. Grip the bar as you would normally
for the bench, then have your partner help you unrack the weight.
Unlock your elbows, and then, as the weight starts to lower, resist it
as much as possible all the way down. Then, press the weight back
up with help from your spotter and rack the weight
.
__________________
MM2K och bänkpressprogram
Damien Thorne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-06, 19:14   #3224
JamesD
Registered User
 
JamesDs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 750
Men det innebär inte att passaren ska lyfta vikten långsamt. Som jag förstår det så handlar det om att passaren tar vikten precis som att man har failat en rep?
JamesD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-07, 11:13   #3225
Arctrooper38
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2015
Inlägg: 3
Citat:
Ursprungligen postat av JamesD Visa inlägg
Men det innebär inte att passaren ska lyfta vikten långsamt. Som jag förstår det så handlar det om att passaren tar vikten precis som att man har failat en rep?
Det är så jag har tolkat det också
Arctrooper38 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)